Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ARDO WD 1000 - Nie grzeje wody

bugihush 11 Kwi 2014 19:57 6594 34
  • #1 11 Kwi 2014 19:57
    bugihush
    Poziom 8  

    Witam,

    Mam problem z grzaniem wody w pralce wd 1000 firmy Ardo. Zweryfikowałem multimetrem grzałkę jest napewno sprawna. Termoregulator też, ok , przy zmianach temperatury zmienia się rezystancja. Na grzałce obserwuje napięcie ok 40 - 60 V, co może być przyczyna ? Co powinienem dalej zweryfikować ? Które styki programatora odpowiadają za załączenie grzania. Dodam że po włączeniu pralki i napełnieniu wody pralka odrazu rozpoczyna pranie - nie czeka na podgrzanie wody.

    Dziękuje za pomoc,
    Pozdrawiam,

    1 29
  • #2 11 Kwi 2014 20:03
    viiking
    Poziom 25  

    programator jest mechaniczny, sprawdź przekaźnik blokujący

    0
  • #3 11 Kwi 2014 23:11
    peter falk
    Specjalista AGD

    viiking napisał:
    sprawdź przekaźnik blokujący

    A gdzie on i co blokuje :?: :!:

    1
  • #4 12 Kwi 2014 11:29
    bugihush
    Poziom 8  

    Witam,

    Gdzie mam szukać tego przekaźnika ? Które piny na programatorze mają wpływ na wysterowanie grzałki ? Czy sam hydrostat też powinienem sprawdzić ?
    Schemat do pralki Link
    Z tego schematu wynika, że na grzanie ma wpływ obwód P13 z hydrostatu i C03 z programatora, mam racje ?. Termoregulator jest sprawdzony. Co oznacza na schemacie RR , RF ?

    Pozdrawiam,

    0
  • #5 12 Kwi 2014 11:35
    viiking
    Poziom 25  

    HYdrostat? Raczej nie powinien mieć wpływu na grzanie tylko na poziom wody, nie ma wody pralka nie działa, jest woda nie będzie wirować.

    0
  • #6 12 Kwi 2014 11:44
    bugihush
    Poziom 8  

    viiking napisał:
    HYdrostat? Raczej nie powinien mieć wpływu na grzanie tylko na poziom wody, nie ma wody pralka nie działa, jest woda nie będzie wirować.


    Ok, czyli zostaje programator ? W jaki sposób to mogę sprawdzić ? Nie chce w ciemno wymieniać elementów. Dodam, że dzwoniłem do kilku serwisów i nikt nie chce się tym tematem zająć, po moim opisie problemu polecają autoryzowany serwis. Wniosek taki że potrafią wymieniać tylko grzałki.

    0
  • #8 12 Kwi 2014 14:03
    peter falk
    Specjalista AGD

    bugihush napisał:
    Co oznacza na schemacie RR , RF

    RR grzałka, RF bezpiecznik termiczny grzałki.
    Wspominasz,
    bugihush napisał:
    Termoregulator też, ok , przy zmianach temperatury zmienia się rezystancja

    że jest termistor, to schemat zapewne taki:
    ARDO WD 1000 - Nie grzeje wody

    1
  • #9 12 Kwi 2014 19:18
    bugihush
    Poziom 8  

    Bezpiecznika na samej grzałce nie widziałem, gdzie ewentualnie może być ? Podsumowując ten schemat to grzanie uzależnione jest od hydrostatu i programatora. A jaki komponent określa czas grzania, osiągniętą temperature ? Może tutaj jest problem i cały czas ten układa zwraca "1" ?

    0
  • #10 12 Kwi 2014 19:19
    eeban
    Specjalista AGD

    wklej zdjecie grzalki

    0
  • #11 12 Kwi 2014 19:29
    viiking
    Poziom 25  

    Od hydrostatu zależne jest całe działanie pralki, nie ma stanu pełny nie będzie grzania jak również prania. Jeśli pranie jest ale na zimno hydrostat zostawiłbym w spokoju.

