Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A.

ToJestNick 02 Maj 2014 17:55 16191 33
  • #1 02 Maj 2014 17:55
    ToJestNick
    Poziom 29  

    Witam.
    Przedstawić chcę swoją pierwszą, prostą konstrukcję :)
    Bazą był prostownik Romstan BP12/15.
    Uszkodzony był mostek prostowniczy, i brak było większości przewodów w środku.
    Mostek został wyrzucony, zamiast niego zamontowałem KBPC5010 i umieściłem go na sporych rozmiarów radiatorze.
    W amperomierzu została dokładnie ustawiona wskazówka, aby wskazania były jak najbliższe rzeczywistości.
    Przewody wyjściowe założyłem znacznie grubsze niż oryginalne, zaopatrzyłem je też w krokodylki.
    Prostownik ten ma podwójne zabezpieczenie. Bezpiecznik sieciowy 1.6A oraz wyjściowy 15A.
    Płynna regulacja prądu ładowania (zrealizowana na ściemniaczu).

    Dorobiona została też rączka do przenoszenia.
    Dorobione zostało podświetlenie amperomierza, w nocy wskazania widać bardzo wyraźnie. Wykonane ono zostało na transformatorku z radiobudzika, stabilizatorze z zasilacza antenowego (lekko zmodyfikowany) i jednej diody dosyć jasnej :)


    Może i nie jest kto wie co, ale elektroniką zajmuję się tylko hobbystycznie i nie uczę się w jej kierunku :) Cieszę się, że to w ogóle działa i całkiem nieźle ładuje akumulatory.

    Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A. Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A. Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A. Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A. Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A. Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A. Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A.

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Sklep HeluKabel
  • #2 02 Maj 2014 18:24
    aragog
    Poziom 10  

    Ten drugi transformatorek jest od czego?

  • #3 02 Maj 2014 18:27
    unnamed23
    Poziom 12  

    No klaaasa. Mam tylko jedno zastrzeżenie: Nie widzę dziurek pod ani nad radiatorem. Bez tego chlodzenie jest bardzo bardzo mało wydajne i całe gorąco siedzi w środku obudowy zamiast wylecieć na zewnątrz.

    aragog napisał:
    Ten drugi transformatorek jest od czego?

    Autor napisał wyraźnie że jest on od podświetlenia wskazówki amperomierza

  • #4 02 Maj 2014 19:04
    ToJestNick
    Poziom 29  

    Po bokach obudowy są wycięcia z fabrycznego chłodzenia, przy obciążeniu 13A przez 10 godzin radiator zrobił się ledwie cieplutki :)

    Może to nie jest konstrukcja kto wie jaka dobra, ale na pewno jest to lepszy prostownik niż te sprzedawane w marketach po 100złotych.

    Mały transformatorek jest do podświetlenia amperomierza, planuję rozbudować wkrótce całość o płytkę drukowaną z zabezpieczeniem zwarciowym, muszę tylko taką zdobyć :)

  • #6 03 Maj 2014 06:25
    mikstu2
    Poziom 27  

    unnamed23 napisał:
    No klaaasa. Mam tylko jedno zastrzeżenie: Nie widzę dziurek pod ani nad radiatorem. Bez tego chlodzenie jest bardzo bardzo mało wydajne i całe gorąco siedzi w środku obudowy zamiast wylecieć na zewnątrz.

    Nie jest to dobre rozwiązanie aby robić otwory u góry obudowy. Łatwo wtedy może przez nie coś wpaść, wlać się itp. Poza tym nie można wtedy nic postawić na taką obudowę. Otwory powinny być po bokach.

    Poza tym radziłbym autorowi tematu pomyśleć nad układem, który po osiągnięciu granicznego napięcia na ładowanym akumulatorze odłączałby ładowanie, lub przełączał na tzw. konserwujące.

  • #7 03 Maj 2014 11:03
    ToJestNick
    Poziom 29  

    Schemat wyżej mi się nie przyda, gdyż mój prostownik nie ma przełączanego napięcia 12/24v. A zmodyfikować schematu nie zmodyfikuję, bo się na tym po prostu nie znam.

  • #8 03 Maj 2014 11:12
    lekto
    Poziom 35  

    Zasada działania tego zabezpieczenia jest prosta, wciskasz przycisk start, na cewce przekaźnika pojawia się napięcie które powoduje zwarcie jego styków - prostownik jest włączony. Jeśli zrobisz zwarcie to napięcie wtórne spadnie i przekaźnik wyłączy zasilacz. Wstaw cewkę (12V AC) przekaźnika równolegle do uzwojenia wtórnego, a na stronę pierwotną przycisk start i styki przekaźnika jak na schemacie.

