Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine

essir 23 Mar 2014 10:13 9522 40
  • #1
    essir
    Level 9  
    Witam i pozdrawiam ;-)

    Jeżdżę Thalia 01r RT, silnik 8V o poj. 1,4l.
    Instalacja gazowa w moim samochodzie jest od miesiąca czasu, składa się z następujących elementów:
    Sterownik STAG 4+,
    Reduktor Tomasetto Alaska,
    Wtryski: Hana 2001 Black,
    Zbiornik mieści max. 29l.

    Fakty są takie, jeżdżę tylko w mieście gdzie spalanie to 11,5 l na 100 km, nie szarpie i nie robię ostrych startów.
    Rzadko poza miastem - ale dziś nie wytrzymałem ponieważ zrobiłem trasę 300 km, po 240 musiałem zatankować-fakt, że trochę po górach.

    Przed LPG, auto w trasie potrafiło mi spalić 6-6.5 l benzyny, w mieście maksymalnie 8l benzyny. Dlatego te liczby na LPG mnie martwią, bo zainwestowałem w dobre komponenty(polecane) i trochę jestem zdołowany.



    Zrobiłem dopiero na tej instalacji 1500 km.

    Kupiłem specjalnie nawet ostatnio kabel i oto print screeny przedstawiające mapy:
    Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine

    Może te wtryski Hana black mimo, ze są najmniejsze (do 20KM na cyl.- czyli o 5KM za dużo) przelewają gaz ?
    Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine

    Czy patrząc na mnożnik - średnio około 0,82 oraz czasy wtrysku 4,1m/s i ciśnienie gazu od 1,24 do 1,29 bar, wszystko jest ok?

    Czy przy reduktorze T. Alaska jest regulacja ciśnienia? może powinienem zejść z ciśnieniem do 1,0 ?

    Co można tutaj wyregulować, żeby to spalanie spadło chociaż o ten 1 l/100km ;-)
  • #2
    diablo23248
    Level 27  
    Analizator spalin prawdę Ci powie jaki jest skład mieszanki (podejrzewam zbyt bogatą). Regulacja instalacji w ramach gwarancji u fachowca który montował LPG. Czy "check" świecił od początku kiedy odebrałeś auto po montażu LPG?
    Na dobrze wyregulowanej instalacji "check" nie ma prawa świecić.
    U siebie w Nubirze 2.0 16V mam STEFANELLI, spalanie na trasie < 9.5 litra i żadnego świecącego "check".
  • #3
    essir
    Level 9  
    Nie czepiam się już tak strasznie tego checka, bo on już był z 4x kasowany na benzynie, tyle ze na gazie mi wcześniej nie występował. Analiza spalin na benzynie była robiona miesiąc temu, tuz przed założeniem gazu i była dobra, wyniki spalania w trasie benzyny 6,5 l oraz w mieście max. 8l mówiły same za siebie.

    Tylko, że teraz norma jest 11,5 l w mieście, chce zejść ten 1 litr gazu. Jaki powinien być mnożnik i ciśnienie i czasy wtrysków dla takiego silnika 1,4 RT 75KM?

    Co da ponowna autokalibracja w zakładce ac staga?

    Czy jak zmniejsze na reduktorze cisnienie do 1,1 bara, moze byc lepiej?

    Czy to jest możliwe, ze maly silnik 1,4 bierze wiecej gazu niz silnik 1,8 w mojej starej r19?

    Jak sie czyta wartosci lambda: 0,86 - ile powino byc?
  • #5
    faceta
    Level 14  
    Reguluj zawory i wracaj do gazownika
  • #6
    diablo23248
    Level 27  
    essir wrote:
    Analiza spalin na benzynie była robiona miesiąc temu, tuz przed założeniem gazu i była dobra, wyniki spalania w trasie benzyny 6,5 l oraz w mieście max. 8l mówiły same za siebie.



    Jak sie czyta wartosci lambda: 0,86 - ile powino byc?


