Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

3 mikrofony na klips do jednego komputera - jak to zrobić i jakie mikrofony?

doman18 09 Apr 2014 19:37 5670 23
  • #1
    doman18
    Level 17  
    Ostatnio pisałem w tym poście
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2756161.html

    Podejście szefa się zmieniło odkąd widzowie zaczęli skarżyć się nie tyle na jakość dźwięku ale na różnice w głośności między rozmówcami. Szef ma donośny głos a np. Korwin-Mikke u nas cedził przez zęby. Więc szef wysupłał ~600zł z tym że 700zł to kwota absolutnie nieprzekraczalna.

    Potrzebuję:
    - 3 mikrofonów na klips
    - było można regulować mikrofony z osobna (mikser?)
    - jakość odtwarzania była w miarę ok (może interfejs?)

    Z tego co doczytałem i z porad ze sklepów trzeba kupić:
    1. 3 mikrofony elektretowe
    Wiem że są takie po 200-300zł i więcej ale 2 które mamy w firmie to też jakieś no-namy (jeden to Cullmann) a ładnie nagrały niektóre audycje.

    http://www.stageline.pl/1566_mikrofony/5149_elektretowy_mikrofon_krawatowy_monacor_ecm-821lt

    2. Adaptery Phantom
    Bo te elektretowe bez zasilania nie podziałają. Czyli takie coś
    http://www.stageline.pl/1566_mikrofony/8926_adapter_zasilania_phantom_monacor_ema-20

    3. Mikser z zasilaniem
    Musi być z zasilaniem żeby można było jakość wzmocnić sygnał oraz musi być kontrola głośności dla każdego z wejść z osobna.
    http://www.stageline.pl/1570_miksery/6576_miniaturowy_mikser_mikrofonowy_img_stage_line_mmx-4
    Tutaj mam małą zagwozdkę bo z tego co wiem to prawdopodobnie wyjście jest mono. W programie mam opcję żeby połączyć oba kanały w mono ale z doświadczenia wiem że na nieużywanym kanale zazwyczaj jest szum. Więc wolałbym to jakoś sprzętowo rozwiązać.

    4. (Opcjonalnie) Interfejs USB
    Żeby nie mieć wąskiego gardła w postaci karty dźwiękowej i jej wejścia mikrofonowego

    http://www.musiccenter.com.pl/product/8600/behringer-uca222-interfejs-audio-usb.html


    Co myślicie o takim zestawie? Zagra to na przyzwoitym poziomie? Bo jak podłączałem naszego przypinanego cullmana połączonego przez trójnik minijack za 1,50zł z innym mikrofonem stojącym do jakiejś chińskiej kamerki (Digimio czy coś) to aż się zdziwiłem że taki ładny dźwięk z tego przypinanego mikrofonu uzyskałem.

    https://www.youtube.com/watch?v=shxcYQ_93Wo

    Więc wychodzę z założenia że to co dobrałem jest trochę lepszej jakości niż to co użyłem do tamtego nagrania. Mam tylko obawy co do adapterów phantom (czy na pewno coś takiego zadziała z mikserem) oraz co do ilości użytych urządzeń między mikrofonem a komputerem (opóźnienia)

    Jest jeszcze opcja żeby zamiast interfejsu, tamtego miksera i phantomów użyć dużego miksera usb z zasilaniem phantom.

    http://www.musiccenter.com.pl/product/10000/s...omaster-c2-4-mikser-4-kanaly-mikrofonowe.html

    Tylko czy na pewno to zasilanie phantomowe w tym mikserze zasili te elektrety?


    Czekam na opinie i propozycje
  • #2
    Szewc Amarantowy
    Level 16  
    Większość (jeśli nie wszystkie) obecnie sprzedawanych mikserów ma zasilanie p48, ale te mikrofony, które podałeś wymagają bodypacka, nie są dostosowane do zasilania z miksera. Poza tym osobiście nie przemawia do mnie ten Studiomaster...
    Są dostępne miksery (np. Behringer, Alesis czy Peavey chyba), które mają opcję interface'u USB. Nie jest to porażająca jakość, ale do takiego zastosowania jak znalazł. Jakość będzie na poziomie tego interface'u, który zaproponowałeś.
    Do tego dorzuciłbym np.
    http://www.thomann.de/pl/audio_technica_atr_3350.htm
    który już ma zasilanie zapewnione i wzbudza u mnie większe zaufanie, niż Monacor. Teoretycznie wyższa cena, ale biorąc pod uwagę to, że Monacory wymagają bodypacka już nie jest tak dużo.

