Kod usterek: MID 128 - PSID96 - FMI1
Informacje ogólne o kodzie usterki:
MID128 A14 - Komputer zarządzający pracą silnika
PSID96 Czujnik wysokiego ciśnienia paliwa
FMI-1 Dane istniejące, lecz poniżej zakresu normalnego działania
Urządzenie(a) objęte kontrolą:
A14 Moduł elektroniczny sterowania pracą silnika
B139 Czujnik wysokiego ciśnienia paliwa
B51 Czujnik ciśnienia zasilania silnika spalinowego
Y33A Elektrozawór wtryskiwacza cylindra nr 1
Y33B Elektrozawór wtryskiwacza cylindra nr 2
Y33C Elektrozawór wtryskiwacza cylindra nr 3
Y33D Elektrozawór wtryskiwacza cylindra nr 4
Y33E Elektrozawór wtryskiwacza cylindra nr 5
Y33F Elektrozawór wtryskiwacza cylindra nr 6
Y78 Elektrozawór na pompie wysokiego ciśnienia
Warunek(i) i powód(y) zarejestrowania kodu usterki:
Wartość wielkości fizycznej zmierzona przez urządzenie(a) B139 jest niższa od progu alarmowego.
Wystąpił wyciek z układu wysokiego ciśnienia w układzie zasilania paliwem.
Wyciek w układzie niskiego ciśnienia zasilania paliwem.
Pompy wtryskowe są wyłączone.
Pompa nisko-ciśnieniowa nie działa.
Wtryskiwacze są zużyte.
Wałek rozrządu jest uszkodzony.
Urządzenie (urządzenia) Y33A - Y33B - Y33C - Y33D - Y33E - Y33F - Y78 - B51 - B139 jest uszkodzone (są uszkodzone).
Zauważalne objawy lub "spostrzeżenia klienta" spowodowane usterką:
D119 Kontrolka ostrzegawcza o nieprawid?owej pracy uk?adu oczyszczania spalin
Moment i prędkość obrotowa silnika są ograniczone.
D036 Kontrolka informująca o usterce elektronicznej silnika / Ostrzeżenie dot. nieprawidłowego działania układu podgrzewania powietrza
Kontrolka D048 świeci się (D048: kontrolka "STOP" ; D049: kontrolka "SERVICE").
Uruchomienie jest trudne.
Silnik gaśnie.
Niestabilna prędkość obrotowa na biegu jałowym.
Pojawia się następujący komunikat:
USTERKA WTRYSKU
Sposób usunięcia awarii:
Aby nie wymieniać niepotrzebnie urządzenia należy bezwzględnie wykonać poniższe etapy przed rozpoczęciem szukania usterki:
W przypadku aktywnego lub nieaktywnego kodu usterki odłączyć złącze czujnika. Sprawdzić, czy złącza nie są utlenione a styki nie są uszkodzone.
Uwaga: Niektóre kody usterek stają się nieaktywne, gdy silnik jest wyłączony. Uruchomić silnik, aby sprawdzić, czy kod usterki jest nadal nieaktywny, gdy silnik działa.
Po każdej interwencji na złączuzamontować złącze. Sprawdzić, czy kod usterki staje się nieaktywny. Jeżeli usterka utrzymuje się wykonać pomiar kontrolny na przewodach i czujnikach zgodnie ze instrukcjami usuwania awarii.
Aby uniknąć uszkodzenia sprzętu, zalecane jest przeprowadzenie kolejnych etapów naprawy zgodnie z podaną kolejnością.
Bezpieczeństwo elektryczne
Pojazd, w którym zostanie wykonana naprawa jest pojazdem hybrydowym lub pojazdem napędzanym energią elektryczną.
Należy obowiązkowo postępować zgodnie z informacjami wskazanymi poniżej.
Norma europejska EN 50110-1 i normy krajowe (UTE C 18-550 dla Francji) są obowiązkowymi dokumentami referencyjnymi.
Można wyróżnić następujące przypadki:
każda czynność wymagająca dostępu do sieci niskiego napięcia (złączki, kable, moduły-podzespoły czerwone i kable pomarańczowe) lub do strefy niskiego napięcia musi być wykonywana zgodnie z obowiązującą procedurą zabezpieczenia po wykonaniu diagnostyki.
Każda czynność nie wymagająca dostępu do sieci niskiego napięcia (złączki, kable, moduły-podzespoły czerwone i kable pomarańczowe), ani dostępu do strefy niskiego napięcia nie wymaga zastosowania procedury zabezpieczenia.
Przed każdą interwencją w pojeździe, należy obowiązkowo sprawdzić strefę interwencji w podręczniku „Informacje ogólne PREMIUM HYBRIS”.
Ze względu na specyfikę pojazdów hybrydowych oraz związanych z nimi zagrożeniami, pracownik powinien również:
ściśle przestrzegać przepisów i norm oraz zasad sztuki,
wykorzystać wszelkie dostępne środki ochrony i bezpieczeństwa w celu zabezpieczenia mienia i pracowników,
posiadać wszystkie upoważnienia wymagane w dziedzinie pojazdów hybrydowych, kompetencje, odpowiedni zestaw narzędzi oraz dysponować specjalnie przeszkolonym personelem.
