Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

W jaki sposób najlepiej zrealizować układ prędkościomierza?

21 Kwi 2014 20:32 4566 34
  • Poziom 15  
    Witam szanowne grono.
    Zakładam ten temat, gdyż borykam się z problemem wykonania prędkościomierza. Mianowicie potrzebuję (załóżmy) dokonać pomiaru prędkości pojazdu od 0 do 50 km/h.
    Odczyt wyniku musi zostać wyświetlony na wyświetlaczu Simex SRP 75, który obsługuje następujące sygnały: 0-20mA, 4-20mA, 0/1-5V, 0/1-10V. Nawet znalazłem tu taki temat ale było to ogłoszenie a użytkownik, który go założył milczy. :/
    Nasuwa mi się pewna myśl tylko nie wiem czy dobrym tropem idę: zastosowanie czujnika i tarczy impulsowej z układu ABS samochodu, czujnik wpięty do układu np. LM2917N czyli przetwornika f/U a jego wyjście podłączone do wyświetlacza simex'a.
    Czy to dobre rozwiązanie?
    Czy jednak szukać rozwiązania z wykorzystaniem jakiegoś mikrokontrolera?
    Proszę o pomoc.
  • Relpol przekaźniki
  • Relpol przekaźniki
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista elektronik
    Sprawdziłem, LM2917 jest w stanie przyjmować prąd co najmniej do 40mA (jeśli obciążenie włączy się między +zasilania, a wyjście LM2917), co wystarczy ze sporym zapasem; jeśli Simex ma być sterowany prądem, to do emitera tranzystora wyjściowego trzeba podłączyć opornik do masy i połączyć ten emiter z wejściem odwracającym wzmacniacza poprzedzającego tranzystor; kolektor tranzystora przez Simex-a do +zasilania.
  • Poziom 15  
    Nastawiam się na rozwiązanie 0-5 lub 0-10V, w simexie jest o tyle dobrze że można wprowadzić sobie wartość minimalną i maksymalną, także nie będzie problemu z wyskalowaniem wskazan. Mogę w nim ustawić np że przy 10V na wejściu może mi wskazywać wartość np 50 km/h ale może też 9999 km/h :)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista elektronik
    Jest jeszcze kwestia kalibracji przy skalowaniu - trzeba zmierzyć obwód koła i sprawdzić przekładnię między kołem, a czujnikiem. Oraz sprawdzić, czy wynik pomiaru częstotliwości jest poprawny - np. mierząc częstotliwość 50Hz w sieci (przez transformator i dzielnik). Zakres 0-10V wymaga napięcia zasilania około 12V - jeśli zdarza się, nawet chwilowo, że napięcie spada poniżej 12V, to może zaniżać wskazywaną prędkość. Choć może przy szybkiej jeździe napięcie nie będzie spadać poniżej 12V? ;)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista elektronik
    Kiedyś ze znajomym zastanawialiśmy się, jak robić z tym pomiarem (chodziło o to, żeby liczenie obrotów mogło możliwie dokładnie określić przejechaną drogę roweru). Wniosek: opona ma wszyte kordy, które nie pozwalają jej zmieniać obwodu (sama guma łatwo się rozciąga, ale kord nie) - dlatego uginanie się opony prawie nie zmienia drogi przejechanej na obrót koła.
  • Poziom 15  
    kaamil1984 napisał:
    A można spytać dlaczego chcesz użyć takiego drogiego i bogato wyposażonego przyrządu, a nie zwykłego woltomierza za kilkadziesiąt zł?

    Już tłumaczę :)
    Dlatego że "takie akurat mam niepotrzebne" , oraz dla tego że w prosty sposób można sobie ustawić progi zadziałania przekaźników wbudowanych w wyświetlacz.

    Nie mam jeszcze tarczy abs ale dziś mierzyłem koła i średnica jest około 390mm co daje 1225,22 mm obwodu ( w przybliżeniu gdyż nie mogłem dokładnie zmierzyć obwodu gdyż koła stoją jeszcze na szynach).
  • Poziom 15  
    A wiec , dziś dorwałem tarczę ABS , ma 48 zębów, doradźcie koledzy jak to wszystko przeliczyć aby w połączeniu z LM'em to "zagrało" ... jak poprzeliczać obwód koła , ilość impulsów itp... Przyznaję że z matmy byłem bardzo słaby ...

    Czy układ mogę składać według tej aplikacji ? W jaki sposób najlepiej zrealizować układ prędkościomierza?
  • Poziom 13  
    Witam.