    Mój typ to właśnie te mikrofony AT i Behringer Xenyx 1202 USB. Jak dobre puszukasz, powinieneś się zmieścić w 7 stówach.
  • #3
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Takie mikrofony elektretowe mają zasilanie nazywane BIAS, nie phantom.
    Najwygodniej było by zastosować przejściówki Phantom to bias, żeby nie trzeba było stosować baterii.
    Moja propozycja np JTS CM501 do tego przejściówka na XLR MA500 to masz jakieś 150zł. Plus takiego rozwiązania że masz kable symetryczne, czyli możesz pociągnąć bez zakłóceń dalej od miksera. Dalej np Behringer XENYX Q1202USB masz mikserek z USB. Jak się dobrze w sklepach potargujesz to się zmieścisz w 700zł.
  • #4
    doman18
    Level 17  
    Ej no chwilunia. Piszecie że mikrofon elektretowy nie nadaje się do tego adaptera, to dlaczego są one sprzedawane w komplecie z nimi?

    http://www.monacor.pl/product/show/3561/ECM-2500
    wyraźnie widać że to ten sam adapter

    A tutaj inny model.
    http://www.monacor.pl/product/show/2702/ECM-3005

    Jak to w końcu jest? Bo jeden sprzedawca który ewidentnie "ogarnia" temat stwierdził że takie coś bez problemu powinno podziałać z tym studiomasterem i jedyne do czego miałby wątpliwości to ewentualna jakość dźwięku z samego mikrofonu ale w środę obiecał to sprawdzić bo sam jest ciekaw bo rzadko się takie rozwiązanie stosuje o ile w ogóle.

    Oczywiście to nie jest jakiś zarzut tylko kłóci mi się z moją logiką bo po kilku poradach, filmikach o tych mikserach i postach na temat phantomów myślałem że już coś wiem a tu znów coś innego się dowiaduję :D
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    doman18
    Level 17  
    Nie tyle nie odróżniam co sugeruję się opisem wcześniej podanego urządzenia którego nazwałem adapterem phantom
    http://www.musiccenter.com.pl/product/11960/m...asilacz-1-5v-do-mikrofonow-miniaturowych.html

    Proszę zwrócić uwagę na opis
    Quote:
    Adapter zasilania phantom, do mikrofonów pojemnościowych. Regulacja głośności
    z włącznikiem on/off.
    Gniazdo wejściowe 3.5mm.
    Kabel 4m połączeniowy z wtykiem jack 3.5mm


    Więc wypowiedź
    Quote:
    mikrofony elektretowe mają zasilanie nazywane BIAS, nie phantom.

    i późniejsze porady całkowicie pomijające to urządzenie odczytałem jako uznanie jego za nieodpowiednie ze względu na owo zasilanie.

    Quote:
    Zwróć uwagę, że adapter zaopatrzony jest we wtyczkę mono JACK...

    Czyli rozumiem że podłączając do miksera taki mikrofon będzie on słyszalny tylko na jednym kanale?

    Co do Xenyxa to wcześniej go rozważałem dopóki nie znalazłem tego Studiomastera. Bardzo dużo ludzi na youtube tego używa. Tutaj znalazłem w dość atrakcyjnej cenie
    behringer-xenyx-q1202-usb

    Quote:
    Moja propozycja np JTS CM501 do tego przejściówka na XLR MA500 to masz jakieś 150zł

    Chwila, na zdjęciach widzę że ma on końcówkę XLR, czy ta przejściówka jest konieczna?
    Moderated By adambyw:

    3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).

  • #8
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    doman18 wrote:
    Proszę zwrócić uwagę na opis

    Nie ma co patrzeć na opis bo pisała go osoba niekompetentna, myląca pojęcia. W tym standardzie zasilanie nazywamy BIAS'em, i jest ono inaczej realizowane niż phantom.
    doman18 wrote:
    i późniejsze porady całkowicie pomijające to urządzenie odczytałem jako uznanie jego za nieodpowiednie ze względu na owo zasilanie.

    Pominąłem to urządzenie jako nie nadające się do zastosowaniu półprofesjonalnym bo:
    doman18 wrote:
    Zwróć uwagę, że adapter zaopatrzony jest we wtyczkę mono JACK...