    0
  • #12 12 Kwi 2014 19:33
    eeban
    Specjalista AGD

    Najpierw piszesz tak

    viiking napisał:
    HYdrostat? Raczej nie powinien mieć wpływu na grzanie tylko na poziom wody, nie ma wody pralka nie działa, jest woda nie będzie wirować.


    pozniej tak


    viiking napisał:
    Od hydrostatu zależne jest całe działanie pralki, nie ma stanu pełny nie będzie grzania jak również prania. Jeśli pranie jest ale na zimno hydrostat zostawiłbym w spokoju.


    :idea:

    najpierw pomysl potem napisz.

    0
  • #13 12 Kwi 2014 20:41
    bugihush
    Poziom 8  

    Na schemacie jest połączenie hydrostat - układ grzania.
    Btw: hydrostat sprawdziłem, rurka jest drożna i pod wpływem ciśnienia zaskakuje w środku przełącznik. Sprawdziłem jeszcze pranie na programie od 8-14 tutaj też nie ma grzania.

    Co do wygląda grzałki jaki pozostałych elementów to wygląda to identycznie jak na tym zdjęciu Link.Na obu stykach grzałki jest napięcie wahające się od 45 V - 60V

    Panowie, podpowiedźcie co dalej mogę zweryfikować ?Jak sprawdzić programator?

    Pozdrawiam,

    0
  • #14 12 Kwi 2014 20:50
    peter falk
    Specjalista AGD

    Wskazany strzałką na zdjęciu termik ma przejście? Wspomniany bezpiecznik termiczny jest wewnątrz grzałki, ale skoro:

    bugihush napisał:
    Zweryfikowałem multimetrem grzałkę jest napewno sprawna

    to ją zostawmy w spokoju.

    0
  • #15 12 Kwi 2014 21:36
    domacik
    Specjalista AGD

    peter falk napisał:
    Wskazany strzałką na zdjęciu termik ma przejście? Wspomniany bezpiecznik termiczny jest wewnątrz grzałki, ale skoro:
    bugihush napisał:
    Zweryfikowałem multimetrem grzałkę jest napewno sprawna

    to ją zostawmy w spokoju.

    Przypadek z serii jeden na milion:
    - sprawdzić styk programatora 6-B
    To tak gdzieś zaraz za trzecim programem (dla przykładu).
    Jak nie zwiera, to nie załączy grzałki.

    0
  • #16 12 Kwi 2014 21:37
    viiking
    Poziom 25  

    Owszem jest połączenie z układem grzania żeby pralka nie zaczęła grzać bez wody, jeśli wodę pobiera do żądanego poziomu zostaw hydrostat w spokoju.

    0
  • #17 12 Kwi 2014 23:49
    peter falk
    Specjalista AGD

    bugihush napisał:
    po włączeniu pralki i napełnieniu wody pralka odrazu rozpoczyna pranie - nie czeka na podgrzanie wody.

    I przechodzi cały cykl z odwirowaniem włącznie :?:
    Ten wynalazek powinien zatrzymać silnik programatora na czas grzania.

    1
  • #18 13 Kwi 2014 00:02
    bugihush
    Poziom 8  

    peter falk napisał:
    bugihush napisał:
    po włączeniu pralki i napełnieniu wody pralka odrazu rozpoczyna pranie - nie czeka na podgrzanie wody.

    I przechodzi cały cykl z odwirowaniem włącznie :?:
    Ten wynalazek powinien zatrzymać silnik programatora na czas grzania.


    Właśnie się nie zatrzymuje, robi wszystko dobrze oprócz grzania, nie wykonuje żadnych postojów.

    Sprawdziłem jeszcze raz grzałke i tak opór na niej to 80 omów, napięcie w cyklu prania dokładnie 42,5 V, powinno być 230 v ? . Jeśli chodzi o środkowy element z zdjęcia to opór 20 omów. Na skrajnym lewym wygląda na brak przejścia.

    0
  • #19 13 Kwi 2014 00:51
    nares
    Specjalista AGD

    bugihush napisał:
    Sprawdziłem jeszcze raz grzałke i tak opór na niej to 80 omów,

    Ma być 25-30 Ohm.

