Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBwayPCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Preamp Mesa Boogie Mark I

10 Kwi 2005 22:05 8801 33
  • Poziom 16  
    Witam wszystkich.
    Przymierzam się do zbudowania przedwzmacniacza Mesa Boogie Mark I ze strony Toma.
    Niedawno zbudowałem dość rozbudowany 3 kanałowy preamp pod tytułem Trio guitar preamp, który również można tam znaleźć. Jednak jego brzmienie nie satysfakcjonuje mnie w pełni, kanał clean i scream są całkiem niezłe ale mean (orange) jest kiepski. Czy może ktoś z Was posiada jakieś próbki brzmienia i może się wypowiedzieć na temat tego ustrojstwa. Acha i jeszcze jedno. Zamiast 5 pasmowego korektora mesy zamierzam wstawić korektor z MetalZona z uwagi na trudność w zdobyciu cewek o taka dużej wartości.
  • PCBwayPCBway
  • Poziom 14  
    jeśli nie próbowałeś jeszcze to polecam ci Dual Rectifier Mesy.nic dodać,nic ująć.ten wzmacniacz potrafi zachwycić nawet najwybredniejszego gitarnika.schemat znajdziesz na stronie Toma,ale troszkę okrojony(sterowanie kanałami itp.).w sieci znalazłem schematy DR'a z uwidocznionymi LDR-ami itp.gdybyś postanowił spróbować-wal jak w dym.polecam.pozdro.
  • Poziom 16  
    Czy mógł byś mi dać namiar na ten schemat lub przysłać mi go.
    qulet(malpa)interia.pl
    Z góry dziękuje.
  • Poziom 13  
    to i mi jak można , radoslawmojzych(malpa)o2.pl , dzięki
  • PCBwayPCBway
  • Poziom 14  
    panowie!miło mi że postanowiliście skorzystać z mojej rady.zapewniam was że się nie zawiedziecie.w ciągu tygodnia postaram się przesłać wam te schematy lub zamieścić je na "elektrodzie".sorry za zwłokę.pozdro.
  • Poziom 11  
    Witam
    Jeżeli można też poproszę.
    e-mail grzeskoo1(malpa)o2.pl
  • Poziom 37  
    Rada jest o tyle dobra że sam zrobiłem wg. tego schematu preamp (kanał red naturalnie) i jestem bardzo zadowolony.Teraz ćwiczę różne mody na nim i rezultaty są bardzo zachęcające.Przestery z RP10 Digitech to wielkie G w porównaniu z tym.Teraz wygląda mniej więcej tak jak w załączniku ,robię symulacje Protelem żeby ułatwić sobie dobór elementów przed lutowaniem.
  • Poziom 16  
    Cześć.
    Chyba jednak zrezygnuje z Mark I
    Postanowiłem że zrobię ten preamp.
    Zastosuje wielosekcyjny przełącznik obrotowy trój-pozycyjny (akurat taki mam).
    Zaletą na pewno jest prostota wykonania, ale wadą brak możliwości przełączania stopą podczas grania. Przełącznik out pad wyprowadzę zwykłym włącznikiem, przełącznik trable rol off zastąpię potencjometrem 100K.
    Przełącznik będzie trój pozycyjny więc będę mógł pokombinować z cathode cap.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Pi-Vo. Czy mógł byś zgrubsza wyjaśnić do czego służą te wzmacniacze operacyjne w katodzie pierwszej triody. Czy to jakiś analog indukcyjności?
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    To realizuje funkcję o której zawsze marzyłem i w końcu zrealizowałem ją.Daje to taki efekt że pierwsza trioda jest filtrem pasmowym ,to tak jakby Wah-Wah przed wzmacniaczem włączyć ,kapitalne efekty na przesterze się uzyskuje.Długo kombinowałem jak to zrobić ,właczałem dławik na rdzeniu kubkowym w katodę z kondenastorami przełączanymi wielopozycyjnym przełącznikiem(realna indukcyjność z kondensatorem = filtr pasmowy).Efekt był dobry choć nie udało się uzyskać tak dużej dobroci jak w układzie ze wzmacniaczami operacyjnymi ale musiałem zrezygnować z powodu przydźwięku sieci który indukował się w dławiku ,wszelkie trafa w odległości 0,5 metra zakłócały.W ogóle podoba mi sie przester z podbitym środkiem przed preampem i moim zdaniem większość gitarzystów tak robi zeby uzyskać dobre brzmienie.Na pytanie czy to jest analog indukcyjności odpowiadama tak ,właśnie przedtem robiłem obwód LC z realną indukcyjnością 2H i zaniechałem z powodu przdźwięku.Teraz w tym preampie jest ten układ ze wzmacniaczami operacyjnymi ,w miejscu oporników 15k jest podwójny potencjometr 22k do strojenia częstotliwości środkowej (jak w Wah-Wah) a w miejscu R21 jest potencjometr 10k do ustawienia dobroci filtra.Lubię na tym grać ,może wydawać się przekombinowane ale dla mnie to daje kapitalny efekt do którego doszedłem słuchając tego co grają moi faworyci i łacząc różne efekty w różnych kolejnościach.
  • Poziom 16  
    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź.
    Czy mógł bym Ciebie jeszcze prosić, o jakieś próbki brzmienia twojego preampu. Bardzo jestem zainteresowany efektem Twojej pracy.
    Swoją drogą to bardzo dobry pomysł. Ja bym na to nie wpadł. Myślałem też o dorobieniu bostera do mojej pierwszej konstrukcji lampowej, ale ja bym ją wczepił w tor sygnału zaraz za gitarą, myślę że Twój pomysł jest dużo lepszy.
    Ach i jeszcze jedno czy mógł byś zamieścić kawałek schematu zawierający tylko tę część z wzmacniaczami operacyjnymi (w większej rozdzielczości), gdyż wartości są nieczytelne.
    Pozdrowionka.
  • Poziom 37  
    Z próbkami na razie musimy zaczekać bo nie mam dobrego mikrofonu do nagrania z głośników i chyba użyję symulatora kolumny z multiefektu.Pomysł nie jest całkiem mój ,ja tylko wymyśliłem jak to zrobić nie rezygnując z lampy w pierwszym stopniu.Korekcję wejściową już dawno zastosował Boss w Metal Zone MT2 i DOD w którymś przesterze.Do lapmowego preampu ,właściwie hybrydowego zastosował to Piter ,jednak zrobił to tak http://www.herby.kielce.pl/~piter/konstr/graph/uklwe.htm ,czyli skopiował pierwszy stopień z MT2.Mi to nie leżało ,po pierwsze z półprzewodnikowego stopnia otrzymuje max. sygnał ok. 25V miedzyszczytowego a z lampy otrzymuję ok. 10x więcej.On musiał nadrobić deficyt sygnału pentodą EF86 o większym wzmocnieniu niż trioda w drugim stopniu http://www.herby.kielce.pl/~piter/konstr/graph/tubepart.htm ,u mnie nie ma deficytu sygnału.Po za tym odłączając przełącznikiem filtr i dołączając równolegle z opornikiem katodowym 1u i 2.2K wracam do niezmienionego układu Mesa.Tam częstotliwość filtru jest stała a to mnie nie zadowalało bo przy podbijaniu różnych części pasma w zakresie 300Hz do 1Khz uzyskuje się szeroką paletę bardzo ciekawych brzmień ,zrobiłem więc filtr strojony.Jeśli pracujesz w Protelu to mogę wysłać plik ze schematem gotowym do symulacji i PCB do tego filtra.Teraz załączam schemat taki jaki siedzi w moim preampie który jest na razie w fazie prób choć już blisko finału.Jak wypróbuję kanały czysty i crunch (na razie jeszcze nie zrobione) to zrobię całość na PCB ,mam w planie pętle efektowe lokalne do każdego kanału i jedną globalną wspólną dla całego preampa.Chciałbym wszystko przełączać footswichem z opcją przez MIDI.W trybie MIDI mozna by było przełączać kanały i mody przez mmultiefekt ,razem z jego programami.Taki dekoder MIDI chcę zrobić do tego http://tomscarff.tripod.com/control/control.htm ,mnóstwo roboty i czasu to wymaga ale gdyby zrobić to co planuję wyszedłby super preamp gitarowy.
  • Poziom 21  
    Pi-Vo napisał:
    Jeśli pracujesz w Protelu to mogę wysłać plik ze schematem gotowym do symulacji i PCB do tego filtra.


