Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mazda 323c sprowadzona z Niemiec - rejestracja, na co zwrócić uwagę przy zakupie

Pocieszny 17 Kwi 2014 20:54 1686 11
  • #1 17 Kwi 2014 20:54
    Pocieszny
    Poziom 38  

    Mam na oku Mazdę 323C sprowadzoną z Niemiec przez pewien komis. Informują, że wystawiają fakturę VAT marża. Oczywiście mam świadomość, że ten samochód ma swoje lata i nie będzie idealny itd. Jako, że sprzedawcą jest komis, muszę być trochę podejrzliwy (wiadomo co potrafią zrobić komisy byle zarobić kilka zł więcej). Ktoś znajomy obejrzał go "na szybko" i stwierdził, że na pierwszy rzut oka wygląda OK, ale i tak trzeba się upewnić, że nie padnie po wyjechaniu za bramę. Będę miał okazję obejrzeć samochód osobiście jutro (tj. 18.04.2014).

    Miałby to być mój pierwszy samochód, a więc nie bardzo jestem zorientowany w temacie. Teraz moje pytania:

    1) Jakie obecnie są przybliżone koszty rejestracji takiego samochodu? Jakie dokumenty są wymagane? Ma białe niemieckie tablice rejestracyjne. Dokumenty zapewne do tłumaczenia. Słyszałem o opłacie recyklingowej 500zł, ale chyba kiepsko szukam i nie mogę znaleźć jednoznacznej informacji, czy ona nadal obowiązuje i czy ewentualnie ja miałbym ją zapłacić. Znalazłem trochę artykułów, że miała być zniesiona w 2013 roku, ale nie mogę się doszukać bardziej aktualnych danych. Czy takim samochodem od razu po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży mogę wyjechać na drogę (jeszcze przed przerejestrowaniem)?

    2) Pytanie do posiadaczy tego samochodu albo osób, które mają o nim jakąś wiedzę. Na co muszę zwrócić szczególną uwagę przy zakupie tego modelu? Oczywiście chodzi mi o takie poważne rzeczy jak np. silnik, poduszki powietrzne, zawieszenie itd. Zamierzam to autko zabrać do warsztatu na sprawdzenie, ale wolałbym wcześniej wykluczyć ewentualny brak sensu dalszego sprawdzania, gdyby samochód okazał się złomem. Gdzie powinienem szukać numerów seryjnych?

    Przepraszam za lamerskie pytania, ale moja wiedza w tym temacie jest bardzo skromna.

  • #2 17 Kwi 2014 21:11
    ociz
    Moderator Samochody

    Na fakturze ma być tyle ile faktycznie płacisz. Oszust będzie chciał to zaniżyć żeby podatku mniej płacić, tłumacząc że i Ty wtedy mniej w US zapłacisz, ale nie watro bo zawsze możesz potem zwrócić samochód do komisu jeśli ma jakieś wady ukryte, a komis będzie musiał zwrócić pieniądze - tyle ile jest na fakturze.

  • #3 17 Kwi 2014 21:33
    Pocieszny
    Poziom 38  

    Z ceną na fakturze to rzecz oczywista - można się nieźle przejechać przy zwrocie, tak jak piszesz. US i tak może kazać zapłacić podatek od wartości rynkowej, a nie tej w umowie. W ogłoszeniu napisali, że to oni pokrywają podatek 2%.

    Boję się, że mogą być jakieś "wałki", bo przy takiej cenie samochodu komis ma bardzo niski zarobek i pewnie będzie chciał na czymś zaoszczędzić.

    A jak wygląda sprawa z tą opłatą utylizacyjną 500zł?

  • #4 17 Kwi 2014 22:19
    tzok
    Moderator Samochody

    Przy zakupie na fakturę nie płacisz 2% PCC. Faktura VAT-marża nie jest fakturą VAT i jako osoba fizyczna kupując samochód od pośrednika, który kupił go od firmy jest problem z odliczonym VATem.

  • #5 17 Kwi 2014 22:28
    Pocieszny
    Poziom 38  

    Ponoć trzeba mieć papierek za 160zł w związku z tym VATem.

