Problem dotyczy Opel Corsa B 1.4 (1998r.) z silnikiem C14NZ wyposażonym w klimatyzację i ABS.
Temat ciągnie się już 3-4 miesiące. Na początku w ogóle nie zapalał - migała kontrolka silnika, nawet jeśli na chwilę samochód odpalił to tak jakby był od razu wygaszany zanim zdążył osiągnąć obroty biegu jałowego. Stwierdzona była awaria cewki zapłonowej i to zostało wymienione + przewody WN i parę innych rzeczy (m.in. naprawiana była jakaś płytka, gdzie okazało się że są zimne luty od instalacji kidnapera - przez 10 lat nie miałem o tym pojęcia czyli nie używałem tego, może pierwszy właściciel coś tam mieszał we zeszłym stuleciu).
Stan obecny jest taki że nie wiadomo do końca czemu i kiedy, ale czasem i wydaje się że przy większej wilgotności (100% pewności nie można mieć), powyżej opisane problemy wracają. Samochód potrafi chodzić przez tydzień bez problemu, a potem pojawiają się problemy z jego uruchomieniem: pali się kontrolka check engine (tzn. czasem mryga, czasem się pali przy włączonym silniku, czasem jest ok), czasem silnik po prostu gaśnie (całkiem jakby immo go odciął).
Poczytałem nieco forum i dokładnie takich objawów nie znalazłem, na moje skromne zdolności analityczne prawdopodobny jest czujnik położenia wału korbowego, trafiłem też na coś takiego jak zbierająca się woda w odmie, co mogło by pasować do podejrzenia o zwiększoną wilgotność. Z tego też powodu coś z wlotem powietrza mogło by być powiązane (przepływomierz?) lub jakiś czujnik który jest np. zamulony, a pod wpływem wilgoci tworzy się maź, która zaburza jego odczyty (więc może i od drugiej strony np. sonda lambda też warto podejść). Takie moje teoretyzowanie...
Samochód wracał już dwukrotnie do warsztatu ale usterka nie została usunięta. Z tego co wiem pierwotnie w komputerze nic się nie pokazywało, przy drugiej wizycie została usunięta potencjalna możliwość odcięcia (nie pamiętam co - coś na wiązce chyba). Dostałem również info o kodach które wystąpiły przy ostatniej wizycie (wraz z opisem jak niżej):
P0335 - nieprawidłowy sygnał z czujnika obrotów wału korbowego A
P1640 - końcówki mocy w sterowniku - nieprawidłowe działanie
P1502 - immobilizer - brak sygnału
P1503 - immobilizer - nieprawidłowy sygnał
Dodam tylko że jeśli silnik zostanie wygaszony, to można go uruchomić ponownie bez wyjmowania kluczyka. Może być wtedy problem jeśli nie doda się gazu - wtedy jakby od razu jest wygaszany, ale po dodaniu gazu przy rozruchu silnik się uruchomi (to sugeruje potencjalny problem z wolnymi obrotami oprócz ewentualnego odcięcia przez immo). Usterka występuje bardzo nieregularnie, jeśli ktoś by miał jakieś sugestie jak do tego podejść będę wdzięczny.
======
Na koniec dla najcierpliwszych nagrania z występującej usterki - tj. jak silnik potrafi się zachowywać wraz z opisem otoczki.
Sytuacja wystąpiła 2 razy przed zmianą akumulatora, oraz dwukrotnie po - opisane są te drugie. Pierwsze wystąpienie to 23.02. Samochodu mimo ok. 10 prób rozruchu nie udało się uruchomić. Podobnie było 24.02 o godz 15:40 i 20tej.
Poniższe filmy są z 27.02 ok. 17:15 - zaczynają się od drugiej próby uruchomienia silnika i dalej są w kolejności jak to wyglądało chronologicznie. Pomiedzy próbami był wyjmowany kluczyk, uzbrajany i dezaktywowany alarm, klapniecie drzwiami etc.