    Analizę spalin powinno się zrobić po zamontowaniu gazu po to żeby sprawdzić i porównać parametry pracy silnika na pb i LPG. Parametr sondy lambda powinien być w okolicy 1.000 +/- kilka 0.001 i wie to każdy mechanik. Kolejna sprawa, żeby silnik dobrze pracował na LPG w przypadku instalacji sekwencyjnej na pb również powinien pracować bez zarzutu. A świecący "check" u Ciebie mówi nam co innego. Usterkę należy usunąć a nie tylko skasować błąd. Autokalibrację możesz sobie robić aż Ci się znudzi jeśli nie znajdziesz przyczyny świecącego "check". Jeśli montowałeś instalację w autoryzowanym warsztacie a nie w stodole wujka Wiesia to jedź do nich, a nie kombinuj sam, bo zazwyczaj kończy się to utratą gwarancji.
    No ale Twoje auto - Twoje pieniądze.
  • #7
    essir
    Level 9  
    Świecący check engine pojawił się po przebiciu katalizatora, przez wcześniejszego właściciela auta. I własnie najlepsze jest to, że teraz przez 2 miesiące jeżdżąc na gazie, do wczoraj gdzie przekroczyłem przy wyprzedzaniu 6k obrotów check w ogóle się nie zapalił, a na benzynie po skasowaniu błędu max. po 2 dniach check już świecił.

    Naprawdę na benzynie nie miałem się do czego doczepić, jeździłem 1,5 roku i spalanie było ok - we Wrocku nigdy nie wyskoczyło poza 8 l/100, trasa to był ideał, 6 l/100km robiłem zawsze wracając z Tatr do Wro na A4, nigdy nie gasł na wolnych, zawsze bez problemu przechodził analizę spalin na przeglądach. Nigdy mnie nei zawiódł nawet na tych mega mrozach po -30C.

    Dlatego trochę żałuje że wpakowałem te 2600 w gaz, bo raczej nie uda mi się nawet wyjść na 0, bo za 2-3 lata sprzedam ten samochód, ale to jest zupełnie inna historia.

    Wkurza mnie tylko to, że nie pali tych 15% więcej tylko 30 % więcej niż na benzynie.

    Co do sondy lambda, zobaczcie po screenach, że te dwie wartości coś pokazują i się zmieniają, od 0,8 do 0,9. Może gość jednak podpiął się do tej lambdy.


    Czy obowiązkiem instalatora jest podpinanie sondy lambda w 4gen. do sterownika STAG ?

    Czy gwarancja STAGa to też mogą być warsztaty na miejscu, bo ja zakładałem ten gaz na spory kawałek od miejsca zamieszkania.

    Przyjechałem do nich po 1000 km i mówię, że duże spalanie. Poza podpinką i tekstem: lepiej nie będzie, nic nie zrobili. Wbili mi pieczątkę w kartę gwarancyjną, nawet nie sprawdzając wycieków, totalnie nic nie zrobili. Oprócz sprawdzenia mapy gazu i ustawienia kolejnego przeglądu w programie po 10k :-(

    Zawsze można się pocieszyć, że zawsze może palić 15l/100km w mieście ;> Ale drugi raz nie wpakowałbym w to auto STAGa4+ i Hanki 2001Black, miałem ofertę na miejscu za 1600 zł, na Compacie i Valdkach. To sie forum naczytałem, że wtryski i sterownik musi być dobry i teraz mam ;)
  • Helpful post
    #8
    psooya
    Level 38  
    Zakładaj valteki chłopie marnujesz się, całe kosztują 100 to już odżałować możesz. Poczujesz moc regulacji co 5-10kkm z regeneracją tego gó*** to zobaczysz, że forum ci dobrze doradziło, a że trafiłeś na partacza to standard w tym kraju. Jak zakładałeś w PWS staga to spoko walcz o swoje, zgłoś sprawę do AC, jak w jakimś syfie to masz opcję wycieczkę do kogoś innego albo akceptację. Ja ostatnio miałem gościa z rzeszowa, wpadł bo już wymiękli lokalni gazmeni a najeździł się sporo. Na forum pewnie znajdziesz kogoś godnego polecenia albo i nie, ze swojej okolicy i ci ogarnie temat.
  • #9
    essir
    Level 9  
    Ok,

    Mam takie pytanie:
    1. Jaką średnice dyszy mają wtryski Hana black 2001, czy tam można zmieniać/wymieniać średnice dyszy na mniejszą? I czy po takiej operacji mnożnik wzrośnie po ustabilizowaniu się na wartości 1 ?

