Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

BMW e46 - Liczniki ( kontrolki ) świrują !!

milan00 08 Apr 2014 17:39 7932 22
  • #1
    milan00
    Level 9  
    Witajcie, zaskoczył mnie dziś jakiś dziwny problem. Wraz z kolegą z forum próbowaliśmy podpiąć pod komputer moją bunię, ale w INPIE nie wykrywało zapłonu, ani battery, więc na tym poprzestaliśmy. Odpalam samochód chcę jechać do domu, włączam kierunek ale nie słyszę "tykacza" patrzę na liczniki, nie działa prędkościomierz, obrotomierz, i kontrolki po lewej stronie i wyświetlacz OBC. Wskazówka temperatury silnika stanęła w pionie, tak samo jak paliwa. Działają jedynie kontrolki w dolnym prawym wyświetlaczu ( air bag, ręczny itp) wiecie może jaka może być tego przyczyna ?



    Zrobiłem reset DME ale to nie przyniosło żadnego efektu. Próbowałem z pamięci zrobić test nr 2 czyli test zegarów kilka razy ale nic się nie zmieniło.

    Dodam jeszcze, że jak ruszę manetkę kierunków wycieraczek to wszystko działa, kierunki świecą, tak samo jak światła, tylko liczniki zero reakcji.
    Podmieniłem licznik na taki sam ale zachowuje się tak samo jak mój. Działają tylko kontrolki (czerwone) reszta nic nie działa. Podmieniłem moduł komfortu, nie pomogło.
    Jeśli ktoś przypuszcza jaka może być przyczyna i jakieś rady to prosiłbym o pomoc. :cry2:
  • #2
    damdam

    Level 34  
    bezpieczniki.
  • #3
    milan00
    Level 9  
    Bezpieczniki to na tyle jasna sprawa, że każdy by chyba je sprawdził odrazu po pojawieniu się usterki, tak zrobiłem i ja ; )
  • #4
    damdam

    Level 34  
    poszukaj schematu i sprawdź zasilania KI.
  • #5
    milan00
    Level 9  
    Zasilania KI ?

    Dodano po 2 [godziny] 9 [minuty]:

    Byłem u mechanika próbował podpiąć 2 swoje komputery i nie dało się podłączyć bo powiedział, że na OBD II jest brak zasilania dla komputera, ze powinno być 12 V może ta wskazówka nakieruje was jak można mi pomóc ?
  • #6
    cursor
    Level 30  
    Który rok masz auta?
    Był okres przejściowy, gdzie były 2 złącza. Jedno we wnętrzu(OBDII), drugie ADS(stare okrągłe 21pin) pod maską. Jeśli masz 2 złącza, to tym we wnętrzu połączysz się z silnikiem, skrzynią i chyba ABS. Reszta(czyli całe wnętrze) masz w złączu pod maską.
  • #8
    damdam

    Level 34  
    skoro w gnieździe brak zasilania, to dalej utrzymuję że bezpiecznik.
    jak nie wierzysz to podaj zasilanie na 16 pin gniazda i zobacz, czy Twoje brakujące gadżety ruszą.
  • #9
    milan00
    Level 9  
    No ale jak to możliwe skoro sprawdziłem wszystkie bezpieczniki ? Te w schowku i pod maską i każdy jest dobry ? ;(
    A wiesz jakie zasilanie podać na pin 16 ? pewnie 12 V ?

    Ale jak podam zasilanie na ten pin 16 to nie wydaje Ci się, że wtedy wróciłaby tylko możliwość diagnostyki bo wtedy by się dało podpiąć komputer bo miałby zasilanie ?

    Powiedz mi jeszcze w jaki sposób podać to zasilanie. Mam przewód dajmy na to czerwony w pinie 16 kostki bo podpinania komputera i drugi jego koniec jest zapewne w ECU silnika w jakims innym pinie. I gdzie podłączyć zasilanie ? Przeciąć przewód w dowolnym miejscu i tam wrzucić zasilanie ?
  • #11
    damdam

    Level 34  
    damdam spasował. trochę za mało wiesz o elektronice, nie warto ryzykować.
  • #12
    milan00
    Level 9  
    Może nie wiem tyle co Ty ale sporo rzeczy w swoim autku ze spraw elektronicznych naprawiłem sam lutownica, sprawdzaniem i kombinowaniem, więc wiem troche z czym to sie je, ale tego akurat nie potrafię rozwiązać dlatego pytam kogoś kto się zna bardziej. Więc jak kolego, mógłbyś podpowiedzieć coś więcej ?
  • #13
    cursor
    Level 30  
    Sprawdź żarówką(np 21W do światła stop) czy masz zasilanie w gnieździe.
    Rozpiskę pinów znajdziesz w internecie

    Bezpiecznik zasilający gniazdo OBD to 43 w schowku. 5A

    W gnieździe OBD jest jeszcze plus po zapłonie. Niektóre testery wymagają tego plusa do pracy.
  • #14
    milan00
    Level 9  
    Zbadałem wszystkie PINy w OBD II i jest coś nie tak:

