Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Oscyloskop KR-7010 - Piszczące trafo

krychast 25 Jan 2015 13:33 5277 62
Tespol
  • #31
    RitterX
    Level 39  
    Najsłabszym elementem powielacza jest połączenie szeregowo dwóch kondensatorów 22nF/630V do stabilizacji 1200V. Trzeba to zamienić na jeden 10nF/2kV...22nF/2kV. Może być też jeden MKP na 1500V. C415 ma o tyle związek z C420+C421, że póki nie ma wlutowanego sprawnego C415 póty nie ma też pełnego napięcia anodowego i kondensatory połączone w szereg jakoś to trzymają. BA159 zamiast obecnie zastosowanych diod też jest dobrym posunięciem. Ten oscyloskop był budowany z tego co było dostępne a projektowany przez kogoś ze sporym akademickim wykształceniem ale z dosyć mglistym pojęciem praktycznym. Stąd takie kwiatki jak szeregowe połączenie dwóch "idealnych" kondensatorów na 630V by stabilizować 1200V.
  • Tespol
  • #32
    krychast
    Level 20  
    Dzięki za ciekawe sugestie.Faktycznie układ powielacza jest dość ''interesujący''.W zasadzie zamiast dwóch kondensatorów C420 i C421 można dać jeden powiedzmy na 1500V.Właśnie podmieniłem kondensatory w powielaczu wg Twojej rady ale pisk i brak 1200V jest nadal.
  • #33
    RitterX
    Level 39  
    Odłącz przewód biegnący do lampy czyli z punktu na płytce po C421+C420 a przed siatką przyspieszającą, Sprawdź kondensator C414. Tak na marginesie po powielaczu a przed lampą powinien być jeszcze rezystor rzędu 1-2MR/2W służący do zabezpieczenia lampy przed przeciążeniem. Zmierz napięcia względem masy po kolejnych diodach, na ich katodach. Powinny być rzędu +400V, +800V, +1200V . Tego ostatniego nie mierz jak nie masz czym.
    Jak to nie przyniesie rezultatu to odłącz gałąź układu powielającego ujemne napięcie. Czyli tą, która ma wspólny węzeł z anodą pierwszej diody powielacza i kondensatorem C415. Przewód do dodatniego napięcia anodowego nadal odłączony.
  • #34
    krychast
    Level 20  
    Ok wszystko podam jutro bo po walce z oscyloskopem zniknęło mi całe zasilanie.Pewnie coś się rozłączyło bo po włączeniu do sieci jest cisza-z zasilacza również cisza ale jak podam +15V to dioda POWER pali się.Chyba powoli znajduje usterkę-na chwilę obecną źle był zalutowany jeden z tranzystorów na przetwornicy przez poprzedniego właściciela plus odlutowana (pęknięty w środku przewód) jednego z uzwojeń wtórnych.Jutro spróbuje odnaleźć zagubione napięcie zasilające.Do transformatora wszystko wchodzi( 230V) i wychodzi napięcie stałe ale gdzieś ginie.
  • #35
    krychast
    Level 20  
    A więc tak.Po wczorajszych przebojach nie udało mi się odnaleźć wszystkich napięć.Po włączeniu oscyloskopu do sieci słychać prze ułamek sekundy jakby załączał się stary TV kineskopowy.Napięcie zmienne dochodzi do mostka prostowniczego.Wychodzi z mostka około 18V.

