Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cewka zapłonowa do elektryzatora (pastucha elektrycznego)

Rafciok997 06 Maj 2014 21:20 8172 14
  • #1 06 Maj 2014 21:20
    Rafciok997
    Poziom 9  

    Cześć,

    Zbudowałem wcześniej elektryzator wykorzystując jakiś popularny schemat znaleziony w internecie (EP 4/93) i starą konwencjonalną cewkę zapłonową Bosha od Golfa III. Elektryzator do dziś sprawuje się świetnie i naszła mnie myśl, żeby wykonać kolejny taki projekt. Mam jednak 2 pytania.

    Przeglądając alle... często widzę cewki zapłonowe pojedyncze (jedna cewka na każdą świecę). Szukając informacji w sieci o ich parametrach przeczytałem jedynie, że mogą generować nawet napięcie rzędu 40kV. Nie wiem natomiast nic o rezystancji uzwojeń tych cewek. Czy taka cewka nadałaby się do moich zastosowań?

    Drugie pytanie dotyczy właśnie samej energii (napięcia ?) impulsu. Jak efektywnie mogę ją zwiększyć modyfikując ten zestaw (płytka poniżej). Chciałbym się również pozbyć przy tym ze schematu triaka TIC206D ze względu na jego dostępność. Czy wystarczy tutaj wymiana transformatorka na taki z większym przełożeniem?

    Cewka zapłonowa do elektryzatora (pastucha elektrycznego)

    0 14
  • #2 07 Maj 2014 02:15
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A może podaj schemat? Mam wrażenie, że "elektryzatory" bez tyrystora (wystarczy tyrystor, nie musi być triak) działają znacznie gorzej.

    0
  • #3 07 Maj 2014 08:46
    Rafciok997
    Poziom 9  

    Schemat i spis elementów:

    Cewka zapłonowa do elektryzatora (pastucha elektrycznego)
    Cewka zapłonowa do elektryzatora (pastucha elektrycznego)

    1
  • #4 07 Maj 2014 09:36
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Zamiast triaka można użyć tyrystora - jak chcesz zwiększyć energię impulsu, to proponuję jakiś mocniejszy, na kilkanaście A. Układ przetwornicy można by zrobić i z takim transformatorem, ale w zupełnie innym układzie, jednotaktową z użyciem 2 tranzystorów mocy (do każdego uzwojenia oddzielny); i niestety trzeba się pogodzić z tym, że jej sprawność będzie około 50% - taki mankament mają wszystkie przetwornice jednotaktowe użyte do ładowania kondensatora.

    1
  • #5 07 Maj 2014 10:44
    Rafciok997
    Poziom 9  

    Ok, co do tyrystora, czy może być taki łatwo dostępny TYN612 (prąd 12A, napięcie 600V, prąd bramki < 200uA)? Tak dla jasności, użyty wcześniej triak TIC206D miał max prąd 3A, napięcie 400V i na bramce <30mA.
    Co do przetwornicy, to nie bardzo rozumiem co masz na myśli. Mógłbyś wrzucić jakiś przykładowy schemat takiego układu?

    EDIT:

    Czy chodzi o coś takiego:
    Cewka zapłonowa do elektryzatora (pastucha elektrycznego)

    0
  • #6 07 Maj 2014 14:21
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Tyrystor pewnie będzie dobry. Z przetwornicą niezupełnie tak: (1) tranzystory powinny działać w przeciwnej fazie (prąd ma płynąć raz przez jedno uzwojenie 6V, raz przez drugie, i to tak, żeby dawać przeciwny kierunek magnesowania rdzenia); (2) potrzebne jest ograniczenie prądu - układ jakoś musi to załatwić; i może (3) dałoby się tak połączyć tranzystory, żeby same działały jako generator, nie potrzebowały dodatkowego generatora, a za to dopasowywały częstotliwość oscylacji tak, by to lepiej działało? tylko wtedy (4) trzeba pomyśleć, jak je zabezpieczyć przed przepięciami. Ale pewnie takich układów i na forum, i w sieci jest pod dostatkiem. Nie wiem, jakim napięciem to ma być zasilane.

    0
  • #7 07 Maj 2014 16:59
    Rafciok997
    Poziom 9  

    Ojjj...niestety Twój opis sugeruje mi, że nie bardzo poradzę sobie z tak poważną modyfikacją tego schematu. Układ ma być zasilany akumulatorem samochodowym 12V.
    A możesz coś jeszcze napisać na temat wykorzystania tutaj cewki zapłonowej pojedyńczej (np. takiej takiej). Czy będzie się ona nadawała?

    0
  • #8 07 Maj 2014 17:55
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Po pierwsze, poszukaj istniejących schematów - nie ma sensu wynajdywać na nowo tego, co już jest zrobione.

    0
  • #9 10 Maj 2014 13:28
    Rafciok997
    Poziom 9  

    Ok, poczytałem trochę i przekształciłem wcześniej załączony schemat na coś takiego:

    Cewka zapłonowa do elektryzatora (pastucha elektrycznego)

    Starałem się jakoś sensownie dobierać podzespoły, ale nie wiem czy czegoś nie wziąłem z nadmiarem lub niedomiarem. Dodatkowo, na wyjściu uzwojenia pierwotnego transformatora, zastosowałem 3 kondensatory 1uF (drogie pojedyńcze 2,5-3uF) - mam nadzieję, że nie będzie to miało wpływu na poprawność działania. Nie dałem również kondensatora ok 0.68uF pomiędzy drenami IRF520 ponieważ nie bardzo rozumiem do czego on tam byłby potrzebny. Czy taki układ ma prawo w ogóle działać?

