Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem krokowym cztero przewodowym

rekinisko 02 Maj 2014 14:39 2382 7
  • #1 02 Maj 2014 14:39
    rekinisko
    Poziom 22  

    Wykonałem prosty układ do sterowania silnikiem krokowym cztero przewodowym. Wykorzystałem mosfety z wylutu P2804BDG i P5504EDG. Silnik kręci się ładnie i nie szarpie przy czasie opóźnienia 3ms między krokami. Ale coś nie ma wiele siły. Zasilanie 5V 0.4A

    Sterowanie silnikiem krokowym cztero przewodowym Sterowanie silnikiem krokowym cztero przewodowym

    Kod: basic4gl
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    0 7
  • Pomocny post
    #2 02 Maj 2014 16:39
    Szumlus
    Poziom 17  

    Witam,

    To co koledze wydaje się błędem jest całkiem normalnym zachowaniem silnika krokowego ;]
    Proszę sobie sprawdzić jak wygląda charakterystyka silnika krokowego.
    Największy moment (moment trzymający) silnik ma gdy nie pracuje (uzwojenia zasilane brak komutacji).
    W silnikach krokowych podawany jest moment trzymający, który występuje w przypadku zerowej prędkości zasilanego silnika krokowego. Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej (częstotliwości podawanych impulsów) moment ten maleje.
    Można nieco "przedłużyć" ch-ke silnika poprzez zastosowanie zasilania wielokrotnie wyższym napięciem niż nominalne ale wymaga to kontroli prądu w uzwojeniach.
    Jak kolega popatrzy na wzór prędkości narastania prądu w indukcyjności to zobaczy że zależy od przyłożonego do niej napięcia.
    Przy dużych częstotliwościach impulsów i nominalnym napięciu zasilania prąd rośnie zbyt wolno i osiąga małe wartości co daje spadek mocy.
    Do tego wszystkiego dochodzi takie zjawisko jak bezwładność mechaniczna wirnika - jak kolega jeszcze zmniejszy czas pomiędzy kolejnymi przełączeniami uzwojeń silnik nie ruszy - będzie drgał w miejscu.
    Oprócz zasilania wyższym napięciem ch-kę silnika poprawia sterowanie mikro-krokowe - materiały o tym można łatwo odszukać w sieci np. na stronie microchip są noty aplikacyjne opisujące sterowanie przy użyciu konkretnego procesora.

    Koniec wykładu ;p

    Pozdrawiam,
    Marcin

    0
  • #3 02 Maj 2014 20:10
    rekinisko
    Poziom 22  

    Dziękuję za wykład :) Te silniki zostały wymontowane z innego układu gdzie sterowane są za pomocą układu http://www.farnell.com/datasheets/1756796.pdf
    W tym układzie mają tyle siły, że nie da się ich zatrzymać ręką. Dlatego napisałem ten temat. Z nadzieją, że może jednak coś przeoczyłem.

    0
  • Pomocny post
    #4 03 Maj 2014 09:58
    Szumlus
    Poziom 17  

    To jeśli kolega ma oryginalną elektronikę do tego można spróbować je uruchomić za jej pośrednictwem.

    Zrobić PCB pod ten układ i przy użyciu procesora podać niezbędne sygnału do układu ;]

    Trochę zabawy ale efekt będzie bardzo dobry.

    Ten układ posiada wszytko o czym pisałem od kontroli prądu po sterowanie mikro-krokowe ;]

    Pozdrawiam,
    Marcin

    0
  • #5 03 Maj 2014 21:36
    rekinisko
    Poziom 22  

    No to mam takich układów dość sporo z wylutu, można coś zmajstrować.

    0
  • #6 05 Maj 2014 14:09
    rekinisko
    Poziom 22  

    Wykonałem układ z rysunku. Układ jeszcze nie działa jak trzeba, coś jest nie tak. Nie do końca jestem przekonany jakie napięcie powinno być na 8 pinie (po za tym, że odniesienia - dałem 5V z zasilania ale może mało stabilne). Podając impulsy na pin 19 silnik tylko piszczy ale się nie kręci.

    ----
    Po kilku godzinach:

    Zmieniłem napięcie odniesienia na 3.3V, dodałem taktowanie kroku co 1ms i silnik działa przy 24V zasilania i poborze prądu ok 300mA. Grzeje się dość sporo po kilku minutach pracy. Siły ma tyle samo co na poprzedniej płycie z atmegą. Sterowanie mikrokrokowe działa jak trzeba. Nie działa jeszcze wybór obrotów w lewą i prawą stronę. Ale to już jutro.

    Sterowanie silnikiem krokowym cztero przewodowym

    0
  • Pomocny post
    #7 05 Maj 2014 20:39
    Szumlus
    Poziom 17  

    Witam ponownie,

    To już całkiem nieźle ;] , ale kolega musi przestudiować dokładnie datasheet'a zanim weźmie się do pracy ;p.

    Jest tam taki wzorek : ITRIPmax = VREF/8RS
    Z niego trzeba policzyć VREF

    Podają też że wartość RS powinna być 0.5/ITRIPmax.

    Oprócz tego jest zapis który mówi że napięcie na pinie SENS1 i SENS2 nie powinno przekroczyć 0,5V (o ile dobrze zrozumiałem ;])

    Tylko podstawić do wzorów i wyliczyć

    U kolegi jest 0,3[A]*15[Om] = 4,5[V]

    To tak po pobieżnym przeglądnięciu datasheet'a....ogólna wiedza nie zmącona znajomością szczegółów ;]
    Najpierw czytamy potem dopiero lutownica w rękę ;]
    Mam nadzieję że się nigdzie nie pomyliłem ;p

    Pozdro,
    Marcin

    0
  • #8 05 Maj 2014 22:30
    rekinisko
    Poziom 22  

    Za wystartowałem nie z lutownicą a z gilotyną do pcb. Żywcem interesujący mnie fragment płyty głównej pozyskałem mechanicznym sposobem. Tylko zostały mi się ścieżki od VREF. SENS1 i SENS2 jest orginalne, nic nie zmieniałem. Jutro testy z napięciem odniesienia i zmianą obrotów :) dzięki za zainteresowanie.

    ----
    Po kilku godzinach.

    Wartości prądu dla napięcia odniesienia:
    100mA przy 2.0V VSENS 0.13V
    150mA przy 2.5V VSENS 0.16V
    200mA przy 2.9V VSENS 0.19V
    300mA przy 3.6V VSENS 0.22V
    400mA przy 4.0V VSENS 0.25V

    Może komuś się przyda.
    Kierunku obrotów nie udało się zmienić, być może uszkodzony jest układ.

    0