Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

excel - jak zrobić, żeby sumowało dodane, nowe wiersze

barabaram1 24 Kwi 2014 14:13 2076 2
  • #1 24 Kwi 2014 14:13
    barabaram1
    Poziom 1  

    W excelu mam kolumnę z danymi. Wygląda to mniej więcej tak:

    A1 suma (A2:A4)
    A2 1
    A3 2
    A4 3
    A5 suma (A6:A7)
    A6 2
    A7 2
    Mój problem polega na tym, że różni użytkownicy wprowadzają dane w w komórkach A2, A3 itd i jeśli im brakuje wierszy sami je dostawiają na dole i wpisują nowe dane. Niestety pojawia się problem z sumowaniem, bo zapis w komórce A1 widzi tylko te wiersze, które były wprowadzone na początku, sumuje tylko komórki od A2 do A4. Wprowadzenie nowego wiersza i nowego zapisu w komórce A5 powoduje, że każdorazowo muszę ręcznie zmieniać pole do sumowania, a chciałabym, aby "z automatu" sumowało nowo wstawiane zapisy.
    Czy jest taka możliwość.

    0 2
  • #2 24 Kwi 2014 15:43
    Zbych034
    Poziom 37  

    Wstawiasz wiersz w środku formuły i po kłopocie.

    0
  • Pomocny post
    #3 24 Kwi 2014 22:03
    Maciej Gonet
    Poziom 32  

    Dzień dobry,
    Oczywiście, najlepiej wprowadzać nowe komórki do środka zakresu i wtedy będzie się on poszerzać automatycznie. Ale nie zawsze tak jest wygodnie, bo dane mają określoną sekwencję i powinny być dopisywane na końcu.
    Tu problem jest większy, bo sumy są u góry zakresu. Gdyby były u dołu po wstawieniu nowych danych Excel automatycznie skorygowałby zakres (tak przynajmniej jest w wersji 2007, w innych nie sprawdzałem).
    Jeśli jednak sumy mają być na górze, też można sobie jakoś poradzić, ale to troszkę trudniejsze. Znam trzy sposoby, może ktoś jeszcze zaproponuje coś lepszego.
    Sposób 1. Jeśli dane wraz z sumami stanowią ciągły zakres i na przykład w komórce A17 chcemy mieć sumę zakresu A18:A23, a w A24 jest już suma kolejnego zakresu, można do komórki A17 wprowadzić formułę:

    Kod: text
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    Chcąc poszerzyć zakres sumowania wstawiamy wiersz 24 lub komórkę (przesuń w dół).
    Sposób 2. Wprowadzamy normalnie formułę:
    Kod: text
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    "zakres" jest adresem lub nazwą nadaną zakresowi.
    Sztuczka polega na tym, że zakres obejmuje o 1 komórkę więcej niż trzeba, tak że ostatnia komórka zakresu pozostaje zawsze pusta. Żeby się nie pomylić należy za pomocą kontroli poprawności danych uniemożliwić wpisanie danych do tej komórki. Zawsze przed wpisaniem danych trzeba dodać wiersz lub komórkę i wtedy ta zablokowana komórka przesunie się w dół.
    Sposób 3. Dostępny od wersji Excela 2007.
    Sformatować zakres obejmujący sumę i dane jako tabelę.
    Kolumna tabeli ma nadawany standardowy nagłówek Kolumna1, który można poźniej ukryć. Formuła sumy u góry jest niestandardowa i może mieć postać (w Excelu 2007):
    Kod: text
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    Chcąc dopisać nowy wiersz danych należy ustawić kursor na dolnej komórce danych i wybrać opcję: Wstaw wiersz tabeli poniżej.
    Przykłady użycia tych sposobów w załączonym pliku.

    0