Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Felicia 1.3 MPI - Sonda Lambda, analiza wykresu

NecrosDeus 10 Apr 2014 21:04 6195 6
  • #1
    NecrosDeus
    Level 10  
    Mam prośbę. Czy ktoś mógłby dokonać analizy pracy sondy? Samochód to Felicia 1.3 MPI 68KM z 1997 roku, przejechane 180 tys km (tyle jest na liczniku, przebieg raczej wątpliwy). Od dłuższego czasu silnik sukcesywnie tracił moc, teraz teraz nie jest osiągalne nawet 100 km/h. Na wolnych obrotach, od czasu do czasu silnik lekko faluje i dość mocno trzęsie. Samochód zapala bez problemu na zimnym jak i na gorącym silniku. Wcześniej była "robiona" uszczelka pod głowicą razem z remontem głowicy (nowe gniazda zaworów, nowe uszczelniacze), były wymienione pierścienie na tłokach. W chwili obecnej z płynem chłodniczym i olejem jest wszystko OK. Świece nie są nowe, według mechanika przepustnica nie jest mocno zabrudzona. Oczywiście samochód wymaga dalszej diagnozy ale w najbliższym czasie będzie wymieniany cały układ wydechowy dlatego zastanawiam się nad nową sondą Lambda. Podejrzewam, że obecna jest od nowości, poza tym, może być "zapaprana" olejem i płynem chłodniczym bo troszkę pojeździłem z uszkodzoną uszczelką pod głowicą.
    Pierwsze pytanie dotyczy producenta sondy, co sądzicie o zamiennikach za 80-150 zł? Osobiście jestem za oryginałem, np. Bosch'a za 250 zł bo wydaję mi się, że tanie zamienniki są na krótką metę.
    Pytanie drugie dotyczy poprawności działania sondy. Na pierwszy rzut oka wydaje się wszystko w porządku, według Vag'a generowane napięcie zawiera się w przedziale 0,12-0,95 V. Jednak na biegu jałowym wykres wydaje mi się za bardzo "prostokątny" a po przygazowaniu trochę spłaszczony (zakres napięć mniejszy), nie wiem czy to nie są oznaki kończącej się sondy. Skany robiłem dość szybko i nie zauważyłem, że 1/3 dolnego wykresu jest obcięta, sądzę że nie wpływa to na czytelność wykresu. Okienko programu było małe bo korzystałem z VirtualBoxa z odpalonym XP bo Windows7 nie chciał mi "widzieć" interfejsu. Zastanawiam się czy od razu kupić nową sondę czy przekładać starą. Jeżeli ze starą jest wszystko OK to wolałbym ją zostawić do czasu pełnej diagnozy silnika a potem ewentualnie kupić nową, po prostu szkoda mi niszczyć nową jak by się okazało, że niesprawne są np. wtryskiwacze. Jednak jeżeli sonda się kończy to lepiej przed dalszą diagnozą silnika byłoby ją wymienić. Bardzo proszę o diagnozę pracy sondy.

    1. Sonda zimna, praca po nagrzaniu
    Skoda Felicia 1.3 MPI - Sonda Lambda, analiza wykresu
    2. Bieg jałowy_1
    Skoda Felicia 1.3 MPI - Sonda Lambda, analiza wykresu
    3. Bieg jałowy_2
    Skoda Felicia 1.3 MPI - Sonda Lambda, analiza wykresu
    4. Bieg jałowy, małe przygazowanie, mocniejsze przygazowanie
    Skoda Felicia 1.3 MPI - Sonda Lambda, analiza wykresu
    5. Jalowy, lekkie przygazowanie, puszczenie gazu, lekkie przygazowanie, puszczenie gazu
    Skoda Felicia 1.3 MPI - Sonda Lambda, analiza wykresu
    6. Przygazowanie
    Skoda Felicia 1.3 MPI - Sonda Lambda, analiza wykresu
    7. Błąd sondy_1
    Skoda Felicia 1.3 MPI - Sonda Lambda, analiza wykresu
    8. Błąd sondy_2
    Skoda Felicia 1.3 MPI - Sonda Lambda, analiza wykresu
    9. Błędy, po wykasowaniu powtórnie brak
    Skoda Felicia 1.3 MPI - Sonda Lambda, analiza wykresu
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Helpful post
    #2
    melas
    Level 30  
    Sondę zostaw, wymiana na inną i tak nie podniesie mocy, dalsza diagnoza się kłania.
  • Helpful post
    #3
    kowal5
    Level 17  
    sonda pracuje bardzo poprawnie....
  • #4
    NecrosDeus
    Level 10  
    Bardzo dziękuję za odpowiedź. Wygląda na to, że sonda działa w miarę prawidłowo. Zastanawiam się tylko czy z racji "wieku" i przebiegu nie jest za bardzo "ospała". Spotkałem się w Necie z takim określeniem, domyślam się o co chodzi ale nie potrafię tego odczytać z wykresu, dlatego zwróciłem się do Was o pomoc. Wykres idealny to szybkie narastanie napięcia i prawie od razu wolniejsze jego opadanie, u mnie na biegu jałowym ta "góra" jakoś długo trwa. W Necie znalazłem mnóstwo wykresów, ciężko się w tym połapać. Zostawię na razie tą sondę i zajmę się innymi rzeczami.
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    NecrosDeus
    Level 10  
    non e vero italiano wrote:
    Panowie fachowcy, udowodnic wam, że jesteście do niczego? Proszę bardzo- widzicie tam temperatura silnika 24 stopnie? Więc wpierw byście go zjebali za to, że sprawdza działanie sondy na zimnym silniku.


    Może coś wyjaśnię. "Analizę" robiłem na dwóch programach. Polski VAG 2.5 kupiłem razem z interfejsem, oryginalna płytka CD. Niestety, program poprawnie jedynie wyświetla błędy, i to tylko w formie numeru błędu, reszta informacji to przypadkowe znaczki zamiast sensownego tekstu. Ten zestaw Polskiego VAG'u kupiłem jako używany, może gość sprzedał mi "rąbnięty" kabel. W każdym bądź razie nic nie można na nim zobaczyć, wszystko jest chaotyczne i bez sensu. "Załatwiłem" sobie Polskiego VAG'a 4.9 i na nim już można było odczytać przynajmniej to co jest na skanach. Oprócz sensownego wykresu sondy Lambda reszta jest bez sensu. Informuję, że silnik był gorący, bawiłem się na włączonym silniku przynajmniej pół godziny, temperatura na wskaźniku dochodziła czasami do 100-105 stopni i włączał mi się wentylator na chłodnicy. W VAG'u 4.9 mogę tylko odczytać pierwszy moduł, tam właśnie jest wykres sondy, inne moduły wyświetlają bzdury albo nic, VAG 2.5 to w ogóle nic nie wyświetla oprócz info o komputerze i numerów błędów. Nie wiem dlaczego tak jest, innych programów na razie nie testowałem ale mam w planach, muszę mieć trochę wolnego czasu. Wykres sondy wydaje się być sensowny, na inne wykresy czy wartości raczej bym nie patrzył.
  • #7
    robokop
    Moderator of Cars
    Skoro pokazuje bzdurnie i temperaturę silnika i prędkośc obrotową, to skąd pewność że akurat pracę sondy pokazuje prawdziwie? Dobra rada - jeźzij tym autem, dopóki się naprawdę nie zepsuje. Zamykam.