Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Honda CBR F3 - Budowa regulatora napięcia

tomeczekokok 27 Mar 2014 15:33 9444 27
  • #1 27 Mar 2014 15:33
    tomeczekokok
    Poziom 14  

    Witam


    Znalazłem taki schemat regulatora:

    Honda CBR F3 - Budowa regulatora napięcia

    Chciał bym go zbudować i zastosować w Hondzie. Mam już dosyć palących się regulatorów i wydawania kasy w błoto.

    Prosił bym o pomoc w budowie.

    Nie wiem jakie ma mają mieć parametry elementy na schemacie.

    Proszę o pomoc i udzielenie rady. Może macie jakiś inny schemat abym mógł go zbudować a jeżeli ten jest prawidłowy to proszę o pomoc w opisaniu elementów.

    Pozdrawiam

    1 27
  • #2 27 Mar 2014 16:07
    Alfax
    Poziom 28  

    Witam
    Poszukaj dokładnie tam, gdzie znalazłeś ten schemat. Powinna być także lista użytych elementów wraz z wartościami.
    Zresztą - wystarczy chwila poszukiwania na elektrodzie i proszę: Link - tu już ktoś walczył z tym regulatorem. Poczytaj
    Pozdrawiam

    0
  • #3 27 Mar 2014 20:51
    jack63
    Poziom 42  

    tomeczekokok napisał:
    Chciał bym go zbudować i zastosować w Hondzie. Mam już dosyć palących się regulatorów i wydawania kasy w błoto.

    Jak go zrobisz, to wydasz mniej kasy ale zmarnujesz mnóstwo czasu i nerwów. Poczytaj podany przez kolegę Alfax link.

    0
  • #4 28 Mar 2014 18:27
    tomeczekokok
    Poziom 14  

    Czy to naprawdę aż takie trudne?. Przeczytałem link 2 razy. Po prostu musi znaleźć się ktoś kto idealnie rozwiązał ten problem i wie co mówi. Skoro sprzedają regulatory napięcia to i można zbudować tylko niech wypowie się ktoś w tym temacie kto zbudował, zastosował i korzysta z zbudowanego przez siebie regulatora.

    Dodano po 1 [godziny] 9 [minuty]:

    Znalazłem taki schemat na tranzystorach. Co o nim myślicie?, autor mówi że regulator jest stabilny.

    Honda CBR F3 - Budowa regulatora napięcia

    0
  • #6 28 Mar 2014 20:04
    tomeczekokok
    Poziom 14  

    Okey Jack63. Chcę go zbudować, temat regulatorów wzbudził we Mnie duże zainteresowanie ponieważ ciągle słyszę od posiadaczy Japońskich motocykli problemy z tym urządzeniem a nigdzie nie mogę znaleźć jasnej odpowiedzi na jego rozwiązanie. Czy to Honda, czy Yamaha lub Suzuki zawsze to samo, palący się regulator.

    Znalazłem jeszcze coś takiego:

    Honda CBR F3 - Budowa regulatora napięcia Honda CBR F3 - Budowa regulatora napięcia Honda CBR F3 - Budowa regulatora napięcia Honda CBR F3 - Budowa regulatora napięcia Honda CBR F3 - Budowa regulatora napięcia Honda CBR F3 - Budowa regulatora napięcia Honda CBR F3 - Budowa regulatora napięcia

    Dodano po 2 [minuty]:

    Linki:
    http://moto-electro.ru/forum/lofiversion/index.php?t231.html
    http://moto-electro.ru/forum/index.php?showtopic=10
    http://moto-electro.ru/forum/index.php?showtopic=99

    Co o tym sądzisz Jack63?.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Czy dobrze opisałem driver?.

    Przepraszam, że taka masa pytań ale jestem laikiem i elektronika to moje małe hobby. Jestem wdzięczny, że chcesz Jack63 mi pomóc.

    Honda CBR F3 - Budowa regulatora napięcia

    1
  • #8 28 Mar 2014 20:34
    tomeczekokok
    Poziom 14  

    Kolego Strumień, Zbyt dużo ciepła, to jest przyczyna a zbyt dużo ciepła jest spowodowane zastosowaniem tyrystorów z którymi jest problem z rozłączeniem. Zastosowanie regulatora na Mosfetach powinno rozwiązać problem. Czekam na pomoc Jack63.

    0
  • #9 28 Mar 2014 21:48
    jack63
    Poziom 42  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Kolego trzeba znaleźć przyczyne palenia regulatorów.

    Coś w tym jest. W linkowanym temacie było troche na ten temat. Na 100% te tropy trzeba sprawdzić. Dodatkowo stojan i połączenia faz do sprawdzenia. Stojan pasowało by oejrzeć na okoliczność przegrzań. Był ostatnio temat z BMW. Ciekawy!

    tomeczekokok napisał:
    Czekam na pomoc Jack63.

