Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Aprilla Classic 50 - Brak ładowania w silniku AM3

27 Mar 2014 12:42 1938 6
  • Poziom 6  
    Witam!!

    Mam problem z motorowerem Aprilla Classic 50, który wyposażony jest w silnik AM3.
    Głównym problemem jest brak ładowania.

    W trakcie pomiaru na akumulatorze napięcie nie wzrasta, jest między 11,80-12,1V DC na pracującym silniku.

    Z alternatora wychodzą przewody na moduł zapłonowy i jeden żółty na regulator napięcia.

    Na tym żołtym przewodzie oporność do masy ( na zgaszonym silniku ) 1.8 OHM , po odpaleniu na wolnych obrotach 8 V AC , na średnich 35V AC, na wysokich do 70V AC.

    Po podmianie regulatora na nowy, nic się nie zmieniło, czy jakoś można sprawdzić ten nowy regulator??

    Regulator 3 pinowy, Ducati Energa.

    Pozdrawiam

    EDIT 1.

    W załączniku załączyłem schemat instalacji.

    Z tego co wywnioskowałem jest wszystko dobrze z regulatorem, do niego dochodzi prąd zmienny do 70V, regulator działa jako ogranicznik i przy zapalonych światłach jest 7 - 12,8V AC .

    Przed akumulatorem znajduje się ( na schemacie pozycja 19 ) dioda wraz z bezpiecznikiem i to chyba główna przyczyna braku ładowania. Domyślam się że jest to dioda prostownicza która zamiennia prąd zmienny na prąd stały by ładować akumulator.

    EDIT 2.

    Sprawdziłem napięcie jakie dochodzi do Diody ( schemat pozycja 19) przewód V , więc wahania są podobne 7-12,8V AC .

    Na wyjściu z diody przewód R, napięcie jest między 3,5-5V DC. Czyli tutaj jest problem, mógłby ktoś potwierdzić czy dobrze rozumuję??
  • Testo
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Dobra, a jakiej mocy jest żarówka w przedniej lampie i czy żarówka tylnych świateł nie jest podłączona odwrotnie?
    Przy wyłączonych światłach powinieneś zauważyć ładowanie akumulatora, sprawdź jaki jest wówczas prąd ładowania.
    Diodę w "skrzynce bezpieczników" sprawdź miernikiem (test diody).
    Napięcie 11.8-12.1 V na akumulatorze świadczy o jego bardzo niskim poziomie naładowania.
  • Testo
  • Poziom 6  
    BANANvanDYK napisał:
    Dobra, a jakiej mocy jest żarówka w przedniej lampie i czy żarówka tylnych świateł nie jest podłączona odwrotnie?
    Przy wyłączonych światłach powinieneś zauważyć ładowanie akumulatora, sprawdź jaki jest wówczas prąd ładowania.
    Diodę w "skrzynce bezpieczników" sprawdź miernikiem (test diody).
    Napięcie 11.8-12.1 V na akumulatorze świadczy o jego bardzo niskim poziomie naładowania.


    Przednia żarówka zgodna z książką serwisową czyli 12V 15W, z tyłu 12V 5W/21W podłączone prawidłowo.

    Zrobiłem test diody i w jedną stronę wyszła wartość 540 a w drugą 1.

    Akumulator faktycznie lekko rozładowany, sprawdziłem ładowanie przy zgaszonych odbiornikach i wraz ze wzrostem obrotów rośnie tylko o 0,6V.

    W tej chwili akumulator się ładuje.

    W ramach testów wypiąłem przewód ze zmiennym napięciem z przed diody i wstawiłem na próbę diodę 10A1000V bo taką miałem i na wyjściu z diody mam napięcie DC od 7 do 35V, więc za duże, może można by było dobrać odpowiednią diodę??

