Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Chińska kuchenka PK-1540 - Zwarcie i wadliwie działający termoregulator

Htomas 10 Kwi 2014 08:32 1407 5
  • #1 10 Kwi 2014 08:32
    Htomas
    Poziom 18  

    Kupiłem niedawno do użytkowania na działce tanią kuchenkę elektryczną OPTI PK-1540. Włączyłem na próbę w domu z ustawionym na płycie garnkiem z wodą, kuchenka zaczyna grzać i nagle po 5 minutach trzask i wywalił bezpiecznik. Nie chciało mi się iść do sklepu i oddawać, bo pewnie dostałbym podobny wyrób, a plomb nie było. Rozebrałem więc po wystygnięciu kuchenkę i zobaczyłem na metalowej pokrywie płyty grzejnej ślad po zwarciu. Najwyraźniej przewody zasilające przebiegały zbyt blisko. Jednak na przewodach nie było śladów zwarcia. Rozebrałem jeszcze obudowę płyty grzejnej - wyglądała OK, sprawdzałem miernikiem i pokazywał 37 Ohm. Złożyłem więc do kupy, poprawiłem prowadzenie przewodów i okazało się, że kuchenka działa. Ale pojawił się następny problem. Gdy woda zaczynała już wrzeć to termoregulator (bimetaliczny) wyłączał zasilanie mimo, że pokrętło było ustawione na maxa. Ściągnąłem więc gałkę termoregulatora i pokręciłem nieco w lewo maleńką śrubka regulacyjną wewnątrz osi . Teraz grzanie działa prawidłowo, jednak jak kuchenka ostygnie to przy ustawieniu gałki na minimum załączane jest grzanie. Jednak mam wpojony nawyk, aby wszelkie nie używane urządzenia grzejne (no może z wyjątkiem czajnika) odłączać od sieci przez wyjęcie wtyczki. I co o tym wszystkim myślicie? :D

    0 5
  • #2 10 Kwi 2014 10:58
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Jaka jest oporność między przewodem ochronnym wew. kuchenki / obudowa kuchenki / grzałką, a konektorem grzałki?

    0
  • #3 10 Kwi 2014 13:50
    Htomas
    Poziom 18  

    MARCIN.SLASK napisał:
    Jaka jest oporność między przewodem ochronnym wew. kuchenki / obudowa kuchenki / grzałką, a konektorem grzałki?


    Miedzy PE a obudową 0,0 Ohm , miedzy PE a konektorem zarówno L jak i N bardzo duża (niemierzalna multimetrem). Rezystancja grzałki mierzona zarówno na bolcach wtyczki jak i konektorach jest taka sama.

    0
  • #4 10 Kwi 2014 16:47
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    OK. Miałem kiedyś taką podobną kuchenkę i tam zwarcie zrobiła grzałka. A tu z pomiarów wychodzi, że nie. Może gdzieś izolacja przewodu się przetarła...
    Co do wyłączenia na 0, to tak trzeba ustawić śrubkę regulacyjną (delikatnie, bo czasem 1/5 obrotu jest zbyt dużo), aby tak 20° przed zerem termostat rozłączył styk (regulacja w temperaturze pokojowej). Po tej regulacji założyć pokrętło i kilka razy od 0 do max pokręcić i zobaczyć czy przed 0 będzie wyłączało, a tak na 30° od pozycji 0 (chodzi o kąt, a nie o temperaturę) załączało.
    Jak jest OK. To można ustawić pokrętło na 3/4 i zagotować wodę.

    0
  • #5 20 Maj 2016 18:08
    oizuk
    Poziom 10  

    Cześć! Nie wiem czy jeszcze aktualne ale spróbuję dodać coś od siebie.
    Mam w tej chwili rozebraną kolejny raz tę samą kuchenkę ( zakupioną przez żonę chyba w tamtym roku). Kuchenka nie działa ale znalazłem przyczynę. Pod tą srebrną płytką zamontował producent tzw. bezpiecznik termiczny. On powodował u mnie zwarcie -tragiczne połączenie-ułożenie i przykręcenie jego na płytce. Poprawiłem to odizolowując płytkę z nim od metalowych elementów kuchenki. Sprawa wydaje się załatwiona ale często przepala się ten bezpiecznik termiczny ( 10A 240 stopni Celsiusza).Możesz tam szukać przyczyny , na odwrotne stronie podłączenia przewodu czerwonego.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Jak spojrzysz na szczelinę w termostacie ( i jak jest wykonany) też patrzyłbym za przyczyną wyłączania.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ta kuchenka nie wiem jak przeszła dopuszczenie do sprzedaży. Raczej nie będę już więcej jej naprawiał.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Zakupiłem co prawda dzisiaj te bezpieczniki termiczne ale o podwyższonej temperaturze ( był 240 stopni) kupiłem 280 stopni.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Pobawię się z nią chwilę, żeby żona miała na działce jako dodatkową. Myślę jednak , że nie warto zbytnio przykładać wagi do niej. Kupiłem wcześniej indukcyjną . Żona po zmuszeniu ją użyła ( trochę pokleła na mnie- nie taki garnek..itp) . Ceny są już naprawdę przystępne. Moją poniosło z kupnem , mieliśmy staruszkę wyprodukowaną dawno temu ale te tanie nie umywają się do nich.

    Dodano po 25 [minuty]:

    A!!! Musisz uważać na połączenia. Jeśli masz starą instalację gniazdową gdzie stosowało się zerowanie z dwoma żyłami( przewód do kuchenki jest już nowy 3 żyłowy) ważne jest by nie łączyć tych połączeń.Jeśli nie jesteś elektrykiem to zdaj się na niego. TO BARDZO WAŻNE.

    0
  • #6 21 Maj 2016 08:46
    Htomas
    Poziom 18  

    oizuk napisał:
    Cześć! Nie wiem czy jeszcze aktualne ale spróbuję dodać coś od siebie.
    Mam w tej chwili rozebraną kolejny raz tę samą kuchenkę ( zakupioną przez żonę chyba w tamtym roku). Kuchenka nie działa ale znalazłem przyczynę. Pod tą srebrną płytką zamontował producent tzw. bezpiecznik termiczny. On powodował u mnie zwarcie -tragiczne połączenie-ułożenie i przykręcenie jego na płytce. Poprawiłem to odizolowując płytkę z nim od metalowych elementów kuchenki. Sprawa wydaje się załatwiona ale często przepala się ten bezpiecznik termiczny ( 10A 240 stopni Celsiusza).Możesz tam szukać przyczyny , na odwrotne stronie podłączenia przewodu czerwonego.



    U mnie ten bezpiecznik już dawno powiedział pa pa, zwarłem miejsca gdzie on był na takiej płytce izolacyjnej i kuchenka działa, ale już wygląda nieciekawie, płyta grzejna cała pordzewiała, obudowa brudna od tłuszczu i cieżko to domyć. Ot typowa chińszczyzna za 50 zł, co dwa lata chyba trzeba kupować nową i się nie przejmować :)

    0