Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budujemy ściemniacz żarówki sterowany analogowo 0-10V

gretzky 08 Kwi 2005 15:14 31305 81
  • #1 08 Kwi 2005 15:14
    gretzky
    Poziom 21  

    Witam
    mam sterownik Behringer Eurolite LC2412 do tego mam dimera 4 kanałowy ze ściemniaczem.
    Taki dimer z obciazeniem 1kW na jeden kanał kosztuje około 500zł.
    Potrzebuje wiecej takich wyjść ze ściemniaczem wiec ostatnio zaczołem cos kombinowac z wyjsciem analogowym tego sterownika
    podłączyłem do portu wyjsciowego szereg diód led wraz z opornikami, Przesówajac sówaki diody zaczynały sie rozświetlac , migały w tryb programu jaki im wybrałem tak wiec zaczołem dalej kombinować.
    Na poczatek użyłem kompletu optoelektronicznego składajacego siez MOC3043 i triaka BT138. Lecz niestety układ działał tak ze żarówka zapalała sie w momecie gdy połozenie suwaka było w połowie skali
    nie uzyskałem efektu ściemniania. tak wiec kieruje pytanie do specjalistów którzy dosc dobrze sie znają na ukłądach optoelektronicznych.
    Jaki układ najlepiej w tym projekcie zastosowac. optorezystory jakieś ????

  • Pomocny post
    #2 08 Kwi 2005 16:34
    grzespower
    Poziom 13  

    Witam
    Oto link:
    http://sound.westhost.com/project62c.htm
    Jest tu wszystko czego potrzebujesz:
    Schemat dimmera, układ zasilania - do wzmacniaczy operacyjnych i generator piły - ramp generator. Łaczysz to wszysttko do kupy i do wejścia 0-10V w dimmerze podłączasz sygnał 0-10V ze swojego sterownika. Ponieważ jest to fragment całego sterownika więc tego wyjścia 10V z ramp generatora-nie podłączasz. Ramp generator i dimmer powinny (ale nie jestem tego do końca pewien) być zasilane z jednej fazy. Oczywiście jeden ramp generator i i jeden zasilacz wystarczy na wiele dimmerów. Oczywiście oprócz połączenia sygnałów 0-10V łaczysz jeszcze masy sterownika z dimmerem (no i cała resztą).
    Pozdrawiam

  • #4 10 Kwi 2005 11:18
    gretzky
    Poziom 21  

    widze że w ukłądzie tym zastosowali optotriaki MOC3020 czy mógłbym zastosować w tym projekcie układy MOC3043

  • Pomocny post
    #5 10 Kwi 2005 12:37
    Ireeq
    Poziom 11  

    Witam!
    w mojej odpowiedzi na post https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=264777&highlight= proponowałem wspólną budowę tego pulpitu. Jestem w trakcie budowania całego systemu i na razie jestem na etapie projektowania PCB, co idzie stosunkowo wolno, gdyż dopiero teraz przy okazji budowy uczę się Protela 99se. W moim projekcie oprócz dimmera bedzie też blok sterowania urządzeń za pomocą sygnału 0-10V. Na pulpicie będą umieszczone włączniki (kula, uv, Par36 na kule i inne) a sygnał z tego bloku będzie szedł za pomocą przewodu 6cio żyłowego do switchpacka umieszczonego gdzieś dalej na sali. Switchpack to u mnie profil alu 50X50 mm o odpowiedniej długości, zamontowane w nim wąskie gniazda do typowych wtyczek na 220V, z jednej strony podłącza się wspólne zasilanie całego bloku, z drugiej sygnał sterujący (gniazdo DIN 6PIN) no i oczywiście w środku elektronika sterująca (optotriak i triak na każdy kanał- u mnie 4) Obudowa jest z profilu alu, gdyż stosunkowo łatwo się obrabia, wygląda ładnie no i co najważniejsze- przykręcone triaki mają od razu radiator. Za taki profil dł 15cm zapłaciłem 3,5 plus dwie plastikowe zaślepki na końce po 1,3-
    Stosując takie rozwiązanie nie ma konieczności łączenia konsoli DJ/LJ za pomocą długich przewodów zasiających do urządzeń które są umieszczone gdzieś na sali. Wystarczy, że od switchpacka mamy około 3-5m przewodu do każdego światła. Przewód sterujący łączący switchpack z pulpitem to 6X0.5 i może mieć dowolną długość (w granicach rozsądku).
    W moim pulpicie będzie jeszcze blok sterujący dymiarką, 2Xstrobo no i dimmer 4-kanałowy.
    Jeśli macie jakieś ciekawe propozycje to piszcie- aha- jeśli ktoś jest biegły w robieniu PCB to może nas (mnie) wspomoże w budowie??
    pozdrawiam
    -Ireeq!

