Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BOSCH AL 3640 CV - Zwarcie po podłączeniu ładowarki do prądu

daro19862 19 Kwi 2014 17:38 13827 42
  • #1 19 Kwi 2014 17:38
    daro19862
    Poziom 25  

    Witam
    Dostałem od kolegi popsutą ładowarkę wraz z akumulatorem.
    Po rozkręceniu wygląda tak:
    BOSCH AL 3640 CV - Zwarcie po podłączeniu ładowarki do prądu

    Zobaczyłem że brakuje bezpiecznika:
    BOSCH AL 3640 CV - Zwarcie po podłączeniu ładowarki do prądu

    Nie wiem jaki bezpiecznik tam był ale w instrukcji obsługi piszę coś o BS 1363/A i BS 1362 ale nie piszę na jaki prąd ma być to bezpiecznik.
    Postanowiłem że zmostkuję ten bezpiecznik i zobaczę czy działa ładowarka, po zmostkowaniu i podłączeniu do prądu wywaliło korek.
    Zmierzyłem rezystancję na kablu zasilającym i zwarcia nie było, rezystancja wynosi 0,5k Ohm.
    Po obejrzeniu płytki zobaczyłem że jest dziura w termistorze o oznaczeniu NTC 100-11:
    BOSCH AL 3640 CV - Zwarcie po podłączeniu ładowarki do prądu

    Nie wiem kiedy ta dziura w termistorze powstała czy po zmostkowaniu bezpiecznika i podłączenia do prądu czy też ona już była gdy dostałem ładowarkę.

    Mam pytanie:
    1) Czy ktoś się orientuję na jaki prąd powinien być bezpiecznik?
    2) Czy przyczyną nie działającej ładowarki może być ten termistor i czy po wymianie na nowy ładowarka powinna działać?

    Ładowarka jest już sprawna dodaję schemat części pierwotnej ładowarki może komuś się przyda:
    BOSCH AL 3640 CV - Zwarcie po podłączeniu ładowarki do prądu

  • Pomocny post
    #2 19 Kwi 2014 18:44
    cezarjak
    Poziom 18  

    Witam.
    Termistor ''wyparował ''pewnie po zmostkowaniu bezpiecznika lub wcześniej. Na pewno jest zwarcie na mostku lub za nim. Proszę sprawdzić diody oraz czy nie ma zwarcia na kondensatorze, potem sterownik i tranzystor w przetwornicy bo na pewno coś zwiera. Proszę sprawdzić czy nie ma zwarcia za termistorem na mostku diodowym. Jakie są tam układy scalone? Pozdrawiam.

  • #3 19 Kwi 2014 19:39
    Marksrz
    Poziom 20  

    daro19862 napisał:
    Czy przyczyną nie działającej ładowarki może być ten termistor i czy po wymianie na nowy ładowarka powinna działać?

    Takie pytanie swiadczy, ze nie wiesz z czym sie to je
    raczej sam sobie nie poradzisz i wskazówki z forum niewiele dadza , tu tzeba miec troche doswiaczenai w naprawie takich zasilaczy
    Kolejne zwarcie jakie uczyniłes napewno zrobiło wiecej szkód , wiecej nie próbuj

  • Pomocny post
    #4 19 Kwi 2014 20:19
    filipski
    Poziom 16  

    Naprawa jest prosta.

    Wymontuj 4 diody 1n4007, tranzystor MOSFET , termistor ntc, bezpiecznik,
    Dołącz zasilacz ok 16V , - do n5 uc3845 a +do n7. W szereg z zasilaczem miliamperomierz , powinno być ok 20mA.
    Wymień na nowe 4 diody 1n4007 , tranzystor MOSFET 8-10A i 600V , termistor NTC 100 , bezpiecznik 2A.

    Koszt naprawy ok 10zł.

  • #5 19 Kwi 2014 21:40
    daro19862
    Poziom 25  

    cezarjak napisał:
    Witam.
    Na pewno jest zwarcie na mostku lub za nim.