    Czyli rozumiem że podłączając do miksera taki mikrofon będzie on słyszalny tylko na jednym kanale?

    Każdy (prawie) profesjonalny mikser z przedwzmacniaczami mikrofonowymi ma wejścia XLR. Owszem znajdą się tam jeszcze gniazda jack ale przystosowane są one do sygnału liniowego. Jak podłączysz tam mikrofony z tą przejściówką, to o ile będzie coś słychać, to będzie cicho i z dużą ilością szumów niepotrzebnego wzmocnienia preampu. Kanały z wejściami mikrofonowymi najczęściej są monofoniczne, to wysyłkę na prawy lewy kanał robisz panoramą. Tylko w drogich rozwiązaniach i też sporadycznie kanały stereo mają preampy mikrofonowe.

    JTS stosuje standard miniXLR 4pin, przejściówka MA500 jest konwerterem zasilania phantom z miksera na bias potrzebny mikrofonowi, plus symetryzuje sygnał. No i oczywiście jest to kompatybilne z wejściami mikrofonowymi mikserów.

    Moja sugestia, jak masz możliwość podłączenia do gniazdka zasilającego, to za wszelką cenę unikaj stosowania baterii. Uważaj takie urządzenia za potencjalnie niepewne, bo bateria może paść w każdym momencie i masz problem. Dodatkowo jego eksploatacja jest droższa i wymaga obsługi.
    Dlatego zaproponowałem rozwiązanie nie wymagające baterii.

    Przy zakupie przejściówek bias to phantom zwróć uwagę w jakim standardzie złącza pracują. Są 3 najpopularniejsze na rynku: Jack (np. sencheisser i sprzęty konsumenckie jak mikrofony skype itp), minixlr 3pin (AKG, wspomniany superlux) i minixlr 4pin (shure, jts, stage line).
    Owszem można zrobić przejściówkę pomiędzy standardami, ale samo gniazdo czy wtyk minixlr zabije ceną.
  • #9
    doman18
    Level 17  
    Czyli rozumiem że propozycję z Audio Techniką ATR 3350 całkiem sobie darować bo tam wchodzi ta maleńka bateryjka.

    Quote:
    to o ile będzie coś słychać, to będzie cicho i z dużą ilością szumów niepotrzebnego wzmocnienia preampu

    W pierwszym topiku dałem nagranie w w którym wykorzystaliśmy mikrofon identyczny jak ta Audio Technika. Tylko nie było to podłączone do komputera ale do jakiejś chińskiej kamerki. I szef uważa że taki poziom dźwięku (ksiądz a nie z tej badziewnej na stole) byłby jak najbardziej do zaakceptowania. Więc ja jako kompletny laik jestem w kropce bo nie wiem o jakiej wielkości zaszumienia tu mówimy. Czy mogliby się koledzy odnieść troszkę do tego nagrania? Czy byłoby wyraźnie gorzej niż w nagraniu z księdzem? Również jeszcze raz pozwolę sobie przypomnieć że mówimy o nagraniach rozmów a nie wokalu.
    Ja oczywiście rozumiem że biorąc pod uwagę 3 czy 4 mikrofony podłączone do miksera to nawet mniejsze szumy nałożone na siebie z tych 4 mikrofonów mogą narobić kłopotów. Ale no właśnie o jakiej skali kłopotach rozmawiamy?
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    doman18
    Level 17  
    No ale mi właśnie chodziło o dźwięk z przypiętego do księdza. Bo jest on identyczny jak ATR 3350. Wiadomo że nie biorę pod uwagę tego stojącego bo to porażka. Ale chciałbym aby koledzy się ustosunkowali czy ten przypięty do księdza daje dobry dźwięk czy dla was jest on już kiepski i jak się mają wasze propozycje (JTS , ATR3350) oraz ten EPS 2500 do niego.

