Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik elektryczny - uszkodzenie?

fafiks 03 Kwi 2014 17:41 2865 22
  • #1 03 Kwi 2014 17:41
    fafiks
    Poziom 17  

    Witam

    Posiadam w urządzeniu silnik 7,5kW 3-fazowy, mam wrażenie że silnik "stracił moc", urządzenie pod pełnym obciążeniem zdecydowanie ciężej pracuje. Mierzyłem oporność uzwojeń i ewentualnych przebić na obudowe / miernikiem/ jednak wszystko wydaje się OK,z silnika nie wydobywa się także żaden podejrzany zapach :).

    Co może być przyczyną obniżenia sprawności silnika elektrycznego ?

    Fafiks

    Racjonalną decyzję podejmować można tylko wtedy, kiedy się posiada dostateczny zasób informacji. Proszę uzupełnić temat o podstawowe informacje o silniku i wynikach pomiarów, oraz wyjaśnić, dlaczego wykluczył kolega urządzenie które napędza ten silnik a które jak sam napisałeś- zdecydowanie ciężej pracuje pod obciążeniem, ale nie na zasadzie "wrażenia"...
    [Akrzy]

    0 22
  • Pomocny post
    #4 03 Kwi 2014 19:05
    Dacomos
    Poziom 33  

    fafiks napisał:
    mam wrażenie że silnik "stracił moc",


    Poza wrażeniem ważniejszy pomiar I, cięzej chodzi - kontrola stanu łozysk .

    0
  • #5 03 Kwi 2014 22:20
    retrofood
    Moderator

    fafiks napisał:
    Witam

    Posiadam w urządzeniu silnik 7,5kW 3-fazowy, mam wrażenie że silnik "stracił moc", urządzenie pod pełnym obciążeniem zdecydowanie ciężej pracuje. Mierzyłem oporność uzwojeń i ewentualnych przebić na obudowe / miernikiem/ jednak wszystko wydaje się OK,z silnika nie wydobywa się także żaden podejrzany zapach :).

    Co może być przyczyną obniżenia sprawności silnika elektrycznego ?

    Fafiks


    A dlaczego podejrzewasz silnik? Jeśli by mu się cokolwiek działo, to jeśli znasz jego pracę wcześniejszą, to po dźwięku powinieneś zdiagnozować wstępnie czy to silnik, czy coś innego.

    0
  • Pomocny post
    #6 04 Kwi 2014 09:43
    saskia
    Poziom 38  

    Jeśli silnik napędza to urządzenie poprzez paski klinowe, to najbardziej prawdopodobne jest duże zużycie łożysk. Wirnik nie pracuje centrycznie w stojanie i efekt jest podobny jak przy braku jednej fazy po rozruchu.
    Jeśli taka sytuacja będzie trwała dłużej to wirnik przyklei się do stojana, a efekty sklejenia będą opłakane.

    0
  • #7 04 Kwi 2014 20:34
    fafiks
    Poziom 17  

    silnik napędza reduktor , pomiędzy reduktorem a silnikiem jest jeszcze sprzegło olejowe ale ono pracuje prawidłowo .

    Fafiks

    0
  • Pomocny post
    #8 05 Kwi 2014 20:19
    saskia
    Poziom 38  

    Opisz dokladniej co sie dzieje z maszyna, czy zwalnia, i czy silnik wtedy zmienia odglos.
    Mozliwe ze sprzeglo olejowe nie przenosi wystarczajacej mocy i maszyna zwalnia.

    0
  • #9 05 Kwi 2014 20:36
    fafiks
    Poziom 17  

    Maszyna to mieszalnik , silnik poprzez sprzegło olejowe napędza reduktor a ten przekładnie planetarną. W sprzęgle , reduktorze i przekładni jest olej po wymianie. Po załadunku mielszanika do około 80% maksymalnego ładunku i dodaniu skladnika który powoduje największy opór urzadzenie zaczyna zwalniać co wczesniej się nie działo, przy takiej dużej ilości urządzeń jest na tyle generowany hałas ze trudno stwierdzić czy zwalnia całość układu czy tylko cześć która jest napędzana już przez sprzęgło, niestety dostęp do wentylatora silnika jest utrudniony bo jest on obudowany i musiałbym rozebrać sporą cześć urządzenia , jednak obserwacja jego pozwoliła by stwierdzić czy zwalnia silnik czy sprzegło się "ślizga". Ilość oleju w sprzęgłe jest poprawna. Na "słuch " choć jest cieżko to stwierdzić w 90% jestem pewien że zwalnia całość układu . Dlatego najpierw chcę wykluczyć uszkodzenie silnika stąd moje pytanie , jeśli on okaże się OK przejdę do sprzęgła itd...

    Fafiks

    0
  • #10 05 Kwi 2014 20:59
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Ale kolego przecież nie piszesz że wyzwala termicznie, więc jak tu piszą koledzy wina nie będzie po stronie silnika bo jak by zwalniał silnik to zadziałał by termik . Więc jak tu pisali koledzy zrobić pomiary prądowe silnika jeśli są Ok to niech mechanicy rozbiorą sprzęgło.