    Dodano po 11 [minuty]:

    do Gretzky:
    optotriak MOC3043 ma układ przełączania w zerze, czyli jest włączany przy przejściu prądu sin przez zero- eliminuje to powstawanie zakłóceń. Tego układu nie posiada MOC3020- stąd w układzie wykonawczym dławik L1- eliminuje zakłócenia. Aby więc dimmer poprawnie pracował, triak musi mieć możliwość włączania w dowolnym momencie. Tyle udało mi sie dowiedzieć na ten temat gdyż też mnie to zastanowiło. Jeśli jestem w błędzie to poprawcie mnie :)
    pozdrawiam i zapraszam do wspólnego działania
    -Ireeq

  • Pomocny post
    #6 10 Kwi 2005 13:12
    grzespower
    Poziom 13  

    Witam
    Ireeq masz racje w tym układzie nie może pracować optotriak z detekcją przejścia przez zero (np MOC3040) bo układ stracił by mozliwość sterowania mocą - działałby tylko przy maksymalnej mocy. Pozatym MOC 3020 jest tańszy :) A co do dławika to trzeba go zastosować (no i ten kondensatorek z rezystorkiem) bo układ skutecznie sieje zakłócenia po sieci i póżniej słychać buczenie w kolumnach :(

  • #9 07 Sie 2005 22:52
    diodakiler
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    jest to wojskowe gniazdo typu SOCAPEX - stosowane w układach wykonawczych (dimery, switch - e), uzywane równiez w duzej ilosci BOSTERÓW. (jedno gniazdo wiele przewodów) zapukaj do firmy Proxima www.pxm.com.pl

    zakładalem kiedys dimery z takimi gniazdami własnie od nich

    ps. twoje jest strasznie stare, wiec moze trudno je bedzie dostac

    a ceny zwykłych to:
    S0523 HARTING 16 M wtyk na kabel 145,00
    S0467 SOCAPEX KM wtyk na kabel 175,00
    S0468 SOCAPEX KF gniazdo na kabel 140,00
    S0463 SOCAPEX TM wtyk do obudowy 125,00
    S0460 SOCAPEX TF gniazdo do obudowy 95,00

  • #10 07 Sie 2005 23:04
    dee jay G
    Poziom 26  

    Diodakiler
    Wiesz może jak podłączyć takie gniazdo?
    Kupiłem konsolete do świateł i to jest gniazdo od niej.
    Chcę sam zrobić DIMMERY do tej konsolety, ale nie wiem jak mam podłączyć to gniazdo! Chcę dorobić jeszcze z tyłu gniazdo DB 25 jako wyjście. Konsoleta ma 24 kanały.
    Czy tym gniazdem wychodzą tylko sygnały 0-10V czy jeszcze coś?

  • #11 07 Sie 2005 23:25
    diodakiler
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    hmmm w dimerach te gniazdo jest do przesylu zasilania... nie do sterowania (plynie w nich 230v)

    ale latwo mozesz sprawdzic ... wez rozkrec sterownik i looknij na połaczenia... jezeli to jest sterownik 0-10v gdzies bedzie brak zasilania ... ale jak puscisz sygnał ze sterownika powino sie pokazac zasialnie np. potencjometr do połowy 5v...
    masz 38 wyjsc...

    a jeszcze lepiej jak podash mi nazwe urzadzenia to moze cos znajde po kontaktach (model i producenta sterownika)

  • #12 08 Sie 2005 00:47
    dee jay G
    Poziom 26  

    Sprzęt nazywa się MASTERBOARD 24 i wydaje mi się, że jest to 24 kanałowy sterownik 0-10V właśnie do dimmerów.
    Jedyne co znalazłem w necie na ten temat to takie coś:

