Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

citroen xsara picasso 2hdi '00 - nie odpala na gorącym silniku

zbyszek17101965 04 May 2014 14:31 6504 31
  • #1
    zbyszek17101965
    Level 8  
    citroen xsara picasso 2.0 hdi rok 2000.szukałem na forum podobnego przypadku usterki która zaczęła mnie prześladować i nie znalazłem .Problemem jest uruchomienie silnika po nagrzaniu do normalnej temperatury pracy .Jeżeli silnik jeszcze nie osiągnął swojej temperatury to po zgaszeniu uruchomi się bez problemu , jednak w miarę wzrostu temperatury muszę coraz dłużej kręcić , kiedy temperatura osiągnie normę to po kilku minutach nie mogę go uruchomić .Rozrusznik kręci normalnie , pompkę paliwową słychać jak się włącza ,świece żarowe grzeją .Po ostygnięciu ( zależy od pogody jak długo ) zapala .To ostygnięcie jest takie że nie da się jeszcze przyłożyć ręki do bloku .Jak na dworze było chłodniej ( +10 st) było to ok pół godziny przy +20 dłużej , po odpaleniu i w czasie jazdy pracuje normalnie , zużycie paliwa w/g kompa w granicach 5/100 w trasie .Nie ma białego dymu , ale przy max obrotach pojawia się czarny dym , w czasie normalnej jazdy nie .Czy ktoś może podpowiedzieć gdzie szukać przyczyny i od czego zacząć , pytając w warsztatach mówią że to złożony problem i mogą być różne przyczyny .Zgadzam się w części ale myślę że dobry fachowiec po objawach powinien już cokolwiek podejrzewać .Zapomniałem napisać że na wyświetlaczu nic nie pokazuje i nie zapala się żadna kontrolka .
  • #2
    maciejszczesny
    Level 9  
    Może uszkodzeniu uległ sterownik świec. Może pada pompa paliwa.
    Do sprawdzonego warsztatu i niech szukają.
    Podpowiem Ci, że sprawdziłbym również kontrolki. Może być uszkodzona lub usunięta żarówka.
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    domex32
    Moderator of Cars
    maciejszczesny wrote:
    Może uszkodzeniu uległ sterownik świec. Może pada pompa paliwa.
    Do sprawdzonego warsztatu i niech szukają.
    Podpowiem Ci, że sprawdziłbym również kontrolki. Może być uszkodzona lub usunięta żarówka.


    Może to zmień podpis w profilu...

    Sterownik świec przy problemach z rozruchem ciepłego silnika?

    belcho99 wrote:
    Czujnik położenia wału korbowego, po nagrzaniu silnika "łapie przerwę". klasyka.


    Dlaczego łapie przerwę po zgaszeniu silnika a podczas pracy nie?

    Do autra:
    Moim zdaniem masz problem z uzyskaniem ciśnienia paliwa na listwie, czym bardziej rozgrzana ropa tym trudniej ją sprężyć.

    Możliwe przyczyny:

    -uszkodzony zawór przelewowy wtryskiwacza(y)
    -uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia lub zawór sterujący wysokim ciśnieniem
    -uszkodzona listwa (szyna) wysokiego ciśnienia
    -mało wydajna pompa paliwa w zbiorniku(mniej prawdopodobne)

    Wyżej wymienione objawy są TYPOWE dla silników CR.

    Diagnostyka komputerowa oraz test przelewowy wtryskiwaczy powinien rozwiać wątpliwości.
  • #5
    zbyszek17101965
    Level 8  
    zastanawia mnie to , czy przyczyny o których piszesz (domex 32) nie zakłócałyby pracy silnika w czasie jazdy , przecież to wszystko jest również gorące ?
  • #6
    domex32
    Moderator of Cars
    Niekoniecznie, dlatego że podczas odpalania, silnik kreci się maksymalnie 250-300 Obr na minute a do odpalenia potrzeba około 160-200 bar przy 800 obr ciśnienie paliwa sięga około 300 bar, rozumiesz? :-)
  • #7
    zbyszek17101965
    Level 8  
    a czy po zgaszeniu ciśnienie się podziewa i musi być na nowo wytworzone przez pompę , czy powinno się jakiś czas utrzymywać ? może wiesz czy jest możliwe sprawdzenie tego ciśnienia podczas kręcenia kiedy nie chce odpalić ?
  • #8
    domex32
    Moderator of Cars
    zbyszek17101965 wrote:
    czy po zgaszeniu ciśnienie się podziewa i musi być na nowo wytworzone przez pompę , czy powinno się jakiś czas utrzymywać ?


    Jeśli wszystko jest sprawne spada stopniowo do zera, czas jest różny w zależności od sprawności układu, od 1-10 sekund.

    Podczas rozruchu pompa musi je na nowo wytworzyć.
  • #9
    zbyszek17101965
    Level 8  
    dziękuję za sugestie , w środę jestem umówiony w serwisie , napiszę jak poradzili sobie fachowcy .najgorsze w tym jest to , że boli mnie jak tacy fachowcy grzebią bez nadzoru
  • #10
    zbyszek17101965
    Level 8  
    Właśnie wróciłem ze stacji po diagnostyce .w trakcie sprawdzania pokazało błąd odczytu immobilajzera , brak łączności .Diagnosta sprawdzał również regulator ciśnienia na pompie i odczytywał ciśnienie w czasie kręcenia rozrusznikiem kiedy nie chciał odpalić .Przedmuchał czujnik i zamontował - brak reakcji , natomiast ciśnienie podchodziło do 100 - 108 barów .W końcu odłączył czujnik ciśnienia i po prawie normalnym kręceniu odpalił - próbę tą robił dwukrotnie z pozytywnym skutkiem .Po tych badaniach stwierdził , że trzeba najpierw zrobić porządek z immo a dopiero póżniej przyjrzeć się temu ciśnieniu .Pechowo się złożyło bo dzisiaj nie było elektryka i nie było komu pogrzebać się w instalacji , poprosiłem o schematy instalacji ( otrzymałem be bólu ) i narazie spróbuję sam sprawdzić wszystkie połączenia masowe i złącza .Potem będę szukał biegłego elektryka . Zapomniałem dodać że pracownik wspomniał jeszcze o kodowaniu dwóch kluczyków , samochód odpalał tylko z jednego ( ten z pilotem ) .Dzisiaj kiedy nie chciał odpalić pokręciłem rozrusznikiem dosyć dłużej i silnik odpalił , wcześniej tak długo nigdy nie kręciłem ale to podziałało . To na razie tyle , czekam na wasze sugestie .
  • #12
    jareczek1992
    Level 14  
    Immo nie ma nic wspólnego, wtryski na stół! Tych wtrysków się nie koduje.
  • #13
    domex32
    Moderator of Cars
    Wtryski do sprawdzenia na stole probierczym albo na aucie próbę przelewową zrobić. Regulator i pompy CP1 rzadziej padały ale też się zdarzało.

    Do hdi potrzeba wiedzy i fachowca, pan Kazimierz co wtyczki odpina się nie nada:)
  • #14
    zbyszek17101965
    Level 8  
    nie za bardzo zrozumiałem , za małe ciśnienie na szynie i dlatego sprawdzać wtryski ?a może pompę wysokiego ciśnienia lepiej ?zużycie mam w normie , silnik po odpaleniu pracuje stabilnie , także przy przyśpieszaniu , żadnych czkawek , wchodzi na obroty do maxa ,
  • #15
    mariank32
    Level 16  
    Skoro masz za niskie ciśnienie w sytuacji kiedy nie odpala to masz zawężone pole poszukiwania usterki. Tak jak Ci wcześniej napisano inaczej spręża się zimne paliwo a inaczej cieple. Przy tak niskim ciśnieniu nie ma zezwolenia na sterowanie wtryskami. Napisano Ci wyżej co należy sprawdzić, ja natomiast przyjrzałbym się rozrusznikowi, jakie osiąga obroty silnik w memencie rozruchu. Nawet z autopsji mam takie doświadczenie, przy nagrzanym silniku, rozruszniku itd mimo tego że osluchowo kręcił ok to jednak nie miał swojej sprawności i nie można było uzyskać ciśnienia. Na zimnym palił od strzała. Po regeneracji problem ustąpił.
  • #16
    domex32
    Moderator of Cars
    zbyszek17101965 wrote:
    nie za bardzo zrozumiałem , za małe ciśnienie na szynie i dlatego sprawdzać wtryski ?a może pompę wysokiego ciśnienia lepiej ?zużycie mam w normie , silnik po odpaleniu pracuje stabilnie , także przy przyśpieszaniu , żadnych czkawek , wchodzi na obroty do maxa ,