    Czy chodzi ci o mostek prostowniczy czy o jakiś inny?

    BOSCH AL 3640 CV - Zwarcie po podłączeniu ładowarki do prądu

    1) ST 1607502045
    2) ST LM324AN
    3) CNY17F-2
    4) UC3842B ? chyba bo nie da się rozczytać.
    5) P6NK90Z Dopiero zobaczyłem że jest on przełamany na pół, pomiędzy gate a drain jest 1,8 Ohm. Znajduje się on przed uzwojeniem pierwotnym transformatora oznaczonego 7 na rys.
    6) STTH2003CT pomiędzy nogą 1 (A1) a nogą 3 (A2) jest 0,6 Ohm, te 2 nóżki idą grubymi ścieżkami do transformatora rys.7 na wyjście wtórne.

    Zauważyłem jeszcze że 2 diody z mostka prostowniczego mają zwarcie.

    Więc termistor, diody prostownicze do wymiany, a jak jest z P6NK90Z domyślam się że też bo jest połamany a STTH2003CT?

    filipski napisał:
    Naprawa jest prosta.

    Wymontuj 4 diody 1n4007, tranzystor MOSFET , termistor ntc, bezpiecznik,
    Dołącz zasilacz ok 16V , - do n5 uc3845 a +do n7. W szereg z zasilaczem miliamperomierz , powinno być ok 20mA.
    Wymień na nowe 4 diody 1n4007 , tranzystor MOSFET 8-10A i 600V , termistor NTC 100 , bezpiecznik 2A.

    Koszt naprawy ok 10zł.


    Czy po tych pomiarach co zrobiłem dalej mam zrobić tak jak piszesz?
    Wszystkie elementy które sprawdzałem nie zostały wylutowane z płytki.

  • #6 19 Kwi 2014 23:10
    cezarjak
    Poziom 18  

    Mostek prostowniczy to te 4 diody,najlepiej wymienić wszystkie,co do tranzystorów do pomiaru lepiej wylutować p6nk90z czyli mosfet wymienić bo napewno uszkodzony,nie wiadomo uc3845 trzeba sprawdzić czy nie ma zwarcia noga 7 z nogą 5.Jak będzie Kolega uruchamiał przetwornice proponuję podłączyć przez żarówkę uniknie spalenia,proszę o tym poczytać tutaj na Elektrodzie jak się naprawia przetwornice,i proszę zachować szczególne środki ostrożności.

  • #7 22 Kwi 2014 17:09
    daro19862
    Poziom 25  

    Pytałem w sklepie elektronicznym o termistor NTC 100-11 to pan ze sklepu zapytał o wartość w ohm, czy ktoś wie jaka to wartość?

  • #8 23 Kwi 2014 14:13
    daro19862
    Poziom 25  

    Czy mogę zmierzyć rezystancje starego termistora i taki mam kupić?

  • #9 23 Kwi 2014 20:32
    filipski
    Poziom 16  

    Tranzystor, 4 diody , bezpiecznik i termistor wymienić. Ja zakładam NTC 15D-15 bo takie były w sklepie :) Termistor zabezpieczeniowy 15-30 Ohm średnica 10-15mm. ten element nie jest krytyczny. Uwaga na lutowanie bo ścieżki lubią odłazić od laminatu.
    Powodzenia.

  • #10 26 Kwi 2014 01:52
    daro19862
    Poziom 25  

    Wymieniłem tranzystor na taki jak był, orginalne diody jakie były wstawione to RL207 zamiast nich wstawiłem 4x FR206, zamiast NTC 100-11 wstawiłem NTC 15D-15 15 Ohm, bezpiecznik 3A.
    I teraz nie wiem czy mam wylutować STTH2003CT żeby to sprawdzić, po między nogą 1 a nogą 3 jest 0,1 Ohm te dwie nogi idą do uzwojenia wtórnego transformatora nr.7 nie wiem czy to normalne że jest tak niska rezystancja.