    Pin 16 - powinno być stałe 12 V - u mnie jest zawsze 0 V czy włącze zapłon czy nie
    PIN 7,8 - K line powinno być ponad 8,5V - mnie na pinie 7 jest cały czas ~11V, na Pinie 8 jest ponad 11V ale gdy są wypiete liczniki, jesli podłącze zegary to napięcie na tym 8 pinie spada do 8V

    15 - wyczytałem, że ma być L-Line ale nie wiem czy w e46 a u mnie nie ma tych konektorków (blaszek) w tym otworku numer 15

    1 PIN - zapłon pojawia się tak jak powinien, gdy jest włączony

    4,5 to masa, i mam dodatkowo jeszcze 1 miejsce które nie jest "puste" i jest na pinie nr 9 i tam napięcie jest 0,05V zawsze

    Teraz pytanie do was, ewidentnie brakuje stałego napięcia na PINie 16, kto potrafi rozczytać ze schematu wszystko o tym pinie 16 ? Skąd idzie kabel do tego PINU 16 ( gdzie ejst jego drugi koniec ) i jaki element odpowiada za podawanie tego stałego napięcia na ten PIN ?
    Skoro nei dochodzi tam napięcie, a powinno to uszkodzony jest jakiś element który podaje to napięcie lub może na drodze PIN 16 - akumulator jest jakiś bezpiecznik lub przekaźnik ?

    Mam problem z włączeniem schematów na internecie, nei otwierają mi się, a pozatym mistrzem w ich rozczytywaniu nie jestem, więc proszę was o pomoc, kto może mi odpowiedzieć na te pytania ?
  • #15
    cursor
    Level 30  
    Jak już pisałem.
    Bezpiecznik 43 w schowku.
    Sprawdź czy jest cały i czy dochodzi do niego napięcie.

    Ten bezpiecznik zasila też licznik ;)
  • #16
    milan00
    Level 9  
    CurSor, bezpiecznik sprawdzony już 3ci raz ale Powiedzmy, że udało mi się to rozwiązać. Po przekręceniu zapłonu trzeba podać napięcie na pin 16 w OBD II i wszystko zaczyna funkcjonować jak należy. Wystarczy tylko podać prąd i odłączyć, zeby wzbudzić liczniki, nie trzeba cały czas trzymać napięcia na pinie 16. Jednak po zgaszeniu auta trzeba za każdym razem podać chwilowo napięcie, żeby zegary ożyły. Teraz pozostaje tylko znaleźć przyczyne, dlaczego to napięcie się nei pojawia automatycznie na pinie 16 ?
  • #17
    Karaczan
    Level 41  
    A na bezpieczniku 43 jest napięcie?
    Bo co z tego że jest cały, skoro może nie mieć zasilania.
    Więc albo F43 nie ma zasilania, zasilany jest jeszcze przez F108 (200A) bezpośrednio z akumulatora, albo ma lipny styk.
    Bo kable są z pewnością całe skoro podając zasilanie "od tyłu" czyli przez gniazdo OBD2 ożywają ci zegary.
  • #18
    milan00
    Level 9  
    Ok pójdę zmierzyć napięcie na F43 i Ci powiem, bo bezpieczniki sprawdzałem takim miernikiem do bezpieczników, gdzie zapala sie dioda, jesli jest dobry, to nie wystarczy i musze zmierzyć na nim napięcie tak ?
  • #19
    Karaczan
    Level 41  
    Wystarczy taka kontrolka, tylko wiesz że mierzy się obie nóżki bezpiecznika? ;)
    Bo mierząc jedną, kontrolka świeci, bo to nóżka wejściowa zasilania bezpiecznika, a na wyjściowej nie będzie.
    Najlepiej wyjmij ten bezpiecznik i zobacz jeszcze czy nóżki i gniazdo nie są np zaśniedziałe.
  • #20
    milan00
    Level 9  
    Tak, wiem. Poszedłem to jeszcze raz sprawdzić i nie wiem jak to możliwe, ale na obydwu nóżkach kontrolka świeci, i dla pewności zmieniłem bezpiecznik na nowy i zegary same się włączyły ... ten drucik w bezpieczniku jest lekko przerwany ale widocznie na tyle przewodził prąd, żeby zapaliła się dioda ... jak to możliwe ? : )
  • #21
    Karaczan
    Level 41  
    Teoretycznie nie możliwe, choć kontrolki z diodami potrafią różne dziwne rzeczy pokazywać.
    Spalony bezpiecznik nie może "trochę" przewodzić, widocznie kontrolka wykrywała jakieś dziwne napięcie puszczane np przez elektronikę zegarów.
    Polecam "staromodną" kontrolkę żarówkową następnym razem. One takich jaj nie robią.
    A następnym razem jak ktoś napisze SPRAWDŹ BEZPIECZNIK to weź go wyciągnij i SPRAWDŹ! ;)
  • #22
    milan00
    Level 9  
    Zapamiętam na przyszłość !! :D Dzięki za pomoc wszystkim, a szczególnie Tobie Karaczan bo pewnie był 4ty raz nei sprawdził tego bezpiecznika ; )