    Witam!
    Moze wrzuć to tu na forum, bo Twój projekt wygląda bardzo ciekawie i chciałbym go też poczynić.
  • Poziom 37  
    Wrzucam archiwum ale z pojedynczymi plikami .sch i .pcb ,trzeba po rozpakowaniu zrobić nowy plik .ddb w Protelu i zaimportować to do niego.Chciałem wysłać gotowy .ddb ale nawet po spakowaniu miał prawie 6MB ,kto się w Protelu orientuje da sobie radę.To są schematy gotowe do symulacji.Żeby wypróbować to w praktyce trzeba zrobić to na płytce i mieć preamp z triodą ECC83 w pierwszym stopniu ,wartości elementów są ważne ,w anodzie ma być 220K a w katodzie 10K.
  • Poziom 16  
    Dzięki za to że dzielisz się z nami swoją pracą.
    Niestety w protelu jestem niekumaty, płytki robię w eagle, a symulacje w multisimie i EWB, niestety nie sprawdzają się one przy lampach.
    Jak będę miał czas musze wreszcie rozryć tego protela.
    Jeszcze raz wielkie dzięki.
  • Poziom 15  
    Podłaczę się pod pytanie. Planuję robić właśnie preamp lampowy, najprawdopodobniej będzie na razie pracował z końcówką tranzystorową. Czy ten umieszczony przez Pi-Vo nada się do dość mocnego "łojenia", ale bez jakichś ekstremalnych wyczynów? :)

