Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Master - zbyt wysokie ciśnienie w układzie klimatyzacji

saron22 04 Apr 2014 23:53 23058 18
Automation24
  • #1
    saron22
    Trucks specialist
    Witam Panowie.
    Nie jestem fachowcem w temacie klimatyzacji. Można powiedzieć, że dopiero stawiam pierwsze kroki.
    Pacjent to Renault Master 2,5 dCi 120 rok 2007.
    Pierwszy problem, który był to uszkodzona sprężarka.
    Sprężarka wymieniona na nową.
    Olej 220ml
    R134a 850g

    Ciśnienie, gdy układ nie pracuje to ok 4,5 bar LP i HP.

    Gdy włączę klimatyzacje to LP spada do ok 2 bar, rośnie do ok 3 i tak koło. Natomiast HP momentalnie rośnie do 15 bar.
    W chwili, gdy włączą się sprężarka to ciśnienie natychmiast rośnie do 25 - 28 bar i sprężarka się wyłącza.
    Jak spadnie do 15 to sprężarka znów się włącza i tak w kółko.
    Wentylator sprawny - gdy ciśnienie przekroczy ok 15 bar to chodzi non stop.
    W początkowej fazie z nawiewów leci zimne powietrze ale jak ciśnienie HP zaczyna skakać z 15 na 28 bar to układ przestaje chłodzić.
    Podpowie ktoś w temacie?
  • Automation24
  • #2
    plusz730
    Level 14  
    No dobra. Po pierwsze jaki powód wymiany sprężarki? po drugie 220 ml to dla całego układu. Jeżeli wlałeś tę ilość do sprężarki nie płucząc układu to odpowiedź jest oczywista skąd te HP. Poza tym 4,5 bara jak układ nie pracuje to w jakiej temperaturze? powinno być wtedy około 20 stC. Jeżeli jest niższa temperatura to układ z powietrzem.
    Pozdrawiam
  • #3
    saron22
    Trucks specialist
    Sprężarka była wymieniona bo była nieszczelna. Do tego osuszacz. Wlałem 150 ml do sprężarki i 50 do układu ze stacji.
  • Automation24
  • Helpful post
    #4
    bula_wrz
    Level 16  
    Jeżeli jesteś pewien że układ jest czysty bez powietrza i nie zaolejony tak jak powyżej koledzy sugerują, to sprawdź czystość skraplacza.
    Jeżeli będzie bardzo brudny to polecam dokładnie umyć a jak nie pomoże to wymienić.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Spróbuj ponownie ściągnąć czynnik zobacz ile Ci oleju odseparuje. Jak ściągnie z 50ml lub więcej to nie dodawał bym nic oleju. Porządna próżnia ok 45min i odpowiednia ilośc czynnika. I umyj chłodnice.
    Jak już się umęczysz to daj znać jak poszło :)
  • Helpful post
    #5
    milejow
    Level 43  
    Nowe sprężarki są już zalane olejem.
  • Helpful post
    #6
    plusz730
    Level 14  
    saron22 wrote:
    Sprężarka była wymieniona bo była nieszczelna. Do tego osuszacz. Wlałem 150 ml do sprężarki i 50 do układu ze stacji.

    Czyli jeżeli nie płukałeś układu, a pewnie nie, to masz spokojnie o50% więcej oleju co jak najbardziej powoduje wysokie HP. To po pierwsze. Po drugie nie wykluczałbym jako winowajcy, osuszacza. Te ryżowe podróbki są nie pewne.
    Ale na początek zrób porządek z olejem, bo powoduje wzrost HP i ogranicza znacząco wymianę cieplną na parowniku. Jeżeli po porządkach olejowych dalej będzie problem z HP, a wcześniej oczywiście było ok, to osuszacz nie ma odpowiedniej drożności.
    Jest jeszcze jedna możliwość. Zawór regulujący wydatek w sprężarce. Ale to mało prawdopodobne choć nie wykluczone.
    W każdym razie na początek olej.
    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #7
    milejow
    Level 43  
    Nie ma tam zaworu, sprężarka wali ciągle swoje max.
  • #8
    saron22
    Trucks specialist
    Hej Panowie, dzięki za podpowiedzi.
    Jutro ściągnę jeszcze raz czynnik i zobaczę ile oleju odciągnie. Osuszacz założyłem Nissensa dostępnego w sieci InterCars więc to chyba raczej pewny produkt.
    Zastanawia mnie to co napisał jeden z kolegów, że nowe sprężarki są już zalane olejem. Przeczytałem w karcie gwarancyjnej, że należy wlać olej do sprężarki i tak też zrobiłem.
    Swoją drogą to szukam w moim regionie jakiegoś szkolenia z obsługi układów klimatyzacji bo tak jak wspominałem nie miałem z tym do czynienia wcześniej i później wychodzą takie kwiatki.
  • #9
    milejow
    Level 43  
    Zawsze nowy(marka nieistotna) kompresor dostawałem zalany, regenerowany w szanującym się zakładzie też.
  • #10
    plusz730
    Level 14  
    milejow wrote:
    Nie ma tam zaworu, sprężarka wali ciągle swoje max.