    A ja czekam na pytania nasuwające sie przy kleceniu pająka i ew. próbach "terenowych". :D
    Ten reulator na tyrystorach działa na trochę innej zasadzie. Nie włącza pojedynczych tyrystorów ale wszystkie na raz. Ponoć takie rozwiązanie zmniejsza hałas alternatora, ale to jest istotne w samochodzie. Wg. mnie ten układ jest lepszy, choć dalej nie pozbawiony wad swoich wykonawców - tyrystorów. Układ z MOSFETami pracuje na identycznej zasadzie, ale korzysta z diod wbudowanych w tranzystory. Dzięki temu nie potrzeba mostka trójfazowego i łatwiej odprowadzić ciepło. Dodatkowo wspólne wyzwalanie elementów zwierających fazy między sobą (tyrystory, tranzystory) zmniejsza szanse na niesymetryczna pracę prądnicy i przegrzewanie jednego z uzwojeń. Tu zawsze pracują 3 fazy. NA zwarciu, bo na zwarciu i tak ma być ale zawsze trzy równo. W pierwszym schemacie gdy cos zaszwankuje układ kontroli napięcia (dioda zenera + dzielnik oporowy) tyrystory mogą byc wyzwalane nieprawidłowo i prąd nie rozpływa się równomiernie - chwilami.
    tomeczekokok
    Musisz zrozumiec działanie kazdego z tych prostych układów. Wjakiejś serwisówce motocykla dostępnej tu na forum był bardzo dokladny opis działania regulatora na tyrystorach. Niestety po angielsku. Jak trafię na niego to wkleję.

    0
  • #10 28 Mar 2014 23:08
    tomeczekokok
    Poziom 14  

    Bardzo mi się podoba jak mi tłumaczysz Jack63, wszystko rozumiem i uczę się.:)

    Pierwsze części już znalazłem. Mam radiator od procka Intela i podkładki pod obudowę tranzystorów wraz ze śrubkami z izolatorem aby można było 3 mosfety przykręcić do jednego radiatora. Resztę elementów jak dobrze pójdzie będę miał w tygodniu.

    Kondensatory Tantalowe 22qF te przy 2 nóżce tc4452 na jakie napięcie dać?.


    A i mam pytanie, dobrze opisałem ten Tc4452, jego wyprowadzenia?

    0
  • #11 29 Mar 2014 07:27
    jack63
    Poziom 42  

    tomeczekokok napisał:
    wszystko rozumiem

    No to napisz jak ten układ działa. :D Będzie dobry sprawdzian.
    Kondensatory przy nóżce zasilajacej driver na schemacie są dwa. Jeden tantal i jeden "zwykły foliowy" (np. MKSE) 100 nF mają mieć napięcie 25 VDC lub więcej. Wg.mnie wystarczy tantal 22 - 47 uF - mikrofarad(!) Autor projektu dal pewnie takie (22uF) bo ...je miał pod ręką a 100nF dopina się standardowo ale do elektrolitów. Dlaczego? doczytaj. Przy tantalach nie są potrzebne.
    Pozostałe tantale (minumum 25V !) nie są konieczne gdy jest aku, ale lepiej je dać i to jak najwieksze i dołożyć nawet elektrolity - dużo dużych - ile sie zmieści w obudowie.
    Uwaga. W temacie o tym regulatorze autor opisał problemy. Zostały rozwiązane przez niego, ale nie podał ostatecznego schematu. Trzeba uważać!


    Sprawdź stojan!!! Najlepiej wymontuj go z silnika. Musi być super sprawny, aby nie było wątpliwości czy to on czy regulator robi ew. problemy.

    0
  • #12 29 Mar 2014 07:53
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    tomeczekokok napisał:
    Zbyt dużo ciepła, to jest przyczyna a zbyt dużo ciepła jest spowodowane zastosowaniem tyrystorów z którymi jest problem z rozłączeniem

    A skąd takie teorie?
    I skąd problem z rozłączeniem tyrystorów?

    Problem to brak dobrego połączenia stojan - regulator- akumulator.
    Rozłądowany akumulator.
    Zepsuty stojan.

    I oczywiście co drugi sezon wymiana akumulatora na nowy.

    0
  • #13 29 Mar 2014 09:03
    jack63
    Poziom 42  

    A skąd (?) takie teorie:

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Rozłądowany akumulator.
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    I oczywiście co drugi sezon wymiana akumulatora na nowy.

    ????
    Wytłumacz. Proszę. Na razie to wyglada na: "Może to, a może tamto..."

