Witam
Chciałbym opisać przygodę (aby przestrzec innych przed tą awarią) z autem wyposażonym w silnik Iveco 3.0 180KM montowany we Fiacie Ducato, Citroenie Jumper, Peugeot Boxer.
Problem pojawił się nagle podczas jazdy (transport międzynarodowym) w czasie ulewnych deszczy w europie (padało i padało z dwa tygodnie), silnik wyświetlił "check" i przeszedł w tryb awaryjny, zgaszenie i odpalenie chwilowo załatwiło sprawę ale po chwili błąd znowu wyskoczył, najczęsciej podczas hamowania silnikiem, wrzucenie na luz lub wciskanie sprzegła podczas zwalniania zapobiegało pojawianiu się błedu.
Po podłaczeniu najprostszego interfejsu wyśietlało błąd P2563 czasami P2562 (ten drugi podczas przyspieszania), błąd dało się kasować podczas jazdy i auto jezdziło, turbo w pełni sprawne tylko co chwila "skontrolowac silnik" tryb awaryjny i max 80km/h.
Z tego co się dowiedziałem od użytkowników i znalazłem w necie na angielskojęzycznych stronach to problem się pojawił jeszcze gdy auto było na gwarancji i serwis wymienił całe turbo.
W moim przypadku juz było po gwarancji i szukałem sam rozwiązania najprostszego.
Wystarczyło wymienić plastikowy czujnik Honeywell zamontowany szczelnie na gruszce podcisnienia sterującej zmienną geometrią łopatek turbiny, w serwisach oraz warsztatach regenerujących turbo słyszałem: nie da sie! nie wolno! elementy precyzyjnie wyregulowane! Ale tam nic sie nie rozkręca, nic sie nie wymontowywuje, odgina się blaszki, wymienia czujnik i zagina je spowrotem, regulacja pozostaje nienaruszona.
Co było przyczyną awarii:
Czujnik a dokładnie jego wewnetrzna elektronika zgnita od wody, środkowe łączenie na podszybiu przepuszczało wodę na elektrozawór, tamtędy małe ilosci dostawały sie do "gruszki" tym samym do czujnika i koniec.
Błąd ten wystepował w pierwszych autach ze silnikiem 180KM (160KM nie ma tego czujnika) późniejsze modele jak się przyglądałem, całe podszybie oraz środkowe łączenie maja grubo wysmarowane silikonem.
PS.
Okazuje się, że nie tylko silniki 3.0 maja ten czujnik, mniejsze jednostki też.
Zamieszczam zdjęcia starego, nowego oraz uszkodzonej czesci.

Chciałbym opisać przygodę (aby przestrzec innych przed tą awarią) z autem wyposażonym w silnik Iveco 3.0 180KM montowany we Fiacie Ducato, Citroenie Jumper, Peugeot Boxer.
Problem pojawił się nagle podczas jazdy (transport międzynarodowym) w czasie ulewnych deszczy w europie (padało i padało z dwa tygodnie), silnik wyświetlił "check" i przeszedł w tryb awaryjny, zgaszenie i odpalenie chwilowo załatwiło sprawę ale po chwili błąd znowu wyskoczył, najczęsciej podczas hamowania silnikiem, wrzucenie na luz lub wciskanie sprzegła podczas zwalniania zapobiegało pojawianiu się błedu.
Po podłaczeniu najprostszego interfejsu wyśietlało błąd P2563 czasami P2562 (ten drugi podczas przyspieszania), błąd dało się kasować podczas jazdy i auto jezdziło, turbo w pełni sprawne tylko co chwila "skontrolowac silnik" tryb awaryjny i max 80km/h.
Z tego co się dowiedziałem od użytkowników i znalazłem w necie na angielskojęzycznych stronach to problem się pojawił jeszcze gdy auto było na gwarancji i serwis wymienił całe turbo.
W moim przypadku juz było po gwarancji i szukałem sam rozwiązania najprostszego.
Wystarczyło wymienić plastikowy czujnik Honeywell zamontowany szczelnie na gruszce podcisnienia sterującej zmienną geometrią łopatek turbiny, w serwisach oraz warsztatach regenerujących turbo słyszałem: nie da sie! nie wolno! elementy precyzyjnie wyregulowane! Ale tam nic sie nie rozkręca, nic sie nie wymontowywuje, odgina się blaszki, wymienia czujnik i zagina je spowrotem, regulacja pozostaje nienaruszona.
Co było przyczyną awarii:
Czujnik a dokładnie jego wewnetrzna elektronika zgnita od wody, środkowe łączenie na podszybiu przepuszczało wodę na elektrozawór, tamtędy małe ilosci dostawały sie do "gruszki" tym samym do czujnika i koniec.
Błąd ten wystepował w pierwszych autach ze silnikiem 180KM (160KM nie ma tego czujnika) późniejsze modele jak się przyglądałem, całe podszybie oraz środkowe łączenie maja grubo wysmarowane silikonem.
PS.
Okazuje się, że nie tylko silniki 3.0 maja ten czujnik, mniejsze jednostki też.
Zamieszczam zdjęcia starego, nowego oraz uszkodzonej czesci.


