Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakie silniki do koptera/dronu

mk94 23 Kwi 2014 23:45 9729 7
  • #1 23 Kwi 2014 23:45
    mk94
    Poziom 12  

    Witam.
    Wraz z 3 kumplami podjęliśmy się zadania zbudowania drona który będzie posiadać 6 silników. Dlaczego 6? Zależy nam na udźwigu, chcemy załadować tam pokaźną kamerę na żyroskopie, oraz trochę innych pierdół :). Czasu mamy i dużo i mało, bo mamy 3 lata, ale jesteśmy dopiero początkującymi elektronikami (obecnie pierwszy rok elektroniki i telekomunikacji)
    Do rzeczy. Moja działka to sterowanie. Na początek muszę nauczyć się jak sterować takim silnikiem i tu padła pierwsza sugestia ze strony Pana Mgr, który będzie się tym opiekować, żeby był to silnik bez szczotkowy BLDC, a ja chciałem was co sądzicie o tych silnikach i czy może można wykorzystać coś innego, nowszego itd. ?
    Pozdrawiam

    1 7
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 24 Kwi 2014 00:15
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Obecnie silnik BLDC są standardem w takich zastosowaniach. Mają najwyższą sprawność, są lekkie, mocne, w miarę oszczędne i dostępne na szeroki zakres napięć i moc.
    Są do nich dostępne typowe regulatory modelarskie, którymi steruje się po prostu sygnałem PWM.

    Natomiast, to jakie to będą silniki, to musicie mieć już jakieś założenia konstrukcji co do jej całkowitej masy startowej.

    Napęd będzie mniej istotną częścią projektu, gdyż jest niejako osobnym torem prądowym, niezależnym od automatyki i sterowania. Podejrzewam, że znając już wyjściową masę startową z ładunkiem, dość łatwo znajdziecie zestaw silników ze śmigłami, dającymi ciąg ok 120% masy maksymalnej na 3 silnikach (na wypadek awarii, można odciąć co drugi silnik i mieć zapas mocy by wylądować z cennym ładunkiem),

    Skupcie się na sterowaniu silnikami (sygnał sterujacy PWM), automatyce, zabezpieczeniach przed różnymi sytuacjami, sterowaniu kamerą i telemetrii zwrotnej.

    Poza tym, warto podpatrzeć istniejące rozwiązania heksakopterów.

    1
  • Relpol
  • Pomocny post
    #3 25 Kwi 2014 01:22
    gany1
    Poziom 2  

    Proponuje udać się na forum rc-fpv jest tam cały dział poświęcony konstrukcjom takich multikopterów.

    Na razie nic lepszego od bldc nie wymyslono bo najłatwiej sterować obrotami silników.

    Sam obecnie pisze inżynierke w tym kierunku z konstrukcji takiego multikoptera wiąze się to z zaprojektowaniem płytki sterującej, zbudowaniem całej konstrukcji na 17 calowych śmigłach silnikach na niskim kv i zasilaniu z bateri 6s ze specjalnych ogniw. Cel osiągniecie około 100minut w powietrzu plus rozwiązania programistyczne jakieś ciekawe których jeszcze nie sprecyzowałem.

    0
  • #4 26 Kwi 2014 10:25
    mk94
    Poziom 12  

    Właśnie jestem po rozmowie z opiekunami projektu i zdecydowaliśmy że mózgiem będzie Discovery STM 32 F4, Do kolejnego spotkania muszę zrobić rozpoznanie w silnikach BLDC, ile kosztują jakie mają osiągi i potrzeby. No i zaczynamy uczyć się programować Discovery. Do tegg czasu muszę jeszcze ogarnąć jak się steruje takim silnikiem i jak odczytuje informacje zwrotną o obrotach silnika.
    Dziękuję za odpowiedzi.

    0
  • Pomocny post
    #5 26 Kwi 2014 18:27
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Silniki BLDC kosztują od 5-6$ do kilkunastu tysięcy dolarów. Zależy od konstrukcji.
    Żeby rozbić jakieś rozpoznanie, to musisz znać przy najmniej w przybliżeniu docelową masę konstrukcji. Bo inaczej nie masz pojęcia czego szukać.
    W silnikach modelarskich BLDC podaje się zwykle do jakiego śmigła jest przeznaczony silnik i jaki osiąga ciąg z tym śmigłem przy pracy nominalnej ciągłej.
    Dla was - wartość ta razy 3 = ±masa modelu-20%. Koszt zaś razy 6.
    Określ sobie jakieś przedziały - 3kg, 6kg, 12kg - do nich dobierz silnik. potem wybierzecie silnik dokładnie, jaki potrzebujecie - gdy już będzie konstrukcja, zasilanie, ładunek - znany.
    Pamiętajcie by wybierać z zapasem w górę. Nigdy na styk.

    0
  • #6 28 Kwi 2014 23:51
    mk94
    Poziom 12  

    Zakłady że będzie ważyć ze wszystkim jakieś 5 kg, jak znaleźć odpowiedni silnik? Skaczę po sklepach itd, ale przeważnie mają silniczki które nie poradzą sobie z taką masą.

    Dodano po 4 [godziny] 56 [minuty]:

    Mam jeszcze jedno pyt. muszę wiedzieć na jutro jak się steruje 4 fazowym silnikiem BLDC, i jak się odczytuję informację o obrotach silnika. Nie mam już siły na wertowanie kolejnych stron, czy tam wygląda to inaczej niż w przypadku 3 fazowych silników.
    Gdyby ktoś mógł napisać byłbym bardzo wdzięczny.
    Pozdrawiam.

    0
  • #7 29 Kwi 2014 17:38
    Madrik
    Moderator Robotyka

    4-ro fazowe są silniki krokowe. Steruje się tak samo, ale regulator musi obsłużyć więcej faz z innym kątem. Wymaga to użycia czujników położenia wału, do kontroli procesu.

    W napędach modelarskich stosuje się niemal wyłącznie trójfazowe. Są prostsze i łatwiejsze o obsłudze.

    Zasadniczo do takich modeli dopiera się 100W/kg masy, przy wznoszeniu 1m/s.
    Im więcej, tym lepiej. Przy silnikach o jakich wspominałem - 500W, osiągnięcie ok 600W/kg. Powinno to dać dość sensowne wznoszenie i udźwig.

    Optymalnie jest zapewnić w heksakopterze, co najmniej zrównoważenie masy na połowie działających silników. Najlepiej z pewnym zapasem, na np. spadek napięcia pakietu, konieczność awaryjnego wzniesienia, czy walki z wiatrem.

    0
  • Pomocny post
    #8 26 Sie 2014 02:03
    notgroove
    Poziom 9  

    Masa 5kg to żaden wyczyn a silników jest mnóstwo.
    Przy tej wadze wystarczy by silnik miał ciąg około 1,6kg.

    Ciąg silników sumujesz.
    Dla dobrej sterowności nie przekracza się ~ 50% wagi ciągu.
    Tak by zawis uzyskać nie przekraczając raczej 60% mocy.

    Tak jak koledzy piszą...silniki i śmigła szuka się prawie na końcu.
    Musisz znać przybliżoną wielkość i wagę modelu.

    Ogólna zasada...mały model koptera to małe śmigła i duże KV. Duży model to duże śmigła i niskie KV.
    Wszytko to ma wpływ przede wszystkim na czas lotu.

    Również polecam rc-fpv.pl
    Kopalnia wiedzy a modelarstwo to samodzielne konsfrukcje.
    Rynek części i elektroniki jest ogromny.
    Głownie części sprowadzamy z chin.

    1