Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

auto diesel z katalizatorem FAP

putuś 10 Kwi 2014 20:10 10119 40
  • #1
    putuś
    Poziom 9  
    rozszyfrowałem moment dopalania sadzy w silniku diesela z filtrem FAP .W czasie palenia sadzy we filtrze następuje wtryskiwanie dodatkowego paliwa do wnętrza i sadza zmienia się w dwutlenek węgla i wylatyje na zewnątrz.Towarzyszy temu procesowi dżwięk wydobywajęcy się jak z huczącego pieca .Dzwięk ten jest wyrażniej słyszany gdy auto jest w garażu.Ci którzy nie mają słuchu i garażu pozostaje inna metoda.Otóż ciepły silnik na wolnych obrotach spala około 0,5 do 0,8 litra oleju napędowego na godzinę.Jeżeli te wartość jest większa to istnieje podejrzenie że dopala się sadza.Jeżeli auto ma komputer pokładowy i pokazuje chwilowe zużycie paliwa to (w moim aucie)wartość 2,8 do 3,2 litra na godzinę to jest właśnie ten moment.Nie wolno wtedy wyłączać silnika auta .Po około 15 minutach silnik zmienia tembr głosu i zużycie spada do wartości 0,5-0,8 co jest oznaką iż dopalanie dobiegło końca .Ze spokojem wyłączam silnik i cieszę się że proces ten został namierzony i doprowadzony do końca.
  • #2
    janek1815
    Poziom 38  
    Co to za samochód i jak często wykonywane jest to wypalanie sadzy?
  • #3
    putuś
    Poziom 9  
    To generalnie dotyczy wszystkich z tym nowym ustrojstwem .Mój to Ford focus 1,6 TDCi z filtrem FAP ,silnik Peugeot -francuski

    Dodano po 1 [minuty]:

    Pozdrawiam serdecznie Ślązaka
  • #4
    chojinka
    Poziom 27  
    SPAM
    janek1815 napisał:
    Co to za samochód i jak często wykonywane jest to wypalanie sadzy?

    wypalanie jest dość często bo wtrysk/i leje/ą więc filtr ciągle zapchany i się wypala...
  • #5
    tzok
    Moderator Samochody
    W autach z "suchym" filtrem DPF wypalanie statyczne jest bardzo niekorzystne, powoduje szybką degradację oleju i należy go unikać - filtr powinien się wypalać w trakcie jazdy. W samochodach z "mokrym" filtrem FAP proces wypalania przebiega w nieco niższej temperaturze i nie jest tak szkodliwy.
  • #6
    basiabb-80
    Poziom 14  
    A auto wie czy akurat stoi i czy jedzie?
    Czemu wypalanie na postoju jest szkodliwe?
  • #7
    tzok
    Moderator Samochody
    basiabb-80 napisał:
    Czemu wypalanie na postoju jest szkodliwe?
    Z powodu braku właściwego chłodzenia.
  • #8
    basiabb-80
    Poziom 14  
    Czego? Przciez chłodzenie auto ma cieczą i jeszcze wentylator ma.
  • #9
    my41s
    Poziom 32  
    basiabb-80 napisał:
    Czego? Przciez chłodzenie auto ma cieczą i jeszcze wentylator ma.

    Jest niezłe 'piekło', jak się filtr wypala ...
  • #10
    basiabb-80
    Poziom 14  
    Myślałem zawsze że autcie to wszystko jedno czy jedzie czy stoi. Przeciez jak prekroczy ileś tam stopni to startuje wentylator chłodnicy, tak?
  • #11
    my41s
    Poziom 32  
    basiabb-80 napisał:
    Przeciez jak prekroczy ileś tam stopni to startuje wentylator chłodnicy, tak?