1. Drugie podejście do uruchomienia silnika:
https://www.youtube.com/watch?v=gC3HjvKMSzk
2. Wystąpiło już wcześniej (przed zmianą akumulatora) - silnik po uruchomieniu sam wchodzi na 2,5k obrotów (bez dodawania gazu). Chwilę później silnik gaśnie.
https://www.youtube.com/watch?v=IN5f4Y1Mb1s
3. Taka sytuacja poprzednio występowała najczęściej - delikatnie słychać w tle jakby coś wygaszało silnik w momencie jego uruchomienia (wcześniej było to dużo bardziej wyraźne).
https://www.youtube.com/watch?v=7lCwIEzY7qY
4. Udało się uruchomić silnik. Ale 10 sekund po zakończeniu filmu silnik sam zgasł.
https://www.youtube.com/watch?v=2FBiHNO_0RE
Po kolejnym uruchomieniu problemy już nie wystąpiły problemy. Natomiast kolejne problemy z uruchomieniem były 9.03.2014 (marzec). Rano nie udało się uruchomić samochodu, podobnie wypadła próba koło godz. 20tej.
Potem problemy nie występowały i 2 tygodnie po tym czasie samochód był dużo częściej odpalany i wszystko było już ok.
Ciekawsze z ciągu trzech dni (9-11.04.2014) gdy było mokro.
5. Wygaszanie silnika:
https://www.youtube.com/watch?v=OEWWInZQxFc
6. Gaśnięcie przy rozruchu bez dodanego gazu:
https://www.youtube.com/watch?v=LWtwBhiDTAI
7. Uruchomienie niemożliwe:
https://www.youtube.com/watch?v=hWW79DpRrvs
8. Nieregularne obroty na jałowym:
https://www.youtube.com/watch?v=02RGw27H6jA
9. Kontrolka i odgłos przy dodaniu gazu:
https://www.youtube.com/watch?v=FW5Y6MWYNoM
10. Pad silnika po prawie dwóch minutach od uruchomienia:
https://www.youtube.com/watch?v=glWr52o20ao
11. "Nieprawidłowe sterowanie" - po dwóch dniach przerwy tj. uruchomienie silnika 13.04 trzyma przez dłuższy czas obroty 1800 zamiast 1100. Poza tym nic innego już nie wystąpiło. Deszcz nie padał.
https://www.youtube.com/watch?v=LO82HxGYIQM
Z (14.04) jeszcze zgrałem filmy
12. Problem z uruchomieniem po deszczu
https://www.youtube.com/watch?v=6oq5cY0-xJw
13. 5 minut później bo przez ten czas w ogóle nie udało się uruchomić silnika, wystąpiła taka ciekawostka że bieg jałowy miał 4k obrotów.
https://www.youtube.com/watch?v=X_oX4mxFbvM
Temat ciągnie się już 3-4 miesiące. Na początku w ogóle nie zapalał - migała kontrolka silnika, nawet jeśli na chwilę samochód odpalił to tak jakby był od razu wygaszany zanim zdążył osiągnąć obroty biegu jałowego. Stwierdzona była awaria cewki zapłonowej i to zostało wymienione + przewody WN i parę innych rzeczy (m.in. naprawiana była jakaś płytka, gdzie okazało się że są zimne luty od instalacji kidnapera - przez 10 lat nie miałem o tym pojęcia czyli nie używałem tego, może pierwszy właściciel coś tam mieszał we zeszłym stuleciu).
Stan obecny jest taki że nie wiadomo do końca czemu i kiedy, ale czasem i wydaje się że przy większej wilgotności (100% pewności nie można mieć), powyżej opisane problemy wracają. Samochód potrafi chodzić przez tydzień bez problemu, a potem pojawiają się problemy z jego uruchomieniem: pali się kontrolka check engine (tzn. czasem mryga, czasem się pali przy włączonym silniku, czasem jest ok), czasem silnik po prostu gaśnie (całkiem jakby immo go odciął).
Poczytałem nieco forum i dokładnie takich objawów nie znalazłem, na moje skromne zdolności analityczne prawdopodobny jest czujnik położenia wału korbowego, trafiłem też na coś takiego jak zbierająca się woda w odmie, co mogło by pasować do podejrzenia o zwiększoną wilgotność. Z tego też powodu coś z wlotem powietrza mogło by być powiązane (przepływomierz?) lub jakiś czujnik który jest np. zamulony, a pod wpływem wilgoci tworzy się maź, która zaburza jego odczyty (więc może i od drugiej strony np. sonda lambda też warto podejść). Takie moje teoretyzowanie...
