Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.)

DraconBS 16 Kwi 2014 20:02 8673 21
  • Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.)
    Witam serdecznie!
    Dzisiaj chyba ostatecznie zamknąłem obudowę mojego wzmacniacza GRA-820. Nazwa wzięła się od pierwszej litery mojej ksywki i końcówki mocy Rotela RA-820, którą zastosowałem. Prace nad tym urządzeniem trwały od czerwca zeszłego roku i zaowocowały masą prototypów, przepalonych części i wyrzuconych płytek. Efekt końcowy z nawiązką odpłacił mi wysiłek, no i przy okazji wiele się nauczyłem :).

    Budowa
    Końcówka mocy:
    Jak już wspomniałem wcześniej, końcówka mocy to kopia Rotela RA-820 z tranzystorami końcowymi tip35/36c. Zamiast rezystorów emiterowych 0.22R użyłem 0.33, bo po prostu przepaliłem 0.22, więc musiałem użyć tego co miałem pod ręką. Projekt płytki wziąłem od Pawła_aa z jego tematu "hajend dla ubogich": Link. Wcześniej końcówka mocy grała na BD911/912, ale spaliły się. Osobiście uważam, że tipy lepiej brzmią.

    Przedwzmacniacz:
    Posiada regulację balansu (celowo użyłem potencjometra liniowego), głośności i funkcję tłumienia (np.: przy rozmowie przez telefon). Potencjometry mają po 100kohm. Sercem układu jest kostka LM833 działająca jako wzmacniacz nieodwracający. Wzmocnienie napięciowe ustawione na około 2,5 raza (1+47k/33k). Wzmacniacz operacyjny jest zasilany napięciem +-15V stabilizowanym przez stabilizatory LM317/337. Napięcie jest dokładnie ustawione przez potencjometry montażowe na płytce. Masa sygnałowa jest oddzielona od masy wzmacniacza, łączy się z nią dopiero przy końcówce mocy. Cały przedwzmacniacz jest ekranowany od strony ścieżek, jak i od góry, dzięki czemu nic nie szumi, ani nie brumi :).

    Zabezpieczenie DC, opóźnione załączanie kolumn i szybkie ich odłączanie + "rozdzielacz":
    Na jednej płytce zamieściłem "rozdzielacz" i układ podłączania kolumn.
    "Rozdzielacz" to po prostu 2 kondensatory MKP i 3 śruby z nakrętkami. W tym miejscu masa układów łączy się z obudową. Z tej płytki zasilane są wszystkie układy. Pewnego dnia po prostu uznałem, że wygodniej będzie przykręcić wszystkie kable w jednym miejscu, zamiast ciągle je lutować.
    Kolumny załączane są po około 3 sekundach po włączeniu i odłączane natychmiast po wyłączeniu wzmacniacza. Gdy przełącznik jest ustawiony na wyłączenie urządzenia, rezystory dużej mocy zwierają + i - zasilacza. Wtedy również zaczyna działać tranzystor, który zwiera bazę tranzystora sterującego przekaźnikami. Dzięki temu kolumny odłączone są natychmiast, a kondensatory zasilacza rozładowane po kilku sekundach.
    Wykrywanie DC zostało zrealizowane na 3 tranzystorach i kondensatorze. Sprawdzałem układ baterią 9V i działa bez zarzutów.

    VU-meter:
    Diody pokazują: 0,06W; 0,3W; 3W; 15W; 30W; 37W i 45W/8R (wartości niektórych rezystorów ze schematu są nieaktualne). Nie wiem za bardzo co by tu więcej o nim napisać... Po prostu działa :).

    Zasilanie:
    Transformator to TS120/13 wyjęty z jakiegoś wzmacniacza Unitry. Napięcie wyjściowe jest przefiltrowane przez 4 kondesatory 10.000uF. W stanie jałowym, o ile dobrze pamiętam, miernik pokazywał +-38V.

    Wszystkie płytki zostały namalowane mazakiem i/lub korektorem, a wszystkie płytki (oprócz końcówki mocy) zaprojektowałem na kartce.

    Obudowa:
    Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.)
    Wierzch i spód pochodzą z dwóch różnych wzmacniaczy. Spód musiałem trochę przyciąć, bo był za szeroki. Z blachy 1,5mm wyciąłem tył i 2 paski, które zagiąłem w kątowniki. Front został wykonany z 2 kawałków blachy dachowej, sklejonych ze sobą klejem dwuskładnikowym. Część wewnętrzna zaczepia za wierzch obudowy od góry, a od spodu jest zagięta i przykręcona do podstawy. Część zewnętrzna to prostokąt nieco większy od reszty obudowy. Zagiąłem go lekko na brzegach i wygładziłem papierem ściernym. Wierzch i front pomalowałem farbą olejno-ftalową, a na froncie zrobiłem napisy białym, trwałym pisakiem.