Ogólna kontrola pojazdu:
Aby zapobiec zbędnej wymianie podzespołów, należy obowiązkowo wykonać kontrole w podanej kolejności.
W przypadku naprawy z użyciem nowego urządzenia w ramach wymiany standardowej, należy sprawdzić, czy ta czynność nie spowoduje zniszczenia nowego urządzenia. Jeżeli to nie rozwiązuje problemu, należy zamontować stare urządzenie, ponieważ nie stanowi przyczyny usterki.
Niektóre kody usterek stają się nieaktywne, gdy silnik jest wyłączony. Uruchomić silnik, aby sprawdzić, czy kod usterki jest nadal nieaktywny, gdy silnik działa.
Podane wartości są zawsze wartościami odpowiadającymi prawidłowemu działaniu. Ich wartości mogą nieznacznie zmieniać się z upływem czasu eksploatacji pojazdu. Niewielkie odchylenie (rzędu kilka procent) nie stanowi przyczyny usterki.
Sprawdzenie zużycia przed wykonaniem pełnej diagnostyki
1 - Sprawdzenie wzrokowe różnych obwodów funkcji
sprawdzić poziomy; uzupełnić w razie potrzeby,
Sprawdzić, czy nie ma przecieków; wykonać naprawy w razie potrzeby,
sprawdzić, czy nie ma ciał obcych w układach, które mogą powodować niedrożność; wyczyścić w razie potrzeby.
2 - Sprawdzenie wszystkich podłączeń elektrycznych funkcji
sprawdzić, czy złącza nie są uszkodzone mechanicznie; w przeciwnym wypadku wymienić je,
Sprawdzić, czy złącza nie są uszkodzone; w razie wątpliwości wymienić je,
sprawdzić, czy na częściach nie występuje korozja,
szczelność złączy, jeżeli mają być szczelne; ewentualnie naprawić,
czy sposób mocowania wiązek jest prawidłowy, jeżeli nie, wykonać prawidłowe mocowanie.
W przeciwnym wypadku, sprawdzić:
szczelność złączy, jeżeli mają być szczelne; ewentualnie naprawić,
czy sposób mocowania wiązek jest prawidłowy, jeżeli nie, wykonać prawidłowe mocowanie.
3 - Sprawdzenie stanu źródeł energii w pojeździe
naładowanie akumulatora(ów) roboczych jest optymalne. W przeciwnym wypadku, naładować go/je lub kontynuować diagnostykę za pomocą układu awaryjnego,
naładowanie akumulatora(ów) trakcyjnego(ych) jest optymalne.
4 - Sprawdzenie zabezpieczeń
Bezpieczniki lub wyłączniki zabezpieczające funkcję lub wpływające na nią są sprawne. W przeciwnym wypadku, przeprowadzić analizę przyczyn włączania zabezpieczeń. Wykonać naprawę przed wymianą lub aktywacją uszkodzonego zabezpieczenia.
5 - Sprawdzenie obwodów przełączanych
sprawdzić obwód sterowania zasilający cewkę przekaźnika zgodnie z punktami wymienionymi powyżej; wykonać naprawy w razie potrzeby,
sprawdzić, czy cewka przekaźnika nie jest uszkodzona. W przeciwnym wypadku, wymienić przekaźnik,
sprawdzić obwód zasilania sterowany przez stycznik/styczniki przekaźnika zgodnie z punktami wymienionymi powyżej; wykonać niezbędne naprawy,
sprawdzić, czy styk(i) przekaźnika nie jest/są sklejone lub unieruchomione przy włączaniu zasilania cewki przekaźnika. W przeciwnym wypadku, wymienić przekaźnik.
Przede wszystkim odczytać kody usterek zarejestrowane przez urządzenie MID 128 PID 94 FMI 7 - MID 128 PSID 97 - MID 128 PID 94 FMI 3 - MID 128 PID 94 FMI 4 - MID 128 PID 94 FMI 5 - MID 128 PID 97 FMI 3 - MID 128 PID 97 FMI 4 - MID 128 PID 97 FMI 5 - MID 128 SID 42 FMI 3 - MID 128 SID 42 FMI 4 - MID 128 SID 42 FMI 5 - MID 128 SID 42 FMI 6 - MID 128 SID 126 FMI 7 - MID 128 SID 127 FMI 7.
5.
Zaawansowana kontrola:
Korzystając z narzędzia kontroli Renault Trucks, wykonać operację 1700-08-03-03.
Jeżeli wersja programu urządzenia A14 to 60100000, wartość kompensacji nie może być odczytana.
Przy pomocy przyrząd diagnostycznego RENAULT TRUCKS :
Zapisać wartość niskiego ciśnienia paliwa.
Korzystając z narzędzia kontroli Renault Trucks, wykonać operację 2370-06-03-01.
Rozgrzać silnik do jego temperatury pracy.
Przeprowadzić jazdę próbną.
