Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

H&K Red Box Mk5 > przejściówka XLR/jack > Line6 POD GX = cienki dźwięk

20 Mar 2014 23:23 1944 4
  • Poziom 7  
    Witam

    Podłączam tego Red Boxa emulującego paczkę gitarową z jego wyjścia XLR za pomocą przejściówki XLR female/jack mono do wejścia gitarowego interfejsu USB Line6 POD GX Studio i mam problem z prawidłowym ustawieniem dźwięku.

    Dźwięk jest strasznie cichy, w DAW muszę dać + 12dB by poziom zaczynał pasować ze ścieżką podkładu.
    Druga sprawa, to dźwięk jest też jakiś dziwny, jakby "rozrzedzony", nie ma jakby właściwej kompresji. O ile przy solo lub na cleanie jest akceptowalny to przy powerchords na przesterze brzmi nienaturalnie.
    Kolejna rzecz to muszę przełączać w Red Boxie tryb lift/ground na ground bo inaczej są straszne brumy.

    Dla ścisłości przed Red Boxem jest w pedalboardzie preamp/przester lampowy Blackstara z serii HT a za nim kostka chorus/delay. Sygnał z preampu podaje w tym wypadku z wyjścia Output (a nie Speaker Emulated Output).

    Gdy używam wyjścia emulowanego z preampu, efekty modulacyjne są za nim i wówczas bez Red Boxa podłączam to do PODa GX poziom sygnału jest prawidłowy, brzmienie OK i szumów brak. Chciałem jeszcze polepszyć brzmienie dając porządną emulację paczki na samym końcu łańcucha efektów (zamiast tuż za preampem), no i sobie zamiast polepszyć utrudniłem.

    Poratujcie coś, bo nie wiem co nie współgra, czy inny interfejs z wejściem typowo mikrofonowym XLR sprawdził by się tu lepiej niż ten GX?
  • Moderator Akustyka
    redkos napisał:
    Dźwięk jest strasznie cichy

    To jest poprawne. Nazywa się to zapasem dynamiki, z angielska headroom. Jak nagrywasz do zmasterowanego podkładu. Żeby go wyrównać do podkładu należy zastosować kompresor z limiterem. A najlepiej przycisz podkład o te 12dB, przynajmniej na czas nagrania.
    redkos napisał:
    przełączać w Red Boxie tryb lift/ground

    Po to jest ten przełącznik, żeby nim manipulować jak brumi. Jest to poprawne.
    redkos napisał:
    Sygnał z preampu podaje w tym wypadku z wyjścia Output (a nie Speaker Emulated Output).

    To może być dla ciebie przyczyną nienaturalnego dźwięku. Paczki gitarowe również kształtują brzmienie, są dla sygnału kompresorem i filtrem dolnoprzepustowym. W nagraniu będzie lepiej brzmiała gitara po symulacji paczki.
  • Poziom 7  
    adambyw napisał:
    redkos napisał:
    Dźwięk jest strasznie cichy

    To jest poprawne. Nazywa się to zapasem dynamiki, z angielska headroom. Jak nagrywasz do zmasterowanego podkładu. Żeby go wyrównać do podkładu należy zastosować kompresor z limiterem. A najlepiej przycisz podkład o te 12dB, przynajmniej na czas nagrania.

    Czyli powinno się dopasować poziom podkładu do sygnału z gitary, a o te 12 dB podbić master by odsłuch był prawidłowy? Dobrze rozumuję?

    Przeprowadziłem mimo wszystko mały eksperyment. Podpiąłem przed samym Red Boxem stary cyfrowy multiefekt, z którego nie korzystam, tylko po to by podbić sygnał. Faktycznie udało się, poziom jest już znacznie większy i nie ma tej różnicy 12dB. Ale to jest półśrodek, nie chcę w ten sposób z niego korzystać.

    Nie mniej jednak niepokoi mnie ten niski poziom sygnału, mając na uwadze, że gdy wpinałem graty (bez Red Boxa) w wejście instrumentalne GXa było dużo głośniej.
    Nie powinien przypadkiem ten Red Box korzystać z interfejsu z wejściem XLR z phantomem 48V? Nie było by wówczas poprawniej niż przez ten adapter XLR/jack mono?

    adambyw napisał:
    redkos napisał:
    przełączać w Red Boxie tryb lift/ground

    Po to jest ten przełącznik, żeby nim manipulować jak brumi. Jest to poprawne.

    Fakt działa on bardzo skutecznie, ale sygnał wtedy też zmniejsza się i mam wrażenie, że ucina wysokie pasmo.
    W sumie to wolał bym zwalczyć przyczyną a nie skutek. Nie wiem co wprowadza ten brum. Sprawdzałem i wychodzi na to, ze regulacja poziomu wzmocnienia preampem nie ma na to wpływu, nawet wyciszona gitara nic nie zmienia, pozostałe efekty na bypass i też to samo. Wygląda to jak jakiś przydźwięk z sieci, albo coś z okablowaniem, a może to skutek niekompatybilności wyjścia/wejście (Red Box/POD GX)?

    adambyw napisał:

    redkos napisał:
    Sygnał z preampu podaje w tym wypadku z wyjścia Output (a nie Speaker Emulated Output).