    -1
  • #11 05 Kwi 2014 21:04
    fafiks
    Poziom 17  

    Krzysztof Reszka napisał:
    Ale kolego przecież nie piszesz że wyzwala termicznie, więc jak tu piszą koledzy wina nie będzie po stronie silnika bo jak by zwalniał silnik to zadziałał by termik . Więc jak tu pisali koledzy zrobić pomiary prądowe silnika jeśli są Ok to niech mechanicy rozbiorą sprzęgło.


    Napisał kolega "zwolmar" żeby zrobić pomiar i w jaki sposób to dostał "kazanie" od moderatora że wprowadza w błąd i usunęli jego posty :)

    Ale masz dużo racji w tym co piszesz , w pewnym momencie mieszalnik nawet zatrzymał się ale zabezpieczenia termiczne nie zadziałało tak więc jedna z opcji to sprzęgło.

    Ok zmierze pobór prądu i jak będą posiadał takie informacje podam je wraz z danymi silnika.

    Fafiks

    0
  • Pomocny post
    #12 05 Kwi 2014 21:48
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Obraz obciążenia silnika da pomiar prądu, a przyczyn problemu upatrywałbym w niewłaściwym oleju zastosowanym do sprzęgła (pytanie co to za sprzęgło - hydrokinetyczne, wielotarczowe czy inne).

    0
  • #13 05 Kwi 2014 22:02
    fafiks
    Poziom 17  

    jdubowski napisał:
    Obraz obciążenia silnika da pomiar prądu, a przyczyn problemu upatrywałbym w niewłaściwym oleju zastosowanym do sprzęgła (pytanie co to za sprzęgło - hydrokinetyczne, wielotarczowe czy inne).


    Sprzegło Westcar Rotofluid - zastosowano olej wg DTR producenta .
    Wg opisu producenta zastosowano sprzegło aby w czasie uruchamiania z pełnym załadunkiem uniknąć zbędnych naprężeń i obciążeń reduktora oraz przekładni planetarnej. Zastanawiam się dlaczego nie zastosowano softstartu lub falownika, wydaje mi się to prostszym i bardziej niezawodnym rozwiązaniem . Chociaż urządzenie jest z 99 roku i w tym czasie może "panowały " inne rozwiązania .

    Fafiks

    0
  • #14 06 Kwi 2014 12:16
    saskia
    Poziom 38  

    Takie sprzeglo jest zabezpieczeniem calego urzadzenia.
    Oprocz "miekkiego" przeniesienia mocy dziala jak sprzeglo przeciazeniowe, a soft start nie poradzil by sobie z tym.

    0
  • #15 06 Kwi 2014 12:25
    fafiks
    Poziom 17  

    saskia napisał:
    Takie sprzeglo jest zabezpieczeniem calego urzadzenia.
    Oprocz "miekkiego" przeniesienia mocy dziala jak sprzeglo przeciazeniowe, a soft start nie poradzil by sobie z tym.


    Tylko widzisz ja nie widziałem w innym urządzeniu jak pracuje takie sprzegło ale u w naszym przypadku urządzenie wcale nie startuje łagodnie tylko praktycznie jak przy rozruchu bezpośrednim. W takim sprzęgłe ustala się poziom oleju, jeśli go jest mniej ma byc dłuższy i łagodniejszy rozruch , jeśli więcej to przeciwnie. My musieliśmy wylać olej do max dopuszczalnego poziomu bo kiedy obniżyliśmy jego poziom aby startował łagodnie to przy dużym obciążeniu sprzegło ślizgało się.

    Dlatego zastanawiam się czy lepszym rozwiązaniem nie będzie usunięcie sprzegła hydro i zastąpienie go innym stałym i założenie softstartu.

    Ale wracając do tematu , jeśli silnik okaże się ok to może być to uszkodzenie sprzegła?

    fafiks

    0
  • Pomocny post
    #16 06 Kwi 2014 12:31
    saskia
    Poziom 38  

    Raczej tak.
    Jak pisali koledzy wyzej, mozliwe ze wlales niewlasciwy olej.
    W tych czasach robia tego tyle ze latwo mozna pomylic, zwlaszcza zamienniki.
    Mozliwe tez jest ze poprzedni olej byl niewlasciwy i masz teraz zle porownanie.
    Lub tez robiles proby zwiekszenia wydajnosci urzadzenia i teraz wychodza tego rezultaty.

    0
  • #17 06 Kwi 2014 12:44
    fafiks
    Poziom 17  

    niestety nie moge znaleźć filmu w internecie / nie wizualizacji/ która pokazuje silnik i urządzenie połączone takim sprzęgłem w czasie rozruchu. Jeden znalazłem ale jest to silnik spalinowy i inaczej pracuje

    Fafiks

    0
  • #18 06 Kwi 2014 12:45
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    fafiks napisał:
    Tylko widzisz ja nie widziałem w innym urządzeniu jak pracuje takie sprzegło ale u w naszym przypadku urządzenie wcale nie startuje łagodnie tylko praktycznie jak przy rozruchu bezpośrednim.