Próba winna być przeprowadzona przy obciążonym samochodzie.
Jeżeli wartość kompensacji wzrasta, zmierzyć wartość niskiego ciśnienia paliwa.
Jeżeli wartość niskiego ciśnienia paliwa jest mniejsza o ponad 1 bar w stosunku do poprzednio zmierzonej wartości, należy wymienić filtr oleju napędowego.
Jeżeli wynik jest prawidłowy, wykonać następną operację.
Odkręcić korek wlewu paliwa, aby obniżyć ciśnienie.
Układ paliwowy niskiego ciśnienia
Uruchomić pojazd.
Pozostawić pracujacy silnik na biegu jałowym.
Korzystając z narzędzia kontroli Renault Trucks, wykonać operację 2370-06-03-01.
Odczytać wartość ciśnienia na urządzeniu B51.
Ustawić obroty silnika na 1500 obr/min.
Korzystając z narzędzia kontroli Renault Trucks, wykonać operację 2370-06-03-01.
Odczytać wartość ciśnienia na urządzeniu B51.
Przejść do następnego pomiaru.
Pomiary i diagnostyka urządzenia B51:
Ilustracja jednostki
Lokalizacja
A :Złączka banjo.
Lokalizacja urządzenia (patrz powyższa ilustracja) jest przedstawiona informacyjnie; bardziej szczegółowy opis znajduje się w odpowiednim podręczniku napraw pojazdu.
Wymontować złączki A.
Zapoznać się z treścią podręcznika napraw Silniki DXi 5 / 7.
Dla ułatwienia wykonania pomiarów podczas niżej wymienionych czynności diagnostycznych, RENAULT TRUCKS zaleca:
Zastosować narzędzie 1246.
Zastosować narzędzie 7116.
Zastosować narzędzie 0124.
Zamontować osprzęt 5000261246 + 5000267116 + 7409990124 jak pokazano na ilustracji.
Sprawdzić, czy skrzynia biegów jest ustawiona « na luzie » i czy nikt nie znajduje się w komorze silnika.
Uruchomić pojazd.
Pozostawić pracujacy silnik na biegu jałowym.
Sprawdzić wartość niskiego ciśnienia układu oleju napędowego na manometrze.
Tabela odczytu wartości do zmierzenia:
WARTOŚĆ
JEDNOSTKA
500 < P < 600
kPA
Sprawdzić, czy wartość zmierzona odpowiada wartości otrzymanej podczas poprzedniej kontroli: jeżeli nie, wymienić czujnik B51.
Ustawić obroty silnika na 1500 obr/min.
Tabela odczytu wartości do zmierzenia:
WARTOŚĆ
JEDNOSTKA
500 < P < 600
kPA
Sprawdzić, czy wartość zmierzona odpowiada wartości otrzymanej podczas poprzedniej kontroli: jeżeli nie, wymienić czujnik B51.
Kontrola przewodów niskiego ciśnienia oleju napędowego:
Odłączyć przewód powrotny paliwa na filtrze oleju napędowego.
Dla ułatwienia wykonania pomiarów podczas niżej wymienionych czynności diagnostycznych, RENAULT TRUCKS zaleca:
Skład zestawu reperacyjnego 7488840087
Zastosować narzędzie 5705.
Zastosować narzędzie 0085.
Zastosować narzędzie 0089.
Zastosować narzędzie 6548.
Zamontować osprzęt 5010505705 + 7488840085 + 7485116548 + 7488840089 jak pokazano na ilustracji.
Użyć pompy odpowietrzającej, aby odpowietrzyć układ oleju napędowego.
W narzędziu 7488840085 nie powinno być pęcherzyków powietrza.
Uruchomić pojazd.
Pozostawić pracujacy silnik na biegu jałowym.
Jeżeli w narzędziu 7488840085 nie ma pęcherzyków powietrza, należy sprawdzić wzrokowo stan przewodów między zbiornikiem a pompą zasilania, a następnie wykonać test przy 1500 obr./min.
WYŁĄCZYĆ SILNIK
Odłączyć przewody oleju napędowego między zbiornikiem a pompą zasilania.
Sprawdzić stan przewodów oleju napędowego; nawet niewielkie zadrapanie może uszkodzić układ. Wymienić w razie potrzeby.
Podłączyć przewody oleju napędowego do odpowietrzenia układu i przejść do następnego etapu.
Uruchomić pojazd.
Ustawić obroty silnika na 1500 obr/min.
Utrzymywać pracujący silnik przez 3 minut z prędkością obrotową 1500 obr./min.
Jeżeli pompa niskiego ciśnienia tworzy emulsję oleju napędowego, należy ją wymienić, a następnie wykonać badanie techniczne.
Zapoznać się z treścią podręcznika napraw Silniki DXi 5 / 7.
W innym przypadku, wykonać następującą czynność.
WYŁĄCZYĆ SILNIK
Kontrola filtra oleju napędowego:
Użyć pompy odpowietrzającej, aby odpowietrzyć układ oleju napędowego.
W narzędziu 7488840085 nie powinno być pęcherzyków powietrza.
Uruchomić pojazd.