    Te wtryski są na listwie.

    2. Czy regulacja na reduktorze ciśnienia do 1 bara na rozgrzanym silniku, może zwiększyć mnożnik czy go zmniejszyć? Czy jest sens ruszać tą śrubkę na reduktorze Alaska?
    Co może się stać z mieszanką, gdy ciśnienie zredukuje z 1,3 do 1,0 ? Będzie uboga?

    3. Jak mam rozumieć tą tabelke, tam są podane 3 ciśnienia dla blacków i jak wiem, że moja renia ma 75 KM, to ciśneinie na reduktorze powino być 0,8 bara, żeby wynik był 20KM na cyl?
    Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine

    Czy ja to dobrze rozumiem, że teraz mam ciśnienie 1,25 na gorącym silniku na wolnych obrotach, tak więc wtryski działają na 30 KM na cyl ? I dają gazu jak na 120 KM ?
  • #10
    psooya
    Level 38  
    Ad1.
    Jak masz Hana gold z dyszami wykręcanymi to można zalutować, można też dorobić dysze i są opisy na forach. Średnica jest w okolicy 2.0mm ale dokładnie nie wiem.
    Ad2. Mnożnik jest zależny od ciśnienia, tak więc zmiana, autokalibracja i strojenie w trasie zmieni go. Ciśnienie mniejsze mnożnik większy. Ja bym nie ruszał, jest ok.
    Mieszanka nie zubożeje do puki nie zmienisz w programie wartości ciśnienia po zmianie na reduktorze.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Ad3. Tabelka jest poglądowa dla standardowej sekwencji z czasami do 20-25ms. Jak masz 10ms to około 30% więcej trzeba dać i z tego wychodzi około 1 bar i to jest słuszne a ty masz 1.18 bara i lekko niższy mnożnik.
    Wychodzi około1,04 bara czyli mnożnik podskoczy na 1,2 z 1,1 przy zmianie ciśnienia z 1,18 na te 1,04. To była teoria nie związana z problemem. Auto jest źle ustawione.

    Dodano po 57 [sekundy]:

    Nie tędy droga, błądzisz.
  • #11
    essir
    Level 9  
    Moje wtryski to HANA 2001 Black.

    Jak przestanie padać, to wybiorę się z aparatem pod filtr powietrza... i zrobię zdjęcia jakie to dokładnie są wtryski.

    Na końcu druku potwierdzenie zamontowania instalacji gazowej jest informacja:

    CO / HC na jałowym: 0,32 / 56 [%/ppm]
    CO / HC na podwyższonej prędkości obrotowej biegu jałowego 0,23 / 48 [%/ppm]
    współczynnik nadmiaru powietrza "lambda" 1,012

    Ja dopiero wchodzę w temat i jestem początkujący, popraw mnie jeśli się mylę.

    A: moje rozumowanie MIESZANKi
    Co do mieszanki to ja to rozumiem tak, ze silnik nie wie, że używa LPG jak paliwa więc dostosowuje dawkę LPG tak, aby sterownik benzynowy tego nie zobaczył, a on patrzy sobie na wskazania sondy lambda i koryguje dawkę.

    I potem za nim 'idzie' w ślad sterownik gazowy. Zatem zbyt uboga mieszanka powoduje wzrost temperatury i wypalanie zaworów, zbyt bogata uszkodzi szybko katalizator - czyli może ten check engine na benzynie prawie zawsze?