    Ogólnie w poniedziałek mam dostać odpowiedź w sprawie odsłuchu tej audiotechniki z xenyxem (chcę mieć absolutną pewność) a w środę dostanę próbki studiomastera + ecm 2500. Tymczasem główny pomysł to teraz:

    xenyx 1202 usb
    http://www.artmusic.pl/offer/85/17303/behringer-xenyx-q1202usb.html

    3x jts-cm-501
    http://www.artmusic.pl/offer/158/4470/jts-cm-501.html

    3x jts-ma-500
    http://www.artmusic.pl/offer/41/10059/jts-ma-500--adapter-zasilania-phantom.html

    całość ogólnie licząc wyszła 900zł. Ze stówkę może zejdą bo jest negocjacja ceny ale nie ma szans żeby zeszli do 700zł z wysyłką. Dlatego chyba najlepszym rozwiązaniem będzie kupno narazie 2 zestawów a w przypadku 2 gości najwyżej prowadzący będzie miał ten przypinany mikrofon który został użyty w nagraniu z księdzem. Później, jak się pojawi jakaś kaska to się najwyżej dokupi jeszcze 2 zestawy mikrofon+adapter.

    Nie mogę tylko się dokopać do informacji jak długi kabel ma ten JTS. No i jak zasila się ten adapter, piszecie że z sieci ale nie widzę do niego żadnego zasilacza.
  • #12
    Szewc Amarantowy
    Level 16  
    Ten adapter zasila się napięciem Phantom z miksera. Pamiętaj jeszcze o kupnie odpowiednich XLR-ów do podpięcia adaptera/mikrofonu pod mikser.
  • #14
    doman18
    Level 17  
    Wczoraj przyszły gadżety a dzisiaj wszystko połączyłem

    xenyx q1202 usb (mile się zaskoczyłem że posiada pokrętła kompresora dla każdego z mikrofonów)

    2x jts-cm-501

    2x jts-ma-500e (tańsze bo bez filtrów i tłumika)

    oraz

    2x Stagg SMC3 (3m kabel mikrofonowy)


    oto efekt

    https://www.youtube.com/watch?v=QcOfxn4xRus

    Jak widać(słychać) są szumy ale zdołałem je troszkę zniwelować poprzez zmniejszenie głównego suwaka głośności z pozycji 0 na -10 (bo chyba było za głośno) oraz zastosowanie opcji "Brama mikrofonu" w programie do streamowania która wycisza dźwięk gdy nie przekroczy on pewnej granicy. Pokrętła głośności sa na max a pokrętła GAIN są na minimum (oprócz 3 mikrofonu - ten Cullmann podobny do proponowanej Audiotechniki ATR 3350). Oto efekt

    https://www.youtube.com/watch?v=YtVP5kxM4TU

    Czy można coś jeszcze zrobić by bardziej zniwelować te szumy? Gdy ściszam wszystkie mikrofony na minimum jest różnica ale jednak wciąż one występują. Przełożyłem nawet wtyczkę USB do innego gniazda.

    Pozdrawiam

    //edit
    Tutaj jeszcze jeden test, tym razem z jednym z mikrofonów dynamicznych Voicekraft 500 które mamy w firmie
    https://www.youtube.com/watch?v=g01LyeZjc4U
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    doman18
    Level 17  
    W pierwszym teście były tylko 2 mikrofony jts i gainy dla nich mam cały czas na 0. Tylko dla tego Cullmana podkręciłem na połowę w drugim i 3/4 w trzecim na graniu
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    Szewc Amarantowy
    Level 16  
    Na pokrętłach głośności masz zaznaczone na godzinie 12 "0" i to traktuj jak stan normalny.
    Ustaw gain tak, żeby na wskaźniku wysterowania, przy głośności kanału i sumy na "0" przy głośnej mowie wychodziło w okolicach "0" właśnie. Sprawdź wtedy szumy.
    Możesz też zainstalować sterowniki ASIO4ALL. U mnie, na Win7 to znacząco poprawiło sytuację. Windows XP bezproblemowo współdziałał, ale nowszy już nie.

    EDYTKA:
    Widzę, uprzedzony zostałem. Ja jednak nie ustawiałbym mikrofonów tuż poniżej przesterowania, chociażby dlatego, że, dla przykładu, wywiąże się burzliwa dyskusja i mogą panowie prelegenci właśnie przesterować mikrofon. Kompresor z tego mikserka może nie dać rady zapobiec temu. Z resztą, nie przepadam za tym kompresorem, nie przesadzałbym ze stosowaniem go.
  • #19
    User removed account
    User removed account  
  • #20
    doman18
    Level 17  
    Asio znalazłem w ramach poszukiwań sterowników na stronie behringera. Mając do wyboru stery behringerowskie lub asio wybrałem te drugie. Tylko szkopuł w tym że po instalacji nie widzę ani jakiegoś panelu ani ikonki w trayu. Zainstalowałem wersję 2.10 i 2.9 - nic. W menu start mam tylko manual, stronkę i ikonkę do deinstalacji. Przy w panelu sterowania przy urządzeniu które odpowiada za behringera mam datę 2013 maj a podpis cyfrowy sterownika wskazuje na Microsoft. Więc nie wiem czy mam te sterowniki i ewentualnie jak nimi operować.