    0
  • #20 13 Kwi 2014 00:58
    peter falk
    Specjalista AGD

    bugihush napisał:
    prawdziłem jeszcze raz grzałke i tak opór na niej to 80 omów, napięcie w cyklu prania dokładnie 42,5 V, powinno być 230 v ? . Jeśli chodzi o środkowy element z zdjęcia to opór 20 omów. Na skrajnym lewym wygląda na brak przejścia.

    Coś te pomiary dziwne :? Albo masz "skopany" multimetr, albo nas zwodzisz.
    Skoro skrajny lewy bez przejścia, to zdejmij z niego konektory, zewrzyj je i zobaczymy, czy prala grzeje.

    0
  • Pomocny post
    #21 13 Kwi 2014 12:58
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Autor postu wiele by nam i sobie ułatwił , gdyby zapodał więcej zdjęć programatora i ewentualnej elektroniki , wiedzielibyśmy na 100 procent z jakim schematem mamy do czynienia .

    bugihush napisał:
    napięcie w cyklu prania dokładnie 42,5 V,
    Podłącz równolegle do końcówek grzałki żarówkę i zmierz czy nadal występuje takie napięcie. Żarówka do dobry wynalazek , będziesz miał wizualny podgląd czy w którymkolwiek położeniu programatora i na jak długo wystąpi na zasilaniu grzałki 230 V. Bo moim zdaniem napięcie występuje , tylko programator przechodzi punkt grzania za szybko i dla Ciebie niezauwazalnie .

    0
  • #22 13 Kwi 2014 13:10
    bugihush
    Poziom 8  

    peter falk napisał:
    bugihush napisał:
    prawdziłem jeszcze raz grzałke i tak opór na niej to 80 omów, napięcie w cyklu prania dokładnie 42,5 V, powinno być 230 v ? . Jeśli chodzi o środkowy element z zdjęcia to opór 20 omów. Na skrajnym lewym wygląda na brak przejścia.

    Coś te pomiary dziwne :? Albo masz "skopany" multimetr, albo nas zwodzisz.
    Skoro skrajny lewy bez przejścia, to zdejmij z niego konektory, zewrzyj je i zobaczymy, czy prala grzeje.

    Witam,

    Dzisiaj wykonałem kolejne pomiary.
    Nie zwodzę was Panowie, kiedy wykonywałem pierwszy raz pomiary grzałki to rzeczywiście wskazania multimetru były w okolicach 20-30 Ohm przez co stwierdziłem, że jest sprawna. Podejrzewam teraz, że jest uszkodzona mechanicznie i coś w niej nie łączy stąd takie wyniki (pomiar wykonywałem przy wyciągnietej grzałce z pralki) dlatego wtedy było dobrze. Sprawdziłem dzisiaj jeszcze raz wartości i jest 80 Ohm, także napewno grzałka jest do wymiany. Pozostaje problem napięcia na grzałce który jest za niski... Moc grzałki wg instrukcji to 1950W co przy napięciu 46V i opor przykładowo 25 Ohm daje tylko 85 W. Przy 230 V wychodzi dopiero ok 2000W.

    Jeśli chodzi o elementy z zdjęcia to na skrajnym lewym "elemencie" napięcie na kablach jest 146 V. Opór na elemencie na wszystkich zakresach pokazuje 0, w trybie "brzęczyka" natomiast zwiera (dziwne). Multimetr wpiąłem także w obwód skrajnego elementu i też napięcie wskazywało 146 V. Czy spięcie tego na krótko coś wniesie ? I najważniejsze czy nie uszkodze innych elementów pralki ?

    Środkowy element ma 3V DC.


    machefi napisał:
    Autor postu wiele by nam i sobie ułatwił , gdyby zapodał więcej zdjęć programatora i ewentualnej elektroniki , wiedzielibyśmy na 100 procent z jakim schematem mamy do czynienia .
    bugihush napisał:
    napięcie w cyklu prania dokładnie 42,5 V,
    Podłącz równolegle do końcówek grzałki żarówkę i zmierz czy nadal występuje takie napięcie. Żarówka do dobry wynalazek , będziesz miał wizualny podgląd czy w którymkolwiek położeniu programatora i na jak długo wystąpi na zasilaniu grzałki 230 V. Bo moim zdaniem napięcie występuje , tylko programator przechodzi punkt grzania za szybko i dla Ciebie niezauwazalnie .


    Programator identyczny jak na tej aukcji Link
    Sugerujesz, że impulsy grzania są tak krótkie że nie rejestruje tego multimetr ? Oserwowałem wskazania multimetru na róznych programach pralki. Wracając do podłączenia równoległego to dziwne jest to że multimetr wtedy pokazuje 0 V, dopiero jak wypne skrajne kable z grzałki i wepne w nie multimetr to widzę 46V. Na grzałce jest też śródkowy przewód - uziemienie.

    Pozdrawiam,

    0
  • Pomocny post
    #23 13 Kwi 2014 13:58
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    bugihush napisał:


    Programator identyczny jak na tej aukcji Link

    Daj jednak jeszcze zdjęcia elektroniki i wszystko będzie jasne .
    bugihush napisał:
    Jeśli chodzi o środkowy element z zdjęcia to opór 20 omów.
    Zsuń przewody z tego elementu i jeszcze raz zmierz opornośc .

    0
  • #24 13 Kwi 2014 21:02
    bugihush
    Poziom 8  

    machefi napisał:
    bugihush napisał:


    Programator identyczny jak na tej aukcji Link

    Daj jednak jeszcze zdjęcia elektroniki i wszystko będzie jasne .
    bugihush napisał:
    Jeśli chodzi o środkowy element z zdjęcia to opór 20 omów.
    Zsuń przewody z tego elementu i jeszcze raz zmierz opornośc .

    Witaj,
    Zdjęcia pralki i elektroniki.
    ARDO WD 1000 - Nie grzeje wody ARDO WD 1000 - Nie grzeje wody
    Jeśli chodzi o środkowy element to tak jest 20 ale kilo Ohm - natomiast jest dziwne ze rezystancja na tym elemencie spada z czasem tj. po 3 minutach mam opór 14 kOhm i dalej powoli spada... Grzałkę już zamówiłem.

    Pozdrawiam,

    0
  • #25 13 Kwi 2014 23:53
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    bugihush napisał:

    Jeśli chodzi o środkowy element to tak jest 20 ale kilo Ohm - natomiast jest dziwne ze rezystancja na tym elemencie spada z czasem tj. po 3 minutach mam opór 14 kOhm i dalej powoli spada...
    Masz chyba naprawdę skopany multimetr lub źle mierzysz , tan środkowy element to czujka temperatury NTC , jej opornośc spada, ale po podgrzaniu .
    bugihush napisał:
    . Grzałkę już zamówiłem.
    Według mnie całkiem niepotrzebnie , Twoja jest sprawna . Cały problem leży w module a konkretnie w obwodzie zasilania silniczka programatora , który sterowany jest triakiem . Triak może być przebity , stąd ciągła praca silniczka bez efektu postoju na czas podgrzania wody . Pisałem też o żarówce , by stwierdzić czy choć na jeden poskok programatora w spodziewanym miejscu grzania wystąpi napięcie na grzałce .

    0
  • #26 14 Kwi 2014 10:30
    bugihush
    Poziom 8  

    machefi napisał:
    bugihush napisał:

    Jeśli chodzi o środkowy element to tak jest 20 ale kilo Ohm - natomiast jest dziwne ze rezystancja na tym elemencie spada z czasem tj. po 3 minutach mam opór 14 kOhm i dalej powoli spada...
    Masz chyba naprawdę skopany multimetr lub źle mierzysz , tan środkowy element to czujka temperatury NTC , jej opornośc spada, ale po podgrzaniu .
    bugihush napisał:
    . Grzałkę już zamówiłem.
    Według mnie całkiem niepotrzebnie , Twoja jest sprawna . Cały problem leży w module a konkretnie w obwodzie zasilania silniczka programatora , który sterowany jest triakiem . Triak może być przebity , stąd ciągła praca silniczka bez efektu postoju na czas podgrzania wody . Pisałem też o żarówce , by stwierdzić czy choć na jeden poskok programatora w spodziewanym miejscu grzania wystąpi napięcie na grzałce .