    Jak zrobisz próbę przelewową to się przekonasz.

    Jak chcesz to wyciągaj i rób pompę, twoja sprawa.
  • #17
    zbyszek17101965
    Level 8  
    ta próba o której piszesz jest faktycznie mniej pracochłonna , tylko podpowiedz jak to ma być zrobione : czas trwania , czy silnik ciepły , jakie obroty , jakie wnioski po próbie czyli jak odczytać wyniki tej próby - o czym świadczą zapełnione pojemniki .Jeszcze jedno czy uszkodzone przelewy na wtryskiwaczach mają związek z ciśnieniem na listwie ?
  • #18
    domex32
    Moderator of Cars
    zbyszek17101965 wrote:
    czas trwania , czy silnik ciepły , jakie obroty


    Wolne obroty, w minute około 8-15 ml.

    Lub też w momencie jak nie odpala, zobaczysz który wtrysk najbardziej upuszcza ciśnienie z listwy na przelew.

    zbyszek17101965 wrote:
    czy uszkodzone przelewy na wtryskiwaczach mają związek z ciśnieniem na listwie ?


    Oczywiście, ciśnienie paliwa przez nieszczelne przelewy wraca do zbiornika, zamiast kumulować się w listwie.

    zbyszek17101965 wrote:
    o czym świadczą zapełnione pojemniki


    O ogólnej kondycji układu wtryskowego.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dla Ciebie ta usterka to coś nowego, dla nas to rutynowa przypadłość, więc nie dziw się ze stawiamy szybko, takie diagnozy.

    Moim zdaniem już dawno powinieneś wyciągnąć wtryski i dać do diesel serwisu, już by było po problemie.
  • #19
    zbyszek17101965
    Level 8  
    Witam ponownie ,dopiero dzisiaj mam czas dołożyć kilka info o postępie w diagnostyce mojej usterki .Odczytałem ciśnienie na listwie po odpaleniu auta i przejechaniu ok.kilometra do serwisu - 160 barów , silnik nie zdążył się zagrzać bo jechałem żułwim tempem , wcześniejsze pomiary na gorącym - 105 barów.Mechanior z serwisu mierzył ciśnienie w obwodzie niskiego ciśnienia na drodze od filtra do pompy wr (manometr pokazywał ok.2,2 bara ) i stwierdził że w/g książki to może być .Wracając z serwisu na trasie rozpędzałem auto prawie na maxa na każdym biegu ( wcześniej tak oczywiście nie nienadwyrężałem silnika ) żeby zobaczyć jak będzie reagował , przy zmianie z 4 na 5 silnik zagasł i pokazała się kontrolka silnika na pulpicie wyświetlacza .Zjechałem na pobocze i po kilku minutach odpaliłem , już bez żyłowania normalnie dojechałem do domu ( kontrolka pozostała ).Następnego dnia chciałem w serwisie odczytać co zapisał komp ale mieli jakieś kłopoty z licencją oprogramowania , i lipa z tego wyszła (w poniedziałek dopiero ) ale kontrolka rano się nie zapaliła po odpaleniu . W sobotę przeprowadziłem próby przelewowe wtryskiwaczy .
    na ostygniętym , zagrzanym do normalnej temp, i kiedy nie chciał odpalić ( zapalił po drugim długim kręceniu . Spróbuję dodać zdjęcia , w/g godziny na fotkach będą to kolejne próby . Według mnie pozostała jeszcze podmianka zaworu reg.ciśnienia i pompa wysokiego ciśnienia .Posłucham waszych analiz i sam jeszcze będę główkował .To na razie byłoby tyle , do poniedziałku
  • #20
    domex32
    Moderator of Cars
    Ile trwała próba przelewowa?