    Dodam że w urządzeniach nagrywania mam 3 kamerki, standardowe wejście mikrofonowe, behringerowski sterownik i sterownik od ManyCama którego mieliśmy wykorzystywać do nagrań.

    Co do ustawień to jakoś ciężko mi było osiągnąć poziom 0 clipa. Musiałem kręcić powyżej 3/4 gaina i prawie krzyczeć żeby dobić do 0. Gałki głośności na zerze tak jak mówiliście.

    EDIT
    Kurka wodna jakim cudem ten gość uzyskał tak dobrą jakość nagrania?
    https://www.youtube.com/watch?v=SUZTVjnIY4E
  • #21
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Szewc Amarantowy wrote:
    Możesz też zainstalować sterowniki ASIO4ALL.

    Pierwsze pytanie czy program do streamingu potrafi używać ASIO. Jeżeli nie to instalacja ASIO4All nic nie da. Jestem przekonany że nie tędy droga.

    dj-MatyAS ma dużo racji w tym że trzeba poprawnie wysterować system. Jak to zrobić, poruszyłem kiedyś w dziale FAQ. Poprawne wysterowanie gainu pozwoli na minimalizację szumów.
  • #22
    doman18
    Level 17  
    Rzeczywiście, ASIO4all na nic się nie przydało. Przekonałem się o tym gdy postanowiłem zainstalować sterowniki BEHRINGERa (które też w panelu instalacyjnym były zatytułowane ASIO low latency). I jak zwykle po wymianie z windowsowych sterowników ogólna głośność się wyraźnie zmniejszyła ale w takim samym stopniu zwiększyła się jakość.

    Natomiast to co najbardziej mi pomogło w tym wszystkim to zasada pierwsza z FAQ:
    Quote:
    Zasada pierwsza: Sygnał powinien mieć największe wzmocnienie na najmniej szumiącym stopniu. Takim w mikserze jest przedwzmacniacz mikrofonowy, czyli pokrętło gain/trim

    Nauczony przez windowsowe sterowniki oraz rady różnych "testerów" mikserów myślałem że GAIN to ostatnia gałka jaką powinno się ruszać przy podbijaniu głosu. A tu niespodziewajka, ustawiłem gałki głośności na 0, suwak sumy też podwyższyłem z -10/ -5 na 0 a GAINy ustawiłem na lekko ponad 3/4 - i rewelacja. Teraz oczywiście wiem że rady kolegów dj-MatyAS i SzewcAmarantowy to uwzględniały bo koniec końców skala głośności dopiero przy bardzo głośnej mowie/krzyku przekracza 0 ale właśnie to zdanie najbardziej do mnie przemówiło. Efekt można posłuchać w tym nagraniu.

    https://www.youtube.com/watch?v=KW7wR12V42A

    Oczywiście nadal występuje lekki szumik tła ale tego nie da się porównać do poprzednich nagrań. Szef był już przy pierwszym nagraniu usatysfakcjonowany ale ja dopiero po tym jestem również w pełni zadowolony ze sprzętu.


    Z tej okazji więc chciałbym serdecznie podziękować w pierwszej kolejności kolegom
    adambyw -absolutnie bezcenne rady
    dj-MatyAs - za czas poświęcony na pisanie szczegółowych elaboratów z wyjaśnieniami
    SzewcAmarantowy - również za wkład w wyjaśnieniu dźwiękowych kruczków takiemu laikowi jak ja.

    Oraz innym udzielającym się w tym i pokrewnych tematach. Naprawdę dzięki wam udało się doprowadzić poziom nagrań do jakiegoś przyzwoitego poziomu. Bo właśnie fonia była tutaj kluczowym elementem do poprawiania. Reszta również z czasem będzie dopieszczana (kamerki, green screen itp) ale głos to była nasza pięta Achillesowa.

    Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki!
  • #23
    User removed account
    User removed account