  • #6 17 Kwi 2014 22:33
    tzok
    Moderator Samochody

    VAT-25 ale to się tyczy zakupu na firmę... ja się gubię w tych podatkach. Jak kupujesz jako osoba fizyczna w komisie od innej osoby fizycznej to faktura VAT-Marża Ci wystarczy i nic więcej (PCC) nie płacisz.

    Jeśli auto było firmowe i miało odliczony VAT, to VAT płaci sprzedający, tyle że nasi robili z tym przekręty na autach sprowadzanych (fikcyjne faktury) i można się było wpakować w kłopoty. Jako osoba fizyczna nie ważne czy kupisz na fakturę VAT czy na VAT-Marża, PCC ani VATu nie płacisz (choć jak chciałem uzyskać jednoznaczną odpowiedź na to proste pytanie od US to mi kazali za nią zapłacić).

  • #7 17 Kwi 2014 22:39
    Pocieszny
    Poziom 38  

    A jak wygląda sprawa z akcyzą? Powinienem zażądać od sprzedawcy dokumentów potwierdzających opłacenie akcyzy?

  • #8 17 Kwi 2014 23:03
    tzok
    Moderator Samochody

    Najbezpieczniej to by było gdyby sprzedawca zarejestrował to auto na siebie... jeśli to Ty będziesz wykonywał pierwszą rejestrację w kraju to oczywiście potrzebujesz wszelkich związanych z tym dokumentów, w tym oryginału lub poświadczonej kopii umowy k/s lub faktury między osobą wpisaną w dowód a sprzedawcą.

  • #9 18 Kwi 2014 21:15
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Co do papierologi to wedle uznania.
    Co do auta to weź srubokręt płaski mały i szturchaj po podwoziu pod nogami kierowcy i zaraz za progami.
    Tam lubi być bitumex zamiast blachy na długośći całego samochodu.
    Także tylnie nadkola i mocowania tylnych amortyzatorów lubią rdze.
    Wycieki spod dekla zaworów i aparatu zapłonowego to normalka w tym modelu.

  • #10 30 Kwi 2014 17:36
    Pocieszny
    Poziom 38  

    Kupiłem ten samochód. Silnik nie wygląda na grzebany. Chodzi cicho, nie kopci, nie pluje olejem spod korka. Blachy tu i ówdzie były chyba malowane, ale tylko delikatnie i raczej dawno, bo są już tam lekkie rysy. Rdzy nie ma. Samochód chyba przez kilka lat stał nieużywany, przez co piszczy mu hamulec podczas cofania (wydaje mi się, że ręczny), ale z tym sobie poradzę. Zawieszenie jest w porządku. Przegląd przeszedł bez problemu.

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Wycieki spod dekla zaworów i aparatu zapłonowego to normalka w tym modelu.

    Pod aparatem zapłonowym jest trochę wilgotno, ale nie wygląda to groźnie.

    Co do opłaty utylizacyjnej 500zł - na moje nieszczęście istnieje i musiałem ją pokryć.
    Trochę radości miałem, gdy okazało się, że tablice rejestracyjne to są jakieś atrapy (a ponoć pan przyjechał tym samochodem z Niemiec na własnych kołach). Musieli wystawić papierek, że przywieźli na lawecie :lol:

    Trochę bałem się jakichś ukrytych problemów, ale do tej pory wszystko gra. Jak na razie jestem zadowolony, mam nadzieję, że tak zostanie.

    PS Mam jeszcze mało istotne pytanie: Czy taki jakby "pierdzący" odgłos na wyższych obrotach to jest normalna rzecz w tym samochodzie, czy może jest to skutek założenia jakiegoś pseudo-sportowego tłumika?

  • #11 30 Kwi 2014 19:37
    cirrostrato
    Poziom 36  

    Może gdzieś wydech siada, w rodzinnej 323C wymieniony po 13-tu latach i przebiegu ok.180tys, koszt z robocizną za kompletny układ wydechowy, kilka lat temu, ok. 400zł.

  • #12 03 Maj 2014 14:46
    lasse100
    Poziom 2  

    Mazda 323 lubi rdzę lub jak kto woli rdza lubi ją. Na to zwróć specjalną uwagę. Kupuj "na Niemca" tylko wtedy kiedy nie będziesz chciał zwracać autka sprzedającemu, podobnie z zaniżaniem ceny. Więc ja o ile już zdecydowałbym się na takie rozwiązania dla aut najtańszych.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo