Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DAF 105.460 - dziwna praca wentylatora chłodnicy

FIRMATPP 16 Kwi 2014 13:46 3018 8
  • #1 16 Kwi 2014 13:46
    FIRMATPP
    Poziom 2  

    Witam ,bardzo proszę o pomoc w moim przypadku. DAF XF 105.460 2010r.Po uruchomieniu zimnego sinika wentylator pracuję, po upływie ok. 2-5 minut prawidłowo wyłącza się. Przy ok. 50 stopniach zaczyna ciągłą pracę na 30-40 % z przerwami 10-15 sekund ,w czasie przerwy słychać dziwne 3-4 sygnały dźwiękowe jakby ktoś szarpał struną od gitary po czym zaczyna pracę , procedura włączania i wyłączania trwa przez cały czas pracy silnika po osiągnięciu temperatury. Oczywiście test wentylatora nic nie wykazał wszystko ok. czujniki temperatury wody, powietrza zasysanego ok. klima wyłączona ,brak pracy intardera, samochód nie grzeję się, wgrane aktualizację do sterownika .Pewnie by mi to nie przeszkadzało jak by nie podwyższone spalanie około 34 L/100 inne dafy 29-30 L/100.Proszę o pomoc ,serwis rozkłada ręce.

    0 8
  • #2 16 Kwi 2014 22:09
    serwis24h
    Poziom 12  

    Teoretycznie -odpięta wiskoza (elektrycznie) działa na starej zasadzie sprzęgła viskotycznego, teoretycznie zapchane chłodnice międzystopniwe mogą powodować dziwną pracę wiskozy ale nie aż taką. Naprawdę trudna usterka:) Testy wiskozy były robione przy temperaturze 90 stopni? Na postoju też tak się zachowuje? A te dźwięki to skąd się wydostają?

    0
  • #3 16 Kwi 2014 23:11
    FIRMATPP
    Poziom 2  

    testy wiskozy były robione od zimnego silnika do ok.70 stopni, odpięcie wtyczki wiskozy nic nie da ponieważ wtedy chodzi przez cały czas na 100% . Dziwne zachowanie występuje podczas jazdy jak i na postoju, dzięki trudne do ustalenia ,słyszalne z okolic wisko. Podczas jazdy w terenie górzystym silnik utrzymuję temperaturę w normie.

    0
  • Pomocny post
    #4 16 Kwi 2014 23:56
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    pierwsza sprawa to ile koni mechanicznych on ma? Jeżeli to jest wersja 510km to ma on E-FAN, każda inna pozostała wersja silnikowa ma zwykłe viscous.
    Myłeś chłodnicę myjką ciśnieniową?
    Jeżeli on ma viskozę a nie E-FAN to odpięcie wtyczki spowoduje tylko tyle, że na desce pojawi się engine warning bo DMCI ECU wykryje otwarty obwód w czujniku prędkości visco bo tylko do tego ma tą wtyczkę.Sprawa wygląda diametralnie przeciwnie jeżeli to jest wersja 510KM i mo on E-FAN zamiast viscous , w którym DMCI sygnałem PWM steruje stopniem poślizgu sprzęgła wewnątrz E_FAN-u.
    Sprawdź łopatki ventylatora na uszkodzenia/uszczerbienia bo to może powodować dźwięki i wibracje.
    Wymieniane już cokolwiek było?

    2
  • #5 17 Kwi 2014 09:08
    FIRMATPP
    Poziom 2  

    Wersja 460 KM , na tą chwilę nie wiadomo co wymienić :wzrokowo wentylator jak nowy, z testów z oryginalnym komputerem serwisowym czujniki ok. ,chłodnice nie myte czyste nie zapchane, odnośnie sterowania wentylatora to diagnosta może uruchomić lub wyłączyć visko za pomocą komputera diagnostycznego w czasie jego testowania , przedstawiał mi to elektryk serwisu DAFa - obroty silnika 1500 wentylator w pozycji on -100% spięty ok 1380-1450 obrotów wentylatora po kliknięciu off obroty silnika 1500 a wentylator schodzi do ok. 450-500 obrotów . Na serwisie wszyscy się dziwili czemu po skączonym teście wentylatora który dla nich wyszedł ok. na podglądzie pracy wentylatora widać jak włącza się na 30-40% a następnie wyłącza 0% i tak przez cały czas ,stwierdzili szczątkowe napięcie na zasilaniu visko spowodowane jakimś nieznanym urządzeniem .

    0
  • #6 17 Kwi 2014 10:36
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Jak może być napięcie szczatkowe skoro e-fan sterowany jest sygnałem PWM? Podaj mi numer nadwozia zaczynając od 0E......

    0
  • #7 17 Kwi 2014 11:31
    FIRMATPP
    Poziom 2  

    0E876955 , z góry dziękuję za pomoc. Mam jeszcze jedni pytanie czy oddanie samochodu na hamownie i skorygowanie map paliwa pomoże w obniżeniu zużycia paliwa oraz może znajdą przyczynę włączania się visko.

    Dodano po 45 [minuty]:

    Wysłałem w poprzedniej wiadomości nr.VIN

    0
  • #8 01 Wrz 2015 20:05
    Robert_DAF
    Poziom 9  

    Witam, ja też mam dziwną usterkę wentylatora,
    tzn. DAF 105 460 rocznik 2008 przebieg 790 tys km, podczas jazdy w górach nie załącza się wentylator, mija punkt na wskaźniku przy którym kiedyś się załączało, po uruchomieniu zimnego silnika wentylator działa i normalnie wyłącza się, po użyciu retardera też się załącza i działa do wystudzenia normalnie, było auto w serwisie robili test wszytko ok, ale na drodze jest problem
    może ktoś naprowadzi na rozwiązanie problemu

    0
  • #9 06 Wrz 2015 17:04
    hubert04
    Poziom 21  

    kolego FIRMATPP zdejmij pasek z napedu visko i zakręć wiatrakiem. ten dzwiek i skoki w procentach mogą być spowodowane uszkodzonym łożyskiem napedu viskozy

    0