    Też zrobiłem pomiar prądu ładowania, nie wiem czy dobrze ale po odpaleniu z racji że moduł jest zasilany prądem zmiennym, odpiąłem plus z akumulatora i wstawiłem miernik między + z akumulatora a przewód z instalacji, ( miernik ustawiony na 10A, przewód plusowy przełożony w gniazdo z zab. 10A ) i wynik w każdej skali 0.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Dioda prostownicza (w skrzynce) jest sprawna.
    Na rozładowanym akumulatorze (sprawnym) napięcie zawsze będzie niechętnie wzrastać przy ładowaniu, dlatego pomiar napięcia ładowania (te w granicach 14.4 V) będzie możliwy tylko przy w pełni naładowanym akumulatorze.
    Takie uproszczone rozwiązanie ładowania w silnikach AM6 nie posiada kontroli napięcia ładowania (bo jest zwykła dioda), dlatego napięcie na kondensatorze wzrosło tak wysoko. Ładowanie akumulatora występuje wyłącznie przy wyższych obrotach silnika, kiedy napięcie na światłach się ustabilizuje i będą one świecić pełną jasnością. Jeśli światła będą słabo świecić, to ładowanie nie będzie występować. Natomiast na wyłączonych światłach ładowanie powinno być od obrotów biegu jałowego i być wyraźnie mocniejsze niż przy włączonych światłach.
    Wynik 0 na amperomierzu wskazuje że akumulator nie jest ładowany, ani też rozładowywany. To jest trochę nie na miejscu, ponieważ powinno zawsze występować przez np. kontrolkę biegu jałowego lub wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej.
  • Poziom 6  
    Naładowałem akumulator i zrobiłem dalsze pomiary
    - bez włączonego silnika napięcie 12,45V
    - po włączeniu jakieś 12,6-12,7V na obr jałowych i jak chwilę się go potrzyma na obrotach to ospale rośnie aż 14,5V
    - z odbiornikami też pracuje w zakresie do 14,5V

    Wyrzuciłem dodatkowe światła do jazdy dziennej które był zainstalowane.

    BANANvanDYK rozumiem że ospała zmiana napięcia na klemach od akumulatora jest spowodowana zastosowaniem diody prostowniczej a nie kontroli ładowania?? i ten typ tak ma??
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Tak, taka jest konstrukcja alternatora i ładowania. Ładowanie jest uzależnione od napięcia na światłach, w takim dużym skrócie myślowym można powiedzieć że napięcie ładowania jest niemal równe napięciu na oświetleniu. Nie jest to jednak w pełni właściwa interpretacja tego zjawiska, musiałbym się sporo rozpisać aby wytłumaczyć to zachowanie we wszystkich przypadkach.
    Normalnie skutery mają dodatkowo "przedłużone" uzwojenie które służy do ładowania akumulatora, wówczas ładowanie występuje nawet na obrotach biegu jałowego (choć bardzo słabe), kiedy oświetlenie świeci połową jasności. Wynika to z faktu, że na końcu uzwojenia (zasilanie do ładowania) utrzymuje się wyższe napięcie niż na odczepie uzwojenia (zasilanie świateł) i pełne ładowanie akumulatora zachodzi przy niższych obrotach silnika.
    Szczegółowo wyjaśniają to dwa schematy funkcyjne:
    http://www.motelek.net/schema/spannung/funktionsschema.png
    http://www.motelek.net/schema/spannung/funktionsschema2.png
    Na obu schematach są widoczne regulatory napięcia ładowania zaznaczone różowymi polami. Ty w Aprilii nie masz tego regulatora tylko tą diodę w skrzynce bezpieczników. Rozwiązanie to ma tą wadę, że może dochodzić do przeładowywania akumulatora, a nawet zagotowania, szczególnie w przypadku jazdy z wyłączonymi światłami. Nie jest zalecane w takich pojazdach montować akumulatora "bezobsługowego" w technologii AGM lub VRLA.
  • Poziom 11  
    BANANvanDYK , tłumacz chłopakowi tak żeby zrozumiał a nie popisujesz się elokwencją jak na egzaminach w gimnazjum...