    BE masterboard 24
    Analoges Steuergerät 24 ch,2 Presets, 64 Memorys,Chaser,Sound to Light


    http://www.dezent.net/lichtp.html

  • #13 08 Sie 2005 13:08
    diodakiler
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    łoo nikt tego nie zna :)

  • #14 08 Sie 2005 22:58
    dee jay G
    Poziom 26  

    No trudno :(
    Jakoś będę musiał sobie poradzić, w każdym razie dzięki, że mnie oświeciłeś co do tego gniazda ( przy takich cenach to napewno założę na wyjście DB25 )

    Dzięki i pozdrawiam.

  • Pomocny post
    #15 17 Sie 2005 01:32
    gpql
    Poziom 17  

    Mam gotowy projekt sterowania 8 kanałami na 12V. Sterowanie 0-10V na 2 kanałach i przełącznik zestawow 1-4. Zrobiono jest na pic16f877 za pomocą PWM-a. Zastosowane tranzystory MOSFET 20A 30V daja ok. 400W / kanał.
    Jak kogoś interesuje przesle schemat plytki + soft
    Pozdrawiam Grzegorz

  • #16 16 Wrz 2005 16:41
    dee jay G
    Poziom 26  

    Hej! Ruszy się coś ten temat? Któryś z kolegów mówił, że buduje DIMMERy wg. tych schematów, i co? Działają?
    Przerażają mnie trochę ceny dławików od 15 do 26zł za szt. :(

  • #18 16 Lis 2005 18:45
    gretzky
    Poziom 21  

    kurcze no mam wszystko pojasnione mam schematy i wogle no ale przechodzac do rzeczywistosci
    strrownik ten ma 15 wyjśc 0-10V dodatnie napiecie
    i jedną mase GND
    teraz przypatrujac sie do tego schematu przynajmniej pierwszej czesci gdzie mamy MOC3020 to mamy jeszcze cos takiego jak Ramp.
    Wszystko by było dobrze mamy napiecia zasilajace +-12V;0-10V;GND i to nieszczesne Ramp z którym nie wiem co zrobic.

    Nie moge odrazy wyjechac z napieciem 0-10V na optotraik MOC3020 wczesniej zabezpieczajac go rezystorem 800Ω aby nie przepalic diody. Co o tym myślicie Z głowy bym miał ta czesc z µA741
    co wy nato prosze o pomoc
    wszystkim odrazu dziekuje

  • Pomocny post
    #19 16 Lis 2005 18:54
    dee jay G
    Poziom 26  

    Niestety, nie możesz pominąć 741 i nie używać tego nieszczęsnego RAMP. Musisz wykożystać te impulsy RAMP (niestety), bo na tym polega cały "bajer" ściemniania. Triak jest "otwierany" impulsami z częstotliwością 100Hz i to RAMP służy właśnie do synchronizacji z siecią zasilającą. (tak mi się przynajmniej wydaje)

    Pozdrawiam.

  • #20 16 Lis 2005 19:10
    gretzky
    Poziom 21  

    to w takim raziem co byscie polecili aby jak w najprostszy sposób wykonac samo sterowanie 0-10V przeciez musi byc jakas mozliwosc aby w inny sposób regulowac optotriak MOC3020

  • Pomocny post
    #21 16 Lis 2005 20:39
    Dexter77
    Poziom 28  

    Poniewaz jak juz wczesniej zostalo napisane otwieranie triaka musi byc zsynchronizowane z siecia zasilajaca to nie da sie ot tak podlaczyc potencjometru i jazda. Najbardziej popularna metoda to generowanie zsynchronizowanego z siecia przebiegu piloksztaltnego i podawanie na jedna nozke komparatora a na druga napiecie analogowe sterujace. Z wyjscia komparatora uzyskuje sie przebieg PWM odpowiedni do sterowania optotriaka a za nim wlasciwego triaka. Prosciej pod wzgledem elektrycznym to np. zatrudnic procesor z wejsciami analogowymi. Wtedy jeden procesor moze np. gonic 8 kanalow i dodatkowo nic nie stoi na przeszkodzie zeby dorobic wejscie DMX. Detekcje zera mozna wtedy latwo zrobic na 3 diodach i rezystorze.
    Pozdro
    Dexter