    Witaj,
    Dzięki za odpowiedź. Mierze przykładając przewody multimetru do obu styków czujnika TNC na zakresie 200kOhm . Przewody trzymam stabilnie i efekt jest taki, że od razu pokazuje 20kOhm i wartość ta spada proporcjonalnie o ok 2-3kOhm na sekundę. Multimetr mam wypożyczony - zamówiłem już nowy dla siebie, pewnie nie raz się przyda. Wykonam test z żarówką i dam znać. Ten triak znajduję się w programatorze czy na płytce z elektroniką ?
    Jeśli chodzi o grzałkę to zakładając że pomiar jest prawidłowy to przy 80 Ohm i V=230V nie uzyskam 1900 W dlatego zamówiłem nową.
    Pozdrawiam,

    0
  • #27 15 Kwi 2014 22:40
    movzx
    Poziom 39  

    bugihush napisał:
    Multimetr mam wypożyczony
    A bateria nie wypożyczona ze śmietnika? Proszę wziąć dowolny rezystor i sprawdzić - albo od razu wymienić baterię bo tracimy czas.

    0
  • #28 19 Kwi 2014 21:24
    bugihush
    Poziom 8  

    Witam,

    Rzeczywiście stary multimetr był trefny. Wykonałem jeszcze raz pomiary nowym :
    - grzałka 25Ohm
    - środkowy element (czujnik TNC) - 5,5kOhm
    - lewy element (nie wiem co to jest) - 4 Ohm

    Wykonywałem test z żarówką i nie stwierdziłem w żadnym kroku programu grzania. Utrzymuje się napięcie V=40-60V. Zrobiłem też dokładne zdjęcie modułu :

    ARDO WD 1000 - Nie grzeje wody

    Co można zrobić w dalszym kroku ?

    Pozdrawiam,

    0
  • #29 19 Kwi 2014 21:29
    domacik
    Specjalista AGD

    bugihush napisał:
    Witam,

    Rzeczywiście stary multimetr był trefny. Wykonałem jeszcze raz pomiary nowym :
    - grzałka 25Ohm
    - środkowy element (czujnik TNC) - 5,5kOhm
    - lewy element (nie wiem co to jest) - 4 Ohm

    Wykonywałem test z żarówką i nie stwierdziłem w żadnym kroku programu grzania. Utrzymuje się napięcie V=40-60V. Zrobiłem też dokładne zdjęcie modułu :

    ARDO WD 1000 - Nie grzeje wody

    Co można zrobić w dalszym kroku ?

    Pozdrawiam,


    Umknęło coś?

    domacik napisał:

    Przypadek z serii jeden na milion:
    - sprawdzić styk programatora 6-B
    To tak gdzieś zaraz za trzecim programem (dla przykładu).
    Jak nie zwiera, to nie załączy grzałki.

    0
  • #30 20 Kwi 2014 13:09
    bugihush
    Poziom 8  

    domacik napisał:


    Umknęło coś?

    domacik napisał:

    Przypadek z serii jeden na milion:
    - sprawdzić styk programatora 6-B
    To tak gdzieś zaraz za trzecim programem (dla przykładu).
    Jak nie zwiera, to nie załączy grzałki.

    Witaj,
    Możesz podpowiedzieć gdzie będzie ten styk 6-b ? od góry widzę styki adresowane nieparzyście. Ta sekcja będzie od spodu ? Podpowiedź jak wymontować ten programator, nie chce niczego urwać..
    Zdjęcia od góry:
    ARDO WD 1000 - Nie grzeje wody ARDO WD 1000 - Nie grzeje wody

    Pozdrawiam,

    0