Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat Alhambra 1.9 AUY - Nie odpala

thedoctor 25 Kwi 2014 23:08 10848 19
  • #1 25 Kwi 2014 23:08
    thedoctor
    Poziom 11  

    Witam,

    Zwracam się do Was z pytaniem, o potencjalne usterki Seata Alhambry 2002 z silnikiem 1.9 TDI (AUY 116KM). Parę dni temu przestał odpalać, do tej pory udało mi się ustalić:

    - pompa tandemowa sprawna (bo wymieniłem na nową)
    - filtr paliwa czysty (wymieniony)
    - wszystkie węże podciśnienia szczelne
    - klapa gasząca otwarta
    - wszystkie styki czujników oraz pompowtrysków przeczyszczone
    - pompa paliwa w zbiorniku pracuje

    VAG oczywiście nie pokazuje żadnych błędów, na blokach pomiarowych w trakcie kręcenia rozrusznikiem wartości wtryskiwanego paliwa = 0.

    Pompa paliwa w zbiorniku po włączeniu zapłonu uruchamia się na 1 sekundę, potem w trakcie kręcenia rozrusznikiem nie pracuje (nie pojawia się napięcie na kostce zasilającej).

    Znalazłem przekaźnik 109, ale u mnie jest on zwykłym elektromagnetykiem bez żadnej płytki w środku, na której mogłyby powstać zimne luty...

    Domyślam się, że kręcenie rozrusznikiem powinno uruchamiać pompę paliwa w zbiorniku i powinna ona również podawać w trakcie pracy silnika.. Jutro spróbuję podłączyć ją na "krótko" ale jeżeli ktoś może potwierdzić moje domysły i ewentualnie wskazać gdzie może być przyczyna tej usterki, będę bardzo zobowiązany

    Pozdrawiam

    0 19
  • Sklep HeluKabel
  • #2 25 Kwi 2014 23:21
    uzi6660
    Poziom 9  

    Witam
    Proponuje podmień ten przekaźnik z innego TDI nawet starego Golfa III

    Czy zaświeca się kontrolka świec żarowych( sprawdź bezpieczniki jeśli sprawdziłeś to sprawdź drugi raz włącznie z tymi na akumulatorze poprzez wyciągnięcie lub lampka kontrolna z obydwu stron)
    Pozdrawiam

    0
  • #3 25 Kwi 2014 23:36
    thedoctor
    Poziom 11  

    Bezpieczniki w kabinie sprawdzone co do jednego, dziś nawet 3 razy.

    Kontrolka świec żarowych po włączeniu zapłonu uruchamia się dosłownie na pół sekundy i gaśnie, co ciekawe w ogóle nie świeci mi się CHECK - nie wiem czy przez przepaloną żarówkę, czy coś nie halo z ECU... Nie mam na razie innego przekaźnika 109, więc go nie podmienię, a z tego co wyczytałem to w GIII przekaźniki miały tylko 3 styki (mój wygląda nieco inaczej). Za co dokładnie on odpowiada? Można połączyć "na krótko" styki przekaźnika po wyjęciu go z podstawki?

    Mój 109 wygląda mniej więcej tak:

    Seat Alhambra 1.9 AUY - Nie odpala

    Seat Alhambra 1.9 AUY - Nie odpala

    1
  • Sklep HeluKabel
  • #4 26 Kwi 2014 00:39
    bodzio012
    Poziom 32  

    Pomiń przekaźnik u będziesz wiedział, przede wszystkim pompka wstępna powinna chodzić ok 3-5 sek. Zgasło ci to w czasie jazdy czy nie możesz uruchomić?

    0
  • #5 26 Kwi 2014 00:44
    thedoctor
    Poziom 11  

    Wróciłem, zgasiłem silnik i już nie odpalił. Mówisz o pominięciu 109 czy pompę podłączyć na krótko? Przelew powinien oddać nadmiar paliwa do zbiornika?

    Czytam jeszcze o zaworze odcinającym N109, ale w silniku PD raczej go nie ma?

    0
  • Pomocny post
    #6 26 Kwi 2014 07:27
    T5
    Admin grupy Samochody

    Zostaw ten przekaźnik jest sprawny.
    Zobacz czy widzi obroty wału podczas kręcenia rozrusznikiem.

    2
  • #7 26 Kwi 2014 08:28
    uzi6660
    Poziom 9  

    Dzień Dobry

    Zrzuć przewód zasilający paliwem na filtr paliwa i pokręć rozrusznikiem. Pompa wstępna elektryczna (jeśli takowa występuje zależne od pompy ciśnienia paliwa na silniku)powinna podać paliwo na filtr. Jeśli nie to szukaj tam.

    Przekaźnik 109 bez obudowy możesz lekko docisnąć styki do siebie i sprawdzić czy czasem w trakcie dociskania(lekko) i kręcenia rozrusznikiem powinien odpalić.