    Mam trochę obawy podłączać od razu do sieci żeby nic się znowu nie spaliło, możesz napisać coś więcej o podłączeniu przez żarówkę żeby uniknąć spalenia? Szukałem na forum ale coś nie mogę znaleźć.

  • #11 26 Kwi 2014 11:15
    cezarjak
    Poziom 18  

    Żarówkę podłączamy w szereg z wejściem zasilacza taką np.60W na 230V tylko zwykłą nie energooszczędną i polega to na tym że jeżeli będzie jakieś zwarcie to żarówka się zaświeci i nie uszkodzi ponownie elementów,a przy poprawnej pracy powinna tylko błysnąć i zgasnąć ponieważ przetwornica nieobciążona pobiera mało prądu.Ważne jest żeby podczas podłączenia przez żarówkę nie obciążać przetwornicy po stronie wtórnej bo może ulec zniszczeniu.Po wykonaniu pomiarów możemy wtedy odłączyć żarówkę i przetestować pod obciążeniem.Pozdrawiam.

  • #12 27 Kwi 2014 05:34
    daro19862
    Poziom 25  

    Wymieniłem diody, bezpiecznik termistor i tranzystor po podłączeniu do prądu ładowarka nie działa. Tranzystor nie przepuszcza prądu, brak zasilania na nodze 5 i 7 układu UC3842B.

  • #13 27 Kwi 2014 15:10
    cezarjak
    Poziom 18  

    W takim razie jakie jest napięcie na kondensatorze głównym powinno być ponad 300V DC,proszę sprawdzić oporniki oraz diody zasilające układ z uzwojenia pomocniczego,jak i opornik rozruchowy oraz sprawdzić sam układ,może w obwodzie jest jakaś dioda zenera co przywiera,możliwe że uszkodzony rezystor od pomiaru prądu na 3 nodze jaka jest jego wartość jest wpięty między tranzystorem a masą jak było zwarcie on mógł się również uszkodzić.

  • #14 27 Kwi 2014 15:44
    daro19862
    Poziom 25  

    Na kondensatorze głównym jest ponad 300V DC.
    BOSCH AL 3640 CV - Zwarcie po podłączeniu ładowarki do prądu
    Rezystor oznaczony 1 na zdjęciu powinien zasilać UC3842B przed nim jest ponad 300V a za nim jest już 0V rezystancja na zasilaniu UC3842B jest 54 Ohm.
    Dioda przy UC3842B zaznaczona na zdjęciu jako 2 ma rezystancje 67 Ohm w 2 strony sprawdzałem bez wylutowywania. Dioda Zaznaczona jako 3 na zdjęciu ma rezystancję 54 Ohm w jedną stronę.

  • #15 27 Kwi 2014 16:05
    cezarjak
    Poziom 18  

    Proponuję podnieść chociaż jedną nogę diodom i dopiero zmierzyć, a najlepiej wylutować układ i zmierzyć. Ten rezystor i inne proponuję zmierzyć również podnosząc chociaż jedną nogę. Proszę sprawdzić transoptor, mógł również ulec uszkodzeniu przy takim zwarciu. Niestety niepotrzebnie Kolega podłączył bez bezpiecznika drugi raz i teraz takie są skutki, no ale jesteśmy tylko ludźmi i czasem popełnimy błąd.

  • #16 27 Kwi 2014 17:03
    daro19862
    Poziom 25  

    Wylutowałem rezystor nr. 1 ze zdjęcia:
    BOSCH AL 3640 CV - Zwarcie po podłączeniu ładowarki do prądu
    Kod paskowy: czerwony, biały i ten ostatni nie wiem czy żółty czy zielony, jak żółty to powinien mieć 290k Ohm jak zielony to 2,9 Mohm mierze go miernikiem do 2M ohm i zamyka licznik nie wiem ile on ma Ohm.
    Wylutowałem diodę nr. 2 i 3 ze zdjęcia mają one po ok.2 k Ohm w jedną stronę, po wylutowaniu tych części dalej jest 54 Ohm w linii zasilania UC3842B.
    Bez bezpiecznika podłączałem tylko 1 raz na samym początku.