    Bo jak nie jest nadmiernie obciążone to rusza dość szybko , to taka "pompa hydrauliczna" tylko zamknięta w obudowie . I kolego pisaniem tej awarii nie usuniesz jak nie otworzysz do rozdzielni i zmierzysz prądu (jeśli jesteś elektrykiem) i nie zajrzysz do sprzęgła (nie zaglądaj jak poleci )to nic nie zdziałasz.

    0
  • #19 06 Kwi 2014 12:55
    Grzegorz740
    Poziom 29  

    Zrób tak jak koledzy wcześniej pisali. Zrób pomiar prądu w rozdzielni. Bo może faktycznie są spadki napięcia. Bo jak na razie to nic w tym kierunku nie zrobiłeś.

    Może się też okazać ,że sprzęgło uległo uszkodzeniu i mimo dolania oleju nie pracuje tak jak powinno.

    0
  • #20 06 Kwi 2014 13:02
    fafiks
    Poziom 17  

    Krzysztof Reszka napisał:
    fafiks napisał:
    Tylko widzisz ja nie widziałem w innym urządzeniu jak pracuje takie sprzegło ale u w naszym przypadku urządzenie wcale nie startuje łagodnie tylko praktycznie jak przy rozruchu bezpośrednim.

    Bo jak nie jest nadmiernie obciążone to rusza dość szybko , to taka "pompa hydrauliczna" tylko zamknięta w obudowie . I kolego pisaniem tej awarii nie usuniesz jak nie otworzysz do rozdzielni i zmierzysz prądu (jeśli jesteś elektrykiem) i nie zajrzysz do sprzęgła (nie zaglądaj jak poleci )to nic nie zdziałasz.

    Jutro będzie zamierzony prąd, pisze w celu uzyskania jak największej ilości informacji aby po ewentualnym wykluczeniu awarii silnika wiedzieć co dalej robić. W sprzęgle olej był wymieniany i zmieniany poziom oleju od min do max,przy pełnym obciążeniu jak był niski poziom oleju to urządzenie zatrzymywało się całkowicie przy stanie oleju na max mocno zwalnia i słychać że pracuje z trudem, jednak nie widziałem łagodnego rozruchu przy pełnym obciążeniu ani przy stanie oleju w sprzęgle ani na min. ani na max. Olej zalany wg DTR , podaje typ i producenta , jedynie ruchome jest lepkość tj od 22 do 32.

    Jak już pisałem zrobię pomiar "na pusto" i przy pełnym obciążeniu na każdej z faz. Czy zrobić także pomiar przy rozruchu z pełnym ładunkiem?

    Poczytałem jeszcze trochę o tych sprzegłach i nie wszystkie pozwalają na łagodny rozruch, są natomiast wersje ze specjalną dodatkową komorą olejową która w czasie uruchamiania napełnia się i powoduje że olej wolniej dopływu do sprzegla i wtedy jest efekt łagodnego startu. Tak więc łagodny start " na standardowym" sprzęgle będzie możliwy ale jak założymy sobie softstart :) . To takie info na marginesie .


    Fafiks

    0
  • #21 07 Kwi 2014 14:27
    fafiks
    Poziom 17  

    Ok, dzisiaj zrobiliśmy kilka prób i pomiarów .

    Zamontowany silnik :
    1450 obr/min7,5kW
    230/400V. 26,3/15,2 A

    Kiedy urządzenie pracuje na pusto pobór mocy od 8,5 do 8,9 A

    W momencie kiedy mieszanka jest sporządzana i własnie wtedy występuje największy opór i słychać że urządzenie pracuje głośno, pobór prądu wyniósł max 19,8A

    Kiedy mieszanka jest już gotowa pobór wyniósł 13A

    Wszystkie pomiary są identyczne na każdej z 3 faz

    Co o tym myśleć?

    Fafiks

    0
  • Pomocny post
    #22 07 Kwi 2014 14:41
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    fafiks napisał:
    słychać że urządzenie pracuje głośno, pobór prądu wyniósł max 19,8A

    To wskazuje na to że urządzenie przeciąża sprzęgło , czyli ta mieszałka albo ma mechaniczne opory mieszadła (łożyska) lub zmienili konsystencję mieszanki (ilość jej lub źiarnistość )i sprzęgło wraz z silnikiem próbują z tym walczyć .A co na to termik i temperatura silnika.

    0
  • #23 07 Kwi 2014 16:31
    fafiks
    Poziom 17  

    Termika nie wyrzuca , raczej nie wierze że producent przewidział takie obciążenie silnika. W chwili obecnej jest załadowana w 75% swojego maksymalnego ładunku. Większość łożysk jest zanurzona w oleju, cześć ma smarowania przez smarowniczki. Jednak w tym momencie zastanawiam się czy urządzenie nie musi zostać rozebrane ...

    Co do obciążenia właśnie doszukałem się coś takiego :



    Fafiks

    0