    Pozdrawiam

    1
  • #8 26 Kwi 2014 08:34
    thedoctor
    Poziom 11  

    Ad T5

    Kojarzysz może, gdzie w blokach pomiarowych to znajdę? Na pewno widzi obroty silnika, bo wskazówka obrotomierza podnosi się i w VAG'u również je pokazuje gdy kręcę rozrusznikiem, ale nie wiem, czy bierze je z wałka rozrządu czy z wału korbowego..?

    Ad uzi6660

    Pompa elektryczna jest w zbiorniku i bez ściągania węża wiem, że załącza się ona tylko przy uruchomieniu zapłonu, podając minimalną dawkę paliwa do pompy tandemowej. Później podczas kręcenia rozrusznikiem pompa elektryczna w zbiorniku nie dostaje zasilania - na kostce nie ma napięcia.

    1
  • #9 26 Kwi 2014 08:49
    uzi6660
    Poziom 9  

    Kurcze w tamtym miesiącu kiedy kolega ze swojej Skody Fabii 1.9 TDI PD chciał spuścić paliwo przed sprzedażą jego skoda na PD musiała być odpalona by elektryczna tłoczyła paliwo do kanistra ze zbiornika. Podpięliśmy wcześniej do tego samego węża inna pompę elektryczną i nie tłoczyła paliwa przez tą pompę w zbiorniku(samochód nie odpalony) i jej zawory węże zaciskało a paliwo z naszej zewnętrznej pompy nie płynęło.
    Sprawdź zasilanie na tą pompę bo wskazuje mi na nią lub jej przekaźnik

    Pozdrawiam (mam nadziej że zrobisz auto na weekend bo jak tu bez samochodu)

    1
  • #10 26 Kwi 2014 08:58
    thedoctor
    Poziom 11  

    Bez obaw, mam jeszcze jedno auto, zasilane Pb :) To odnośnie weekendu.

    Odnośnie pompy w zbiorniku to tak jak przypuszczałem musi ona pracować podając paliwo, bo pompa tandemowa nie ma siły zaciągać paliwa tak jak robi to pompa rotacyjna (tak przynajmniej jest to opisane w książce Sam Naprawiam...)

    Skoro podczas kręcenia rozrusznikiem na kostce elektrycznej pompy paliwa ze zbiornika nie pojawia się napięcie, ale włączenie zapłonu na chwilę ją uruchamia oznacza to, że przekaźnik i bezpiecznik pompy są sprawne. Sterowanie tym przekaźnikiem szwankuje, a domyślam się, że odpowiada za to ECU. Dobrym tropem może być czujnik położenia wału, tylko dlaczego VAG nic nie pokazuje...?

    Czy dysponuje ktoś schematem zasilania pompy elektrycznej w silniku AUY?

    Jak objawiają się problemy z immobilizerem? Która kontrolka informuje o problemach odczytu transpondera?

    Edit: już doczytałem, że w przypadku niezgodności kodów immo, mruga lampka kontrolna w drzwiach kierowcy, gdy włączony jest zapłon.. Pytanie o immo więc nieaktualne.

    0
  • #13 26 Kwi 2014 09:50
    thedoctor
    Poziom 11  

    ladamaniac dzięki za schemat.

    Znalazłem na nim przekaźnik K46 (Engine control relay) - nie wiesz może gdzie należy go szukać? Domyślam się, że to taki odpowiednik 109 starszych silników, bo u mnie 109 ma więcej niż 3 styki...

    0
  • #15 26 Kwi 2014 10:21
    thedoctor
    Poziom 11  

    Jeszcze raz dzięki, ale JPG jest do aut sprzed liftu.

    1
  • #18 26 Kwi 2014 12:57
    thedoctor
    Poziom 11  

    Na samostarcie nie próbowałem jeszcze, a rocznik 2002

    0
  • #19 26 Kwi 2014 14:40
    uzi6660
    Poziom 9  

    Samostartu nie polecam (zbyt duża siła detonująca) osobiście używam "PLAK K2" (nabłyszczacz deski rozdzielczej zapach wanilia lub cytryna) lekko odpala nie doprowadza do blokowania silnika (gdy jest zbyt duża dawka samostartu)

    WAŻNE aby "PLAK" używać najlepiej na otwartej przestrzeni( cholernie szczypie w oczy i ma toksyczne spaliny)

    Pozdrawiam

    P.S.
    Może kluczyk upadł Ci i transponder umarł albo pętla indukcyjna wokół stacyjki

    Jeśli w wyniku diagnozy skanerem wyjdzie blokada rozruchu polecam emulator immo działa i się sprawdza

    0
  • #20 26 Kwi 2014 15:19
    thedoctor
    Poziom 11  

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Trafną diagnozę postawił T5

    Postanowiłem wymienić czujnik położenia wału korbowego, a gdy to by nie pomogło, to kolejny czujnik wałka rozrządu. Po wymianie pierwszego zapalił od strzała.

    To już drugi taki problem, jaki spotykam w grupie VW. Dwa miesiące temu w Cordobie 1.4MPI również wymieniałem czujnik wałka rozrządu, pomimo, że VAG nie pokazywał żadnych błędów, a wymiana pozwoliła odpalić auto... Cóż, jeszcze raz dziękuję i zamykam temat.

    0