Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DAF XF105 - Czujnik ciśnienia w modulatorze/zaworze proporcjonalnym przód

Bartolinis 02 Maj 2014 17:58 3243 6
  • #1 02 Maj 2014 17:58
    Bartolinis
    Poziom 10  

    Witam,
    prawdopodobnie padł czujnik ciśnienia w zaworze/modulatorze przedniej osi.
    Wywnioskowałem to na podstawie diagnostyki:
    Po starcie silnika pomiar ciśnienia na przedniej osi:
    - wciskam hamulec stopniowo - im mocniej naciskam na komp pokazuje ciśnienie od 1 do 6-7 bar
    - puszczam hamulec - wskazanie 12,6 bar (chyba, ale nie realne) utrzymuje sie przez kilka sekund, po czym wskazuje 0 bar - czyli prawidłowo, ale skąd to opóźnienie?

    w/w wartość 12,6 bar jest analogiczna do pomiaru przy odpiętej wtyczce od modulatora - czyli piny czujnika rozwarte.

    Dodam, że hamulce odpuszczają natychmiast po puszczeniu hamulca.

    Stąd moje przepuszczenie - po puszczeniu hamulca czujnika na chwile się rozwiera i pokazuje 12,6 bar - podczas gdy powinien się zewrzeć i pokazać 0 bar.

    Oczywiście po chwili od 1 hamowania pokazuję sie błąd EBS, i EBS się odłącza, aż do wył/włącz zapłon.

    MOJE PYTANIE :
    Takiego czujnika nigdzie nie mogę znaleźć.
    Czy ktoś wie jaki czujnik mogę zastosować, żeby nie było błędnych informacji o wartości ciśnienia?

    Chyba że moja diagnoza jest błędna... ktoś ma inny pomysł na inną na podstawie w/w wskazówek?

    pozdr.

    0 6
  • #2 11 Maj 2014 22:22
    miszagrom
    Poziom 21  

    Jaki jest błąd w EBS ?? Ciśnienie z modulatora jest przesyłane CAN-em, wiec czym diagnozujesz i jaki jest błąd?

    0
  • Pomocny post
    #3 12 Maj 2014 23:55
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Przedni modulator jest hard wired- nie jest podłączony za pomocą CAN.Ma 5 przewodów: 3 do elektrozaworu wewnątrz modulatora i 2 do czujnika o którym to pisze autor.
    Podłącz manometr do złącza ISO w którymkolwiek przednim siłowniku i porównój wskazanie manometru ze wskazaniem czujnika ciśnienia- oczywiście interesuje cię to co się dzieje z ciśnieniem po zdjęciu nogi z pedału.
    W ten sposób będziesz miał odniesienie czy masz do czynienia z usterką pneumatyczną, czy z elektryczną.ja obstawiam na usterce elektrycznej bowiem w DAFie nie występuje ciśnienie wyższe niż 10.5 bar a wiedząc, że większość czujników ciśnienia są 5- voltowe, to wiadomym jest że dla 0 bar napięcie wyyjścia z czujnika wynienie 0.5V a dla max. ciśnienia około 10 bar będzie to około 4.5 V Napięcie pomiędzy 4.5 V a 5V może zostać zinterpretowane jako 12 bar albo to- co robi czyli wyświetla wartość nierealną i krzyczy o błędzie prawdopodobnie zwarcie do zasilania na czujniku ciśnienia w modulatorze.
    Kolego modulator jest nierozbieralny i szczerze odradzam Ci ze względu na bezpieczeństwo jego naprawę- a już zielonego pojęcia nie mam skąd weźmiesz części zamienne do czegoś, co z natury rzeczy jest nienaprawialne.

    1
  • #4 14 Maj 2014 08:20
    Wilkov2000
    Poziom 9  

    Czujników motowanych w zaworach elektropneumatycznych EBS-u nieda się kupić. Jedynie przełożyć z innego modulatora w którym czujnik jest sprawny. A jeśli chodzi o zawór proporcjonalny to czujnik ciśnienia prawdopodobnie pasuje z REV naczepy ale trzeba porównać numery seryjne.

    0
  • #5 16 Maj 2014 18:52
    hubert20
    Poziom 2  

    masz dwie opcje wiazka badz drugi zawór

    0
  • #6 16 Maj 2014 21:33
    liset7
    Poziom 11  

    W zaworach proporcjonalnych występuje kilka rodzajów czujników. Jako część zamienna nie jest dostępna. Sprawdź kolego kable i wtyczkę bowiem często tu jest przyczyna. Jak kabel to lepiej, jak zawór to nowy, używany lub są też regenerowane.

    0
  • #7 03 Paź 2014 21:39
    Bartolinis
    Poziom 10  

    Naprawiło się samo, ale wolałem odczekać.
    2 miesiące spokój.
    I usterka powróciła, z tą różnicą, że teraz wskazanie 12,6 bara utrzymywało się cały czas, do momentu naciśnięcia hamulca. Po naciśnięciu wskazywało poprawnie.
    Wymieniłem modulator/zwawór - zwał jak zwał.
    Objawy takie same.
    Niemożliwe było uszkodzenie 2 czujników ciśnienia w ten sam sposób.

    Usterka usunięta - na wiązce przetarty przewód.
    Nie zlokalizowałem miejsca przetarcia, ale obejście tego przewodu, który nie miał przejścia do przodu pomogło, więc zrobiliśmy tzw. BYPASS.

    W wolnej chwili spróbuję znaleźć gdzie się przetarło...ale jak znam życie to tak już zostanie :)

    PS. błąd 6243 - przy wyłącz/rozłącz modulatorze osi przedniej (B307) wskazanie ciśnienia z czujnika ciśnienia ( na wtyku D6) nie właściwe

    1