Pozostawić pracujacy silnik na biegu jałowym.
Jeżeli w narzędziu 7488840085 nie ma pęcherzyków powietrza, należy sprawdzić wzrokowo stan przewodów między zbiornikiem a pompą zasilania, a następnie wykonać test przy 1500 obr./min.
WYŁĄCZYĆ SILNIK
Odłączyć przewody oleju napędowego między zbiornikiem a pompą zasilania.
Sprawdzić stan przewodów oleju napędowego; nawet niewielkie zadrapanie może uszkodzić układ. Wymienić w razie potrzeby.
Podłączyć przewody oleju napędowego do odpowietrzenia układu i przejść do następnego etapu.
Uruchomić pojazd.
Ustawić obroty silnika na 1500 obr/min.
Utrzymywać pracujący silnik przez 3 minut z prędkością obrotową 1500 obr./min.
Jeżeli pompa niskiego ciśnienia tworzy emulsję oleju napędowego, należy ją wymienić, a następnie wykonać badanie techniczne.
Zapoznać się z treścią podręcznika napraw Silniki DXi 5 / 7.
W innym przypadku, wykonać następującą czynność.
WYŁĄCZYĆ SILNIK
Kontrola filtra oleju napędowego:
Ilustracja jednostki
Lokalizacja
A : Filtr oleju napędowego.
Lokalizacja urządzenia (patrz powyższa ilustracja) jest przedstawiona informacyjnie; bardziej szczegółowy opis znajduje się w odpowiednim podręczniku napraw pojazdu.
Wymontować filtr oleju napędowego.
Zapoznać się z treścią podręcznika napraw Silniki DXi 5 / 7.
Sprawdzić zgodność filtra oleju napędowego; wymienić w razie potrzeby.
Napełnić olejem napędowym wspornik filtra oleju napędowego.
Sprawdzić, za pomocą wkrętaka, czy zawór spustowy otwiera się i zamyka prawidłowo.
Przy zamkniętym zaworze spustowym, sprawdzić jego szczelność i wymienić w razie potrzeby.
Zamontować filtr oleju napędowego.
Zapoznać się z treścią podręcznika napraw Silniki DXi 5 / 7.
Kontrola obwodu wysokiego ciśnienia paliwa:
Pomiary i diagnostyka wiązki przewodów elektrycznych:
Schemat pomiaru
Schemat ideowy
Ilustracja urządzenia B139
Lokalizacja
Legenda: na powyższej ilustracji, urządzenie A14 jest oznaczone znakiem "A" a urządzenie B139 znakiem "B".
Lokalizacja urządzenia (patrz powyższa ilustracja) jest przedstawiona informacyjnie; bardziej szczegółowy opis znajduje się w odpowiednim podręczniku napraw pojazdu.
Oznaczenia koćcó podane w tabelach pomiaróć oznaczeniami odnoszćcymi sić do urzćdzenia A14. Jednakće pomiary nalećy wykonywać od strony wićzki przewodóa nie przy urzćdzeniu A14.
Oznaczenia koćcó podane w tabelach pomiaróć oznaczeniami odnoszćcymi sić do urzćdzenia B139. Jednakće pomiary nalećy wykonywać od strony wićzki przewodóa nie przy urzćdzeniu B139.
Przygotowanie do kontroli i pomiarów:
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "St" (Wyłączenie).
Odłączyć konektor(y) urządzenia A14.
Odłączyć konektor(y) urządzenia B139.
Wykonać pomiar przy pomocy miernika uniwersalnego.
Dla ułatwienia wykonania pomiarów podczas niżej wymienionych czynności diagnostycznych, RENAULT TRUCKS zaleca:
Zastosować narzędzie 0014.
Zastosować narzędzie 8699.
Zastosować narzędzie 0061.
Oznaczenia podane w nawiasach odpowiadają końcówkom wyżej wymienionych narzędzi.
Testy i pomiary:
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "St" (Wyłączenie).
Tabela wartości podlegających pomiarowi :
PUNKT POMIARU
MIERZONA WIELKOŚĆ
Punkt nr 1
Punkt nr 2
Nr katalog. URZĄDZENIA
Nr KOŃCÓWKI
Nr katalog. URZĄDZENIA
Nr KOŃCÓWKI
WARTOŚĆ
JEDNOSTKA
A14
A11(11)
B139
1(1)
0
Ω
A14
A19(19)
B139
2(2)
0
Ω
A14
A7(7)
B139
3(3)
0
Ω
Jeżeli zmierzone wartości nie są zgodne z wartościami z tabeli pomiarów, na wiązce elektrycznej doszło do przerwania lub zwarcia.
Jeśli zmierzone wartości odpowiadają wartościom podanym w tabeli pomiarów, przejść do następnego pomiaru.
Pomiary i diagnostyka urządzenia A14:
Schemat pomiaru
Schemat ideowy
Ilustracja urządzenia A14
Lokalizacja
Legenda: na powyższej ilustracji, urządzenie A14 jest oznaczone znakiem "A" a urządzenie B139 znakiem "B".
