Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

FAAC 741 - podłączenie silnika bez sterownika

23 Kwi 2014 10:03 3468 12
  • Poziom 16  
    Witam.
    Kupiłem napęd do bramy przesuwnej jak w temacie, bez sterownika - sam silnik z przekładnią w obudowie. Chce do niego dorobić sterowanie na przekaźnikach.

    Co mnie interesuje, to jaki powinien tam być kondensator i jak to podłączyć aby chodziło prawo lewo. Oraz która żyła z silnika "jest od czego"?

    Mógłby mi ktoś narysować albo opisać schemat połączenia silnika z kondensatorem dla kierunku w prawo i w lewo?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 39  
    Jak nie radzisz sobie z odnalezieniem tych podstawowych informacji radze zaniechać pomysł samodzielnego podłaczania zwłaszacza pod inny sterownik.
    Za 200 zł kup gotowy DTM VARIA i nie rób rzeźb, bo będzie drożej i gorzej...
    I zacznij od instrukcji 741 tam jest wszystko napisane.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 16  
    Gdybym chciał kupić gotowy, to już bym dawno to zrobił..
    Prosze o sprawdzenie schematu.
    FAAC 741 - podłączenie silnika bez sterownika
  • Poziom 39  
    A gdzie "bezpieczeństwo" w Twoim układzie? Fotokomórki, zabezpieczenie przez przygnieceniem człowieka, pojazdu?
    A jak będziesz chciał zatrzymać bramę , gdy sie zamyka lub otwiera?
  • Poziom 16  
    Napęd ma służyć do zupełnie innych celów.. Nie rozumiem po co takie posty. Zadałem proste pytanie i chciałbym się czegoś nauczyć i dowiedzieć. Mogę liczyć na pomoc forum w tej kwestii?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Kumasz dobrze, podłączenie ok. Tylko sprawdź pojemność kondzia z oryginalnym 741 ( nie pamiętam i mogę się mylić ale czy nie ma być w okolicach 8 mkf- sprawdź.... nie może być ani większy ani mniejszy tylko dokładnie taki jak zaleca producent - w tym przypadku większy nie znaczy lepszy....) .
    I jednak uwaga - ja osobiście olewam narzucone prawidła i wydumane unijne kwestie bezpieczeństwa ( tak jakby spełnianie norm mogło kogoś ocalić a porządny dobry zaizolowany kabel ale bez unijnego certyfikatu zabić) ale pamiętaj że operujesz na 220 V i to może zaboleć .....

    Moderowany przez Łukasz-O:

    Kolega pisze na forum technicznym, tu obowiązują pewne standardy.
    3.1.11. Zabronione jest publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.
    Ostrzeżenie # 1

  • Poziom 16  
    No w końcu jasna odpowiedz :) Kondensator taki podaje producent w instrukcji.
    Spokojnie.. jestem elektrykiem z doświadczeniem i krzywdy sobie nie zrobię. Więc zanim zrobię sobie krzywdę lub zepsuje urządzenie wole spytać na forum dla pewności.

    Możecie mi jeszcze powiedzieć czy kolory poszczególnych żył z silnika dobrze podłączam?
    Kupiłem samą przekładnie z silnikiem i dlatego moje pytania.

    Pozdrawiam
  • Poziom 30  
    Kondensator na Brązowy / Czarny , przynajmniej u mnie tak jest i działa .
  • Poziom 39  
    Kondensator do 741 ma ok. 12uF.

    matii_speed napisał:
    Napęd ma służyć do zupełnie innych celów.. Nie rozumiem po co takie posty. Zadałem proste pytanie i chciałbym się czegoś nauczyć i dowiedzieć.

