Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lokalizacja modułu elektronicznego zamka centralnego Mazda 323f ba 1,8 16V 1995r

krzycho114 09 Apr 2014 23:14 3516 3
  • #1
    krzycho114
    Level 9  
    Witam. Od kilku dni próbuję znaleźć gdzie zamontowany jest moduł elektroniczny zamka centralnego w mojej maździe. Zaznaczam nie chodzi mi o moduł przekaźnikowy umieszczony pod schowkiem na prawym słupku. Na forum mazdy piszą tylko o nim natomiast nikt nie pisze skąd on jest wysterowywany. Moduł przekaźnikowy czyli dwa przekaźniki zmontowane w jednej obudowie pełnią funkcję wykonawczą . Jeden jest odpowiedzialny za otwieranie a drugi za zamykanie drzwi ,natomiast cewki tych przekaźników jednym końcem są wpięte do (+) zasilania a pozostałe dwa końce sterowane są impulsami masowymi najprawdopodobniej przez 2 tranzystory na wyjściu modułu elektronicznego , który musi gdzieś być zabudowany .Moduł sterowany jest za pomocą tylko dwóch przewodów z przycisku blokowania drzwi umieszczonego w drzwiach kierowcy i dwóch przewodów z mikrostyków zabudowanych w klamkach drzwi przy kluczyku i w klapie bagażnika. Wejście modułu podczas zamykania drzwi kluczykiem jest zwierane bezpośrednio do masy natomiast podczas otwierania drzwi kluczykiem też jest zwierane do masy ale przez rezystor 1k2. Przycisk w drzwiach działa na tej samej zasadzie. Mój problem polega na tym że instalując centralkę na pilota upaliłem wyjście modułu odpowiedzialne za otwieranie drzwi . Przyciskiem w drzwiach potrafię drzwi zamknąć ale nie potrafię ich otworzyć a zależy mi na tym aby oryginalny centralny też działał jak wcześniej. Przypuszczam że ten moduł to będzie jakaś mała puszka umieszczona w jakimś trudno dostępnym miejscu. Rozkopałem prawie cały przód od środka a go nie znalazłem. Mam pytanie . Czy ktoś się orientuje gdzie ten moduł z elektroniką się znajduje ? Będę wdzięczny za wykazanie zainteresowania tematem. Pozdrawiam. [/youtube]
  • #2
    wiesiek3d
    Level 29  
    Poszukaj po stronie pasażera przy drzwiach z przodu.
    6 pinowa kostka, chyba.
  • #3
    krzycho114
    Level 9  
    Ta wtyczka z 6 pinami od strony pasażera to jest właśnie ten przekaźnik wykonawczy czyli dwa przekaźniczki upchane w jednej obudowie. Przekaźnikami steruje wspomniany przeze mnie moduł elektroniczny. Dzisiaj zadzwoniłem do ASO Mazda z zapytaniem o ten moduł i facet zajmujący się elektryką naprowadził mnie że moduł jest elementem skrzynki bezpiecznikowej w lewym słupku pod kierownicą. Wymontowałem skrzynkę i rzeczywiście moduł jest dopięty z tyłu skrzynki bezpiecznikowej w białej podłużnej obudowie. Wystarczy zwolnić zatrzaski i oddzielamy moduł od skrzynki bezpiecznikowej. Moje przypuszczenia się potwierdziły . Winowajcą był spalony jeden z dwóch tranzystorów darlingtona (2SD1701) firmy NEC sterujący przekaźnikami. Bazami tranzystorów steruje z kolei kość ( D75004CU) przez rezystory 5k1. Z tego co patrzyłem tranzystory praktycznie nie do dostania ale coś tam podpasuję i powinno zacząć działać. Dziękuję za zainteresowanie tematem i niniejszym temat zamykam . Pozdrawiam.
  • #4
    krzycho114
    Level 9  
    Gdyby komuś przydarzyła się taka sytuacja chcę jeszcze opisać jak sobie poradziłem z tym problemem.Tranzystory wymieniłem oba pomimo że tylko jeden był spalony na płytce na BDX 53C. Zdaję sobie sprawę że te darlingtony są mocno przesadzone jeśli chodzi o wartość prądu kolektora do sterowania cewkami przekaźników ale założyłem takie bo akurat je miałem .Jak wspomniałem ciężko jest dostać tranzystory 2SD1701. Różnią się tym od powszechnie spotykanych darlingtonów że mają wewnętrzną diodę pomiędzy emiterem i kolektorem , diodę zenera pomiędzy bazą a kolektorem i rezystora 1k .Myślę że dioda wpięta pomiędzy emiter i kolektor ma za zadanie zabezpieczenie tranzystora przed SEM samoindukcji w tym przypadku cewki przekaźnika. BDX 53C takiej diody nie posiadają więc aby je zabezpieczyć przed samoindukcją wymontowałem jeszcze moduł przekaźnikowy i w miejsce dwóch rezystorów 1k mostkujących cewki przekaźników wlutowałem diody 1N4007 (plus od strony katody) .Centralny zamek działa bez zastrzerzeń . Pozdrawiam.