  • #17 28 Kwi 2014 02:36
    daro19862
    Poziom 25  

    Wylutowałem UC3842B i na linii zasilania tego scalaka jest już wysoka rezystancja. Na nogach zasilania scalaka jest rezystancja 54 Ohm czy to znaczy że UC3842B do wymiany? Jak tak czy może być zamiast jego UC3845 lub jakiś inny zamiennik bo nie wiem czy w moim sklepie elektronicznym będą mieć taką część.
    A co do transoptor to jest jakiś sposób na sprawdzenie tego?
    Na 1 i 2 nodze nie ma zwarcia jak również na 4 i 5 nodze.

  • #18 28 Kwi 2014 15:30
    cezarjak
    Poziom 18  

    Co do rezystora to chyba raczej powinien mieć 290kom przynajmniej tak wynika z datasheeta tego scalaka,co do scalaka to napewno do wymiany na taki sam najlepiej podobno można go zamienić na UC3843 ale tylko tak wyczytałem i nigdy tego nie robiłem,niech Kolega w takim razie pomierzy jeszcze inne rezystory bo mogą być też uszkodzone i wymienić układ UC.Pozdrawiam.

  • #19 28 Kwi 2014 17:13
    daro19862
    Poziom 25  

    Mam już nowy układ, ale nie wiem co robić z tym rezystorem.

  • #20 28 Kwi 2014 18:33
    cezarjak
    Poziom 18  

    Można go wlutować najwyżej układ nie ruszy bo to rezystor rozruchowy.

  • #21 29 Kwi 2014 05:42
    daro19862
    Poziom 25  

    Wstawiłem ten stary rezystor i na zasilaniu UC3842B było 1V a zamieniłem go na 390 Ohm (280 ohm nie miałem) i na zasilaniu było 15V ale w ładowarce nie świeci się dioda i po włożeniu baterii też nie działa.

  • #22 29 Kwi 2014 22:55
    cezarjak
    Poziom 18  

    A przetwornica podjęła pracę?
    Jakie napięcia za diodami na kondensatorach po wtórnej?
    Czy tylko Kolega mierzył samo zasilanie układu.Proponuję pomierzyć jakie napięcia są za trafem na kondensatorach,czy przetwornica ruszyła,jeżeli nie albo zwarcie po wtórnej stronie albo coś jeszcze upalone.

  • #23 30 Kwi 2014 00:51
    daro19862
    Poziom 25  

    Mam jeszcze problem z 2 rezystorami, pierwszy idzie od 1 nogi P6NK90Z (gate) do 6 nogi UC3842B (output) przez jeszcze jeden rezystor 67 Ohm ma kod kreskowy pomarańczowy czarny czarny więc powinien mieć 30 Ohm a ma ponad 2M Ohm (zamykA miernik) Ohm wstawiłem za niego 32 Ohm.
    Drugi rezystor jest od uzwojenia pomocniczego ma kolor żółty fioletowy i czarny więc powinien mieć 47 Ohm a ma 4,7 Ohm wstawiłem zamiast jego 47 Ohm.Rezystor rozruchowy wymieniłem na 300 Ohm i po podłączeniu do prądu spalił się bezpiecznik, tranzystor i UC3842B oraz rezystor 32 Ohm. Czy to jest normalne że rezystancja na transformatorze od strony wtórnej jak i pierwotnej główna i pomocnicza ma rezystancję 0.1 Ohm?