Lokalizacja urządzenia (patrz powyższa ilustracja) jest przedstawiona informacyjnie; bardziej szczegółowy opis znajduje się w odpowiednim podręczniku napraw pojazdu.
Przygotowanie do kontroli i pomiarów:
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "St" (Wyłączenie).
Odłączyć konektor(y) urządzenia A14.
Podłączyć konektor(y) urządzenia B139.
Wykonać pomiar przy pomocy miernika uniwersalnego.
Dla ułatwienia wykonania pomiarów podczas niżej wymienionych czynności diagnostycznych, RENAULT TRUCKS zaleca:
Zastosować narzędzie 0014.
Zastosować narzędzie 8699.
Zastosować narzędzie 0061.
Oznaczenia podane w nawiasach odpowiadają końcówkom wyżej wymienionych narzędzi.
Testy i pomiary:
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "M" (Kontakt).
Tabela wartości podlegających pomiarowi :
PUNKT POMIARU
MIERZONA WIELKOŚĆ
Punkt nr 1
Punkt nr 2
Nr katalog. URZĄDZENIA
Nr KOŃCÓWKI
Nr katalog. URZĄDZENIA
Nr KOŃCÓWKI
WARTOŚĆ
JEDNOSTKA
A14
A7(7)
A14
A11(11)
5
V
Jećli zmierzone wartoćci nie odpowiadajć wartoćciom podanym w tabeli pomiarówymienić urzćdzenie A14.
Jeśli zmierzone wartości odpowiadają wartościom podanym w tabeli pomiarów, przejść do następnego pomiaru.
Pomiary i diagnostyka urządzenia B139:
Schemat pomiaru
Schemat ideowy
Ilustracja urządzenia B139
Lokalizacja
Legenda: na powyższej ilustracji, urządzenie A14 jest oznaczone znakiem "A" a urządzenie B139 znakiem "B".
Lokalizacja urządzenia (patrz powyższa ilustracja) jest przedstawiona informacyjnie; bardziej szczegółowy opis znajduje się w odpowiednim podręczniku napraw pojazdu.
Przygotowanie do kontroli i pomiarów:
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "St" (Wyłączenie).
Podłączyć konektor(y) urządzenia A14.
Podłączyć konektor(y) urządzenia B139.
Wykonać pomiar przy pomocy miernika uniwersalnego.
Dla ułatwienia wykonania pomiarów podczas niżej wymienionych czynności diagnostycznych, RENAULT TRUCKS zaleca:
Zastosować narzędzie 0216.
Oznaczenia podane w nawiasach, występujące w tabeli mierzonych wartości odnoszą się do końcówek wyżej wymienionych(ego) narzędzi(a).
Testy i pomiary:
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "M" (Kontakt).
Tabela mierzonych wartości:
PUNKTY POMIARU
MIERZONA WIELKOŚĆ
Punkt nr 1
Punkt nr 2
Nr kat. URZĄDZENIA
Nr KOŃCÓWKI
Nr kat. URZĄDZENIA
Nr KOŃCÓWKI
WARTOŚĆ
JEDNOSTKA
B139
2 (2)
B139
1 (1)
0.5 < U < 4.5
V
Jeśli zmierzone wartości nie odpowiadają wartościom podanym w tabeli pomiarów, należy wymienić urządzenie B139 i ponownie przeprowadzić pomiar(y).
Jeśli zmierzone wartości odpowiadają wartościom podanym w tabeli pomiarów, przejść do następnego pomiaru.
Kontrola zaworu bezpieczeństwa na wspólnej listwie:
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "St" (Wyłączenie).
Ilustracja jednostki
Lokalizacja
A :Złączka banjo.
Lokalizacja urządzenia (patrz powyższa ilustracja) jest przedstawiona informacyjnie; bardziej szczegółowy opis znajduje się w odpowiednim podręczniku napraw pojazdu.
Wymontować złączki.
Zapoznać się z treścią podręcznika napraw Silniki DXi 5 / 7.
Dla ułatwienia wykonania pomiarów podczas niżej wymienionych czynności diagnostycznych, RENAULT TRUCKS zaleca:
Zastosować narzędzie 0092.
Zastosować narzędzie 0087.
Zamontować osprzęt 7488840092 + 7488840087 jak pokazano na ilustracji.
Zamontować przyrząd 7488840092 zamiast złączki banjo.
Aby sprawdzić natężenie przepływu:
Użyć pojemnika z podziałką.
Uruchomić pojazd.
Pozostawić pracujacy silnik na biegu jałowym.
Przy małej prędkości obrotowej, nie powinno być wycieków.
W razie wycieku, należy wymienić zawór bezpieczeństwa.
Zwiększyć prędkość obrotową silnika, aż do chwili gdy ciśnienie we wspólnej listwie osiągnie 100000 kPa.
W warunkach roboczych, niewielki wyciek jest normalnym zjawiskiem.
W razie dużego wycieku, należy wymienić zawór bezpieczeństwa.
Aby sprawdzić natężenie przepływu:
Użyć pojemnika z podziałką.
Uruchomić pojazd.