  • #22 27 Lut 2006 13:39
    dee jay G
    Poziom 26  

    Ok. Zrobiłem prototyp i... Działa :)
    Tylko zmodyfikowałem układ zasilania i uprościłem trochę układ RAMP, a mianowicie:

    R1 - 10K
    R2 - 1K
    C2 - 10uF
    DZ10V - Między bazę Q3, a masą
    2 x 1N4148 (szeregowo) - Między bazę Q4, a masę (zamiast Q3)

    Pozdrawiam.

    PS: Teraz biorę się za budowę układów wykonawczych (już PRO ;) z dławikami i filtrami ) Bo na razie zrobiłem tylko prototyp, ale działa :D

  • #23 28 Maj 2006 10:37
    jakubk
    Poziom 13  

    Ma ktoś może wzór płytki do tego sterownika?

  • #25 28 Maj 2006 11:27
    Quarz
    Poziom 43  

    Witam,

    Jaro511 napisał:
    Moze sie wam przyda sciemniacz sterowany sygnałem 0-10V na układzie TEA1007

    Cosik mi nie pasuje ze sterowaniem sygnałem analogowym tego ściemniacza zamieszczonego w załączniku.
    Poza tym, to widzę dwa potencjometry; RV1 i RV2 w obwodzie, który jest pod potencjałem sieci energetycznej. To wymaga specjalnej konstrukcji takiego potencjometru ze względu na bezpieczeństwo.
    Mianowicie, Norma IEC jednoznacznie wymaga by wyprowadzenie (ośka, suwak) regulacyjne były wykonane z izolatora ! ! !

    Pozdrawiam
    Greg

  • #26 28 Maj 2006 11:47
    dee jay G
    Poziom 26  

    Nie przejmuj się ;) Układ TEA1007 i tak nie jest już nigdzie dostępny (poprawcie, jeśli bredzę). Nawet WELLEMAN przestał produkować KIT-y oparte na tym układzie. Zastąpił go inny zestaw oparty o inny układ i wymaga już nie 0-10V, tylko 0-12V sterowania.

    A TEA1007? Hmm. Sam chętnie kupiłbym kilka.

    Pozdrawiam.

  • #27 28 Maj 2006 12:13
    jakubk
    Poziom 13  

    Możesz jeszcze umieścić schemat tego sterownika, bo on chyba został zmodyfikowany przez ciebie?

  • #28 28 Maj 2006 12:18
    dee jay G
    Poziom 26  

    Zmodyfikowany został tylko układ generatora piły "RAMP" Schemat jest wyżej ;)
    Na zdjęciach modułów wykonawczych (na płytkach) nie ma elementów R5, C1, L1,
    Montuję je zaraz przy gniazdach wyjściowych.

    Pozdrawiam.

  • #29 28 Maj 2006 12:29
    jakubk
    Poziom 13  

    Ile będzie kosztowało zrobienie 8 kanałowego sterownika sterownika??

  • #30 28 Maj 2006 12:37
    dee jay G
    Poziom 26  

    Nie zadawajcie takich pytań. Proszę.
    To zależy tylko i wyłącznie od tego gdzie i jakie elementy kupisz!

    Ja kupowałem w sklepie reklamującym się na elektroda.pl (nieco drogim, ale wszystko jest!) i dla 12 kanałowego dimmera (12 układów wykonawczych, 1 układ zasilacza, 3 układy ramp - zasilanie 3 fazowe) zapłaciłem 150zł (rezystory, kondensatory i scalaki 741 - z demontażu). Obudowa (jakiś switch z allegro) 19" 2U - 20zł Razem z gniazdami wyniesie nieco ponad 200zł (bez dławików - są drogie)

    Pozdrawiam.

    PS: Jak na razie obciążałem go halogenem 500W i jest OK. Triak nie robi się nawet ciepły. Również przy próbie zaświecenia zimnego halogena (bez wstępnego podgrzewania włókna) nic złego się nie dzieje. (jak to sugeruje jeden z Kolegów w innym temacie)

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME