Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW E46 / N42B20 - "szarpie" przy zmianie biegów po dłuższej trasie

tslysy 06 Maj 2014 11:14 3711 9
  • #1 06 Maj 2014 11:14
    tslysy
    Poziom 6  

    Cześć,

    Problem jest dość nietypowy chyba z resztą jak wszystko z tym silnikiem (N42, 2.0 143KM benzyna + LPG BRC), a mianowicie po dłuższej trasie
    (wczoraj akurat 70km i mocniejszym kręceniem) auto zaczyna szarpać przy zmianie biegów tzn. wciskam sprzęgło
    obroty silnika nie spadają po czym zmieniam bieg, puszczam sprzęgło i obroty nagle lecą w dół. Jeździ się dziwnie.
    Samo przyśpieszenie wtedy też jest dziwne dopiero przy około 3,5-4tys obrotów ma wyraźnego kopa.
    Generalnie utrzymuje się taki stan do momentu wychłodzenia silnika, choć pozostawienie auta na 8h to za mało,
    chyba że otworzyłbym maske to ciepło szybciej ucieknie.

    Wymieniłem profilaktycznie kilka dni temu czujnik położenia wałka rozrządu (nowy z aso), choć ktoś przede mną wymieniał już dwa.
    W każdym razie po wymianie czujnika ciut lepiej jakby przyśpiesza, ale po wczorajszym problemie postanowiłem podmienić jeszcze raz
    jeden z starych czujników myśląc że może jest felerny, wymieniłem na zimny stary czujnik i bez różnicy.

    Z innych rzecz wymieniony był też przepływomierz (ori bosch), przepustnice testowałem używane w liczbie 3.
    Błędów na komputerze brak, choć nie wpinałem się bezpośrednio kiedy wystąpiła usterka. Live data z inpy w normie wszystko.

    Może macie jakieś teorie co do tego? Może czujnik wału?
    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

    0 9
  • #2 06 Maj 2014 11:36
    elemen_th
    Poziom 29  

    Najważniejsze pytanie zanim wymienisz cały samochód na nowy. Takie same objawy są na benzynie i gazie czy tylko na gazie?

    0
  • #3 06 Maj 2014 11:49
    DziadzioMiecio
    Poziom 27  

    Witam zacząłbym od sprawdzenia czy problem występuje na benzynie czy gazie . Najlepiej przejechać na benzynie jakieś 100 km i wtedy się okaże, jak dawno nie wymieniane filtry gazu to bym je wymienił i spuścił brudy z parownika.

    0
  • #4 06 Maj 2014 12:58
    tslysy
    Poziom 6  

    Bez różnicy gaz / benzyna

    0
  • #5 06 Maj 2014 22:04
    cursor
    Poziom 30  

    Odłącz czujnik podciśnienia w dolocie i sprawdź czy silnik będzie działać "normalnie" także po zagrzaniu.

    W tych silnikach na początek to należy sprawdzić ustawienie rozrządu.
    Częsty problem to układ valvetronic, stąd propozycja odłączenia wspomnianego czujnika.
    Sterownik silnika wtedy chodzi w tryb awaryjny i przechodzi na pracę na przepustnicy, a nie valvetronic

    0
  • #6 06 Maj 2014 23:44
    tslysy
    Poziom 6  

    Dzięki za odpowiedź!

    1. Żeby nie mieć wątpliwości o którym czujniku mowa, chodzi o ten na górze silnika zaraz przy wlewie oleju (valvetronic)?

    2. Nie bardzo wiem jak to rozumieć "czujnik podciśnienia w dolocie". W samym dolocie powietrza nie ma żadnego dodatkowego czujnika pomiędzy przepływomierzem a przepustnicą. Chyba, że chodzi o ten za przepustnicą, widoczny na poniższym schemacie pod nr. 16
    http://www.bmwstore.pl/pl/katalog/diagram/11_3194-kolektor-ssacy/vCJ71708

    Wybacz za być może laickie pytania ale - nie znam się. Z resztą moi mechanicy też ;)

    0
  • #7 07 Maj 2014 08:00
    melas
    Poziom 27  

    Ja miałem taki przypadek i miałem cały czas odpięty czujnik wałka i wtedy chodził na przepustnicy. Gdy naprawiłem valvetronic wpiołem go i pracuje normalnie.

    0
  • #8 08 Maj 2014 18:48
    tslysy
    Poziom 6  

    Odpiąłem wspomniany wyżej czujnik na schemacie. Bez różnicy, nawet żadna kontrolka się nie zaświeciła. Oczywiście autem szarpie, nawet od wczoraj kiedy zrobiłem prawie 200km, po nocnym postoju nie naprawiło się samoczynnie jak to bywało wcześniej.

    1
  • #9 10 Maj 2014 10:14
    cursor
    Poziom 30  

    Odpinałeś czujnik nr 16 z rysunku?

    Inna opcja to odłącz czujnik wałka jak wspomnieli inni.

    Chodzi o wymuszenie na nim trybu awaryjnego, żeby zaczął pracować na przepustnicy.
    W silnikach Valvetronic przepustnica potrzebna jest do trybu awaryjnego. Normalnie to silnik valvetronic steruje otwarciem zaworów, a przepustnica jest cały czas otwarta.


    Co z układem zapłonowym? Może problem jest ze świecami lub cewkami, skoro dopiero po nagrzaniu pojawia się problem

    0
  • #10 10 Maj 2014 15:18
    tslysy
    Poziom 6  

    Świece były wymienione profilaktycznie 5 tys km. temu (Bosch Platinum). Poprzednie z resztą były w idealnym stanie, po przebiegu ponad 20 tys, równo rozgrzane, nie okopcone. Generalnie auto odpala od strzału i nie ma z tym problemu.

    Jedynie coś się przegrzewa i chyba jednak jest to przepustnica. Wczoraj po trasie w mieście auto dziwnie się zachowywało, momentami nie miało mocy, w końcu w trakcie jazdy zaświeciły się kontrolki a silnik zaczął sam falować obrotami. Udało mi si go przegazować do 5 tys obrotów i włączył się na stałe tryb awaryjny. "Nauczony doświadczeniem" otworzyłem maskę i wymieniłem przepustnicę na zapasową używkę no i się naprawiło. Wychodzi chyba na to że jednak muszę kupić nową przepustnicę.

    1