    Jest jeszcze jedno pytanie: Gdzie chcesz to koło zębate zamontować ? (jeżeli do roweru to możesz się bawić)
    Kiedyś miałem ten sam problem co ty. (Zrealizować pomiar prędkości)
    Sprawa wydawała się banalnie prosta, a zarazem problematyczna bowiem nie każdy fachowiec z ulicy może sobie takie koło zębate zainstalować na osi. Firma która ma takie uprawnienia krzyczy sobie naprawdę duże pieniądze.
    Problem rozwiązałem w inny sposób. (na pokładzie był już impulsator. Trzeba tylko było rozpracować sygnaturę pulsów, oraz wykonać prosty filtr eliminujący szumy)
  • Poziom 15  
    sylwek tedi napisał:
    Jest jeszcze jedno pytanie: Gdzie chcesz to koło zębate zamontować ? (jeżeli do roweru to możesz się bawić)

    Koło zębate będzie zamontowane na osi drezyny, pojazd nie będzie jeździł po drogach ani torach publicznych ;) Jest to konstrukcja "samoróba" jakich wiele także kwestię czy mogę to zamontować czy nie zostawmy w spokoju...

    Doradźcie koledzy czy w podstawowej aplikacji układu mogę jako "sensor" użyć czujnika ABS ?
  • Specjalista elektronik
    Po pierwsze, czy ten czujnik działa "statycznie", to znaczy daje sygnał przy dowolnie małej prędkości obrotu? Czujnik magnetooporowy/hallotronowy daje napięcie z grubsza niezależne od prędkości obrotu, wymaga zasilania; czujnik z cewką nie wymaga zasilania, ale przy małej prędkości obrotu daje napięcie proporcjonalne do prędkości - jest jakaś minimalna prędkość, przy której można je wykryć, przy mniejszej czujnik "nie zobaczy" ruchu. Po drugie, jeśli potrzebujesz określać nie tylko wielkość prędkości, ale i kierunek ruchu (przód, czy tył), to czujnik ABS może się nie nadawać - jego sygnał raczej nie zależy od kierunku ruchu.
  • Poziom 42  
    Dobrym ? rozwiązaniem może być czujnik kontraktronowy , podobny do czujnika na tylnym moście starszych BMW. Jeden impuls na jeden obrót osi drezyny.
  • Specjalista elektronik
    Wady czujnika kontaktronowego: (1) ograniczona trwałość; (2) przy większej prędkości jazdy, bądź wstrząsach (stukanie na złączeniach szyn) może nie działać prawidłowo (brak impulsu, bo nie zdąży zareagować, albo dodatkowy impuls wywołany przez wstrząs); (3) jeden czujnik nie określi kierunku ruchu (wciąż nie wiem, czy to wykrywanie kierunku ruchu jest potrzebne), mogą to zrobić dwa czujniki umieszczone tak, że obszary ich aktywności się przekrywają (czyli kolejno włącza sie k1, włącza się k2, wyłącza się k1, wyłącza się k2), albo trzy czujniki (bez nakładania się obszarów aktywności, czyli kolejno impulsy z k1, k2, k3).
  • Poziom 21  
    Zawsze jest opcja tarczy z dziurkami albo ząbkami (może być ta od czujnika magnetycznego) i detekcja układem IR-LED - fototranzystor/fotodioda. Tylko taki układ może być mocno wrażliwy na zabrudzenia i kurz. Dlatego raczej w takich zastosowaniach używa się czujników reluktancyjnych albo (lepiej) hallotronowych.
  • Specjalista elektronik
    Określenie "czujnik reluktancyjny" jest nieprecyzyjne, bo pasują do niego różne czujniki, różniące się właściwościami - może być czujnik reluktancyjny z hallotronem/magnetoopornikiem (są układy z magnetoopornikami symulujące hallotron i działające dużo lepiej od hallotronu w takich zastosowaniach), albo z cewką.
  • Poziom 15  
    Koledzy, mi chodzi o aplikację układu LM2917N , na czujnikach z ABS'u się nie znam, jedynie wydaje mi się że będzie to dobry i dokładny pomiar... Temat jak zawsze zbacza ... Ja zadałem proste pytanie czy mogę wykonać układ w podstawowej aplikacji ... LM jest mało dostępny, znalazłem go w trzech sklepach, żeby zamówić 1 sztukę musiałem zrobić zamówienie na 50zł bo poniżej nie wysyłają ... teraz koszt wytrawienia płytki (raczej zamówienia bo nie bawię się w trawienie od 10 lat) ... Znów koszty.... Gotowiec na uP wołają tu koledzy 150zł a chciałem taniej ... to robi się dyskusja offtopowa ....
  • Specjalista elektronik
    Może zamiast "wydaje się" lepiej byłoby przeczytać opis techniczny tego czujnika? Dane, jakie powinny w nim być, pomogłyby dostosować układ do parametrów czujnika i zrobić go z łatwo dostępnych elementów. Zapewne w różnych samochodach bywają stosowane różne czujniki, a na naszym forum jasnowidzów raczej nie ma, więc nie odgadniemy, jakiego czujnika chcesz użyć, i w konsekwencji, nie wiemy, jaki powinien być układ.
  • Poziom 42  
    Napisane w pierwszym poście jak byk - panie fizyk!