  • #24 30 Kwi 2014 15:56
    daro19862
    Poziom 25  

    Jednak chyba źle odczytałem ten kod kreskowy z rezystorów.
    Ten od pomocniczego uzwojenia to jednak powinien mieć 4,7 Ohm a nie 47 Ohm tak jak to odczytałem te 5 pasków mnie zmyliło.
    Próbuję teraz ustalić resztę rezystorów a mianowicie rezystor rozruchowy i rezystor który idzie na gate tranzystora i wygląda tak:
    BOSCH AL 3640 CV - Zwarcie po podłączeniu ładowarki do prądu

  • #25 30 Kwi 2014 20:05
    cezarjak
    Poziom 18  

    Właśnie widze, jeżeli zamiast 300kom wstawił Kolega 300 ale om no to układ musiał polecieć,pewnie Kolega nie podłączył przez żarówkę i dlatego takie straty,trzeba jeszcze raz na spokojnie posprawdzać elementy i czy nie ma zwarcia po pierwotnej stronie i po wtórnej i uruchgamiać przez żarówkę wtedy uniknie Kolega takich szkód.
    Co do pomiaru trafa impulsowego to tak będzie miernik wskazywał poniewarz posiada bardzo mała ilość zwoi oraz spory przekrój.

  • #26 30 Kwi 2014 20:21
    daro19862
    Poziom 25  

    Źle napisałem, wstawiłem nie 300 ohm tak jak to napisałem wyżej tylko 300K Ohm.
    Dzisiaj wymienię UC3842B, P6NK90Z, CNY17F-2 diodę przy UC3842B i diodę od uzwojenia pomocniczego. Nie wiem tylko jaką wartość ma rezystor ze zdjęcia wyżej oraz rezystor rozruchowy.

  • #27 30 Kwi 2014 20:42
    cezarjak
    Poziom 18  

    Rezystor ze zdjęcia wyżej ma 1 om,ten rozruchowy będzie raczej 290 kom albo jeśli jest to brązowy pierwszy pasek to 190kom.Podaję link do datasheeta ta jest przykładowy schemat ,zresztą proszę wpisać w google nazwę układu i wcisnąć aby pokazał grafikę a wyskoczą schematy,można się nimi posiłkować.Powodzenia.

    http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/UC3842B-D.PDF

  • #28 30 Kwi 2014 21:38
    TONI_2003
    Moderator

    cezarjak napisał:
    Rezystor ze zdjęcia wyżej ma 1 om

    Jesteś w błędzie o ile pasek pierwszy jest brązowy to wartość rezystora 10Ω/5% tolerancji...
    BOSCH AL 3640 CV - Zwarcie po podłączeniu ładowarki do prądu

  • #29 30 Kwi 2014 22:37
    cezarjak
    Poziom 18  

    Rzeczywiście Toni 2003 jest naszczęście czujny i zauważył moje przeoczenie,brąz -1 czarny-0 mnożnik -0
    Czyli faktycznie 10 om,przepraszam za pomyłkę i dziękuję Toniemu 2003 za zauważenie mojego błędu.

  • #30 01 Maj 2014 16:39
    daro19862
    Poziom 25  

    Sam już nie wiem rezystor rozruchowy:
    BOSCH AL 3640 CV - Zwarcie po podłączeniu ładowarki do prądu
    Leży obok rezystora 10k Ohm który ma paski: brąz, czarny,czarny,czerwony, brąz
    i ten ostatni brązowy pasek wygląda niemal identycznie jak pierwszy pasek rezystora rozruchowego, z kolei już 3 pasek rezystora rozruchowego przypomina zielony kolor. Więc albo 190k Ohm lub 1,9M Ohm?

    Drugi rezystor co idzie od gate tranzystora na nogę output UC3842B :
    BOSCH AL 3640 CV - Zwarcie po podłączeniu ładowarki do prądu
    Leży obok rezystora który ma wartość 1,37k ohm i ma paski: Brązowy, pomarańczowy, fioletowy brązowy, zielony drugi pasek czyli pomarańczowy jest niemal identyczny jak pierwszy pasek rezystora który idzie na nogę gate tranzystora.
    Czy na pewno ma on wartość 10 Ohm a nie 30 Ohm?

    W sklepie elektronicznym nie mieli CNY17F-2 tylko CNY17-3 widzę że trochę się różnią w datasheet, czy mogę wlutować CNY17-3 do ładowarki?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME