Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zwrotnica w LDM pdp 615 - lutowane kable przy żarówkach

jarekvx 31 Mar 2014 19:11 4539 31
  • #1
    jarekvx
    Level 9  
    Witam. Kupiłem kolumny LDM pdp 615 i po wykręceniu tylniej płytki, w celu sprawdzenia zwrotnicy zobaczyłem że kable od żarówek zabezpieczających są lutowane i to na dodatek w taki niepewny sposób. Czy kto wie czy to nie stanowi problemu? Czy może lepiej żeby porządnie to zrobić? Czym grozi takie połączenie?
  • #2
    PANICZKAMIL
    Level 39  
    Nic się nie stanie - możesz obrobić jeszcze cyną + dla spokoju klejem na gorąco przykleić do rezystora coby się przewody nie ruszały...
  • #3
    jarekvx
    Level 9  
    Ok wielkie dzięki. A ogólnie jak mniej więcej te żarówki działają? To jest tak że gdy pójdzie za dużo mocy na kolumny to nie spalą się najpierw głośniki tylko żarówki, i potem kolumny będą ciszej grały?
  • #4
    RFTiTONSIL
    Level 18  
    Te żarówki to zabezpieczenie głośnika wysokotonowego przed przesterowaniem (to tak w skrócie)
  • #5
    PANICZKAMIL
    Level 39  
    Jak za wiele będziesz ładował w kolumny to zobaczysz światło w bas reflexie = ścisz ;)

    TEORETYCZNIE powinna żarówka sie spalić jak przegniesz pałę ale to nie zasada i potrafią drivery zrobić kaboooom a żarówka cała...
  • #6
    jarekvx
    Level 9  
    Ok wielkie dzięki za odpowiedź. Uspokoiliście mnie;) akurat te kolumny razem z elmuzem 2804m mają wystarczająco dużo mocy więc nigdy ich nie przeciążam. Pozdrawiam
  • Helpful post
    #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    jarekvx
    Level 9  
    Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. W takim razie jak grać żeby nie zrobić przesterowania? Czym to jest spowodowane? Gdy byłem u pana Janka Głowackiego, specjalisty od głośników, powiedział mi, że najlepiej jest dać na wzmacniaczu prawie całą moc, a na mikserze już nią tylko sterować. Czy to prawda?
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    jarekvx
    Level 9  
    Właśnie tą jego wskazówką się kieruję. Z tymże ten mój Elmuz niby jest 2804 m tylko że jak zmierzyli jego napięcie serwisie Elmuza to wyszło że jest to wersja 2604 m. Ale myślę że właśnie jak dam moc 90-100 % i będę operował tylko mikserem to będzie dobrze. Teraz dojdzie mi jeszcze jolly roger lpa 20. Pan Janek gorącą proponował mi tę końcówkę, sam używał wyłącznie tych modeli. Do dziś w jego warsztacie cały czas pracuje na jednym z nich. Wzmacniacz chodzi cały czas na zwarciu i nic mu się nie dzieje;)

    Dodano po 32 [minuty]:

    Rozpoczynam granie tak (czy mógłby Pan spojrzeć czy to jest prawidłowe?):
    1. włączam wzmacniacz.
    2. włączam mikser
    3. ustawienie mocy wzmacniacza na 90-100%
    4.master w mikserze na mniej więcej 50%
    5. line fader na 0%
    6. puszczam sygnał z komputera.
    7. stopniowo podwyższam line fader.
    8. Sygnał w nigdy nie zbliża się do 0db, maxymalnie do -2 db, staram się nie przeciążać sprzętu gdyż na razie nie było potrzeby zwiększać głośności.

    Czy tak się powinno robić? Czy może master w mikserze powinienem ustawić dopiero po puszczeniu sygnału z komputera? Jeżeli diody nie dochodzą ani na mikserze, ani na wzmacniaczu do 0 db, to znaczy że nie ma przesterowania? Czy może diody wcale nie muszą pokazywać przesterowania?
  • Helpful post
    #11
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #12
    PANICZKAMIL
    Level 39  
    Staraj się jezcze nic nie włączać/podłączać wtykami do mixera przy włączonych ońcówkach i mixerze - unikniesz nieprzyjemnych trzaskow i może nawet puszczenia z dymem driverów. Jaknie masz case to z lekkim luzem przyklej lekko zawinięte z zapasem przewody do czegoś na czym stoi sprzęt(podłoga, stół itp) by w razie jak ktos o przewód przypadkiem zahaczy usłyszysz tylko rwącą się taśmę a nie pisk w glośnikach na skutek urwanej wtyczki. Kabli nie zwijaj jak przedlużacza i nie kładź za kolumnami np. by nie zadziałały jak cewka(no może nie operujesz takimi mocami ale dobre nawyki trzeba wyrabiac). Ja osobiście najpierw wszystko rozstawiam, możliwie chowam przewody i maskuję, kleję taśmy, włączam jednocześnie końcowki i mixer(staram sie w momencie soft startu wyrobić z włączeniem mixera by uniknąć ew. "strzału" w kolumnach, charakterystycznego dla niektórych włączanych mixerów, koncówki na max, mixer suma na minimum, odmutowuje kanały, ktore chce używać i ustawiam na nich czułość patrząc na diody czy to wysteowania kanału diodowe(np. w djm600)czy na peak w studyjnych z biedniejszych serii i dopiero sumę podgłaśniam-w największym skrócie. Pozdrawiam
  • #13
    jarekvx
    Level 9  
    PANICZKAMIL wrote:
    Staraj się jezcze nic nie włączać/podłączać wtykami do mixera przy włączonych ońcówkach i mixerze - unikniesz nieprzyjemnych trzaskow i może nawet puszczenia z dymem driverów.

    A przy włączonych końcówkach i wyłączonym mikserze można?

    "Kabli nie zwijaj jak przedlużacza i nie kładź za kolumnami np. by nie zadziałały jak cewka"
    Czyli żeby nie leżały, po podłączeniu, w taki sposób tak? http://www.sprzet-dyskotekowy.pl/data/gfx/pictures/large/2/9/2792_7.jpg

    A jeszcze koledzy ostatnie pytanie odnośnie przedłużaczy. Chcę właśnie kupić listwę zasilającą do końcówek. Czym trzeba się kierować przy wyborze odpowiedniej?
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    PANICZKAMIL
    Level 39  
    Kup listwę zasilającą na 19" do racka z zabezpieczeniem najlepiej - ma ona metrowy kabel zasilający. Do tego ile tylko Ci potrzeba przedłużacza min 2x2.5 w grubej gumie elastycznej(lepiej kup na zapas 2x4) i porządne wtyki do tego. Rozwiązanie wygodne - możesz się koło gniazda z case rozstawić i podłączyć bezpośrednio do listwy a jak nie ma opcji po prostu ciągniesz przedłużacz i wpinasz się z zasilaniem listwy do niego.
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #19
    e-elektron
    User under supervision
    Kolego, ja tutaj zaznaczę jedną ale jakże bardzo ważną kwestię i proponuję zapamiętać ją!

    1. Pamiętaj że włączanie sprzętu zaczynamy od strony źródła dźwięku! Czyli, najpierw (u Ciebie jako Dj'a) konsola - cd + mikser, następnie crossover lub procesor i na samym końcu włączasz wzmacniacze.

    2. Wyłączanie sprzętu przyjmuje zasadę całkowicie odwrotnie - czyli zaczynasz wyłączać od "wyjścia sygnału" tj. najpierw wzmacniacze, crossover/procesor i na samym końcu konsola.

    Przy jakimkolwiek przepinaniu/podłączaniu kabli, zawsze mutuj cały system. Pamiętaj że jeżeli zmieniasz kable od procesora/crossovera - musisz wyłączyć końcówkę lub skręcić potencjometry.

    Jeżeli nabędziesz takie nawyki, nigdy nie uszkodzisz sprzętu.

    Pozdrawiam!
  • #20
    PANICZKAMIL
    Level 39  
    dj-MatyAS wrote:
    PANICZKAMIL wrote:
    Ci potrzeba przedłużacza min 2x2.5 w grubej gumie elastycznej(lepiej kup na zapas 2x4)
    Przepraszam - Czy słyszał Kolega o zerowaniu ? Jeśli tak - czemu 2x, a nie 3???