    0
  • #10 10 Maj 2014 14:54
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Mam wrażenie, że coś jest niezupełnie tak, jak trzeba. Końce uzwojeń, do których są podłączone dreny, należy połączyć do +12V, podobnie lewe końce R6 i R7. Prawy koniec kondensatora C3 powinien być połączony tylko z D7, D8 i R8. Poza tym zamiast D6 powinien być mostek. Transformator 220/2x6 ma przekładnię około 33:1, więc z 12V może dać około 400 - nie wiem, czy napięcie kondensatorów nie będzie trochę za małe, zwłaszcza jak akumulator będzie świeżo naładowany (napięcie około 13V).

    Nie jestem pewien, czy ta przetwornica nie będzie miała problemów ze wzbudzeniem. Po pierwsze może powstać taka sytuacja, że oba MOSFET-y włączą sie naraz, wtedy ich prąd będzie rósł, aż spadek napięcia na uzwojeniach osiągnie dobrych kilka V - a ich opór jest około oma, więc prąd MOSFET-ów musi sięgnąć dobrych kilku A, dopiero wtedy napięcie na bramkach zmaleje na tyle, żeby ograniczyć prąd i powinno powstać dodatnie sprzężenie zwrotne, które nie pozwoli utrzymać symetrii. Po drugie, jak MOSFET jest włączony, to jego prąd płynący przez uzwojenie może nie pozwolić na włączenie drugiego MOSFET-a. Wydaje mi się sensowne, żeby zamiast D4 i D5 były kondensatory.

    0
  • #11 12 Maj 2014 14:31
    Rafciok997
    Poziom 9  

    Ok, zgodnie z tym co napisałeś schemat wygląda teraz tak:

    Cewka zapłonowa do elektryzatora (pastucha elektrycznego)

    Dodałem dodatkowo kondensator 680nF pomiędzy uzwojenia transformatora i zamieniłem kondensator na wyjściu na 630V. Przeglądając w sieci inne podobne schematy generatorów WN zauważyłem zastosowany dławik 100uH pomiędzy odczepem transformatora a +12V. Czemu to służy? Czy może i u siebie powinienem coś takiego zastosować?

    0
  • #12 12 Maj 2014 15:01
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Na pewno zapomniałeś o mostku między Tr1 i kondensatorem. Nie wiem, czy ten dławik służy tylko do tłumienia zakłóceń, czy też jest istotny dla działania przetwornicy. Podaj linki do informacji, na których się wzorowałeś, bo może coś przeoczyłeś, a ktoś inny to zauważy.

    0
  • #13 12 Maj 2014 16:20
    Rafciok997
    Poziom 9  

    Ogólnie korzystałem z: Link. Tam właśnie jest zastosowany ten dławik ale w opisie nie doszukałem się dlaczego on tam jest. I nie bardzo rozumiem o tym mostku. W którym miejscu tego brakuje?

    0
  • #14 14 Maj 2014 13:49
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Mostek powinien być podłączony końcówkami '~' do uzwojenia PRI Tr1, a końcówkami '+' i '-' do kondensatora 2,2uF/630V. I zauważ, że tam jest użyty transformator WN z TV, nie sieciowy.

    0
  • #15 16 Maj 2014 18:57
    krzysztof723
    Poziom 29  

    Do kolegi Rafciok997
    Nawiązując do Twoich pytań w projektowaniu elektryzatora z cewką zapłonową załączam poniżej schemat z prawidłowo podłączonym diodowym mostkiem prostowniczym Gretza i kondensatorem 2,2uF/630V (1uF/630V) na uzwojeniu PR1 transformatora przetwornicy .
    Do sterowania tyrystora zastosowałem tranzystor, chociaż nie twierdzę, że Twoje sterowanie jest nie prawidłowe.
    Przydałoby się sprawdzić praktycznie działanie tyrystora z jednym i drugim układem i wybrać najodpowiedniejsze rozwiązanie.
    Tranzystor bardzo dobrze pracuje z elementami podanymi na schemacie przy częstotliwości sterującej od 15Hz do 250Hz.
    Dodatkowo NE555 został zabezpieczony diodą Zenera C15V wraz z rezystorem 100 Ohm przed uszkodzeniem podczas pracy przetwornicy.
    Taki typ przetwornicy jaki przedstawiasz był stosowany (wiele lat temu) w zapłonach tyrystorowych w samochodach, oczywiście był budowany na tranzystorach bipolarnych z niewielkimi zmianami. Transformator w przetwornicy można zastosować o większej mocy P=10W.
    Uzwojenia 2 x 6V powinny być nawinięte bifilarnie grubym drutem.
    Trudno się odnieść do całego układu przetwornicy bo, jak widać z załączonego przez Ciebie linku przetwornica powinna działać bez problemów, no ale teraz trzeba sprawdzić jej działanie z transformatorem sieciowym w Twoim układzie elektryzatora.
    Cewka zapłonowa do elektryzatora (pastucha elektrycznego)

    0