    To może być dla ciebie przyczyną nienaturalnego dźwięku. Paczki gitarowe również kształtują brzmienie, są dla sygnału kompresorem i filtrem dolnoprzepustowym. W nagraniu będzie lepiej brzmiała gitara po symulacji paczki.

    To również się zgadza, zaskoczony byłem jak teraz dobrze gitara siedzi w miksie mając Red Boxa na końcu łańcucha. Sama bez podkładu brzmi może nie za ciekawie, ale z nagraniem jednak brzmi to bardziej pro, nie jest zbyt krzykliwa, ale jakby dobrze osadzona w swoim paśmie.

    Jeśli możesz to napisz coś jeszcze o tej kompatybilności wejścia z wyjściem i o phantomie XLR pod Red Boxa. Mam tutaj wątpliwości.
  • Moderator Akustyka
    redkos napisał:
    Czyli powinno się dopasować poziom podkładu do sygnału z gitary, a o te 12 dB podbić master by odsłuch był prawidłowy? Dobrze rozumuję?

    Tak. Na etapie rejestracji będzie to najwygodniejsze. Poza tym w nagraniu gitary musisz zachować odstęp żeby wyeliminować możliwość wystąpienia przesterowania przetwornika. Następnie podbija się ją przez normalizację czy procesor dynamiki jak kompresor, limiter itp.
    Poziomem sygnału nie powinieneś się tu przejmować.

    redkos napisał:
    Nie powinien przypadkiem ten Red Box korzystać z interfejsu z wejściem XLR z phantomem 48V?

    Jest to wygodniejsze, ale nie jest wymagane.

    redkos napisał:
    Fakt działa on bardzo skutecznie, ale sygnał wtedy też zmniejsza się i mam wrażenie, że ucina wysokie pasmo.

    To nie jest półśrodek, tylko najlepsze rozwiązanie przerwania pętli masy. Ogólnie nie powinno mieć wpływu na brzmienie. Pętla powstaje w torze zasilania, a właściwie kilku zasilaczy. Czasami pomaga odwrócenie wtyczki o 180 stopni, czasami pomaga odłączenie uziemienia od jednego z urządzeń, ale akurat to jest półśrodek, bo jego odłączenie może stanowić zagrożenie dla sprzętu oraz zdrowia i życia. Przy niektórych zasilaczach impulsowych potencjał nieuziemionej obudowy i masy, przez dzielniki pojemnościowe wędruje w okolicę 120V względem potencjału uziemienia.
    Dlatego rozłączanie masy audio jest jak najbardziej dobrym rozwiązaniem.

    redkos napisał:
    Jeśli możesz to napisz coś jeszcze o tej kompatybilności wejścia z wyjściem i o phantomie XLR pod Red Boxa. Mam tutaj wątpliwości.

    Jeżeli podłączasz redboxa do preampu mikrofonowego z zasilaniem phantom, to w tedy nie potrzebujesz zewnętrznego zasilacza, bo jest on zasilany z preampu. W sumie jest to przyczyną dla czego z redboxa masz mniejszy sygnał niż z samej gitary, żeby nie przesterować preampu mikrofonowego.
    Trochę o tym możesz poczytać w instrukcji obsługi.
  • Poziom 7  
    Dzięki za wyjaśnienia. Teraz zaczynam to powoli rozumieć. Sądziłem, że sygnał na wejściu interfejsu powinien być tylko nieco poniżej poziomu 0 dB (aby w DAW móc go ewentualnie zmniejszać). Myślałem, że takie programowe podbijanie poziomu aż o 12dB jest "sztuczne" i źle wpływa na brzmienie.

    Co do phantoma to by się zgadzało, bo wg instrukcji między zasilaniem 9V a 48V jest ok. 10 dB różnicy w poziomie sygnału na wyjściu.

    A co sądzisz o sensie podłączaniu preampu (tak jak ja to robię) do redboxa? Z tego co widzę jego wejście jest przeznaczone na sygnał idący z wyjścia kolumnowego (w przypadku lampiaków) lub z wyjścia liniowego w przypadku tranzystorów. Tak czy siak jest to sygnał już z końcówki mocy, a nie preampu.

    Nie mam mocnego sprzętu, bo sąsiedzi by mnie wyklęli. Zależy mi na w miarę cichym i analogowym homerecordingu. Mam jeszcze tranzystorowe combo 15W, które jednak nie ma wyjścia liniowego, ani wyjścia na dodatkową paczkę. Myślałem o eksperymentalnym podłączeniu z przewodów głośnikowych, tzn. wyciągnął bym wsuwki z głośnika i poszedł z nich kablem z jackiem mono w IN redboxa. Chciałbym porównać jak będzie różnica. Nie spalę redboxa w ten sposób? Z tyłu na combo pisze, że jest 15W RMS i 8 ohm.