Pozostawić pracujacy silnik na biegu jałowym.
Przy małej prędkości obrotowej, nie powinno być wycieków.
W razie wycieku, należy wymienić zawór bezpieczeństwa.
Zwiększyć prędkość obrotową silnika, aż do chwili gdy ciśnienie we wspólnej listwie osiągnie 100000 kPa.
W warunkach roboczych, niewielki wyciek jest normalnym zjawiskiem.
W razie dużego wycieku, należy wymienić zawór bezpieczeństwa.
Ilustracja jednostki
Lokalizacja
A : Zawór bezpieczeństwa.
Lokalizacja urządzenia (patrz powyższa ilustracja) jest przedstawiona informacyjnie; bardziej szczegółowy opis znajduje się w odpowiednim podręczniku napraw pojazdu.
Wymontować zawór A.
Zapoznać się z treścią podręcznika napraw Silniki DXi 5 / 7.
Sprawdzić powierzchnię stykową między zaworem A a wspólną listwą.
W razie potrzeby wymienić.
Zamocować zawór A.
Zapoznać się z treścią podręcznika napraw Silniki DXi 5 / 7.
Jeżeli wartości są prawidłowe przejść do następnej kontroli.
Kontrola przy użyciu przyrządu diagnostycznego RENAULT TRUCKS
Korzystając z narzędzia kontroli Renault Trucks, wykonać operację 2370-06-03-01.
Kontrola pompy wtryskowej 1:
Ilustracja jednostki
Lokalizacja
A : Pompa wtryskowa 1.
Lokalizacja urządzenia (patrz powyższa ilustracja) jest przedstawiona informacyjnie; bardziej szczegółowy opis znajduje się w odpowiednim podręczniku napraw pojazdu.
Aby przeprowadzić test pompy wtryskowej 1, należy koniecznie ją zatkać.
Ilustracja jednostki
Lokalizacja
A :Złączka banjo.
Wymontować złączki A.
Dla ułatwienia wykonania pomiarów podczas niżej wymienionych czynności diagnostycznych, RENAULT TRUCKS zaleca:
Zastosować narzędzie 1205.
Zamontować przyrząd 5003101205 zamiast złączki banjo A.
Użyć pompy odpowietrzającej, aby odpowietrzyć układ oleju napędowego.
Sprawdzić, czy nie ma wycieku oleju napędowego.
Gdy działa tylko jedna pompa wtryskowa, silnik nie powinien działać dłużej niż 5 minut.
Uruchomić pojazd.
Korzystając z narzędzia kontroli Renault Trucks, wykonać operację 2370-06-03-01.
Sprawdzić, na wykresie, ciśnienie pompy wtryskowej 1.
A - Przykład dla wysokiego ciśnienia z działającymi pompami.
B - Przykład dla wysokiego ciśnienia z jedną pompą zatartą.
P - Ciśnienie w kPa
N - Prędkość obrotowa silnika w obr/min
Zmierzone ciśnienie musi wynosić powyżej 40 000kPa kPa.
Wymienić pompę wtryskową 1, jeżeli jest to konieczne.
Jeżeli wartości są prawidłowe przejść do następnej kontroli.
Kontrola pompy wtryskowej 2:
A - Przykład dla wysokiego ciśnienia z działającymi pompami.
B - Przykład dla wysokiego ciśnienia z jedną pompą zatartą.
P - Ciśnienie w kPa
N - Prędkość obrotowa silnika w obr/min
Zmierzone ciśnienie musi wynosić powyżej 40 000kPa kPa.
Wymienić pompę wtryskową 1, jeżeli jest to konieczne.
Jeżeli wartości są prawidłowe przejść do następnej kontroli.
Kontrola pompy wtryskowej 2:
Ilustracja jednostki
Lokalizacja
A : Pompa wtryskowa 2.
Lokalizacja urządzenia (patrz powyższa ilustracja) jest przedstawiona informacyjnie; bardziej szczegółowy opis znajduje się w odpowiednim podręczniku napraw pojazdu.
Aby przeprowadzić test pompy wtryskowej 2, należy koniecznie ją zatkać.
Ilustracja jednostki
Lokalizacja
A :Złączka banjo.
Wymontować złączki A.
Dla ułatwienia wykonania pomiarów podczas niżej wymienionych czynności diagnostycznych, RENAULT TRUCKS zaleca:
Zastosować narzędzie 1205.
Zamontować przyrząd zamiast złączki banjo A.
Użyć pompy odpowietrzającej, aby odpowietrzyć układ oleju napędowego.
Sprawdzić, czy nie ma wycieku oleju napędowego.
Gdy działa tylko jedna pompa wtryskowa, silnik nie powinien działać dłużej niż 5 minut.
Uruchomić pojazd.
Korzystając z narzędzia kontroli Renault Trucks, wykonać operację 2370-06-03-01.
Sprawdzić, na wykresie, ciśnienie pompy wtryskowej 2.
A - Przykład dla wysokiego ciśnienia z działającymi pompami.
B - Przykład dla wysokiego ciśnienia z jedną pompą zatartą.