    Acha - nie widzę tam regulacji gain, jak ją zrealizować? I jak w najprostszy sposób zrobić presence - bo się przyda jeśli ma to działać z tranzystorową końcówką.
  • Poziom 37  
    Na schemacie w miejscu potencjometru gain jest R5 ,do jego suwaka jest podłączony R9.Na schemacie jest tak dlatego śe służył on do symulacji z maksymalnym gain i jego miejsce zajął rezystor.Ten preamp nadaje się do ekstremalnego łojenia ,wszystko zależy od tego jak go ustawisz.Jako Presence w oryginale Mesa jest na wyjściu regulacji barwy potencjometr z kondensatorem do masy ,w rzeczywistości tłumi to wysokie tony ,w ustawieniu max. jest ten układ neutralny ,popatrz sobie na stronie Toma.U mnie go nie ma ,to tak jakbym miał presence ustawione na max. ,i jak pisałem regulację barwy tonu mam od Marshalla 6100 która rózni się od Mesa czy Soldano włączanym contourem ,przy wyłączonym jest dokładnie jak w Mesa.Warto to dorobić bo prostym sposobem poszerza zakres brzmień w kierunku Heavy Metal.Na moim schemacie jest narysowany ale bez przełącznika i w pozycji włączony.Ja na razie testuję go na półprzewodnikowej końcówce i jest klawo ale zawsze do tych rzeczy lampowa jest lepsza ,na jakimkolwiek preampie.
  • Poziom 21  
    Mam pytanie jak wpływa na brzmienie zmniejszenie pojemności C3 i C8 do 10n. Domyslam się ze wpływa to na ogranieczenie pasma.