    Kolego milejow z całym szacunkiem, ale w Masterach siedzi Harrison V5. W tych sprężarkach są montowane zawory regulujące wydatek. Znajdują się one w środku sprężarki i mają za zadanie regulować pojemność skokową. Nie mylić z elektrozaworem, bo w tym przypadku go nie ma. Jak pisałem nie podejrzewam go ale....
    Co do osuszacza Nissensa to teoretycznie powinno być ok, ale są na rynku podróbki marnej jakości z logo Nissensa dlatego nie byłbym taki pewien go.
    Jednak na początek olej.
    Co do oleju w sprężarkach to jedne są zalane,w szczególności nowe,a regenerowane różnie. Jak brałeś z Aristala to będzie ona zalana,jak z Laser-Sinexa to będzie pusta.
    Zasada, montujesz sprężarkę czy to nową, czy regenerowaną, bądź wcześniej zdemontowaną, zawsze zlewasz z nie olej i zalewasz odpowiednią ilością adekwatną do układu. Wyjątek sprężarki Denso 5SER w Toyotach, Lexusach itp. tam zalewasz sprężarkę wymaganą ilością dla całego układu. Oczywiście układ wcześniej wypłukany.
    Jeżeli założyłeś nową, która była zalana fabrycznie i dolałeś swoje, to w układzie masz 520-530 ml. Coś mi się wydaje ,że będzie problem z usunięciem takiej ilości oleju z układu bez płukania go. Pierwszym objawem przy ściąganiu czynnika będzie pienienie się oleju w zbiorniczku na zużyty olej w automacie.
    Lepiej nie uruchamiaj tej sprężarki, bo może być kuku.
    Jeżeli chodzi o szkolenia to faktycznie w nie zainwestuj. Zobacz w Werther chyba w Brzozie i jak się nie mylę w kujawsko-pomorskim centrum szkoleń i certyfikacji w Bydgoszczy też szkolą.
    Pozdrawiam
  • #11
    milejow
    Level 43  
    plusz730 wrote:
    Kolego milejow z całym szacunkiem, ale w Masterach siedzi Harrison V5.

    Oczywiście nie podważam Twojej racji,z renówek w większości prułem Sandeny(chyba sd6v12,7v16) i stąd mój post.
  • #12
    plusz730
    Level 14  
    milejow wrote:
    plusz730 wrote:
    Kolego milejow z całym szacunkiem, ale w Masterach siedzi Harrison V5.

    Oczywiście nie podważam Twojej racji,z renówek w większości prułem Sandeny(chyba sd6v12,7v16) i stąd mój post.

    Nie, no spoko.
    Tyle,że Sandeny seria V też mają zawory wydajnościowe montowane w płycie zaworowej :lol: Te to padają jak kawki.
    Pozdrawiam
  • #13
    milejow
    Level 43  
    W takim razie pomyliłem ten zawór z zaworem regulacji wydajności, sterowanym PWMem i siedzącym na zewnątrz kompresorów, wszystko co w środku to już nie moja branża :D
  • #14
    saron22
    Trucks specialist
    Witam Panowie

    Wygląda na to, że udało się rozwiązać problem.
    Zrobiłem tak jak jeden z kolegów polecił czyli ściągnąłem jeszcze raz cały czynnik (odseparowało 60ml oleju) i wyciągnąłem sprężarkę. Zlałem z niej cały olej i zalałem jedynie niecałe 100 ml świeżego oleju. Zrobiłem próżnię 45 minut i jeszcze raz wpuściłem czynnik do układu (bez dodawania oleju) . Z tym, że tym razem nie 850g a 750 g. Zrobiłem tak dlatego, że w mój katalog Boscha, który dostałem razem z ACS651 pokazywał właśnie 850g natomiast katalog on line na stronie Werther pokazuje dla tego modelu auta 750 g (przecież zawsze można dopuścić dodatkowe 50 czy 100g).
    Przy temperaturze ok 15 stopni w układzie panuje ciśnienie nieco ponad 4 bary. Po włączeniu klimatyzacji na LP cisnie spada do ok 1,6 - 1,7 bar natomiast na HP powoli rośnie do 16 bar. Przy ok 16 bar włącza się wentylator, który schładza czynnik i wtedy ciśnienie spada do ok 11 bar po czym wentylator się wyłącza. I tak w kółko. Temperatura jaka wydobywa się z nawiewów to ok 5-6°C Z ciekawości zdjąłem też zderzak by przyjrzeć się w jakim stanie jest skraplacz i niestety okazało się, że nie dość, że był mocno brudny to jeszcze część lamelek była wyłamana/pourywana itp.
    Zaciekawiło mnie to ponieważ wg mnie dość długo chodził wentylator nim ciśnienie spadło. Z kolei jak ruszyłem autem z miejsca to wentylator praktycznie momentalnie się wyłączał. Obawiam się, że będzie taka sytuacja, że jak przyjdą upały to póki auto będzie w ruchu to klima będzie dobrze chłodzić. Natomiast jak auto utknie gdzieś w korku to skuteczność znacząco spadnie z uwagi na to, że wentylator nie będzie w stanie schłodzić czynnika z uwagi na to, że skraplacz jest już w bardzo kiepskim stanie. Dobrze kombinuję??
  • Helpful post
    #15
    plusz730
    Level 14  
    A ile zlałeś ze sprężarki?
    Odseparowane 60ml sugeruje dalej za dużo oleju w układzie.
    Przy 15 st na dworze HP 16bar to trochę za dużo.Wskazuje to jeszcze na za dużą ilość oleju, bądź brak pierwszego biegu wentyla. Co będzie jak nastaną upały?
    Skraplacze we francuskich autach nie należą do trwałych. Więc, jak to jest 2007 rok to już raz powinien być z niego durszlak.
    Pozdrawiam