    Tak, ale nie zapewni on bardzo dobrego obiegu powietrza. Jak masz garaż i samochód z dpfem to wjedź do niego jak się wypala i zobaczysz już pewnie po 2-3 minutach jaki się zrobił upał...
    W dodatku rozrzedza się olej najbardziej, jak się DPF wypala na postoju i na wolnych obrotach - (korki, miasto).
  • #12
    janek1815
    Poziom 38  
    Tylko każde nowe auto wie kiedy stoi a kiedy jedzie. Czy nie powinni konstruktorzy wprowadzic ograniczenia że wypalanie podczas jazdy tylko ? A może o to chodzi aby wytrzymało okres gwarancyjny a później zqpraszamy na serwis na wymianę DPF
  • #13
    tzok
    Moderator Samochody
    Mokry FAP ze względu na dodatek chemiczny ma niższą temperaturę wypalania i może się wypalać na postoju (choć nie powinno się tego robić w garażu czy innym pomieszczeniu). W przypadku suchego DPF procedurę wypalania statycznego można zainicjować jedynie ręcznie, automatyczne wypalanie nie dojdzie do skutku na postoju czy w jeździe miejskiej (może się zdarzyć że zostanie rozpoczęte, ale zazwyczaj procedura nie dobiegnie do końca). Olejowi szkodzi wysoka temperatura jak i nadmiar paliwa (musi trafia do filtra gdzie się dopala), którego część trafia do oleju.
  • #14
    my41s
    Poziom 32  
    janek1815 napisał:
    A może o to chodzi aby wytrzymało okres gwarancyjny a później zqpraszamy na serwis na wymianę DPF

    Czy ja wiem... Może coś w tym jest...

    Wiadomo, że jak się ma tego DPF-a, to przydałoby się mieć jakąś nawet niewielką, ale jednak wiedzę na temat niego.
    Pamiętam, że w instrukcji mojego auta jest zapis, że jeśli filtr się wypala to należy jechać z prędkością przynajmniej 60km/h na 3 biegu (czyli trzymać obroty obroty w okolicy 2000-2200 obrotów) przez około 15 minut oraz nie należy przerywać procesu wypalania, a zignorowanie kontrolki wypalania może spowodować uszkodzenie samochodu (lub coś w tym stylu).
    Miałem taki okres, że codzienne przez 2 miesiące jeździłem tylko po mieście na odcinkach 8-10km i nie miałem 'przyjemności' doświadczyć wypalania filtra, a oleju nie przybyło. Jednak często, jak jeżdżę, to nie jadę 60km/h na piątce, tylko na 3ce, a czasem na 4ce. Do tego raz na jakiś czas przegonię go, aby wydmuchać pająki z wydechu. Więc radziłbym też zmienić styl jazdy, bo ma on wpływ na zapychanie się owego filtra, bo wcześniej nawet jeżdżąc gdzieś dalej z umiarkowaną prędkością np. 70km/h na 5tym biegu to wtedy raz na jakiś czas czuć było jak się wypala - podczas postoju na światłach wyższe obroty i chwilowe oraz średnie spalanie, wiatraki na maxa, spadek mocy (czuć przy ruszaniu) oraz dziwny zapach. Bardzo wysokie obroty ponoć nie przyśpieszają tego procesu - ale tego pewny nie jestem, bo nie sprawdzałem, a jedynie słyszałem, tak samo jak to, że dynamiczna jazda sprzyja zapychaniu się filtra. Natomiast wiem, że po wymuszonym wypaleniu na postoju trzeba wymienić olej.

    Jak na razie zamiast czyszczeniem DPFa muszę się zająć czyszczeniem klimatyzacji :)
  • #15
    Gerri
    Spec od Mercedesów
    my41s napisał:
    Bardzo wysokie obroty ponoć nie przyśpieszają tego procesu - ale tego pewny nie jestem, bo nie sprawdzałem, a jedynie słyszałem,

    Ja sprawdzałem akurat w Sprinterze - wymuszone wypalanie w czasie jazdy z podglądem na temperaturę w DPF-e. Najwyższa temperatura była przy ok. 3000 -3200 obr/min. (na piątym biegu), co daje zazwyczaj ok. 670 stopni. Dalsze podnoszenie obrotów powodowało spadek temperatury - nawet do ok. 600 stopni.
  • #16
    basiabb-80
    Poziom 14  
    To jak swoje auto odpalę w upał 35st i zostawię je tak na pastwę losu z klimą na 1 godzinę to się uszkodzi?
  • #17
    tzok
    Moderator Samochody
  • #18
    basiabb-80
    Poziom 14  
    Z przegrzania. To może silnik stać odpalony 1 godzinę na klimie przy upale? A na obrotach już nie?
  • #19
    tzok
    Moderator Samochody
    Może stać i może być na obrotach, nic mu się nie stanie... jakieś problemy z czytaniem i zrozumieniem, że są dwa różne rodzaje filtrów cząstek stałych? W przypadku suchego filtra ta wysoka temperatura jest konieczna i proces wypalania przebiega optymalnie przy obrotach silnika ok 3000 obr/min. ale tego typu filtr wypala się automatycznie tylko podczas jazdy, bo tak wysoka temperatura filtra przy braku przepływu powietrza byłaby niebezpieczna. Można co prawda w trybie serwisowym zainicjować statyczne wypalanie filtra ale po takiej operacji wskazana jest wymiana oleju w silniku - raz ze względu na jego przegrzanie, dwa ze względu na to że do wypalania statycznego potrzeba dużo paliwa, którego część dostaje się do oleju (przy wypalaniu podczas jazdy również ale z uwagi na warunki nieco mniej).

