Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Corsa C 1.0 - sonda lambda, dziwne pomiary

serg77 15 Kwi 2014 21:26 5277 6
  • #1 15 Kwi 2014 21:26
    serg77
    Poziom 15  

    Witam
    Mam problem ze zdiagnozowaniem na czym polega usterka (a może to nie usterka?) sond lambda w corsie c z 2001r silnik z10xe. W zasadzie nie było żadnych objawów aby coś się nie tak działo, jedyne czasami lekkie zafalowanie na wolnych obrotach, ale przepustnica jest trochę zasyfiona więc tym to tłumaczę. Ale sprawdziłem kontrolnie opcomem (żadnych błędów) i zauważyłem, że napięcie na sondzie nr 1 (przed katalizatorem) cały czas cyklicznie zmienia się od ok. 78mV do ok 790mV, a na sondzie nr 2 (za katalizatorem) jest cały czas 451mV. Sondy są cztero- przewodowe, dwa białe szary i czarny. Odłączyłem więc sondę przed kat. i zrobiłem pomiar zwykłym woltomierzem podpinając się pod szary i czarny przewód - auto odpalone napięcie ok. 400-600mv i nie zmienia się cyklicznie. W tym czasie na odłączonej sondzie napięcie stałe w opcom 451mV i wyskoczyły błędy:
    P0135 - Element grzewczy sondy lambda, przerwany obwód (rzad 1 czujnik 1)
    (04) - Nie występuje
    P0135 - Obwód grzalki sondy lambda, wadliwe dzialanie (rzad 1 czujnik 1)
    (08) - Sporadyczny
    P0130 - Obieg prądowy czujnika O2, za słabe napięcie (Rząd 1, Czujnik 1)
    ...no ale logiczne skoro odłączyłem sondę (ale lampka awarii na desce nie zapaliła się).
    Zrobiłem więc taki sam test sondy za katalizatorem i pokazało napięcie 0V - w tym czasie na odłączonej sondzie w opcom napięcie cały czas stałe 451mV i wyskoczyły błędy:
    P0141 - Element grzewczy sondy lambda, przerwany obwód (rzad 1 czujnik 2)
    (04) - Nie występuje
    P0141 - Obwód grzalki sondy lambda, wadliwe dzialanie (rzad 1 czujnik 2)
    (08) - Sporadyczny
    kontrolka również nie zapaliła się.
    Błędy oczywiście skasowałem i już się nie pojawiły.
    Pytanie moje brzmi, czy taka diagnoza wystarczy aby stwierdzić, że uszkodzona jest sonda za katalizatorem?, czy może coś źle robię?, a może nie tak zrobiłem pomiary?
    Dlaczego tak dziwnie w opcom skacze napięcie na sondzie przed kat.?, czy to normalne?
    Sonda za katalizatorem jest Boscha nr 0258006172
    A w ogóle to czy aż tak ważna jest ta sonda za kat.?
    Nie wiem jedynie co ze spalaniem, bo autem jeździe małżonka i nie nadzoruje tego tematu :)

  • #2 15 Kwi 2014 21:49
    dob12
    Poziom 21  

    serg77 napisał:
    Dlaczego tak dziwnie w opcom skacze napięcie na sondzie przed kat.?, czy to normalne?
    Sonda za katalizatorem jest Boscha nr 0258006172
    A w ogóle to czy aż tak ważna jest ta sonda za kat.?
    Nie wiem jedynie co ze spalaniem, bo autem jeździe małżonka i nie nadzoruje tego tematu


    Kolego polecam lekturę o sondach lambda ,
    Dowiesz się ak wygląda praca sondy pomiarowej a jak diagnostycznej.

    Ps .Tak jak napisałeś, tak ma sie zachowywać sprawna sonda .
    Zwykłym multimetrem nie zmierzysz sondy jego odczyt jest za wolny.

    Z tego co opisałeś(pomiary op-comem) to obydwie sondy pracują poprawnie

  • #3 15 Kwi 2014 21:58
    serg77
    Poziom 15  

    Czyli wszystko dobrze, nic nie grzebać?

  • #4 15 Kwi 2014 22:01
    sigwa18
    Poziom 27  

    Wszystko jest ok. A co do lampki to zapala się przy włączonym zapłonie przed odpaleniem silnika. Pytam bo tam jest zwykła żaróweczka i mogła się przepalić lub też (co nieraz widziałem) ktoś skasował żarówkę zamiast błędu/usterki by nie kłuła w oczy.

  • #5 15 Kwi 2014 22:03
    dob12
    Poziom 21  

    sigwa18 napisał:
    lub też (co nieraz widziałem) ktoś skasował żarówkę zamiast błędu/usterki by nie kłuła w oczy.


    Tak to dośc częsty przypadek ;-)
    A przy odpięci sondy kontrolka powinna sie raczej zapalić

  • #6 16 Kwi 2014 13:17
    serg77
    Poziom 15  

    kontrolki (z logo silnika i samochodu z kluczem) oraz inne po przekręceniu stacyjki zapalają się no i oczywiście gasną po jakimś czasie więc wykluczam przepaloną żaróweczkę. Dlatego w sumie zadziwiło mnie, że jak odłączyłem sondę to nie zapaliła się żadna, no ale taki widocznie jego urok :)

  • #7 16 Kwi 2014 18:49
    dob12
    Poziom 21  

    Jak by dłużej pochodził w wszedł by w tryb awaryjny ,zwłaszcza po odpięciu drugiej sondy za kat.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo