Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem 3-fazowym lewo prawo + krańcówki (automat)

22 Kwi 2014 22:00 11958 15
  • Poziom 9  
    Witam, mam pewien problem czytałem i szukałem na forum ale nic nie znalazłem
    jeden z lepszych tematów to https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1255466-0.html niestety dość leciwy i niestety nie odpowiada na mój problem.
    Chciałbym się dowiedzieć czy można zrobić sterowanie lewo prawo na stycznikach, żeby działało tak:
    (silnik będzie sterował bramą do polerowania lewo-prawo-lewo-prawo itd itd)
    brama dojeżdża do krańcówki i zmiana obrotów silnika i w drugą stronę podobna sytuacja, w momencie naciśnięcia przycisku stop (zwykły stop nie awaryjny) silnik kończy cykl i się zatrzymuje tylko po lewej stronie a nie po prawej.
    Jeżeli ktoś by miał jakieś pomysły to proszę o pomoc.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    Takich tematów podobnych do twego jest sporo, jeden z nich to również:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic942014.html
    Tam też parę schematów, nie chcę powielać tematów.
    Generalnie do zmiany kierunku obrotów silnika trójfazowego, wystarczy zamiana
    kolejności podłączenia dwóch dowolnych faz.
  • Poziom 9  
    Dziękuję za odpowiedź wszystko jest ok tylko, że:
    1- sam silnik sobie ma zmieniać obroty poprzez najeżdżanie bramą na krańcówki
    2- w momencie naciśnięcia przycisku stop (zwykły stop nie awaryjny) silnik kończy cykl i się zatrzymuje tylko po lewej stronie a nie po prawej, nie wiem jak to "ugryź" czy dodać jeszcze jedną krańcówkę (parking) do której silnik będzie wracał i z której będzie startował poniżej schemat zapożyczony z tematu który podał artcreator

    Sterowanie silnikiem 3-fazowym lewo prawo + krańcówki (automat)


    maszyna będzie podobna do tej polerka do mebli
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Specjalista Automatyk
    Sterowanie silnikiem 3-fazowym lewo prawo + krańcówki (automat)
    Praca odbywa się między krańcówkami S16 i S17;
    Włączamy łącznikiem PRACA;
    jeżeli napęd stoi na S16 to załączy się R01 i samopodtrzyma oraz załączy KM11 (silnik)
    napęd dojdzie do S17 - załączy R02 i samopodtrzyma, załączy KM10 (silnik) oraz rozłączy R01.
    Taka cykliczna praca będzie się odbywać aż do rozłączenia łącznika PRACA - wtedy niezależnie od położenia napędu i kierunku ruchu cały cykl zakończy się po osiągnięciu S16.
    Przycisk astabilny ROZRUCH jest potrzebny tylko wtedy, kiedy napęd stoi między krańcówkami i żadna nie jest wysterowana.
    ps. oznaczenia odnoszą się do publikowanego wyżej schematu "siłowego".
    Problemem może być natychmiastowa zmiana kierunków obrotów po najeździe na krańcówkę (przeciążenia silnika i napędu - zależne od bezwładności i ciężaru napędu)
  • Poziom 9  
    Co do opóźnienia to dołożę jeden przekaźnik R03 który by sterował KM11 uzyskałbym dodatkowe opóźnienie zmiany kierunku, opóźnienie rzędu 20ms,
    silnik będzie wolno obrotowy a masa bramy nie przekroczy 20kg a prędkość przejazdowa bramy nie przekroczy 1mb/15 - 20s,
    rozważam jeszcze opcje zdublowania krańcówki S16 przez przełącznik krzyżowy żeby po rozłączeniu PRACA brama dojechała do S15 (parking)

    Sterowanie silnikiem 3-fazowym lewo prawo + krańcówki (automat)
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    pafciowaw napisał:
    Sterowanie silnikiem 3-fazowym lewo prawo + krańcówki (automat)
    Praca odbywa się między krańcówkami S16 i S17;
    Włączamy łącznikiem PRACA;
    jeżeli napęd stoi na S16 to załączy się R01 i samopodtrzyma oraz załączy KM11 (silnik)
    napęd dojdzie do S17 - załączy R02 i samopodtrzyma, załączy KM10 (silnik) oraz rozłączy R01.
    Taka cykliczna praca będzie się odbywać aż do rozłączenia łącznika PRACA - wtedy niezależnie od położenia napędu i kierunku ruchu cały cykl zakończy się po osiągnięciu S16.
    Przycisk astabilny ROZRUCH jest potrzebny tylko wtedy, kiedy napęd stoi między krańcówkami i żadna nie jest wysterowana.
    ps. oznaczenia odnoszą się do publikowanego wyżej schematu "siłowego".
    Problemem może być natychmiastowa zmiana kierunków obrotów po najeździe na krańcówkę (przeciążenia silnika i napędu - zależne od bezwładności i ciężaru napędu)


    Próbuję zrozumieć ten układ i zastanawia mnie co będzie po otwarciu łącznika "praca". Z tego co rozumiem krańcówki działają na załącz i zdjęcie zasilania z krańcówki 16 powoduje ze nie ma prądu do przełączenia przekaźników i silnik kreci sie dalej w tą sama stronę. Co przeoczyłam?
  • Poziom 9  
    ja szczerze powiem, że długo nie siedziałem w elektryce przemysłowej i leże ze sterowaniem,
    obwody siłowe są proste ale wysterowanie tego to już na chwile obecną czarna magia,
    kwestia pól roku i będzie dobrze, zwykłe lewo prawo z blokadą i zwykłym stopem nie ma problemu,
    nawet dojrzałem że w obwodzie siłowym nie zmienią się obroty bo fazy są tylko lustrzanym odbiciem
    a to nie będzie miało chyba wpływu na zmianę obrotów tak przynajmniej mi się wydaje bo kiedyś podobnie zrobiłem i nie zmieniło to kierunku obrotów
  • Pomocny post
    Specjalista Automatyk
    Brawo Kol. Alana - faktycznie zrobiłem błąd...-(
    Gwoli poprawienia się - troszkę zmodyfikowany schemat.
    Sterowanie silnikiem 3-fazowym lewo prawo + krańcówki (automat)
    Dla celów bezpieczeństwa maszyny warto by sterowanie zrobić na 24 Vdc, przekaźniki 2P (jeden styk do samopotrzymania, drugi do sterowania 230 Vac dla styczników), zastosować czujniki indukcyjne itd...
  • Poziom 9  
    pafciowaw napisał:
    Brawo Kol. Alana - faktycznie zrobiłem błąd...-(
    Gwoli poprawienia się - troszkę zmodyfikowany schemat.
    Sterowanie silnikiem 3-fazowym lewo prawo + krańcówki (automat)
    Dla celów bezpieczeństwa maszyny warto by sterowanie zrobić na 24 Vdc, przekaźniki 2P (jeden styk do samopotrzymania, drugi do sterowania 230 Vac dla styczników), zastosować czujniki indukcyjne itd...




    zasilanie sterowania będzie oczywiście 24Vdc a przekaźniki R15 2P firmy Relpol,
    czy opcja zdublowania krańcówki S16 przez przełącznik krzyżowy da taki efekt żeby po rozłączeniu PRACA brama dojechała do S15 (parking) i wyłączyła urządzenie??
  • Pomocny post
    Specjalista Automatyk
    Do przemyślenia:
    Sterowanie silnikiem 3-fazowym lewo prawo + krańcówki (automat)
    Dodatkowo - krańcówki awaryjne, najlepiej mechaniczne umieszczone poza obszarem normalnej pracy - na wszelki wypadek gdyby któryś z przekaźników nie zadziałał poprawnie.
  • Poziom 37  
    Do sprawdzenia: jeżeli przełączysz przełącznik praca podczas jazdy w prawo silnik straci zasilanie.
    Osobiście w tym układzie widziałabym już jakiś przekaźnik programowalny [np Siemens Logo] albo proste PLC. Dodatkowo można by zrobić opóźnienia pomiędzy praca w przeciwnych kierunkach.
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    Powinno działać wg twoich założeń, będziesz potrzebował jedną krańcówkę z trzema parami zestyków (lub dodatkowy przekaźnik).
    Pominąłem wył. awaryjny, termik itp
    Tak jak pisał kolega wyżej wskazane były by opóźnienia pomiędzy przełączeniami.
    Proszę ocenić zawartość merytoryczną, nie wykonanie schematu :)

    Sterowanie silnikiem 3-fazowym lewo prawo + krańcówki (automat)
  • Poziom 9  
    Macie pomysły jak opóźnić przełączanie bo ja wymyśliłem żeby dać zamiast KM10 i KM11 (Q1 i Q1R w innym schemacie) dać przekaźniki które będą sterowały stycznikami da to opóźnienie rzędu 20ms bo tyle czasu maja R15 myślę też nad stycznikami z programowanym czasem ale koszt zbyt duży może macie jakieś inne myśli??
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    przekaźnik czasowy z funkcją opóźnionego załączenie koszt od ok 50 zł
  • Poziom 28  
    Jako że nie umiem rysować na komputerze to sprubuję wyjaśnić; kręci prawo lewo czyli 2 styczniki oraz jedna specyficzna krańcówka wykonana np. na żyłce która jeżdzi równolegle z napędzającym ją łańcuchem styk stały ten na gózku żyłki podłączony do zaslania po obydwu jego stronach w odległości hamowania styk lewy do stycznika obroty prawe i odwrotnie, ustawić tak aby przed zatrzymaniem zdążyło włączyć drugi stycznik załatwiona sprawa zmiany obrotów i dość przyjemnego wychamowania teaz tylko na drodze od styku krańcówki do stycznika styk rozwierny który przerwie pracę powtórnie zwarty ją przywróci.
  • Poziom 9  
    schematy są teraz lista zakupów i do roboty,
    jeszcze tylko pospawać tu i tam i zobaczymy co będzie potrzebne, jak zawsze wszystko wychodzi w praniu. Jak będę miał jakieś pytania to je zadam;)
    Na chwile obecną dziękuję wszystkim za pomoc, każdy pomógł.