    Pomiary: Link

    Jak to gra?
    Wzmacniacz napędza Totemy Mite mojej produkcji i jest podłączony do karty dźwiękowej Audigy 2ZS.
    Nie słyszałem w swoim życiu zbyt wiele wzmacniaczy, więc nie mam za bardzo do czego porównać swój wyrób. Jednym słowem: gra świetnie. Bas jest szybki i mocny, a jednocześnie miękki (nie "łupie" jak w moim Radmorze 5412). Środek i wysokie dźwięki bez najmniejszych zarzutów, słychać każdy szczegół nagrania. Stereofonia super. Przydźwięk sieciowy i szumy są ledwie słyszalne po przyłożeniu ucha do głośnika. Ogólnie mówiąc jestem bardzo zadowolony.

    Zdjęcia:
    Zmieniony panel przedni (29.05.2014):
    Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.)
    Starsze zdjęcia:
    Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.)
    Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.)
    Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.)

    Link



    Pozdrawiam i czekam na opinie :).

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    DraconBS
    Poziom 12  
    Offline 
    Specjalizuje się w: wzmacniacze audio
    DraconBS napisał 88 postów o ocenie 52, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Łódź. Jest z nami od 2012 roku.
  • #2
    toopcool
    Poziom 14  
    Jak to możliwe że ze 120W trafa masz wzmacniacz 2 x 70W RMS ?
    Wzmacniacz DIORY z którego pochodzi TS-120/13 miał 2 x 35W, chyba że to konstrukcja dual mono z dwoma transformatorami?
  • #3
    DraconBS
    Poziom 12  
    Tak mi miernik pokazał. Nie mam oscyloskopu, więc nie mam za bardzo czym to dokładnie zmierzyć.
    Na mierniku jak wół stało 18V, a przy 8R było ponad 19V.
  • #4
    szymon122
    Poziom 38  
    Trafo się grzeje?
    Nie wiadomo na ile poprawne są te pomiary zwykłym multimetrem. Przynajmniej w moim wypadku funkcja AC ma zakres jedynie 40-400Hz i tylko w tym zakresie wartości są poprawne.
    Masz możliwość pożyczenia oscyloskopu? Tak na prawdę trzeba by było mieć transformator 250W (zakładając sprawność 60%) aby było bezpiecznie.
  • #5
    Arni85
    Poziom 12  
    Jeśli masz tani miernik, to on może nie mieć zakresu 40-40000Hz a jedynie opcję pomiaru, w której użytkownik wie na pewno, że jest to 50Hz. Przy innej wartości częstotliwości lub innym kształcie fali niż sinusoida pokaże błędną wartość.
  • #6
    DraconBS
    Poziom 12  
    Na wejście dawałem 100Hz i 1kHz, i oba pomiary się zgadzały. Trafo nie miało szansy się nagrzać, bo pomiary z maksymalną mocą trwały minutę-dwie. W praktyce w zupełności wystarcza mi około 40W (w impulsie) na kanał, bo przy większych głośnościach przesterowuję Totemy. Miernik mam UNI-T za 80zł, więc wcale nie taki zły.

    Pogadam z nauczycielami elektroniki w technikum, być może uda mi się wykonać dokładniejsze pomiary. Jestem na profilu informatycznym, więc niekoniecznie się muszą zgodzić...

    Do pierwszego posta wrzuciłem filmik :).
  • #7
    Arni85
    Poziom 12  
    Czy Twój miernik jest zły czy nie - to nie przedmiot tej dyskusji. Nie zamierzamy Ci wmawiać, że masz zły miernik.
    Chodzi o to abyś był świadomy tego co mierzysz i czym. Czyli czy masz szansę w ogóle przeprowadzić pomiar w jakimkolwiek sensownym przybliżeniu właściwej wielkości.

    Spytaj nauczycieli jak przeprowadzić taki pomiar, może nakierują Cię na odpowiedni tor myślenia. I oczywiście zdaj relację jeśli coś ustalisz!
  • #8
    nitros66
    Poziom 26  
    Nie masz przesluchow miedzy kanałami,spora pajeczynka przewodów Ci wyszła w srodku.
  • #9
    pan_kotek
    Poziom 20  
    "Wzmacniacz napędza Totemy Mite mojej produkcji"
    W tle na jednym zdjęciu "coś" widać, poproszę o dokładne zdjęcie tych kolumn.
  • #10
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #11
    DJ_Dexinter
    Poziom 27  
    heniuś napisał:
    Mi się udało z trafa 40W wyciągnąć 300W.
    Nie wiem kolego w jaki sposób udało się to osiągnąć. Może kolega zmierzył prąd na zwarciu, wziął napięcia z transformatora bez obciążenia i tak wyszło.