  • Sklep HeluKabel
  • #9 03 Maj 2014 11:20
    ToJestNick
    Poziom 29  

    Może to być zwykły przekaźnik samochodowy? Bo na AC raczej nie znajdę.

  • #11 03 Maj 2014 12:43
    ToJestNick
    Poziom 29  

    Duży musi być ten mostek?

  • #13 03 Maj 2014 12:52
    lodzik1990
    Poziom 18  

    Wystarczy kubkowy 1-1,5A najlepiej na wyższe napięcie żeby nie przebiło go.
    Czasami wstawia się diodę równolegle do cewki przekaźnika w celu zamknięcia ewentualnej szpilki.

  • #14 03 Maj 2014 13:03
    komatssu
    Poziom 29  

    Najprostsze i skuteczne zabezpieczenie przed zwarciem i odwrotnym podłączeniem akumulatora to bezpiecznik automatyczny typu "S", podłączony na wyjściu prostownika.

  • #15 03 Maj 2014 13:12
    lodzik1990
    Poziom 18  

    S301 należy zauważyć, że jest idioto odporny:-) i o to właśnie chodzi po to by nie odpalać pojazdu urządzeniem do tego nie przeznaczonym. Jeden człowiek może stać przy prostowniku i trzymać wajchę eSa, a drugi człowiek próbować odpalać pojazd. I tak bezpiecznik wyzwoli się mimo trzymanej wajchy dlatego, że tak został zbudowany.

  • #16 03 Maj 2014 14:39
    lechoo
    Poziom 39  

    Witam, nie wiemy jak wyglądał ten prostownik w środku po opuszczeniu "fabryki" ale niestety wiele konstrukcji robionych przez garażowych rzemieślników zdecydowanie nie spełnia żadnych norm bezpieczeństwa. Co z tego, że przewód zasilający wykonany jest w podwójnej izolacji, jeśli wewnątrz metalowej nieuziemionej obudowy walają się luzem kabelki w pojedynczej izolacji?

    Mi też się trafił niedawno do naprawy prostownik kupiony gdzieś na bazarze, co prawda obudowa była plastikowa, ale od spodu obudowy znajdują się metalowe śruby galwanicznie połączone z rdzeniem transformatora, zaś izolacja uzwojenia pierwotnego transformatora jest wykonana nieprawidłowo.
    Diody 5A (po 2 równolegle) były przylutowane w powietrzu na przewodach, więc w końcu musiały się spalić - prostownik teoretycznie może dostarczać prądu do 15A. Wszystkie połączenia przewodów wewnątrz były zaizolowane zwykłą taśmą izolacyjną, która ma tendencję do odklejania się pod wpływem ciepła. Na poniższym zdjęciu prostownik jest już po mojej naprawie, diody zmienione na 60A w obudowie TO-247 i przykręcone do radiatora, koszulki termokurczliwe zamiast izolacji to też moja robota:

    Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A.

  • #17 03 Maj 2014 15:08
    ToJestNick
    Poziom 29  

    W moim prostowniku również brak jest uziemienia, a na większość przewodów będących pod napięciem 230V naciągnięta jest gumowa rurka :)
    Chińskie prostowniki z bazaru to u mnie nie mają miejsca, ten fabrycznie miał mostek zbudowany na 4rech diodach, wlutowanych na płytkę i chłodzonych kawałkami pasków aluminiowych.
    Wyglądało to dokładniej tak:

    Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A.


    W twoim prostowniku i tak widać, że kawałek uzwojenia pierwotnego idący do regulacji prądu ładowania, nie ma jakiejkolwiek izolacji, i przy jego delikatnym zagięciu dotknie rdzenia transormatora, co może spowodować pojawienie się niebezpiecznego napięcia na śrubach mocujących transformator. Tak czy siak, Twój egzemplarz wygląda jak wykonywany na szybko z elementów znajdujących się pod ręką, proponuję Ci też założyć koszulki termokurczliwe idące na przewody idące do amperomierza, ogółem to pokaż frontpanel tego urządzenia, bo mam podejrzenie, że wujek ma identyczny.


