Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Różnice w siłownikach np. Beninca

darekpawel 10 Apr 2014 11:31 5976 4
  • #1
    darekpawel
    Level 17  
    Mam pytanie - bo nie mogę znaleźć konkretnej odpowiedzi - jakie są zalety i wady różnych rozwiązań siłowników. Np. Beninca ma takie systemy, rodzaje siłowników.

    - ślimacznice liniowe;
    - liniowe śruby teleskopowe;
    - ramię przegubowe.

    Wada/zaleata, cena, łatwość montażu, serwisowanie, itp.

    Oczywiście chodzi o zastosowanie w typowej bramie 2 x ok. 2m.
  • #2
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Slimacznice liniowe ( chyba chodzi o siłowniki kryte)
    Zalety- podstawowa - możliwość montażu ograniczników na siłownikach, teoretycznie nieco większa niż w teleskopach odporność na warunki chociaż poza subiektywnymi sprawami typu piszczenie teleskopów na uszczelniaczach i czasem ślady korozji na tłoku trwałość jednych i drugich jest podobna, siłowniki na 220v mają z racji obszernej obudowy przeważnie wmontowane kondensatory.
    Wady- gabaryty- wystający nos siłownika utrudnia a niekiedy uniemożliwia montaż, symetria siłownika utrudnia ( też niekiedy) jek najbliższy słupka montaż.

    Siłowniki teleskopowe - odwrotność powyższych -
    Zalety - smukłość, brak nosa i przeważnie poprzeczna asymetria ułatwia montaż w dziwnych miejscach
    Wady - przeważnie konieczność montowania na środku bramy i po bokach odbojników ( z punktu widzenia mechaniki i stabilności bramy obecność takowego to jednak bardziej zaleta.bo eliminuje luzy i trzepwnie bramy wiatrem), kondensator przy modelach 220v przeważnie montowany na doczepkę w centralce, z trwałością jw.

    Oba.powyższe typy mają ograniczenie - można montowac na słupkach raczej chudych (nawet wersje przedłużane nie podejdą na słupki o boku pół metra.

    Ramieniowe - zalety a właściwie przeznaczenie- możliwość montażu na szerokich słupkach, przeważnie obudowy mieszczą całą centralkę czyli brak dodatkowych skrzynek, na ogół bezszmerowa praca i opcjonalne zasilanie akumulatorowe i solarne, możliwość założenia ograniczników na siłownik.
    Wady -przeważnie do lekkich bram - delikatna konstrukcja, duże gabaryty napędu ale to pochodna przeznaczenia - mocowanie na.dużych słupkach.
  • #3
    darekpawel
    Level 17  
    A, dziękuję. Teraz mi się trochę rozjaśniło...


    Jesazcze jedno - jaka jest przewaga systemu napędu siłowników 24V nad 230V?
    A może odwrotnie?
  • #4
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Same siłowniki 24V są używane w napędach do pracy ciągłęj i przemysłowej (oczywiście też i domowych) zaś 220V właściwie tylko w przydomowych - do pracy przerywanej, do np 70 cykli na dobę - czyli siłowniki 24V są "lepsze" ale i droższe od 220V (choć są wyjątki, np napęd bramowy FAAC741 z silnikiem 220V jest nie do zajeżdżenia i zagotowania ale to efekt zapasu mocy silnika)
    Wynika to z zasady działania napędów 220V - silniki klatkowe często na końcu ruchu pracują na zatrzymaniu (ale centralki są prostsze - tylko czasówka bez enkoderów i innych wynalazków, brak też układów amperometrycznych, sa przeważnie tylko elektroniczne ograniczniki mocy) i mają mniejszą sprawność (i się grzeją - ciepło z częstych okresów działania się kumuluje - silnik musi mieć okresy odpoczynku na ostygnięcie) niż silniki prądu stałego komutatorowe.

    Centralki 24 V są droższe od ich 220V odpowiedników - większe skomplikowanie stopni mocy i koniecznosć stosowania dużej mocy zasilacza 24V to wyższa cena. Siłowniki 24V wymagaję też bardziej zaawansowanego sterowania (b. dokładna ampreometryka, enkodery i krańcówki) bo o odróżnieniu od sieciowych nie tolerują pracy na zatrzymaniu i każda niedokładność centralki albo zatrzymanie siłowe bramy to może być zgon silnika.

    Są napędy przemysłowe (głównie do dużych bram suwanych) z silnikami na prąd zmienny 3 fazowymi 380V z falownikiem ale to inna bajka...
    Jest też inny wyjątek - siłowniki do dużych bram skrzydłowych (skrzydła 4-6m) ale do pracy przerywanej - często są wykonywane jako 220V ale wynika to chyba z kosztów - silnik 24V tej mocy jest dużo droższy niż 220V odpowiednik.
    Do jeszcze większych skrzydeł przemysłowych (najwyższa półka) stosuje się już napędy hydrauliczne z silnikami 24V - mają one b. małe straty mocy w napędzie.
  • #5
    darekpawel
    Level 17  
    O.K. Dzięki - wszystko jasne...

    Jeszcze może jedno pytanie praktyczne: centralka sterująca w jakiej max. odległości może być od siłownikó? A pytając wprost - jaka jest dopuszczalna długość kabli sterujacych do siłowników?