    Konstrukcja mi się podoba, ale tylko jako konstrukcja. Ogółem bajzel w środku, na zewnątrz okropieństwo. Przy wierceniach na diody widać miejsca, gdzie odłamały się kawałki drzewa. Wierciłeś od złej strony i podejrzewam, że jeszcze złym wiertłem.

    Front w ogóle nie pasuje do reszty obudowy. W środku panuje totalny bałagan - jakieś puste niepotrzebne i krzywo przykręcone szyny, które tylko obciążają (obciążają -w tym wypadku zwiększają jego wagę) wzmacniacz.

    Zastosowanie takiego transformatora również mija się z celem. Ogółem do poprawy estetyka. Nie tylko ta na zewnątrz jak i wewnątrz.

    Powodzenia w następnych konstrukcjach :)
  • #12
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #13
    DraconBS
    Poziom 12  
    Cytat:
    Nie masz przesluchow miedzy kanałami,spora pajeczynka przewodów Ci wyszła w srodku.

    Po odłączeniu wejścia jednego kanału, drugi kanał w pierwszym słychać tylko bardzo cichutko. W momencie gdy nie było potencjometrów nie miałem przesłuchów w ogóle.

    Cytat:
    "Wzmacniacz napędza Totemy Mite mojej produkcji"
    W tle na jednym zdjęciu "coś" widać, poproszę o dokładne zdjęcie tych kolumn.

    W jednej z nich muszę jeszcze parę warstw lakieru położyć. Jak to zrobię, to wrzucę je na Elektrodę. Poza tym na filmiku jedną widać.

    Cytat:
    jakieś puste niepotrzebne i krzywo przykręcone szyny

    Te szyny są lekko wygięte wzdłuż, więc nie miałem jak ich prosto przykręcić. "Niepotrzebne" nie są, bo spełniają bardzo ważną funkcję - przykręcana jest do nich góra obudowy, a dzięki wygięciu wzdłuż trzymają spód sztywno.
    Cytat:
    Przy wierceniach na diody widać miejsca, gdzie odłamały się kawałki drzewa. Wierciłeś od złej strony i podejrzewam, że jeszcze złym wiertłem.

    Dopiero po wywierceniu skapnąłem się że mam trochę tępe wiertło :(. Będę musiał nowy, ładniejszy front wykombinować. Przy okazji wtedy kable lepiej poukładam. :)
  • #14
    toopcool
    Poziom 14  
    Moc jak określił autor jest 2 x 70 W RMS . Więc po co te teksty o mocach chwilowych czy szczytowych.
    Gdyby każdy kanał miał swoje trafo to by nie było tematu . Ale gdy mamy jeden transformator to pisanie 2 x 70 W RMS , to tak jak piszą producenci zestawów kina domowego all in one 5 x 1000 W a pobór z sieci 100 W.
  • #15
    DraconBS
    Poziom 12  
    Sam się dziwiłem, że miernik pokazuje aż tyle. Najwyraźniej zmierzyłem napięcie przy zniekształconym sinusie. Po świętach postaram się załatwić konkretne pomiary na oscyloskopie w szkole. :)
  • #16
    DJ_Dexinter
    Poziom 27  
    toopcool napisał:
    Moc jak określił autor jest 2 x 70 W RMS

    toopcool napisał:
    tak jak piszą producenci zestawów kina domowego all in one 5 x 1000 W a pobór z sieci 100 W.


    Jest różnica pomiędzy mocą RMS a PMPO.
    DraconBS napisał:
    Dopiero po wywierceniu skapnąłem się że mam trochę tępe wiertło . Będę musiał nowy, ładniejszy front wykombinować. Przy okazji wtedy kable lepiej poukładam.


    Poszukaj, gdzieś ktoś robił fronty z aluminium, z opisem z termotransferu lakierowanego. Bardzo fajnie wyglądało. Nieźle wygląda też kalkomania, tylko że ciężko znaleźć ją gdziekolwiek. Wiem, że kiedyś była specjalna dedykowana do wzmacniaczy z napisami "Volume","Power","Balance" itp. Jednak wszystko trzeba zabezpieczyć - najlepiej lakierem bezbarwnym.
  • #18
    pawel_aa
    Poziom 25  
    DraconBS napisał:
    Sam się dziwiłem, że miernik pokazuje aż tyle. Najwyraźniej zmierzyłem napięcie przy zniekształconym sinusie. Po świętach postaram się załatwić konkretne pomiary na oscyloskopie w szkole. :)

    Wykonaj pomiary obciążając dwa kanały jednocześnie.

