Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Łazienka - wanna z hydro + kabina z sauną + sauna sucha

tstopczynski 08 Kwi 2014 21:02 1521 23
  • #1 08 Kwi 2014 21:02
    tstopczynski
    Poziom 5  

Hej,

Na początku dodam że nie jestem elektrykiem, nie mam uprawnien etc.. :P
    Jako takie pojęcie mam... ale bez "tajemnej" wiedzy...

Robię remont w domu jednorodzinnym z lat `90.
    Do domu doprowadzona jest linia naziemna (4 przewody, zgaduję L1,L2,L3,PEN).
    Instalacja w rozdzielni wygląda na TN-S (jest wydzielona listwa PE).
    Przewody do gniazdek są 3 żyłowe (PE wpiete w rozdzielni w listwe) ale gniazdka wszystkie bez bolca... sic!

W chwili obecnej robię remont łazienki na piętrze. W tym samym pionie na parterze/piwnicy jest hydrofor oraz będzie w przyszłości sauna sucha (piec ok 6 kW).
    Dlatego chcę właściwie rozprowadzić przewody i zrobić niezależną rozdzielnię (w starej nie ma juz miejsc i jest daleko) na łazienkę, saunę i hydrofor. W tej chwili do hydroforu są dociągnięte 3 fazy ale wygląda to na 5x2,5 jak nie 1,5. Nie ma opisów na przewodach. Skąd pomysł na 1,5mm2? Bo wszystkie gniazdka w domu są na takich przewodach... sic!

Tyle na wstępię.

1. Łazienka
    - Wanna z hydromasażem. Prawie 6,7kW. Fabrycznie wychodzą z niej 3x4mm2 więc takim przewodem zejdę na dół do nowej rozdzielni.
    - Prysznic z generatorem pary (sauna parowa). 3,6kW. Zejdę do nowej rozdzielni przewodem 3x2.5mm2
    - gniazdka na 2x2,5mm2
    - oswietlenie pozostaje na starej instalacji.
    2. Hydrofor - ok 1kW
    3. Sauna (w planach) 6-9 kW

Pytania
    1. Czy stelaż wanny i brodzika podpinam pod przewód PE i łączą się one dopiero w rozdzielni? W łazience nie ma żadnych innych stalowych elementów. Do zbrojenia nie mam dostepu.