    B. moje rozumowanie REGULACJI - w przypadku gdy spalanie jest podwyższone lub mnożnik jest poniżej 1

    Jeśli ja dobrze myślę to regulacja głównie odbywa się poprzez zmiany ciśnienia na reduktorze oraz zmiany w samych wtryskach poprzez wymianę wtrysków na inną firmę, ale najczęściej regulacja średnicy dyszy, co kryzuje gaz bardziej lub mniej.

    I nie ma więcej opcji?
  • #13
    essir
    Level 9  
    Jako, że nic nie zmieniałem ani w programie sterownika, ani w reduktorze.

    Mam takie pytanie: jak powinno przeprowadzać się poprawnie kalibracje?
    Przy ciepłym czy zimnym silniku?

    Czy wcześniej trzeba wykasować mapy gazu i benzyny ?

    Czy ty na moim miejscu skasowałbyś te mapki i zbudował je od nowa? Czy to nie ma sensu? Tak samo z kalibracją, czy ona ma sens, wcześniejsza była robiona przy temperaturze 13 C wyniki: robocze 1,18 bar / minimalne 0,55 bar. Czy to na jej podstawie wyrysowała się mapa mnożnika?
  • #14
    psooya
    Level 38  
    Auto porządnie rozgrzane, gaz minimum 20 stopni albo więcej. Ja nie używam map ani gazu ani PB więc są dla mnie dodatkiem które wypełnia okno. Ja używam testera OBD jeśli auto jest po 2000 roku, jeśli przed zalecam sterownik ISA2 z przyczyn oczywistych.
    Jeśli już OBD nie ma pozostaje wystroić auto na porównywanie czasów wtrysków PB na PB i PB na LPG i dobrać mnożnik tak by czas ten dla tego samego obciążenia po przełączeniu nie ulegał zmianie. Można się posiłkować kursorem na mapce. Potem korekty od obrotów po całej mapie i sprawdzenie oraz regulacja składu mieszanki w OL.
    Sonda podpięta do sterownika niesamowicie ułatwia regulacje.
  • #15
    nobitatz
    Level 1  
    Uwazaj niektor francuzy yrzucaja cheka juz dlatego ze nie ubywa im paliwa jezdzac na gazie co jest oczywste podlacz obd i zobaczy wartosco lambda sa oki nic wece nie moze byc mapy sa oki ustawienia tez wiec sprawdz tylko mieszanke pozdrawiam
  • #17
    essir
    Level 9  
    No tak, ale wiedząc że nie ma możliwości kupienia mniejszych dysz np. 1,8mm i zkryzowania przepływu, oprócz zabawy auto kalibracja i zbieraniem map mnożnikiem, zostaje wg. tej instrukcji do STAGa

    Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine

    Zejście z ciśnieniem? Czy zwiększenie ciśnienia? Przez to, że idzie więcej przez wtryski Hana i dysze 2,0 mm i nie mam innej opcji, bo nie zmniejszę dysz.