    Moc 2x70W/4Ω wzmacniacz osiąga bez problemu, ale nie na transformatorze który zastosowałeś. Poza tym traktowanie mocy którą nam się udało osiągnąć na pomiarach jako mocy nominalnej wzmacniacza spowoduje, że długo nie pogra. Rotel ma wiele podobnych konstrukcji o mocach od 2x60W do 2x150W. Chcąc uzyskać taką moc trzeba się było oprzeć na innych projektach.
  • #19
    DraconBS
    Poziom 12  
    Dzisiaj w końcu udało mi się zrobić pomiary :). Wcześniej zrobiłem nowy panel przedni (z 2 sklejonych kawałków blachy dachowej), pomalowałem obudowę i wymieniłem przełącznik sieciowy na mocniejszy i większy.
    Pomiary:
    Sinus 1kHz, na obu kanałach obciążenia 8R - na mierniku 19,8V -> 49W max.
    Sinus 1kHz, obc. 4R - na mierniku 16,5V -> 68W max.
    Kwadrat 1kHz, obc. 8R - zaczynał się zniekształcać przy około 2,5V (wartość szczytowa) na skali oscyloskopu. Wydaje mi się jednak, że oscyloskop zaniża wartość napięcia 10-krotnie, bo miałem podobnie przy pomiarach 1kHz.
    Ciekawostka - mój miernik głupiał przy wysokich częstotliwościach. Przy 20kHz/8R pokazywał 26V, a po podaniu 100kHz... 130V! Na oscyloskopie przy wyższych częstotliwościach amplitudy były mniejsze niż przy 1kHz (przy 100kHz na oko 2 razy mniejsza, więc jestem zadowolony z pasma przenoszenia).
    Po pomiarach radiator był gorący, ale dało się go trzymać. Na moje oko 50-60 stopni.
    Fotki panelu przedniego:
    Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.) Wzmacniacz GRA-820 (2x70W/4R max.)
    Blacha jest pomalowana farbą olejno-ftalową. Niestety, nigdzie nie mogłem kupić szablonów do liter, więc napisy wykonałem odręcznie, cienkim pisakiem na farbę. Nawiasem mówiąc, następnym razem poważnie się zastanowię, zanim obrysuję otwory na diody mazakiem. Nie chcę ich już zmywać, bo lakier mi się zniszczy od rozpuszczalnika, a już kilka razy poprawiałem napisy.
    Poukładałem też trochę kable w środku. Przy następnej okazji zrobię zdjęcia.
    Zapomniałbym... Zmieniłem też dzielniki napięcia we wskaźniku wysterowania. Obliczyłem je teraz dla wartości szczytowych napięcia (a nie zmiennych). Diody prezentują teraz: 0,06W; 0,3W; 3W; 15W; 30W; 37W i 45W/8R.
    Pozdrawiam! :)
  • #20
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #21
    pawel_aa
    Poziom 25  
    DraconBS napisał:
    Pomiary:
    Sinus 1kHz, na obu kanałach obciążenia 8R - na mierniku 19,8V -> 49W max.
    Sinus 1kHz, obc. 4R - na mierniku 16,5V -> 68W max.


    Przypomnę tylko, że wzmacniacz został zaprojektowany dla mocy 2x30W/8Ω lub 2 x 50W/4Ω.
  • #22
    DraconBS
    Poziom 12  
    Cytat:
    Mierniki cyfrowe z niskiej i średniej półki nie mierzą prawidłowo ani wyższych niż 50-100Hz częstotliwości (niektóre do 400Hz max)

    Być może kiedyś zainwestuję w porządny miernik. Niestety, najprawdopodobniej mój UNI-T za 80zł musi mi wystarczyć na następne parę latek.
    Cytat:
    Już bardziej bym się opierał na wskazaniach oscyloskopu... pod warunkiem, że jest to oscyloskop, a nie wskaźnik oscyloskopowy (typu np. MINI 4)...

    Nie wiem jak się nazywał ten szkolny, ale było to konkretne urządzenie (biorąc pod uwagę choćby wagę i wielkość). Na pewno sporo większy i bardziej skomplikowany niż Mini 4.
    Cytat:
    Przypomnę tylko, że wzmacniacz został zaprojektowany dla mocy 2x30W/8Ω lub 2 x 50W/4Ω.

    Zdaję sobie z tego sprawę. Dlatego zmieniłem "RMS" na "max." w nazwie tematu, aby było bardziej wiarygodnie.
    Jak na razie dam sobie spokój z pomiarami tego sprzętu. Nie chcę już suszyć głowy nauczycielowi, który mnie nawet nie uczy, bo jestem na zupełnie innym kierunku.
    W ogóle, to nie wiem czemu nie wpadłem na pomysł, żeby pomiary wykonać po prostu dla 50Hz... :D