    0
  • #17 29 Mar 2014 13:37
    jack63
    Poziom 42  

    tomeczekokok napisał:
    Hmm a czym się różni szeregowy od równoległego?

    Oj ... musisz jeszcze dużo poczytać. Ja nie będę cie uczył podstaw.
    Dlatego nie postponuj kolegi Strumien swiadomosci swia bezpodstawnie. Nie napisał żadnej bzdury i nie wprowadza cie w błąd. Jemu też należy się pomógł za poświęcony czas.
    Trochę pokory dla własnej wiedzy by się przydało :D

    tomeczekokok napisał:


    Tu juz ty dałeś ciała. Dlaczego? Musisz sam dojść do tego. Chyba, że ktoś ci podpowie.
    Translator z konieczności czy przypadkiem???

    0
  • #18 29 Mar 2014 14:01
    tomeczekokok
    Poziom 14  

    Wiem czym jest połączenie szeregowe a czym równoległe, Podstawy elektrotechniki przez 2 lata w szkole:). Zastanawia Mnie czy dobrze rozumiem. Chodzi o to, że tranzystory Q1 i Q2 3dd15 są połączone szeregowe względem płynącego prądu dodatniego do akumulatora. Nie wiem czy dobrze rozumiem.

    A i zmieniłem wypowiedz z czasu 11:56.:) Masz rację, ale trochę jestem uczulony. Poprzedni mój temat został od razu usunięty.:/

    No coś mi nie pasowało w tym regulatorze z ostatniego linku, ta żarówka wpięta z jakąś cewką i układ holtona. To chyba jest do układu z regulowanym wzbudzeniem alternatora.

    Translatora to syf, wiem ale czasami go używam.

    0
  • #19 29 Mar 2014 14:24
    jack63
    Poziom 42  

    Myślisz i wyciągasz prawidłowe wnioski. To się chwali !!! :D
    Czy twój alternator ma wzbudzenie? Jakie? itd. itp.
    Pytanie: Proponowany przeze mnie regulator jest szeregowy czy równoległy? A może jeszcze jakiś inny? :D A te na tyrystorach? Dlaczego taki układ?
    W odpowiedziach na ostanie pytania tkwi sedno wiedzy.

    0
  • #20 29 Mar 2014 14:49
    tomeczekokok
    Poziom 14  

    Mam trochę pracy. Matura w tym roku.:)

    Na razie znikam. Odezwę się w tygodniu jak uda mi się kupić części. Będę dalej czytał i rozwijał wiedzę z tego zakresu. Dziękuje za pomoc i naukę:).

    Pozdrawiam.

    0
  • #21 31 Mar 2014 22:59
    aftys6
    Poziom 19  

    Akurat w CBR stosowali dość dobre regulatory i rzadko kiedy one padały.
    A jeżeli już padały to przez zaniedbanie użytkownika.
    Strumien swiadomosci Ci dobrze radzi żebyś poszukał przyczyny.
    Ew poradź się kogoś bo F3 to już nie WSK, przez swoja nieuwagę możesz spalić moduł zapłonowy, alternator, pompę i szereg innych rzeczy - a to jak zapewne wiesz są sporo większe wydatki niż usunięcie usterki.
    Jeżeli masz problem z odprowadzaniem ciepła to szukaj regulatora ze starszych modeli, czy choćby np VF 750 magna, z tego co pamiętam, nuły one znacznie lepiej użebrowane niż obecne i posiadały większy zapas mocowy

    0
  • #22 01 Kwi 2014 08:07
    jack63
    Poziom 42  

    aftys6 napisał:
    przez swoja nieuwagę możesz spalić moduł zapłonowy, alternator, pompę i szereg innych rzeczy
    Małe szanse ale jednak niezerowe. Najgorsze co może być to przerwanie obwodu wyjście regulatora, + aku, - aku, masa regulatora. Aku sanowi ostatnią barierę przez ew. wzrostem napięcia. Do puki nie wygotuje sie jego elektrolit/zewrą sie płyty aku potrafi ograniczyć napięcie do tych 18 V, które wytrzymują pozostałe elementy instalacji. Najbardziej wrażliwe (i najdroższe) są sterowniki układów wtryskowych.
    Jak pisałem. Stojan należy wyjąć z silnika i poddać gruntownemu przeglądowi. Może się okazać że przyczyna problemów będzie widoczna od razu.:cry:
    aftys6 napisał:
    Akurat w CBR stosowali dość dobre regulatory i rzadko kiedy one padały.
    A jeżeli już padały to przez zaniedbanie użytkownika.

    Zależy co rozumieć przez zaniedbanie???
    Niedopilnowanie stanu oleju w silniku wpływa nie tylko na sam silnik ale i na uzwojenia alternatora! Gówna część nadmiaru energii, zbędna w danej chwili, wydziela sie w postaci ciepła w uzwojeniach. Regulator przejmuje tylko kilka procent!