    W razie przegrzania sterownik przerwie proces wypalania, a jeśli to nie pomoże to wyłączy silnik...
  • #20
    basiabb-80
    Poziom 14  
    Silniki benzynowe tego ustrojstwa nie mają? To w dieslach te filtry są zamiast kata?
  • #21
    ladamaniac
    Poziom 38  
    Zamiast kata (rzadko, np niektóre T5 ) albo oprócz kata, we wspólnej obudowie lub jako osobny element układu wydechowego. Różnica czy na postoju, czy podczas jazdy jest znaczna. Podczas jazdy schładzana jest komora silnika i elementy wydechu. Na postoju nic takiego nie ma miejsca, dlatego należy przeprowadzać wypalanie na betonowej nawierzchni i przy otwartej pokrywie komory silnika. Na przykład w silnikach 1,6HDI DPF jest umieszczony przed silnikiem za chłodnicą, tak, że które odebrało ciepło z chłodnicy wpada na nagrzany do 500 - 600 stopni zespół katalizator/filtr cząstek stałych. O klapach w dolocie, które omijają intercooler podczas wypalania nie wspomnę.
  • #22
    zawartek
    Poziom 15  
    Żeby co niektórym uświadomić: )

    Wypalanie do wypalenia sadzy w mokrym filtrze FAP - potrzeba podnieść temperaturę spalin do 400-450 stopni, Sterownik silnika uzyskuje to poprzez włączenie obciążenia elektrycznego w pojeździe ( dogrzewanie lusterek, tylną szybę, świece żarowe) oraz zmiany polityki wtrysku !

    Wypalanie w DPF - suchym następuje poprzez podniesienie temperatury w okolice 500-550 st

    Jak łatwo sobie wyobrazić przy tej temperaturze silnik nagrzewa się niemiłosiernie. Sama stacjonarna procedura ( mówię tu o serwisowym trybie wypalenia) podnosi obroty silnika do 3000-4000 RPM ( przynajmniej w grupie PSA) potrafi zagotować wodę

    Który filtr lepszy ??

    Dla producentów tańszy FAP, bo za płyn eolys płaci klient (tanie to to nie jest) i za obsługę serwisową. No i najważniejsze jest o wiele mniej żywotny, bo tlenek ceru się nie spala i zatyka sam filtr ,niż suchy DPF


    Dla klienta lepszy Suchy - w zakupie droższy i trudniej zmusić silnik do osiągnięcia wysokiej temperatury, w eksploatacji tańszy i przy poprawnej eksploatacji właściwie dożywotni dla auta.

    Problemy pojawiają się w obu przypadkach jeżeli auto jest eksploatowane tylko w warunkach ciągłego niedogrzania i jazdy miejskiej - w wysokich temperaturach cząstki stałe właściwie nie powstają :) ze względu na globalny nadmiar powietrza w silnikach diesla oraz na obecność reaktora katalitycznego dopalającego.


    W poście z opisu wynika, że wiesz kiedy silnik regenruje filtr na postoju, a ja twierdzę że to co najwyżej kończenie w/w procesu lub jego przerwanie ze względu na za niskie obroty !

    Pozdrawiam wszystkich posiadaczy rechotów z filtrem cząstek stałych :) - dbajmy o środowisko :)
  • #23
    basiabb-80
    Poziom 14  
    A to nie można kupić auta bez tego dziadostwa? Kupując benzynę też się dostaje ten filtr czy nie?
    W dieslach zamiast tego filtra nie montują katalizatorów?