    Jeśli minute, to napompował ci 5 razy tyle ile powinien.
  • #21
    zbyszek17101965
    Level 8  
    próby trwały aż do napełnienia zbiorniczków , czyli dużo więcej niż minuta.chciałem zobaczyć jaka będzie różnica .w czasie trwania paliwo ciekło jak krew z nosa na obrotach jałowych , przy dodaniu gazu widać było krople .Wracając do próby czy te wyniki coś dają do myślenia ?
  • #22
    domex32
    Moderator of Cars
    Jak zrobisz próbę przez minutę to ci powiem, Narazie widać drugi i trzeci wtrysk puszcza więcej od reszty.
  • #23
    zbyszek17101965
    Level 8  
    wykonałem ponownie próby, czas 1minuta , gorący silnik , po długim kręceniu odpalił i zmierzyłem : 1 od rozrządu ok.20ml , 2 z 3 razem ok 38ml .Ten 2 i 3 puszczały prawie równo przy wcześniejszych próbach .Troszeczkę uprościłem ale coś to powinno pokazać
  • #24
    domex32
    Moderator of Cars
    No to pierwszy prawie dwa razy za dużo a drugi i trzeci prawie cztery razy za dużo.

    Wtryski do zrobienia.
  • #25
    zbyszek17101965
    Level 8  
    może nie jasno opisałem , 2 i 3 łącznie do jednego zbiorniczka , to wypadałoby mniej więcej po równo .Piszesz że górna granica to 15ml , więc te ok.20ml to definitywnie kwalifikuje do roboty ? Chcę jeszcze zmierzyć ciśnienie na pompie wychodzące na listwę przy ,,odciętych'' wtryskiwaczach
  • #26
    domex32
    Moderator of Cars
    Nie odłączaj elektrycznie wtryskiwaczy do testu, można ECU powalić w ten sposób.

    A powiedz mi masz manometr do 400 bar?
  • #27
    zbyszek17101965
    Level 8  
    nie mam manometru ale chciałem u mechaniora to sprawdzić żeby wykluczyć pompę , jednak powiedział że jak chcę to podejmie się diagnostyki wraz z naprawą .Powiedziałem , że się zastanowię . W międzyczasie przypomniałem sobie że siostrzeniec ma peugota z takim silnikiem tylko z interculerem i 110 km , no podmieniłem zaworek regulacyjny ciśnienia na pompie .Stał sia cud auto odpaliło lepiej niż rano na zimnym .Zagrzałem silnik do normy i powtarzałem to odpalanie 5 razy , zawsze tak somo odpalał i normalnie .Potem założyłem z powrotem swój i znowu wrócił koszmar odpalania .Myślę że problem jest rozwiązany , kwestią pozostaje jaki regulator założyć , używany czy nowy .Jeżeli wymienię ten zaworek to napiszę jaki był finał końcowy , na razie dziękuję wszystkim za zaangażowanie w pomocy .
  • #28
    domex32
    Moderator of Cars
    Załóż nowy oryginał.
  • #29
    zbyszek17101965
    Level 8  
    mój zawór ma nr.0281002284 czy może być inny , ten nr.CA/DRV/F/W10S powtarza się z tym z peugota , czy to ma znaczenie ?
  • #30
    jareczek1992
    Level 14  
    Kup taki sam numer z boscha.