    I jeszce mała korekta żeby niebyło nieporozumień w zdaniu jest mały błąd "Na schemacie w miejscu potencjometru gain jest R5 ,do jego suwaka jest podłączony R9" chodziło oczywiście że zamiast R5 powinno być R6
  • Poziom 37  
    Tak jest ,mój schemat jest mało czytelny bo to screenshot z Protela.Jeśli chodzi o C3 to w tej chwili mam 12-pozycyjny przełącznik któym wybieram pojemności od 10nF do 100pF i uznałem że wystarczają 2 wartości przełączane ,10nF i 470pF.Przy 10nF uzyskuje się lejący ,"tłusty" przesterowany dźwięk ,żeby zagrać ostrzejsze riffy trzeba przełaczyć na 470pF.Dodam że dotyczy to konfiguracji z odłączonym filtrem aktywnym ,tak jak w oryginalnym układzie ma być w katodzie pierwszej triody 1,8K i równolegle 1u.Przy włączonym filtrze trzeba zastosować kondensator C3 10nF bo i tak pierwszy stopień przenosi to co ustawi się filtrem.A jeśli chodzi w ogóle o pojemności 10nF a nie 22nF jak w oryginale to nie ma to większego wpływu na brzmienie ,pasmo od dołu jest węższe ale to przy dużym gain pomaga tylko żeby preamp nie zatykał się i nie mulił.Można zastosować 22nF ,większych różnic nie słychać a basu i tak jest dość i dla ostrego ataku trzeba stosować mod z 470pF w miejsce C3 co opisał chyba Tom albo Piter na swojej stronie.
  • Poziom 15  
    Miałem robiś preamp z Soldano slo-100, ale stwierdzam, że TO jest dużo lepsze :) Czegoś takiego szukałem, w miarę proste i skuteczne. Mam już większosć elementów, zabieram się niedługo do pracy :) Zastanawiam się tylko nad napięciem zasilania: mam trafo 40W które daje na wyjściu napięcia 200 i 9V, czy takie wystarczy?
  • Poziom 37  
    Ja swój zasilam napięciem znodowym ponad 300V ,z 200V zmiennego wyjdzie ok.280V stałego ale to wystarczy ,robiłem eksperymenty z obniżonym napięciem anodowym i obniżenie poniżej 200V daje spadek wzmocnienia i nie podoba mi się.Z tych 9V zrób stabilizowane 6,3V do żarzenia.
  • Poziom 15  
    Uf, wiec te 280 wystarczy :) No tak właśnie zamierzam. Jakiego stabilizatora njlepiej użyć? LM317 się nada na 3 lampy?
  • Poziom 14  
    wszystkie scalone stabilizatory napięcia(78XX,LMXX,itd.) mają ograniczenie prądowe.przy żarzeniu lamp wydajność prądowa zasilacza jest bardzo ważna.dużo lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie tranzystora mocy(np.2N3055) i diody zenera wpiętej w obwód bazy.prąd jaki uzyskasz z tego stabilizatora jest zależny od wydajności prądowej stosowanego tranzystora.
  • Poziom 16  
    Wydaje mi się że LM317 jest za słabiutki. LM350 wytrzymuje ponoć 3A i w zwykłej obudowie (stojącej) kosztuje jakieś 4-5zł, teoretycznie nie powinno być z nim problemów gdyż jedna lampa pobiera jakieś 300mA. Ja w mojej konstrukcji go użyje. Ewentualnie 7806 (są do 3A ale w praktyce dostaniesz tylko do 1A, jeżeli dasz diodę szotkiego do środkowej nużki i potem na masę to uzyskasz 6,2V czyli jak dla lampy prawie idealnie)
    Sam jestem ciekawy, tego LM350, czy ktoś z was go używał.
  • Poziom 10  
    Przy jakim minimalnym napięciu efekty są dobre? Chyba też się skusiłem na ten preamp :wink: Tylko czy moje trafo z Rubina nie będzie miało za małych napięć... największe po wyprostowaniu będzie miało ok. 242V, ale nie wiem, czy prąd nie będzie za mały, bo 70mA (chciałbym to jeszcze wykorzystać do końcówki mocy na 2xEL34).

    A co do zasilania żarzenia. Warto zrobić to na jakimś stabilizatorze? Jeśli będzie to zwykły mostek+kondensator+opornik, może znacząca wzrosnąć przydźwięk?
  • Poziom 15  
    Jeśli o mnie chodzi, to nigdy się bez stabilizacji żarzenia lamp preampu nie obeszło. Chociaż pierwszą albo dwie pierwsz warto stabilizować, bo jak nie to mamy elegancki brum.
    Qulet, masz moze gotową/zaprojektowaną aplikację dla tego lm350? Bo nie mam pojęcia jak się coś takiego projektuje :) Chodzi mi o cały układ zasilania żarzenia.
  • Poziom 16  
    Zdaje się że chodzi i wygląda on dokładnie tak samo jak LM317, tyle że wytrzymuje 3A.
    Zamieszczam pogramik do obliczani LMa, z podstawowym schematem w jakim on pracuje.
    Oczywiście, mostek greca i sam LM muszą być na radiatorze.
    Shemat jest tak prosty, że bez problemu zrobisz layout go na kartcę przez 5min.
  • Poziom 15  
    Dzięki wielkie! Widzę ze standardowo, ale taki programik to fajna sprawa :) No to problem stabilizacji mam z głowy.
  • Poziom 14  
    Witam!
    Szukalem preampa i znalazlem! :D Mam prosbe: Czy ktos mógłby skonwertowac pliki protela do czytelnej grafiki? Mam klopot z odczytaniem schematu z zamieszczconego jpg a na moj system nie ma wersji Protela.

    Do zasilania planuje wykorzystac TS 40/37/676 daje ono 226V (100mA), 24V (600mA) i 6.3V (1.9A) a lampy to beda przypusczalnie 6n2p. Jest jakis pomysl na wykorzystanie 1 triody (zauwazylem ze uzyte zostana 3 lampy podwojna trioda a triod na schemacie 5 wiec z ta 6 mozna by cos wykombinowac bo jej smutno bedzie...:lol: )

    Pozdrawiam
  • Poziom 21  
    Z tą jedną triodą to radzę niekombinować tylko dać ją do masy. Piezrwszy stopień jest bardzo czuły i dlatego najlepeij dać mu ekran, oraz dodakowo miekkie zawieszenie.