    Tak patrzę sobie w katalog i są tam pewne niejasności odnośnie ilości czynnika i oleju.Czynnik to pikuś. Ale olej to albo 220 ml dla 2,5 dci ale z lat 2000-2003 albo 135 ml ale dla 3,0 dci z lat 2003-2007.
  • #16
    saron22
    Trucks specialist
    Ze sprężarki zlałem mniej więcej tyle ile wcześniej wlałem czyli ok 150. Może odrobinę więcej. Jeśli chodzi Ci o to czy były w niej 2 stany to wg mnie nie. Wygląda na to, że sprężarka jednak nie była fabrycznie zalana.
  • Helpful post
    #17
    plusz730
    Level 14  
    saron22 wrote:
    Ze sprężarki zlałem mniej więcej tyle ile wcześniej wlałem czyli ok 150. Może odrobinę więcej. Jeśli chodzi Ci o to czy były w niej 2 stany to wg mnie nie. Wygląda na to, że sprężarka jednak nie była fabrycznie zalana.

    Jeżeli w tym układzie ma być 220 ml oleju, to w sprężarce powinno być około połowy. Więc 150 lub trochę więcej, jak piszesz, to za dużo na pewno w układzie.
    Pozdrawiam
  • #18
    prawy1
    Level 12  
    Gdy nie zadziała czujnik wysokiego ciśnienia to sprężarka spręża ciśnienie na maxa aż dochodzi do ewakuacji czynnika np. poprzez najsłabszy oring zazwyczaj przy zaworze rozprężnym. Tak było u mnie w Hyundai i30 2008r bo jakiś tuman z serwisu w Belgii zamontował czujnik od Hyundai i20 2015r żeby było głupiej zamiast z zielonym to czarnym oringiem co jest bardzo istotne w przypadku innego czynnika tj nie R134a a 1234yf. 3 specjalistów nie widziało dlaczego pomimo właściwej ilości czynnika i oleju cały czas wybija co było widać nawet bez użycia lampy UV. Sam do tego doszedłem i przy okazji ostrzegam przed imbecylami ze stacjami serwisowymi do klimy, że nie wszędzie jest wentyl za czujnikiem ciśnienia i np. w Hyundai i30 trzeba spuścić czynnik żeby go wymienić. W wielu samochodach jest wentyl i czujnik można samemu wymienić pod domem jednak trzeba się upewnić u dobrego źródła. Obecnie klima jak dobije do 15BAR od razu wyłącza sprężarkę a temperatura na wyrzutni wentylatora waha się pomiędzy 4 a 6 stopni C anie leci w dół na maxa czyli nawet do -4 jak to było u mnie. Ponadto czynnika zamiast 500 kazałem podać 400 z uwagi na osłabiony układ ciśnienia a klima działa nawet przy połowie zalecanej ilości czynnika. Wszystko jest zależne od temperatury czynnika bo wtedy rośnie ciśnienie. Jak jest mniej czynnika to ciśnienie rośnie troszeczkę wolniej, ale dla mnie niezauważalnie i mam komfort oraz poczucie większego bezpieczeństwa. Tak się zakończyła moja trudna przygoda z klimą. Mam nadzieję, że ktoś skorzysta z mojego przypadku. Oczywiście zawsze można podejrzewać za dużo czynnika, oleju i awarię układu chłodzenia czynnika, ale zgaduję że zawsze na początku te przyczyny są sprawdzane. Pozdrawiam i życzę powodzenia!
    Renault Master - zbyt wysokie ciśnienie w układzie klimatyzacji Renault Master - zbyt wysokie ciśnienie w układzie klimatyzacji
  • #19
    dario113
    Level 11  
    Witam Panowie.
    . Posiadam Renault Master III 2015
    Gdy włączę klimatyzacje to LP spada do ok 2 bar, rośnie do ok 5 Natomiast HP podobnie do 5-6 i tak trzyma cały czas klima po napełnieniu czynikiem dmuchała zimnym może około 1 min a reszte przestała co moze być przyczyną ZAWÓR ROZPRĘŻNY???