Samochód wracał już dwukrotnie do warsztatu ale usterka nie została usunięta. Z tego co wiem pierwotnie w komputerze nic się nie pokazywało, przy drugiej wizycie została usunięta potencjalna możliwość odcięcia (nie pamiętam co - coś na wiązce chyba). Dostałem również info o kodach które wystąpiły przy ostatniej wizycie (wraz z opisem jak niżej):
P0335 - nieprawidłowy sygnał z czujnika obrotów wału korbowego A
P1640 - końcówki mocy w sterowniku - nieprawidłowe działanie
P1502 - immobilizer - brak sygnału
P1503 - immobilizer - nieprawidłowy sygnał
Dodam tylko że jeśli silnik zostanie wygaszony, to można go uruchomić ponownie bez wyjmowania kluczyka. Może być wtedy problem jeśli nie doda się gazu - wtedy jakby od razu jest wygaszany, ale po dodaniu gazu przy rozruchu silnik się uruchomi (to sugeruje potencjalny problem z wolnymi obrotami oprócz ewentualnego odcięcia przez immo). Usterka występuje bardzo nieregularnie, jeśli ktoś by miał jakieś sugestie jak do tego podejść będę wdzięczny.
======
Na koniec dla najcierpliwszych nagrania z występującej usterki - tj. jak silnik potrafi się zachowywać wraz z opisem otoczki.
Sytuacja wystąpiła 2 razy przed zmianą akumulatora, oraz dwukrotnie po - opisane są te drugie. Pierwsze wystąpienie to 23.02. Samochodu mimo ok. 10 prób rozruchu nie udało się uruchomić. Podobnie było 24.02 o godz 15:40 i 20tej.
Poniższe filmy są z 27.02 ok. 17:15 - zaczynają się od drugiej próby uruchomienia silnika i dalej są w kolejności jak to wyglądało chronologicznie. Pomiedzy próbami był wyjmowany kluczyk, uzbrajany i dezaktywowany alarm, klapniecie drzwiami etc.
1. Drugie podejście do uruchomienia silnika:
https://www.youtube.com/watch?v=gC3HjvKMSzk
2. Wystąpiło już wcześniej (przed zmianą akumulatora) - silnik po uruchomieniu sam wchodzi na 2,5k obrotów (bez dodawania gazu). Chwilę później silnik gaśnie.
https://www.youtube.com/watch?v=IN5f4Y1Mb1s
3. Taka sytuacja poprzednio występowała najczęściej - delikatnie słychać w tle jakby coś wygaszało silnik w momencie jego uruchomienia (wcześniej było to dużo bardziej wyraźne).
https://www.youtube.com/watch?v=7lCwIEzY7qY
4. Udało się uruchomić silnik. Ale 10 sekund po zakończeniu filmu silnik sam zgasł.
https://www.youtube.com/watch?v=2FBiHNO_0RE
Po kolejnym uruchomieniu problemy już nie wystąpiły problemy. Natomiast kolejne problemy z uruchomieniem były 9.03.2014 (marzec). Rano nie udało się uruchomić samochodu, podobnie wypadła próba koło godz. 20tej.
Potem problemy nie występowały i 2 tygodnie po tym czasie samochód był dużo częściej odpalany i wszystko było już ok.
Ciekawsze z ciągu trzech dni (9-11.04.2014) gdy było mokro.
5. Wygaszanie silnika:
https://www.youtube.com/watch?v=OEWWInZQxFc
6. Gaśnięcie przy rozruchu bez dodanego gazu:
https://www.youtube.com/watch?v=LWtwBhiDTAI
7. Uruchomienie niemożliwe:
https://www.youtube.com/watch?v=hWW79DpRrvs
8. Nieregularne obroty na jałowym:
https://www.youtube.com/watch?v=02RGw27H6jA
9. Kontrolka i odgłos przy dodaniu gazu:
https://www.youtube.com/watch?v=FW5Y6MWYNoM
10. Pad silnika po prawie dwóch minutach od uruchomienia:
https://www.youtube.com/watch?v=glWr52o20ao
11. "Nieprawidłowe sterowanie" - po dwóch dniach przerwy tj. uruchomienie silnika 13.04 trzyma przez dłuższy czas obroty 1800 zamiast 1100. Poza tym nic innego już nie wystąpiło. Deszcz nie padał.
https://www.youtube.com/watch?v=LO82HxGYIQM
Z (14.04) jeszcze zgrałem filmy
12. Problem z uruchomieniem po deszczu
https://www.youtube.com/watch?v=6oq5cY0-xJw
13. 5 minut później bo przez ten czas w ogóle nie udało się uruchomić silnika, wystąpiła taka ciekawostka że bieg jałowy miał 4k obrotów.
https://www.youtube.com/watch?v=X_oX4mxFbvM