P - Ciśnienie w kPa
N - Prędkość obrotowa silnika w obr/min
Zmierzone ciśnienie musi wynosić powyżej 40 000 kPa.
Wymienić pompę wtryskową 2, jeżeli jest to konieczne.
Jeżeli wartości są prawidłowe przejść do następnej kontroli.
Kontrola wewnętrznych wycieków wtryskiwaczy:
A - Przykład dla wysokiego ciśnienia z działającymi pompami.
B - Przykład dla wysokiego ciśnienia z jedną pompą zatartą.
P - Ciśnienie w kPa
N - Prędkość obrotowa silnika w obr/min
Zmierzone ciśnienie musi wynosić powyżej 40 000 kPa.
Wymienić pompę wtryskową 2, jeżeli jest to konieczne.
Jeżeli wartości są prawidłowe przejść do następnej kontroli.
Kontrola wewnętrznych wycieków wtryskiwaczy:
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "St" (Wyłączenie).
Ilustracja jednostki
Lokalizacja
A :Złączka banjo.
Lokalizacja urządzenia (patrz powyższa ilustracja) jest przedstawiona informacyjnie; bardziej szczegółowy opis znajduje się w odpowiednim podręczniku napraw pojazdu.
Wymontować złączki A.
Zapoznać się z treścią podręcznika napraw Silniki DXi 5 / 7.
Podczas demontażu złączki banjo, należy pozostawić dwie uszczelki.
Dla ułatwienia wykonania pomiarów podczas niżej wymienionych czynności diagnostycznych, RENAULT TRUCKS zaleca:
Zastosować narzędzie 0090.
Zastosować narzędzie 0086.
Zamontować osprzęt 7488840090 + 7488840086 jak pokazano na ilustracji.
Zamontować przyrząd 7488840090 zamiast złączki banjo A.
Aby sprawdzić natężenie przepływu:
Użyć pojemnika z podziałką.
Uruchomić pojazd.
Ustawić obroty silnika na 700 obr/min.
Umieścić końcówkę przewodu w pojemniku z podziałką.
Rozgrzać silnik do jego temperatury pracy.
Utrzymywać pracujący silnik przez 2 minut z prędkością obrotową 700 obr./min.
WYŁĄCZYĆ SILNIK
Zmierzyć ilość oleju napędowego znajdującego się w pojemniku z podziałką.
Zamontować przyrząd 7488840090 zamiast złączki banjo A.
Aby sprawdzić natężenie przepływu:
Użyć pojemnika z podziałką.
Uruchomić pojazd.
Ustawić obroty silnika na 700 obr/min.
Umieścić końcówkę przewodu w pojemniku z podziałką.
Rozgrzać silnik do jego temperatury pracy.
Utrzymywać pracujący silnik przez 2 minut z prędkością obrotową 700 obr./min.
WYŁĄCZYĆ SILNIK
Zmierzyć ilość oleju napędowego znajdującego się w pojemniku z podziałką.
Tabela odczytu wartości do zmierzenia:
WARTOŚĆ
JEDNOSTKA
0 < V < 130
cm³
Jeżeli zmierzona wartość jest większa niż wartość z tabeli, należy wykonać kontrolę urządzeń Y33A - Y33B - Y33C - Y33D - Y33E - Y33F.
Jeżeli wynik jest prawidłowy, wykonać następną operację.
Opróżnić pojemnik z podziałką.
Uruchomić pojazd.
Ustawić obroty silnika na 1200 obr/min.
Umieścić końcówkę przewodu w pojemniku z podziałką.
Rozgrzać silnik do jego temperatury pracy.
Utrzymywać pracujący silnik przez 2 minut z prędkością obrotową 1200 obr./min.
WYŁĄCZYĆ SILNIK
Zmierzyć ilość oleju napędowego znajdującego się w pojemniku z podziałką.
Tabela odczytu wartości do zmierzenia:
WARTOŚĆ
JEDNOSTKA
0 < V < 230
cm³
Jeżeli wartości są prawidłowe przejść do następnej kontroli.
Jeżeli zmierzona wartość jest większa niż wartość z tabeli, należy wykonać kontrolę urządzeń Y33A - Y33B - Y33C - Y33D - Y33E - Y33F.
Przejść do następnego pomiaru.
Opróżnić pojemnik z podziałką.
Pomiary i diagnostyka urządzenia Y33A:
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "St" (Wyłączenie).
Ilustracja jednostki
Lokalizacja
A : Przewód wysokiego ciśnienia oleju napędowego.
Odłączyć przewód oleju napędowego od wtryskiwacza Y33A na wspólnej listwie.
Zapoznać się z treścią podręcznika napraw Silniki DXi 5 / 7.
Przewód A musi być skierowany do góry.
Dla ułatwienia wykonania pomiarów podczas niżej wymienionych czynności diagnostycznych, RENAULT TRUCKS zaleca:
Zastosować narzędzie 0103.
Zastosować narzędzie 0087.
Umieścić narzędzie 0087 na końcu przewodu wtryskiwacza.