    Potem idzie do tranzystora T403 skąd wychodzi +15V.Na kolektore T402 jest napięcie 18V na emiterze +15V i na bazie również +15V.Na katodzie D403 również +18V.Napięcie poprzez R402 dochodzi do kolektora T401 jednak ani na bazie ani na emiterze (gdzie powinno byc +5V a jest 0,4V) nie ma napięć.Tranzystor wymieniony i dalej to samo.Na diodzie Zenera D 407 również nic.Dioda POWER led nie pali się.Brakuje mi już pomysłów a byłem tak blisko.
  • #36
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Słuchaj kolega z pracy mówił mi że standardowa usterka braku napięcia 1200V to przebite uzwojenie żarzenia z uzwojeniem wysokiego napięcia. Przemierz sobie uzwojenia. Dawali mała przekładkę miedzy uzwojeniami wysokiego a żarzenia.
  • Tespol
  • #37
    krychast
    Level 20  
    Wysokie chyba odzyskam-był błąd lutowania tranzystora na przetwornicy i jedno uzwojenie wtórne wisiało w powietrzu ,jak pisałem wczoraj zniknęło mi napięcie stałe,wyżej opisałem gdzie ginie.Jak możesz rzuć okiem na schemat bo dla mnie ten oscyloskop to coraz większa zagadka.
  • #38
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Nóżka 5 ul 1111 powinno być + 9.5V, nóżka + 7 8.5V
    Na diodzie D 403 powinno być + 12V, także colektor T402 a na emiterze + 7,5V tak wynika ze schematu. Dioda zenera D407 5,6V.
  • #39
    krychast
    Level 20  
    Napięcia:
    Nóżka 5 3,5V
    Nóżka 7 16V
    D 403 18,8V
    kolektor T2 18,8V
    emiter T2 15,6V
    Dioda zenera 3,5V

    aha dioda zenera miała zwarcie nie wiedzieć czemu-została wymieniona oczywiście
  • #40
    krychast
    Level 20  
    A więc tak.Wyjąłem przetwornice a w zasadzie samo trafo.

    Między punktem 410 a 411 brak przejścia
    Między punktem 413 a 415 brak przejścia

    Dziwne że cokolwiek tam działało.

    Wygląda na uwalone uzwojenie pierwotne trafa.Uzwojenia wtórne ok.Czy ktoś przewijał uzwojenia w tym transformatorze? Warto się za to brać i czy jest sens?
  • #41
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Pierwotne uwalone ?? Albo żle coś kolega pomierzył.
  • #42
    krychast
    Level 20  
    Brak połączenia między 410 a 411 oraz 413 a 415.

