Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie statecznikiem ściemnialnym 1-10V - poprawność schematu i sposobu

jacektk 05 Kwi 2014 13:18 3060 4
  • #1 05 Kwi 2014 13:18
    jacektk
    Poziom 9  

Problem jest następujący: chce zrobić układ sterowania statecznikiem ściemnialnym 1-10V za pomocą mikrokontrolera. Układ(y) działają, ale jestem początkujący i nie za bardzo jestem pewien czy są one poprawnie zrobione. A temat dla mnie prosty nie jest.

Dane:
    Statecznik: DIM 1-10V T5 2x14-35W BAG BCD35.2F (10097294)
    http://products.bagelectronics.com/download/p...4/datasheet/datasheet10097244_de_20120202.pdf

Statecznik jest systemu 1-10V. Z tego co udało mi się ustalić jest to odmienny system niż 0-10V. Różnica polega na tym, że przy 0-10V napięcie musi być dostarczone przez sterownik, a przy systemie 1-10V napięcie jest dostarczane przez statecznik i sterownik ma je obniżyć.

Po podłączeniu statecznika zmierzyłem napięcie na stykach do sterowania: 10V jeśli mierzyłem zakresem napięcia stałego, ok. 22V jeśli mierzyłem zakresem miernika dla napięcia zmiennego.

Udało mi się jeszcze znaleźć informację (kit AVT5315, 9281.pdf, strona 36, 3 z 5) że stateczniki 1-10V mogą być sterowane napięciem 10V pwm. Ale nie udało mi się znaleźć potwierdzenia takiej informacji w internecie.

W sieci udało mi znaleźć pewien schemat z filtrem dolno-przepustowym na podstawie którego zrobiłem sterownik ze schematu sch01. Bez podłączenia i z podłączeniem statecznika układ bez problemu zmniejsza lub zwiększa napięcie w zależności od ustalonego wypełnienia pwm. Potem z ciekawości odłączyłem baterię 9V (sch02) i okazało się, że układ też działa! A potem odłączyłem też kondensator 1uF (sch03) i układ działał bez problemu - świetlówkę można było rozjaśniać i ściemniać.