Zatkać wyjście oleju napędowego ze wspólnej szyny za pomocą narzędzia 0103.
Korzystając z narzędzia kontroli Renault Trucks, wykonać operację 2374-08-03-02.
Uruchomić pojazd.
Pozostawić pracujacy silnik na biegu jałowym.
Przy pomocy urządzenia diagnostycznego wyłączyć element(y) skłądowy(e) Y33A.
Sprawdzić czy sprężone gazy nie wydostają się poprzez końcówkę przewodu wysokiego ciśnienia. Jeżeli tak, wymienić wtryskiwacz Y33A.
Sprawdzić, czy na wtryskiwaczu nadal występuje wyciek (szczegółową metodę opisano w kontroli wewnętrznych wycieków wtryskiwaczy).
Wymieniać przewód wysokiego ciśnienia przy każdym demontażu.
Wykonać te same testy na urządzeniu(ach) Y33B - Y33C - Y33D - Y33E - Y33F.
Zmierzone wartości mniejsze niż w tabeli wskazują usterkę przedłużki lub danego wtryskiwacza.
W tym przypadku, należy wymienić przewód wysokiego ciśnienia A i ponownie wykonać pomiar.
Jeżeli wynik jest identyczny, należy wymienić dany wtryskiwacz.
Korzystając z narzędzia kontroli Renault Trucks, wykonać operację 2370-06-03-01.
Sprawdzić wartość kompensacji.
Kontrola pomp wtryskowych:
Wymontować pompy wtryskowe.
Zapoznać się z treścią podręcznika napraw Silniki DXi 5 / 7.
Po demontażu, należy wykonać pomiar długości fizycznej (B = 86±1 mm) pompy.
Ręczna próba sprężania: musi zostać osiągnięty skok minimalny C 10 mm.
Zatarcie pompy wysokiego ciśnienia można również wykryć na podstawie nieprawidłowego zwiększenia temperatury pompy i podłączonych przewodów przy pracującym silniku.
Wymienić pompę wtryskową, jeżeli jest to konieczne.
Jeżeli wartości są prawidłowe, przejść do następnej kontroli, nie montując pomp wtryskowych.
Kontrola zużycia popychacza pompy wysokiego ciśnienia numer 1 - 2:
Po demontażu, należy wykonać pomiar długości fizycznej (B = 86±1 mm) pompy.
Ręczna próba sprężania: musi zostać osiągnięty skok minimalny C 10 mm.
Zatarcie pompy wysokiego ciśnienia można również wykryć na podstawie nieprawidłowego zwiększenia temperatury pompy i podłączonych przewodów przy pracującym silniku.
Wymienić pompę wtryskową, jeżeli jest to konieczne.
Jeżeli wartości są prawidłowe, przejść do następnej kontroli, nie montując pomp wtryskowych.
Kontrola zużycia popychacza pompy wysokiego ciśnienia numer 1 - 2:
Ilustracja urządzenia A
Sprawdzić, czy klin A jest położony prawidłowo.
Wykonać kontrolę wzrokową stanu powierzchni popychacza.
Jeżeli wynik jest nieprawidłowy, wymienić urządzenie.
Jeżeli wartości są prawidłowe, przejść do następnej kontroli, nie montując pomp wtryskowych.
Kontrola wałka rozrządu:
Dla ułatwienia wykonania pomiarów podczas niżej wymienionych czynności diagnostycznych, RENAULT TRUCKS zaleca:
Zastosować narzędzie 1380.
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "St" (Wyłączenie).
Za pomocą narzędzia 1380, obrócić wałek rozrządu:
Zamontować osprzęt 1380 jak pokazano na ilustracji.
Za pomocą narzędzia 1380, obrócić wałek rozrządu:
Zamontować osprzęt 1380 jak pokazano na ilustracji.
Jeżeli na krzywkach nie ma śladów zużycia 1, należy przejść do kolejnego pomiaru.
Jeżeli krzywki są zużyte 2, należy wymienić wałek rozrządu.
Pomiary i diagnostyka urządzenia Y78:
Ilustracja jednostki Y78
Lokalizacja
Y78 Elektrozawór na pompie wysokiego ciśnienia
Legenda: na ilustracji powyżej, jednostka Y78 jest identyfikowany przez label "A".
Lokalizacja urządzenia (patrz powyższa ilustracja) jest przedstawiona informacyjnie; bardziej szczegółowy opis znajduje się w odpowiednim podręczniku napraw pojazdu.
Jeśli usterka nadal występuje, wymienić (a) (-a) Y78.
Kontrola przed oddanie pojazdu do eksploatacji :
Jeżeli jest to konieczne, zlecić odbezpieczenie pojazdu przez właściwą osobę posiadającą poziom uprawnienia BCL.
Po naprawie, skasować kody usterek przy pomocy urządzenia kontrolnego RENAULT TRUCKS.
Do stwierdzenia braku innych przechowywanych błędów i jazdy testowe.
Korzystając z narzędzia kontroli Renault Trucks, wykonać operację 2370-06-03-01.
Jećli usterka nadal wystćpuje, skontaktować sić z Techline.