Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem krokowym przepustnicy czujnikiem podciśnienia

pan_dziobak 17 Kwi 2014 23:45 1833 7
  • #1 17 Kwi 2014 23:45
    pan_dziobak
    Poziom 7  

    Witam

    Jestem w trakcie robienia aktywnego układu wydechowego i potrzebuje drobnej pomocy ze sterowaniem przepustnicą. Chcę wykorzystać do tego celu przepustnicę z silnikiem krokowym z jakiegoś samochodu. Otwarcie przepustnicy w układzie wydechowym będzie umożliwiało spalinom szybsze opuszczanie go krótszą drogą - przelotowy układ wydechowy, gdy przepustnica bedzie zamknięta spaliny będą wędrowały standardowym, cichym układem.

    Wymyśliłem sobie, że przepustnica (a dokładnei jej silnik krokowy) będzie załączany przez czujnik podciśnienia którzy zamknie obwód gdy silnik spalinowy osiągnie okresloną prędkośc obrotową, a podciśnienie w układzie dolotowym osiągnie okresloną wartość. Gdy podciśnienie ( a więc i obroty silnika spalinowego) spadną czujnik podciśnienia przerwie obwód silniczka krokowego i przepustnica znów się zamknie.

    I tu nasuwają mi sie następujące pytania:
    1. Gdzie dostane czujniki podciśnienia które zamkną obwód pod wpływem podciśnienia? Czy nazywają się one właśnie czujniki podciśnienia czy mają jakąs inną profesjonalną nazwę? Chce wiedziec o co mam pytac w sklepie/czego szukać.

    2. Czy silnik krokowy który zamontowany jest przy przepustnicy samochodowej potrzebuje jakiegoś dodatkowego sterownika elektronicznego? Czy działa on na zasadzie, że na który pin dostanie napiecie o taki kąt się przekręci, czyli w efekcie o taki kąt otworzy przepustnicę? Zależy mi tylko aby działał w 2 stopniach: brak napięcia - całkiem zamknęta i jest napięcie - maksymalne otwarcie.

    Czy w ogóle dobrze to sobie wymyslilem? Niestety nie znam się na elektronice.
    Mam nadzieje, że temat umieścilem w dobrym dziale, jesli nie to przepraszam i proszę o przeniesienie we właściwe miejsce.

    0 7
  • #2 18 Kwi 2014 00:01
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ad1. Jaki czujnik - analogowy, czy dwustanowy? I w czym problem skonfigurować go tak, żeby spełniał właściwą rolę? Kwestia "okablowania".
    Ad2. Silnik krokowy wymaga sterownika.

    W ogóle, to źle to wymyśliłeś.
    Przede wszystkim, jak wyobrażasz sobie pracę przepustnicy, pewnie z układu dolotowego, w układzie wydechowym? W wysokiej temperaturze i w żrącej atmosferze. Żywotność takiej przepustnicy określam na "do pierwszego mocnego rozgrzania"

    0
  • #3 18 Kwi 2014 00:58
    pan_dziobak
    Poziom 7  

    O wytrzymałość się nie martw, przepustnica i jej obudowa jest metalowa, to wszystko zamontowane będzie w końcowym odcinku układu, tam spaliny juz nie są tak gorace. Poza tym nie o to chodzi w temacie.

    Gdzie dostane odpowiedni sterownik 12V do silnika krokowego i ile to kosztuje?
    Chodzi o czujnik podcisnieniowy, jest podciśnienie dajmy na to -0,3 bara przy którym czujnik zamyka obwód elektryczny. Nie wiem jak go prościej opisać.

    0
  • #4 18 Kwi 2014 01:31
    Ture11
    Poziom 34  

    Czujnik podciśnieniowy znajdziesz na szrocie, nazywa się MAP SENSOR, tak formalnie. Wyciągniesz go w samochodów bez przepływomierza, ale też z wtryskiem paliwa zazwyczaj. Na przykład z poloneza GLI, czy jakiś pojazdów lat myślę 1994-2000. Ale nie spodziewaj się po nim stanu włącz/wyłącz, on jest liniowy, znaczy przy normalnym ciśnieniu daje na przykład 5V a przy podciśnieniu napięcie jest <5V w zależności od podciśnienia. Trzeba by wysterować.

    Inny czujnik podciśnienia, znajdziesz w pompce zamka centralnego (lub sterowniku), tutaj niby tylko włącz/wyłącz, ale nie wiadomo przy jakim ciśnieniu.

    Sterownik silnika krokowego, jaki byś nie chciał kupić raczej nie znajdziesz takiego, który po podaniu sygnału z jakiegoś czujnika cofnie się o ileś kroków (bo silnik krokowy puszczony pozostaje w miejscu, a ze sprężyna gdyby zamontować to musiałby stać na "hamulcu" - prąd stały na cewki, dużo ciepła, itp.

    Ogólnie ciężka sprawa coś zrobić bez podstaw elektroniki a i pewnie programowanie wchodziłoby w grę...

    Dodano po 1 [minuty]:

    Co do spalin to może i nie są gorące na wylocie, ale na pewno usyfią ci skutecznie elementy ruchome i nieruchome na tyle, że nawet krokowy tego nie ruszy. Już pomijam wodę w wydechu, oraz charakter spalin (nie są raczej łagodne chemicznie).

    0
  • #5 18 Kwi 2014 02:57
    sigwa18
    Poziom 27  

    W maluchu był regulowany czujnik podciśnienia na zasadzie styku. Już nie pamiętam czy zwierał czy rozwierał styk i przy jakim podciśnieniu.

    0
  • #6 18 Kwi 2014 09:13
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    sigwa18 napisał:
    W maluchu był regulowany czujnik podciśnienia na zasadzie styku.

    W maluchu, ale tylko z elektronicznym zapłonem, czyli w wersjach el i elx. Ten układ był adaptowany z cc700. Tam faktycznie był przełącznik podciśnieniowy.
    Co do przepustnicy w układzie wylotowym, to jeszcze raz NIE. Widziałeś kiedykolwiek zawory z układów wydechowych? Takie znajdziesz choćby w motocyklach oraz w katalogach do tuningu samochodów. Jakoś tam silnik poruszający przepustnicą jest ZAWSZE daleko od niej i pośredniczą linki lub cięgło. Nie daje ci to przypadkiem do myślenia?

    0
  • #7 18 Kwi 2014 10:36
    pan_dziobak
    Poziom 7  

    W takim razie poszukam czegoś innego, skoro krokowy odpada to i przepustnica też. Chcialem zbudowac na tym bo te 2 rzeczy są zwykle kompaktowo ze soba połaczone, więc pomyslałem że łatwiej to będzie zaadaptować.

    Jesli nie tak to jakos inaczej to wykombinuje. Teraz przyjrzałem się dokładniej i rzeczywiscie są zawory exup, to mi duzo upraszcza sprawę i tak, dało mi to do myślenia. Nadal pozostaje kwestia sterowania silniczkiem zaworu, ale myślę, że 2 krańcówki i 2 właczniki podciśnieniowe zalatwią sprawę.
    Teraz przynajmniej wiem czego i gdzie szukać. Dzięki za uwagi i porady, jak zbuduje to sie pochwale jak działa.
    Aha i w razie czego prosze jeszcze o nie zamykanie tematu :)

    0
  • #8 18 Kwi 2014 13:25
    Akrzy74
    Specjalista Elektroenergetyk

    Mimo wszystko zamykam. Następnym razem proszę założyć temat tu: Link

    0