Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 5,5kW najpierw przepala się bezpiecznik topikowy 20A, 16A zostaje

02 Kwi 2014 15:31 3435 15
  • Poziom 9  
    Mam problem.
    Ostatnio w garażu zamontowałem dodatkowe wyłączniki typu S 3x C16.
    Używam silnika 5,5kW 400/680V gwiazda-trójkąt w łuparce do drewna.

    Problem jest taki, że gdy silnik się zatrzyma na trójkącie (w wyniku zbyt twardego drzewa do łupania) zamiast wyłączyć się bezpiecznik C16 w garażu przepala mi się wkładka topikowa 20A w domu.
    Pytanie do forumowiczów: Czy da się jakoś przerobić instalację tak, żeby wyrzucało "Esa" zamiast bezpieczników w domu? Jakieś wkładki topikowe o dłuższym czasie zwłoki czy coś w ten deseń.
  • Poziom 34  
    Tak na prawdę to nie powinno się dopuszczać do zablokowania silnika w czasie jego eksploatacji.
  • Poziom 24  
    A może w domu masz bezpiecznik o charakterystyce gF tzn. szybkiej i dlatego tak Ci działa. Trzeba zobaczyć całki Joula tego bezpiecznika i charaktertsykę wyłącznika C16 wtedy sprawdzić czy jest zachowana selektywność. Wg mnie jest więc to dziwne co się dzieje.
  • Użytkownik usunął konto  

  • Poziom 29  
    Do zabezpieczenia silników stosuje się wyłącznik termiczny.
    Proponuje go zastosować.
  • Poziom 24  
    Co do całki Joula się zgadzam, źle napisałem. Widziałem gdzieś całki Joule dla esek ale teraz nie mogę tego znaleźć.
    Kolego co z tego że wiszą inne obwody? Najpierw powinno zadziałać C16A. Nie mówimy tutaj o zwarciu tylko przeciążeniu. Charakterystyka wyłącznika C16 i bezpiecznika 20A są selektywne, przy zwarciu już nie jest to takie pewne.
    Jaka charakterystyka bezpiecznika jest w domu?
    Zresztą silnik powinien mieć swój osobny wyłącznik silnikowy.
  • Poziom 23  
    elektronikq napisał:
    Nie mówimy tutaj o zwarciu tylko przeciążeniu.

    I dlatego wspominanie tutaj o całce Joula jest bez sensu. Mamy tu około 60A i bezpiecznik 20A potrzebuje "dobrą chwilę", by się przepalić.
  • Poziom 24  
    Skąd kolega wziął 60A?
  • Poziom 23  
    Tyle mniej więcej wynosi prąd rozruchu typowego silnika tej mocy (bezpośrednie włączenie). I tyle też ciągnie on przy utknięciu czy wyraźnym zmniejszeniu obrotów wskutek przeciążenia. Prąd rozruchu to typowo 6 razy prąd znamionowy.
  • Poziom 24  
    To dlaczego najpierw nie wyskoczy C16 A tylko bezpiecznik 20 A?
  • Poziom 23  
    Bezpiecznik widocznie jest szybszy niż bimetal w C16. Popatrz na charakterystyki I-t. Bezpiecznik (szybki) spali się w czasie od 0,2 do 4 sekund. Wyłącznik wytrzyma od 2 do 6 sekund.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Dla 60A:
    Wyłącznik C16A - 2÷3s
    Bezpiecznik gG20 -5s
    Bezpiecznik gF20 - 0,1÷0,2s

    Dlatego autor tematu niech sprawdzi jaka to charakterystyka bezpiecznika.
  • Poziom 9  
    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
    Bezpiecznik w domu ma charakterystykę gF co wiele wyjaśnia.
    Zamówiłem już bezpiecznik o charakterystyce gG 20.

    Tu mam jeszcze jedno pytanie do Państwa. Czy jeśli zastosuję bezpiecznik gG 20 nie będzie czasem ryzyka spalenia bezpieczników w głównej rozdzielni? (tej należącej do zakładu energetycznego) Tam są bezpieczniki na 25A, ale nie wiem o jakiej charakterystyce.
  • Poziom 23  
    Niestety jest taka możliwość. Oczywiście przy zwarciach, nie rozruchach silnika. 25 i 20A to za mała różnica, by zagwarantować selektywność.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Silnik powinien być zabezpieczony od zwarć i przeciążeń. Wyłącznik nadmiarowy- instalacyjny C16 zabezpiecza tylko od zwarć. Aby zmieniać zabezpieczenia, należy wykonać oględziny i pomiary- należy posiadać odpowiedni sprzęt pomiarowy, wiedzę i świadectwo kwalifikacyjne.
  • Poziom 24  
    Niech kolega kupi do tego silnika wyłącznik silnikowy np. firmy moeller PKZM0. Zabezpieczy to przed zanikiem fazy, w konsekwencji przed przegrzaniem lub zwarciami.
    W tym przypadku zabezpieczył się kolega przed zwarciami. Wyłącznik C16 termicznie Ci silnika nie zabezpieczy.