    Jest to podforum dotyczące napędów do bram i pisane tu posty sa po to by nie rozprzestrzeniać złych nawyków i błędnych praktyk , zatem zasady bezpieczeństwa na tym forum chyba obowiazują. Jeśli ma być do innych celów można było napisać od razu i sie nie denerwować. Nie zmienia to faktu, że prosty układ tylko z krańcówkami jest stosunkowo niebezpieczny przy tym dość mocnym automacie, równie z dla samego silnika w razie , gdy coś nie zadziała. Sterownik o którym wcześniej pisałem ma amperometryczna ochrone silnika.
    kotbury napisał:
    I jednak uwaga - ja osobiście olewam narzucone prawidła i wydumane unijne kwestie bezpieczeństwa ( tak jakby spełnianie norm mogło kogoś ocalić a porządny dobry zaizolowany kabel ale bez unijnego certyfikatu zabić) ale pamiętaj że operujesz na 220 V i to może zaboleć ....

    Olewać możesz u siebie na podwórku, a nie u klienta. Wszystko jest dobrze do jakiegos incydentu, albo wypadku. A wtedy zapewniam Cie , że winny musi sie znaleźć i w pierwszej kolejności bedzie to instalator. Niestety bardzo czesto spotykam montaże automatów wykonane solidnie mechanicznie, ale tragicznie elektrycznie, np. żółto/zielony przewód jest w 80% nie podłaczony , a nawet wycięty !
    Przepracowałem kilkanaście lat w działach utrzymania ruchu w wielu zakładach przemysłowych i pierwszym kryterium podczas napraw i montażu czegokolwiek było: czy nie zrobi to komuś krzywdy i trzeba było brać pod uwage niestety najgłupszego użytkownika- kosmos i głupota ludzka nie maja granic...
  • Poziom 21  
    Hej matti,
    Kolega Mol ma oczywiście rację,
    Twój schemat jest OK, silnik będzie się kręcił raz w jedną, raz w drugą,
    Identycznie działają silniki roletowe,
    Kolega Łukaszewicz chyba jednak delikatnie lobbuje, zasłaniąjąc się bezpieczeństwem.....
    Na podforum można zadać pytanie jak sterować siłownikiem do bram, bo któż wie to lepiej niż to podforum,
    A kolegę kotaburego podziwiam za niezależne myślenie...
  • Poziom 16  
    Witam.
    Siedzę na forum już kilkanaście lat. Choć nie śledzę na bieżąco tematów z braku czasu, to czasami zadaje (może dla niektórych głupie i błahe) pytania - po to to forum chyba.
    Pytam jak podłączyć popularne urządzenie żeby działało, a kilka pierwszych postów jest o bezpieczeństwie albo innych rozwiązaniach. Jak dla mnie jest to czytanie bez zrozumienia, albo chęć zaistnienia i nabicia sobie punktów.
    Jesteśmy po to żeby sobie pomagać a nie prawić morały..

    Dziękuje za potwierdzenie mojej tezy, mam nadzieje że komuś się przyda i dostanie odpowiedz "klikając tylko myszką"
  • Specjalista AGD
    matii_speed napisał:

    Pytam jak podłączyć popularne urządzenie żeby działało, a kilka pierwszych postów jest o bezpieczeństwie albo innych rozwiązaniach. Jak dla mnie jest to czytanie bez zrozumienia, albo chęć zaistnienia i nabicia sobie punktów.

    Oj kolego, nie masz racji. Bezpieczeństwo w automatyce bram jest priorytetem, nie życzę Ci dowiedzieć się o tym po jakimś nieszczęściu. Fakt, że automatyka będzie działała na Twojej posesji nie zwalnia Cię od odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych użytkowników Twoich wariacji podłączeniowych. Nie radzę podłączać siłowników na skróty bez jakiejś sensownej elektroniki sterującej wraz z fotkami, szkoda ludzi ,zwierząt i samochodów znajdujących się w obrębie poruszającej się bramy bez zabezpieczeń.
    matii_speed napisał:
    Napęd ma służyć do zupełnie innych celów.
    Jeśli choć pobieżnie wyjaśnisz do jakich celów to może choć trochę zrozumiem Twoją indolencję do zabezpieczeń.
  • Poziom 16  
    Napęd małej można to nazwać - "suwnicy".
    Schemat jaki narysowałem to szkic podłączenia samego silnika, a nie schemat instalacji.
    W całej instalacji będą oczywiście krańcówki, stop awaryjny, zab. przeciążeniowe, itp.
    Ja w poście nie pytam o schemat instalacji, tylko schemat podłączenia silnika.