Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Atmega8 - Jaki układ wykonawczy do załączenia wentylatora i grzałki?

janekdz1 30 Mar 2014 15:40 1341 5
  • #1 30 Mar 2014 15:40
    janekdz1
    Poziom 12  

Witam
    Robię sterownik do terrarium na atmega8 sterujący temperaturą i wilgotnością. Procesor jest zaprogramowany tak, że w momencie gdy grzałka lub wentylator ma być włączony na wyjściu procesora pojawia się 5V.
    Wentylator jest zasilany 5V, prąd 400mA
    Grzałka jest zasilana 12V, prąd 1.2 A

Jakie układy wykonawcze zastosować? Muszą być przekaźniki, czy może wystarczą jakieś tranzystory?
    Jestem początkującym w tym temacie :) Proszę o dobór odpowiednich elementów

0 5
  • #2 30 Mar 2014 15:59
    MARIUSZ R
    Poziom 28  

Poszukaj na elektrodzie. Jest wiele projektów na atmega i wiele zastosowanych sterowań.

0
  • #3 30 Mar 2014 16:55
    PiotrPitucha
    Poziom 33  

Witam
    Nie musisz dawać przekaźnika, przy tym prądzie starczy nawet Mosfet w SMD :)
    Szukaj tranzystorów Logic Level o małym Rdson.
    Piotr

0
  • #4 31 Mar 2014 15:44
    janekdz1
    Poziom 12  

Atmega8 - Jaki układ wykonawczy do załączenia wentylatora i grzałki?

Poszukałem trochę na forum i znalazłem schemat. Czy taki układ sprawdzi się w moim przypadku? Czy mosfety IFRZ48N się sprawdzą?

Czy w przypadku wentylatora należy zastosować diodę zabezpieczającą przed prądem wstecznym?

0
  • Pomocny post
    #5 03 Kwi 2014 12:16
    BlueDraco
    Specjalista - Mikrokontrolery

Na pierwsze pytanie poszukaj odpowiedzi w datasheet - jeśli producent specyfikuje tranzystor na Vgs 4.5 v lub niżej - jest ok, jeóli tylko na 10 V - wybierz jeden z tysięcy tanich, małych i łatwo dostępnych tranzystorów specyfikowanych na 4.5 lub (jeszcze lepiej) 2.5 V.

2. Tak.

0
  • Pomocny post
    #6 03 Kwi 2014 13:49
    PiotrPitucha
    Poziom 33  

Witam