    Teraz pytanie, która śrubką w reduktorze Alaska i w którą stronę i o ile obrotów odpowiada za zmniejszenie ciśnienia o 0,1 bara lub jego zwiększenie?
  • #18
    psooya
    Level 38  
    Możesz zejść z ciśnieniem o 0,1 bara lecz nic to nie zmieni. Po zmianie ciśnienia, rozgrzej auto, autokalibracja, ustawianie na STFT (jeśli auto jest po 2000 roku) lub na czasy wtrysku po całym mnożniku i całej korekcie obrotów, sprawdzenie pobieżne czy i jak bogato jest w OL bo AFR nie zmierzysz gdyż nie masz czym chyba, że kupisz sondę do pomiaru i na sam koniec sprawdzenie spalania oraz ogólnie pracy auta na LPG.
    Mnożnik do hanek powinien mieć podobny kształt jak tu:
    Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine
  • #19
    tzok
    Moderator of Cars
    Mi się wydaje, że to trochę szukanie dziury w całym - skoro auto dobrze jeździ, pali więcej o różnice wartości opałowej benzyny i LPG to w czym jest problem. Trochę niepokryte mapy? Zejść z ciśnieniem do 1,1, ponowna kalibracja map i będzie dobrze. Spalanie na LPG powinno być większe o ok 25% niż na benzynie. Gaziarze cisną bajki o 15% ale to albo są bajki albo nieprawidłowa regulacja instalacji. Ale "po pierwsze primo" to samochód na benzynie musi być 100% sprawny przed założeniem i regulacją instalacji - jeśli nie jest to nie da się prawidłowo wystroić instalacji. Skoro na benzynie, przed założeniem instalacji co kilkaset km zaświecał się MIL to na pewno auto sprawne nie jest i już na "dzień dobry" miało rozjechane adaptacje i/lub pracowało w trybie awaryjnym.
  • #20
    diablo23248
    Level 27  
    tzok wrote:
    Mi się wydaje, że to trochę szukanie dziury w całym - skoro auto dobrze jeździ, pali więcej o różnice wartości opałowej benzyny i LPG to w czym jest problem. Trochę niepokryte mapy? Zejść z ciśnieniem do 1,1, ponowna kalibracja map i będzie dobrze. Spalanie na LPG powinno być większe o ok 25% niż na benzynie. Gaziarze cisną bajki o 15% ale to albo są bajki albo nieprawidłowa regulacja instalacji. Ale "po pierwsze primo" to samochód na benzynie musi być 100% sprawny przed założeniem i regulacją instalacji - jeśli nie jest to nie da się prawidłowo wystroić instalacji. Skoro na benzynie, przed założeniem instalacji co kilkaset km zaświecał się MIL to na pewno auto sprawne nie jest i już na "dzień dobry" miało rozjechane adaptacje i/lub pracowało w trybie awaryjnym.


    Amen!

    Zrobić porządek na pb a potem marudzić o lpg :)
  • #21
    tof85
    Level 10  
    Mam jeszcze jedno pytanie, odnośnie samych wtryskiwaczy, w opcjach mam wyłączone podgrzewanie wtrysków.
    Co to jest to podgrzewanie wtrysków i co taka opcja zmienia ? Czy wtryski Hana maja taka opcje?

    Czy one podgrzewają się tylko wtedy gdy samochód jest na benzynie i przestają po przejściu na gaz?

    Czy to zmniejsza żywotność wtrysków ?
  • #22
    psooya
    Level 38  
    tof85 wrote:
    Mam jeszcze jedno pytanie, odnośnie samych wtryskiwaczy, w opcjach mam wyłączone podgrzewanie wtrysków.
    Co to jest to podgrzewanie wtrysków i co taka opcja zmienia ? Czy wtryski Hana maja taka opcje?

    Czy one podgrzewają się tylko wtedy gdy samochód jest na benzynie i przestają po przejściu na gaz?

    Tak, jeśli są zaolejone od naszego wspaniałego LPG to ich wcześniejszy rozruch zapewnia poprawną pracę po przełączeniu, czasami tłoczki potrafią się w gęstym oleju/mazucie skleić i wtrysk nie może się otworzyć do puki się nie podgrzeje.

    tof85 wrote:
    Czy to zmniejsza żywotność wtrysków ?

    Nie
  • #23
    tof85
    Level 10  
    Takie pytanie z innej beczki, po prostu boje się, że grzebiąc samemu stracę gwarancję.

    Jak to jest z tą gwarancją STAGa, czy jeśli robiłem instalacje 100km od chaty, a we Wrocku mam inne warsztaty flagowe STAGa, czy oni udzielą mi darmowej regulacji w taki sposób, że nie naruszą warunków gwarancji?