    do Tomka: jaki wskaźnik szybkości chcesz zastosować , wskazówkowy , diodowy czy cyfrowy?
  • Poziom 15  
    emeryt2 napisał:
    jaki wskaźnik szybkości chcesz zastosować , wskazówkowy , diodowy czy cyfrowy?


    Napisałem w pierwszym poście, wskaźnik Simex , preferowane rodzaje wejść : 0-10V, 0-5V, 1-5V, 2-10V...
  • Specjalista elektronik
    :arrow: emeryt2 Napisane w pierwszym poście jak byk - panie fizyk!
    W pierwszym poście jest czujnika i tarczy impulsowej z układu ABS samochodu - potrafisz na podstawie tej informacji ustalić, jakie napięcie daje ten czujnik i czy zależy ono od prędkości obrotowej tarczy? Jeśli potrafisz, to opisz, jak to zrobić, może czegoś będę mógł się nauczyć.
  • Poziom 15  
    No właśnie ja nie wiem jakie napięcie daje taki czujnik i między innymi dlatego założyłem ten temat z nadzieją że ktoś będzie wiedział jaką zastosować aplikację dla czujnika ABS...

    W innym temacie znalazłem taką informację:
    Cytat:
    czujnik w czasie jazdy generuje sygnał zmiennonapięciowy. Jest to również jeden ze sposobów sprawdzania: podłączasz woltomierz prądu zmiennego (tam, gdize sprawdzałeś oporność) podnosisz dane koło i nim kręcisz. W Mercedesie przy tempie obrotu 1/sek jest generowane napięcie rzędu ok. 0.4 wolta.
  • Specjalista elektronik
    #21 Zapewne w różnych samochodach bywają stosowane różne czujniki
    Ustal wreszcie, jaki to czujnik i co on daje, bo bez tego nic nie wiadomo i błądzi się po omacku.

    A jak cytujesz coś z innego tematu, to podawaj link - taki fragment poza kontekstem może mylić.

    Jeśli to jest czujnik z cewką i niczym więcej, a ma parametry podobne do opisanych, to wystarczy prosty układ z powszechnie dostępnych części. Tylko że to trzeba najpierw sprawdzić...
  • Poziom 34  
    Chcesz jak najlepiej zrealizować pomiar prędkości? Tylko GPS, a jego częstotliwość pracy dobierz pod kątem wymaganej precyzji pomiaru.
  • Specjalista elektronik
    Częstotliwość sygnału GPS raczej jest określona przez nadajniki na satelitach... Ale wątpię, czy GPS jest najlepszy - dopóki nie ustali pozycji (to często trwa parę minut i nie zawsze się udaje), nie daje informacji; potem rzeczywiście potrafi precyzyjnie określać prędkość i kierunek ruchu.
  • Poziom 15  
    Jak wspominałem tarczę już mam, na dniach mam mieć czujnik i chyba najlepiej będzie jak podłączę go do oscyloskopu i się okaże jaki daje sygnał ...
    Co do dokładności pomiaru to nie chodziło mi aby pomiar był idealny i nie wiem po co koledzy piszą tu o GPS... "dokładność" miałem na myśli częstotliwość odświerzania czy jak to nazwać, i dlatego zdecydowałem się na czujnik i tarczę z ABS samochodowego a nie jeden czy dwa magnesy i kontaktron ...

    W jaki sposób najlepiej zrealizować układ prędkościomierza?
  • Poziom 26  
    Zrób zdjęcia czujnika ABS jak już go dostaniesz, jak wiesz jak podłączyć, (w sensie który pin odpowiada za co) to podłącz do oscyloskopu, pokręć tą tarczą i wrzuć tutaj oscylogramy wtedy się coś wymyśli.