Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naświetlacze ledowe - Nowoczesne ledy vs tradycyjne halogeny.

01 Maj 2014 15:15 6204 36
  • Poziom 14  
    Buduję maszt oświetleniowy na wóz strażacki, będzie wysuwany na wysokość 6,7m. Szukałem solidnych opraw halogenowych 1000W miały być cztery po jednym na każdą stronę mniej więcej coś takiego Naświetlacze ledowe - Nowoczesne ledy vs tradycyjne halogeny. Jako że trudno kupić porządny halogen 1000W zastanawiam się nad montażem sześciu naświetlaczy ledowych po 50W. Czy ilość światła z 6 ledów dorówna 4 tradycyjnym halogenom? Wybrać ciepłe czy zimne światło?
  • Poziom 26  
    Lepiej metahalogen będzie bardziej odporne na wstrząsy.
  • Poziom 14  
    Metalohalogen odpada z dwóch powodów, długo się rozgrzewa i na wypadek przerwy w zasilaniu musi wystygnąć zanim znowu zapali. Światło musi być od razu i ciągle.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Są lampy z gorącym startem.
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    szybki100 napisał:
    Jako że trudno kupić porządny halogen 1000W zastanawiam się nad montażem sześciu naświetlaczy ledowych po 50W. Czy ilość światła z 6 ledów dorówna 4 tradycyjnym halogenom? Wybrać ciepłe czy zimne światło?

    Wybrać zimne światło. Ja bym zastosował Led'owe rozwiązanie choć będzie ono droższe. To czy 50W wystarczy Ci na na oprawę trzeba by sprawdzić robiąc symulacje natężenia oświetlenia (porównanie opraw).
  • Poziom 14  
    Czy ledy będą droższe, raczej nie można kupić już za 65zł/szt x 6 = 390 złotych metalohalogeny z gorącym startem (pierwsze słyszę że takie są) w ilości 4 pewnie wyjdą drożej.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Przede wszystkim
    szybki100 napisał:
    Buduję maszt oświetleniowy na wóz strażacki

    Więc jakieś normy i wymagania to oświetlenie musi spełniać?

    szybki100 napisał:
    Czy ledy będą droższe, raczej nie można kupić już za 65zł/szt x 6 = 390 złotych

    To ile ty masz na to pieniędzy?
  • Poziom 14  
    Błażej napisał:

    Więc jakieś normy i wymagania to oświetlenie musi spełniać?

    Odnośnie norm to z takowymi się nie spotkałem no co najwyżej to PN EN.
    Maszty jakie stosuje się na wozach strażackich są bardzo różne, 2 x 500W (lipa ale montują np na Transitach), 2 x 1000W popularny zestaw wraz z obrotową głowicą, 4 x 1000W jak na zdjęciu w pierwszym poście, najmniej problematyczny w budowie, po prostu w górę i włączamy światła, najnowsze są na ledach walcowych, na zachodzie króluje xsenon i ledy wysokiej mocy.
    Błażej napisał:

    To ile ty masz na to pieniędzy?

    Chodzi o to aby zbudować maszt budżetowo, koszt nowego 2x1000 to około 10000zł, jak dobrze pójdzie to w 1500zł się wyrobimy :)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    szybki100 napisał:
    Odnośnie norm to z takowymi się nie spotkałem no co najwyżej to PN EN.

    Nie ma wymagań, co do ilości światła, co do odporności, klasy zabezpieczenia, innych wymagań? Jakieś atesty, homologacje...?Nie chce mi się wierzyć.

    szybki100 napisał:
    koszt nowego 2x1000 to około 10000zł, jak dobrze pójdzie to w 1500zł się wyrobimy

    To to ma być sprawny i skuteczny masz oświetleniowy, czy jakaś popierdółka? Bo cena jednak się z czegoś bierze. Więc co chcesz zamontować i jak? Tanie oprawy LED 50W sztuka i myślisz, że to będzie świecić, jak tysiąc watowa oprawa?
  • Poziom 14  
    Jeśli chodzi o normy a raczej certyfikaty to od tego strażacy mają bande darmozjadów w Józefowie. Klasa szczelności to rzecz oczywista IP65.
    Czytamy ze zrozumieniem w pierwszym poście napisałem moją wstępną koncepcje.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To nie jest koncepcja, a oczekiwanie, że tanie komponenty z powodzeniem zastąpią dużo droższy zestaw. Nie uważasz, że gdyby tak było, to już zostałoby to użyte? Zrób coś sam i wyszperaj sobie parametry techniczne opraw 1000W i 50W. Już sama dysproporcja w mocach, mimo że LED'y są efektywniejsze, mówi sama za siebie.

    I sprawdź sobie ceny profesjonalnych reflektorów LED do samochodów, bo te mają nieporównywalnie dużo większą efektywność, niż proponowane przez ciebie 50W halogeny LED. W zakładanym przez ciebie budżecie kupisz około... jedną taką belkę. Ale chyba o czymś to świadczy...