    Czy ja mam 2 lata gwarancji tylko w tym zakładzie STAGa, który to zakładał?
  • #25
    essir
    Level 9  
    Niestety nie byl to PWS, wracając do porady zszedłem sam z ciśnieniem z 1,28 do 1,15 bar. Deptałem go od 700 RPM do 6000 i obserwowałem spadek maksymalny, gazując go bez biegu stojąc pod domem.
    Po kilkunastu próbach największy zauważalny spadek był do 0,84 bar - czyli tyle ile mówi tabelka Hany. Wychodzi na to, że Alaska obrabia te 75KM.

    Nie robiłem autokalibracji ponieważ stracę gwarancję. Poczytałem dziś wątki na forum STAGa z oceną map. Było kilka wniosków ludzi, którzy twierdzili że regulacja w 4 sekwencji to średnica dyszy i ciśnienie na reduktorze - a mapy ze sterownika to trochę fikcja.

    Podobno te mapy się ruszają tylko czy mnożnik też ulega zmianie sam bez auto-kalibracji np. za miesiąc jak trochę pojeżdżę na benzynie i gazie ?
  • #26
    tzok
    Moderator of Cars
    Jeśli nie jest to ISA to nic samo się nie koryguje. Autokalibracja to tylko wstępne ustawienie. Sterownik rejestruje każde połączenie, więc gazownik i tak będzie wiedział, że się logowałeś do centralki, nie ważne co robiłeś, zawsze możesz zapisać ustawienia i później do nich wrócić... Tutaj albo po OBD (FT) albo po mapach, tylko z uwagi na niesprawność samochodu mapy zebrane na benzynie są niewiele warte. Krzywą mnożnika trzeba tak dobrać, aby mapy benzyny i gazu się pokrywały (czyli, żeby podczas jazdy na LPG sterownik wtrysku benzyny nie zmieniał korekt dawki paliwa względem tych wyuczonych na benzynie). Same mapy nie mają wpływu na pracę instalacji, są tylko zebranymi danymi, na podstawie których można określić, czy korekty czasu wtrysku (krzywa mnożnika) są właściwie ustawione. Ale powtarzam - sterownik silnika nie może zgłaszać żadnych błędów podczas jazdy na benzynie.
  • #27
    psooya
    Level 38  
    Po mapach z przyczyn oczywistych nie polecam, interpolacja punktów gubi użytkowników. Jeśli już to po czasach wtrysku.
    Alaska daje radę.
    Ja jednak myślę, byś poszukał warsztat lub hobbystę i się z nim umówił i by to ogarnął, bo tak to nic z tego nie będzie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Zmiana ciśnienia na niższe wywołała wydłużenie czasu wtrysku LPG, gdyż automatyczna korekta nad tym panuje, skład mieszanki nie uległ zmianie.
  • #28
    essir
    Level 9  
    Ustawiłem śrubka 1,05 - 1,06 bar na ciepłym silniku na biegu jałowym.

    Pokalibrowałem, pojeździłem 2h po autostradzie. Poniżej zamieszczam mapę i odchyłka wraz z parametrami po kalibracji robionej na rozgrzanym silniku:


    Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine Renault Thalia - Wysokie spalanie oraz podswietlony check engine
  • #29
    tzok
    Moderator of Cars
    Jest ok, choć nie wiem ile warte są te mapy zebrane na benzynie. Ja bym przejechał ze 30km tylko na benzynie, skasował mapę benzyny, zrobił kolejne 30-50km na benzynie i dopiero brał się za kalibrację gazu. Alternatywnie wykasowałbym adaptacje sterownika wtrysku benzyny przy pomocy urządzenia diagnostycznego.
  • #30
    psooya
    Level 38  
    Jest ok, ciekawe co jest w OL, nie ma szans na strojenie bez podglądu choćby sondy, w ostateczności AFR w wydech by jakkolwiek mieć rozeznanie co się dzieje. Osobiście odradzam strojenie na mapy, a kolega tzok ma słuszna uwagę/niejasność. 2001 rok produkcji wskazuje na zgodność z OBD II i należy to wykorzystać kupując za 30zł ELM327, dobry soft który lubię to OBD 2 SPY, odczyt STFT i mamy drugą z 3 prawd tzw tylko prawdę.