    Pisałem jak na czerwonym stałem świetle i się zagalopowałem - oczywiście MatyAS dobrze mnie poprawił i miało być 3x2.5 albo 3x4
  • #21
    jarekvx
    Level 9  
    Jeśli mowa już o przedłużaczu bębnowym to dochodzi do tego kwestia rozwinięcia. Jeśli jest rozwinięty w pełni to ma dużo większe obciążenie. A jeżeli mam wzmacniacze ustawione 5 m od najbliższego gniazdka, to muszę rozwijać cały przedłużacz? Jakie firmy ogólnie polecacie takich przedłużaczy? Na allegro przedłużacz 3x2,5 mm firmy krzak można kupić za 100 zł, ale za takiego BRENNENSTUHL'a ponad 200zł.

    Dodano po 4 [minuty]:

    http://allegro.pl/przedluzacz-bebnowy-20-metrow-3x2-5-brennenstuhl-i4079515507.html
    Myślę że ten jest już godny uwagi.
  • #22
    PANICZKAMIL
    Level 39  
    Osobiscie wolę tradycyjne w kilku długościach niż 20m bęben. 100zł za coś a 200zł za przedłużacz to ŻADNA różnica.
  • #23
    e-elektron
    User under supervision
    Gdy przedłużacz jest rozwinięty w pełni to nie ma dużo większego obciążenia. Zarówno przedłużacz zwinięty na bębnie jak i rozwinięty, ma takie samo obciążenie.

    Jednak, przedłużacz zwinięty na bębnie, ma dużo gorsze chłodzenie, natomiast gdy go rozwiniesz, kabel oddaje ciepło w każdą stronę - mam nadzieje że rozumiesz o co chodzi?

    Dlatego zaleca się rozwijanie w całości przedłużacza - aby zapewnić mu możliwie najlepsze chłodzenie. Bo jeżeli zacznie się nagrzewać, nie trzeba wiele by zrobić buuum.
  • #24
    jarekvx
    Level 9  
    Kupiłem przedłużacz bębnowy który wyżej zamieściłem. Muszę dobrać jeszcze przedłużacz pojedynczy 5 metrowy i listwę do racka 19. Czy mam wybierać konkretną firmę? Ile V musi mieć przedłużacz (ten pojedynczy)? 230 czy 250 V?

    Dodano po 45 [minuty]:

    Co do listwy zasilającej, musi mieć 16 A?
  • #25
    PANICZKAMIL
    Level 39  
    W listwach cenowych wielkich różnic nie ma ale jakby miała osobny bezpiecznik 16A na każde gniazdo było by całkiem fajnie

    Moderated By ANUBIS:

    3.1.11. Zabronione jest publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

  • #26
    User removed account
    User removed account  
  • #27
    PANICZKAMIL
    Level 39  
    Lepiej miec zapas ew. 10a zwłoczne założyć.

    Moderated By ANUBIS:

    3.1.11. Zabronione jest publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

  • #28
    User removed account
    User removed account  
  • #29
    PANICZKAMIL
    Level 39  
    Lepiej się nie wypowiadać z racji pojawienia się pewnej mendy...

    Nie MatyAS - on cierpliwie odpowiada i bardzo rzeczowo ale jako, że nie mam racji po części teoretycznej i robić się powinno jak piszę MatyAS to jednak z praktyki ---> praca na końcówkach Smounda, które poprzez zastosowany soft start potrafiły wywalać i 16A jak się 2 sztuki włączało a bieganie z bezpiecznikami listwa,tablica było nie wskazane to się zakładało 16A na listwę na 10A tablicy, która była gdzieś tam w kotłowni - było wiadomo przynajmniej gdzie poszedł korek, czyli w tablicy bo w pewnym DK nie było opcji samemu właczać końcówek i jednocześnie stać przy heblach i je podnosić jak wybiło. Reasumując albo zakładałeś kompletnie nie działające zabezpieczenie na listwie i mniejszy korek w rozdzielni i go podnosiłeś w razie jak wybiło do skutku i grałeś sztukę bez zabezpieczeń albo na 3 osoby na raz trzeba było sprzęt właczać przy podziale 10a listwa i 16a tablica - szczególnie jak się kondy w końcówkach po tygodniu rozładowywały...

    Na allegro masz za 300zł fajne listwy 2u z prądem do racka jak coś.


    Moderated By ANUBIS:

    3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    3.1.9. Zabronione jest rozpowszechnianie treści ironizujących, prześmiewczych lub złośliwych, stanowiących przejaw braku szacunku do innych Użytkowników lub osób trzecich.

  • #30
    User removed account
    User removed account