    Co do mojego, bezpiecznika takiego jak napisaliście niestety nie posiadam, i niezbyt mam gdzie kupić. Mam natomiast stary, wkręcany automatyczny bezpiecznik jeszcze z czasów PRL, czy on się nada?

  • #19 03 Maj 2014 15:43
    ToJestNick
    Poziom 29  

    Podobny do mojego, czy kolegi lechoo?

  • #21 03 Maj 2014 17:20
    ToJestNick
    Poziom 29  

    W moim też działa, ale przy minimalnym ustawieniu mocno buczy.
    Ja jak widać, zastosowałem gotowy mostek o wydajności PODOBNO 50A, zamontowany na sporym radiatorze.


    Jeżeli zastosuję przekaźnik tak jak radzicie, to jako ten przełącznik START, muszę użyć jakiegoś przycisku chwilowego, czy mogę normalny przełącznik?
    Aha, i jeszcze jedno. Przekaźnik się sprawdzi, gdy podczas regulacji napięcie wyjściowe spada nawet do 7v? Czy załączy się dopiero po podpięciu akumulatora?

    Dodano po 33 [minuty]:

    Znalazłem przekaźnik, zamontowałem. Pochodzi on od jakiegoś urządzenia, zasilany jest z 12V DC (zamontowałem go po mostku). Prostownik włącza się dopiero po podpięciu akumulatora, a wyłącza po zwarciu zacisków :)

    Tak to wygląda:
    Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A. Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A. Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A.

    Może nie jest to ,,full bajerra dla frajerra" ale działa :)


    Przekaźnik nie zabezpiecza jednak przed odwrotnym podłączeniem akumulatora, gdyż przy błędnym podłączeniu w ułamku sekundy uszkodzeniu ulega bezpiecznik wyjściowy 15A.

  • #22 03 Maj 2014 23:47
    ToJestNick
    Poziom 29  

    No i stało się, padł amperomierz, nie mam pojęcia dlaczego, ale wskazówka spaduje i nie da się jej umocować. Ktoś wie, czy ten podejdzie wymiarami?

    Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A.

  • #24 03 Maj 2014 23:58
    ToJestNick
    Poziom 29  

    Czyli ten nie wejdzie, za duży...
    A o takim co sądzicie?
    Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A.

  • #26 04 Maj 2014 11:48
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    SKM 1964 napisał:
    Moim zdaniem miernik wychyłowy jest fajniejszy, ten cyfrowy przy zwykłym prostowniku może zmieniać szybko cyferki i odczyt będzie nie komfortowy.


    Zawsze można przy cyfrowym mierniku zmienić częstotliwość pomiaru. Przeważnie jest to około 3,3 razy na sekundę, a można zrobić co 1.5 sekundy.
    Ale i tak lepiej do prostownika pasuje miernik wychyłowy.

  • #27 04 Maj 2014 12:37
    ToJestNick
    Poziom 29  

    Tylko może być ciężko znaleźć wychyłowy- pasujący wymiarami...

  • #28 04 Maj 2014 15:08
    unnamed23
    Poziom 12  

    ToJestNick napisał:
    Tylko może być ciężko znaleźć wychyłowy- pasujący wymiarami...


    Nie widzę problemu. Kupujesz taki jaki znajdziesz jak pasuje to ok a jak za duży to pilnik w rączkę i powiększasz dziurę aż się zmieści.

  • #29 05 Maj 2014 12:34
    ToJestNick
    Poziom 29  

    Macie rację, wkrótce zamówię taki:

    Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A.

    Tylko niezbyt wiem, jak w nim rozwiązać podświetlenie...

    Dodano po 1 [godziny] 23 [minuty]:

    Zamontowałem obecnie amperomierz 8A który znalazłem w szpargałach, tak czy siak muszę go zmienić, bo jest za mały jak na ten prostownik.


    -------------------

    Dzisiaj zdarta została odłażąca nalepka z panelu przedniego. Mam nadzieję, że nowy amperomierz i voltomierz który kupię, zakryją niedoskonałość powłoki farby.

    Odbudowany od podstaw, prymitywny prostownik do akumulatorów o wydajności 15A.

  • #30 05 Maj 2014 17:23
    unnamed23
    Poziom 12  

    Podświetlenie? Też proste!

    Wystarczy, że wywiercisz wiertłem 5mm otwór w tym czarnym plastiku i tam wsadzisz diodę.

    Tylko
    uważaj, żebyś nie wsadził za daleko wiertła, bo uszkodzisz miernik