    Ja mam silnik benzynowy przebieg 200tys, realny może 300-500tys i katalizator w nim siedzi od nowości i nie sprawia problemów.
  • #24
    my41s
    Poziom 32  
    basiabb-80 napisał:
    W dieslach zamiast tego filtra nie montują katalizatorów?

    Kończąc szkołę podstawową zazwyczaj posiada się umiejętność czytania ze zrozumieniem. Prawda bn?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13527189#13527189

    ladamaniac napisał:
    Zamiast kata (rzadko, np niektóre T5 ) albo oprócz kata, we wspólnej obudowie lub jako osobny element układu wydechowego.
  • #25
    zawartek
    Poziom 15  
    Po kolei :)

    Katalizator , a raczej reaktor katalityczny jest w każdym dieslu od momentu wprowadzenia norm EURO.
    (diesel ma dopalający, benzyna redukująco-utleniający)
    Filtr cząstek stałych jest dodatkowo dla aut spełniających normy Euro 4 i wyżej.

    W tej chwili pojazdy mają już EURO V i VI a ich nie da się spełnić bez filtra cząstek stałych, nawet sam układ z katalizatorem uległ zmianie bo posiada 2 sondy lambda jedną przed katalizatorem a drugą za stale monitorujący proces spalania.

    Co do pojazdów benzynowych, już niedługo też będą posiadały dpf ze względu na to że, są to silniki z wtryskiem bezpośrednim i występują w nich częstsza emisja cząstek stałych, jednak tu osiągnięcie większych temperatur w celu dopalenia nie będzie nastręczało tyle problemów co w dieslu.


    Kolejne pytanie na co komu normy EURO ?
    Przede wszystkim pod kryptonimem ochrony środowiska Unia broni swój rynek przed pojazdami z poza unii. Najlepiej widać to w autach Koreańskich takich jak Kia czy Hyundai - te auta jakościowo już dorównują europejskim, ale musząc spełnić normy przestały być konkurencyjne cenowo !
  • #26
    basiabb-80
    Poziom 14  
    To silnik 1,8 benzynowy jakie ma EURO? A jesli posiada kata to jakie?
    Myśłałem że kat jest wystarczający dla środowiska.
    A podobno auto zasilane lpg nie zatruwa wcale środowiska w porównaniu z benzyną.
  • #27
    zawartek
    Poziom 15  
    Nie odpowiem na pytanie bez podstawowych danych
    brak info o modelu silnika ( producent, rok produkcji itd....)
    Takie rzeczy najprościej zdekodować z nr VIN pojazdu.

    Gazery wcale nie są takie ekologiczne jak myślisz, a ze względu na inną kinetykę gazów szybciej uszkadzają katalizator pojazdu.

    Teoretycznie wodór byłby najbardziej ekologiczny którego wynikiem byłaby tylko woda H2 + O2 ->2H2O +energia :)
    Ale w powietrzu masz więcej Azotu a w wysokich temperaturach powstają ci NOx toksyczne dla zdrowia :)
  • #28
    tzok
    Moderator Samochody
    zawartek napisał:
    Filtr cząstek stałych jest dodatkowo dla aut spełniających normy Euro 4 i wyżej.
    ...jest jednak kilka diesli spełniający EURO-4 bez DPFa, np. 1.3 MultiJet 75 i 90KM czy 1.9 TDI-PD 105KM.
  • #30
    rafal_rx
    Poziom 25  
    tzok napisał:
    zawartek napisał:
    Filtr cząstek stałych jest dodatkowo dla aut spełniających normy Euro 4 i wyżej.
    ...jest jednak kilka diesli spełniający EURO-4 bez DPFa, np. 1.3 MultiJet 75 i 90KM czy 1.9 TDI-PD 105KM.


    Bo norma mówi o gramach na kilometr. Jeżeli samochód jest mały i lekki, to zużywa mało paliwa. Jeśli zużywa mało paliwa, to może zmieścić się w normie np. Euro 4. Inne są wartości dla aut dostawczych, trochę większe.

    W Europie to jeszcze pestka. Oto, jak są zbudowane układy oczyszczania spalin w TDI za oceanem:

    /www.myturbodiesel.com/wiki/diesel-particulate-filter-dpf-faq-repair-cleaning-and-pictures-tdi