    0
  • #23 01 Kwi 2014 18:00
    aftys6
    Poziom 19  

    jack 63, ja niestety już doświadczyłem uszkodzenia akumulatora, co pociągneło za sobą szereg następstw, najpoważniejszym było uszkodzenie komputera, ale na szczęście uniknąłem wydatków rzędy około 500-700 euro (bo tyle mi krzyknęli w serwisie).

    Co do zaniedbań to jest ich wiele, tak jak pisałeś brak oleju, brak lub bardzo niski poziom czynnika chłodzącego, ale także kiepska kondycja łożysk alternatora przez co moze wydzielać się nadmiar ciepła,
    Warto tu wspomnieć także o zanieczyszczeniu np kostek łączących, obluzowanych klemach akumulatora itd.

    W moim odczuciu robie nie regulatora w powyższym przypadku to jest strzelanie z armaty do komara.
    Nakład pracy i koszt ewentualnych uszkodzeń może wielokrotnie przewyższyć koszt wizyty u elektryka czy mechanika motocyklowego.

    0
  • #24 01 Kwi 2014 23:52
    tomeczekokok
    Poziom 14  

    F3 nie ma ani komputera ani wtrysków bo to gaźnik, jedyne co mogę popalić to żarówki.

    Na razie żebym mógł używać motocykl kupiłem używany oryginalny na tyrystorach ale ma on jeszcze mniejszy radiator niż poprzednik:). Zamontowałem na nim wentylator od komputera na Super Glue. Na razie spisuje się to nie najgorzej:).

    Dziękuję Ci Aftys6 za wypowiedź. Wiesz to bardziej chodzi o naukę. Kupić każdy może nową część ale jeżeli coś się samemu wykona to po pierwsze satysfakcja, po drugie pewność wykonania, a po trzecie no właśnie, nauka i rozwój. Na tym mi najbardziej zależy.:)

    Jack63, musimy zaczekać z budową. Na razie brakuje mi gotówki.

    Pozdrawiam

    0
  • #25 02 Kwi 2014 08:07
    jack63
    Poziom 42  

    aftys6 napisał:
    ja niestety już doświadczyłem uszkodzenia akumulatora, co pociągneło za sobą szereg następstw, najpoważniejszym było uszkodzenie komputera,

    Co się stało? Czyżby winą był sam aku???
    Wg. mnie to prawie niemożliwe. Najczęściej to on jest ostatnią barierą. Dzięki jego pojemności napięcie jest stabilizowane. Bez niego regulator (nawet sprawny) nie zdąży zareagować. Dlatego na schemacie reg z MOSFETami są kondensatory na wyjściu. W reg tyrystorowych nie nic! Poza tym reakcja reg mosfet jest bardzo szybka - oby nie ZA szybka. Te kondensatory o jak największej pojemności powinny być montowane w każdym układzie.
    Jednak na przerwy i złe styki nie ma rady innej niż kontrola okresowa! Większość użytkowników to olewa. Kto robi przeglądy instalacji elektrycznej w motorze??? A potem płacz i zgrzytanie zębów. :cry:

    tomeczekokok napisał:
    musimy zaczekać z budową. Na razie brakuje mi gotówki.

    To będziemy czekać. Trudno. Czasem tak bywa.
    Części nie powinny kosztować więcej niż 60-70 zł. Najdroższe są tranzystory. Tu projektant poszedł na całość. Tranzystory są na 127 A !!! Można próbować tu trochę uszczknąć... i będzie taniej. Tylko czy to ma sens? Te kilka zł to dla nas niewiele, ale dla producenta masówki stają się potężną kasą. Tyrystory są duuużo tańsze!

    tomeczekokok napisał:
    F3 nie ma ani komputera ani wtrysków bo to gaźnik, jedyne co mogę popalić to żarówki.

    Oj chyba lekceważysz sobie kilka innych układów. Choćby zapłonowy. Chyba nie masz CDI jak w skuterze? Poza tym nadmiar energii może sie rozproszyć w bardzo dziwnym i trudnym do namierzenia miejscu,... a potem szukanie spalonego kabelka.

    0
  • #26 02 Kwi 2014 15:20
    tomeczekokok
    Poziom 14  

    Zgadzam się Jack63, czasami uszkodzenie jest bardziej upierdliwe niż skomplikowane:). CDI jest zazwyczaj stosowane w małych pojemnościach.

    0
  • #28 03 Kwi 2014 22:17
    tomeczekokok
    Poziom 14  

    Honda CBR600F3 95-96(PC31), układ zapłonowy jest tranzystorowy. Mam już Service Manual.

    1
  Szukaj w 5mln produktów