    Dodano po 4 [minuty]:

    http://www.sklep4x4.pl/sklep/pr/268/22323/Lampa-diodowa-18-LED-10W-40%C2%B0.html
  • Poziom 14  
    Gdyby można było kupić halogeny 1000W w solidnej obudowie wież mi że bym je kupił!
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Wklepałeś już w google "metahalogen z gorącym startem"? Sprawdziłeś dostępność i ceny?
    Skoro halogeny 1000W znajdują się na masztach, to znaczy że występują w naturze i są do zdobycia.
  • Poziom 14  
    Póki co nie znalazłem metalohalogenu z gorącym startem, może kolega zna jakąś hurtownie?
    W Polsce nikt nie produkuje takich masztów to też nie dziwie się że z oprawami jest problem.
  • Poziom 24  
    A jakbyś to zrobił na żarówkach samochodowych np. H7 przecież światła drogowe dają widoczność na 100 m. Może jest jakiś taki system. Oczywiście Błażej ma rację aby to jakoś dostosować do obecnych przepisów i aby było to bezpieczne.
    Są metahalogeny z gorącym startem ale dobre lampy są drogie. Ledy moim zdaniem się tutaj nie sprawdzą. Trzeba zobaczyć jakie parametry ma oryginalny system i dopiero myśleć o tym jak zrobić tańszą kopię.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Właśnie chodzi o to, czy to ma być w pełni sprawna i spełniająca wymogi, nie tyle kopia, co wersja, czy jakiś tania imitacja. Bo jak widać, wszelkie sensowne podpowiedzi nie mieszczą się w zakładanym budżecie. Który to, swoją drogą jest śmiesznie niski, jak na taki projekt.
  • Poziom 14  
    WojcikW napisał:
    Witam
    Może takie lampy LED:
    http://so-led.pl/pl/c/Plywalnia-i-Baseny/134
    Cztery lampy LED 150W by wystarczyły.

    Już widzę jak skarbnik mnie goni jak mu powiem żeby mi dał 6400zł na lampy :D
    Szukam od godziny stosownego metalohalogenu jednak nic z tego. Może ktoś podpowie jaki statecznik odpowiada za szybki start, znalazłem dwa rodzaje, elektroniczny, magnetyczny.
  • Admin Elektroenergetyka
    Błażej napisał:

    Jednak nie wyskakuj z pomysłem zrobienie urządzenia wartego 10000 zł za 1500 zł...


    W dodatku bez atestów, znaków CE i innych kwitów...
    Nie mogę zrozumieć, jak taka samoróbka może być akceptowana i to w straży pożarnej.
    Wykonanie urządzenia w warunkach domowych z przeznaczeniem do użytku osób trzecich, bez spełnienia szeregu wymogów jest niedopuszczalne.
  • Specjalista elektryk
    szybki100 napisał:

    Już widzę jak skarbnik mnie goni jak mu powiem żeby mi dał 6400zł na lampy :D

    Przedstaw mu, że zaoszczedził 3600zł (10000-6400)

    A swoją drogą taka lampa ledowa 150W powinna świecić tak jak 1000W halogen.

    pzdr
    -DAREK-
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Halo! HALO! Wszystko co jest wyposażeniem nowych samochodów ratowniczo gaśniczych podlega pod PN EN. Przy autach średnich opieramy się na:
    PN-EN 1846-1 M-2-6-2000-8/16-1 (CPV- 34144210-3: Wozy strażackie)

    oraz ciekawostka z SIWZ dla GBA:
    http://www.zosprp.poznan.pl/files/przetargi/S...e%20z%20zalacznikami%202013_z_podpisem(1).pdf

    strona 41, punkt 2.33
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 42  
    To wystarczy żerdź sosnowa wiązana sznurkiem do dowolnego elementu auta.

    Tak.
    Stosowanie norm nie jest obowiązkowe, ale każdy rozsądny człowiek będzie z nich korzystał gdyż są one zbiorem uznanych zasad technicznych i nie będzie przedstawiał jako argument ustawy o dobrowolności stosowania norm w dyskusjach dotyczących rozwiązań technicznych.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 42  
    I co ta uwaga wnosi czy sugeruje?
    Czy to, że należy wskazaną normę zignorować i kierować się własnymi rozwiązaniami?
    Jak takie pojmowanie dobrowolności stosowania norm oceni sąd gdy dojdzie do wypadku?

    Z może co kolega zamiast dobrowolnej normy zaproponuje???
    Jakiego prawdziwego stwierdzenia brakło w kolegi wypowiedzi?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 42  
    No właśnie.
    Wygodnie jest podawać/cytować sztampowe wypowiedzi dotyczące dobrowolności stosowania norm i jednocześnie nic poza powstałą w ten sposób pustką nie proponując.
    W tym miejscu "twórczość" kolegi została wyczerpana.

    Myślę, że moralne prawo kolegi do zabierania głosu w tym wątku zostało wyczerpane.
    Dlaczego?
    Odpowiedź znajdzie kolega w pkt: 3.1.11 regulaminu tego forum.

    A skoro nic kolega zaproponować nie potrafi to jednak warto oprzeć się na wskazanych wcześniej (dobrowolnych!) standardach gdyż są one zbiorem uznanych zasad technicznych.
    I tego właśnie w kolegi wypowiedzi zabrakło.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Żeby nie było niedomówień, nawet jeśli normy nie są obowiązkowe dla wykonawców, o tyle niezastosowanie się do nich będzie mega podkładką do niewypłacenia odszkodowania w przypadku wypadku.

    Wszystko będzie ładnie, pięknie do momentu aż coś się stanie, a wtedy ta różnica między 10 000, a 'byleczym' wyjdzie momentalnie na jaw. Należy wykazać minimum myślenia.