    Jest połączenie między 410 a 412 oraz 414 a 415

    cooltygrysek zobacz na schemat ale pomiar chyba jest prawidłowy
  • #43
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    wylutuj to trafo i zobacz czy nie uwalone przy szpilkach. Jak tak to trzeba przewinąć.
  • #44
    arelektroda
    Level 22  
    Zamiast przewijać można spróbować kupić za nieduże pieniądze niesprawny oscyloskop z tej rodziny z zasilaniem 12V i z niego wyjąć te trafo.
  • #45
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Tylko trafić trudno bo w tych modelach trafo padało dość często ale nie na pierwotnym tylko na wtórnym a konkretnie z wysokiego napięcia przebicia na żarzenia.
    Ja bym się pokusił na odwinięcie i ponowne nawinięcie :-)
  • #46
    krychast
    Level 20  
    Trafo wylutowane.Wszystko jest tak jak pisałem.Były dwa wiszące przewody w powietrzu ale to już wcześniej ustaliłem.Jakie oscyloskopy miały takie same trafo?
  • #47
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    możesz dla przypomnienia zrobić foto tego trafa ??
  • #48
    arelektroda
    Level 22  
    Takie trafo mają oscyloskopy serii KR mające możliwość zasilania 12V bo te trafo to część przetwornicy. Poszukaj na znanym portalu.
  • #49
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Nie wszystkie KR miały wewnętrzną przetwornice napięć zasilających.Większość miała na klasycznym trafie. Natomiast żarzenie oraz wysokie napięcie było na trafopowielaczu.
  • #50
    arelektroda
    Level 22  
    Dlatego napisałem
    arelektroda wrote:
    oscyloskopy serii KR mające możliwość zasilania 12V
    .
  • #51
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    ach nie zrozumiałem czy chodzi o zasilanie z zewnętrznego zasilacza czy z wbudowanego. teraz zajarzyła mi się lampka :-) Faktycznie maja możliwość zasilania z zewnętrznego zasilacza transformatorowego.
  • #52
    arelektroda
    Level 22  
    Głównie z akumulatora i to w określonym zakresie napięć od do. Na tylnym panelu podłącza się stałe zasilanie zewnętrzne z pominięciem zasilacza sieciowego zaprojektowanego dla częstotliwości od 50-400 Hz.
  • #53
    krychast
    Level 20  
    Dodaje zdjęcia sorry za jakość robione telefonem. Oscyloskop KR-7010 - Piszczące trafo Oscyloskop KR-7010 - Piszczące trafo Oscyloskop KR-7010 - Piszczące trafo
  • #54
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Rdzeń klejony jest czy da się ruszyć ?? Ja już nie pamiętam polskich traf z tamtego okresu.
  • #55
    RitterX
    Level 39  
    Rdzeń zawsze daje się ruszyć lecz nigdy ne widomo czy potem pozostanie w stanie nadającym się do wykorzystania? Są dwa sposoby rozebrania możliwie bezpiecznie trafo impulsowego. Pierwszy polega na gotowaniu trafo w wodzie przez kilka minut. Drugi na utopieniu trafo w acetonie i odczekaniu doby tak by rozpuścić lakiery. W obu przypadkach trzeba użyć nowego drutu nawojowego. Stary nie będzie się już nadawał. Dlatego trzeba umieć zdecydować rdzeń czy uzwojenia? Oczywiście mamy wybór i jeżeli chcemy zachować uzwojenia to można roztłuc rdzeń i zamienić go na inny o znacznie lepszych parametrach magnetycznych. Polfer zatrzymał się na 3C8. Jedyne co jest potrzebne to zmierzenie przed rozwałką geometrii rdzenia. Rozwałka nie jest wcale taka łatwa a przynajmnie bezpieczna. Odradzam traktowanie brutalne młotkiem gdyż spieki pryskają. Mają tę paskudną właściwość, że są przyciągane przez oczy niczym przez magnesy. Dlatego by dokonać rozłupania kulturalnie zawija się rdzeń w gazetę tak by boczne kolumny stykały się ze ściankami papierowego walca i dopiero wtedy traktuje niezbyt mocno cięższym narzędziem.
  • #56
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Hahaha ubawił mnie ten kawałek o oczach magnetycznych hihihi. A tak na poważnie to całkiem ciekawa teoria że oczy maja takie właściwości magnetyczne względem spieków ferromagnetyka. :-) ja mam jeszcze jeden patent. Rozgrzewam rdzeń Hotem to zawsze działa.
  • #57
    krychast
    Level 20  
    Rdzeń bardzo ładnie rozkłada się na dwie części w takie kwadratowe litery W.Przedzielone są tekturką.Nie jest ani popękany ani pokruszony.
  • #58
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Dobra polska robota niestety przekładki miedzy uzwojeniami spieprzyli, a były by nie do zajechania :-). Pewnie jakiś jajogłowy typek stwierdził ze za długo by to działało.
    Nic tylko odwijać, odwijać, a jak już będziesz to robił, to zachowaj kolejność i kierunek uzwojeń. Zrób sobie rozpiskę warstw i licz zwoje na warstwę głownie tego uzwojenia wysokiego napięcia oraz tego 80V. Jak będziesz nawijał to daj przekładkę porządną pomiędzy uzwojeniami niskiego napięcia a uzwojeniem wysokiego napięcia. Przede wszystkim pomiędzy uzwojeniem żarzenia.
  • #59
    krychast
    Level 20  
    Czy metoda z wrzątkiem będzie dobra? Stosował ktoś? Przewijać całe trafo czy tylko niedziałające uzwojenia?
  • #60
    krychast
    Level 20  
    Witam, powracam do walki z przetwornicą. Odwinąłem wszystkie uzwojenia. Był tam taki chaos że szkoda gadać. Poprzedni właściciel tak namieszał w uzwojeniach że dopiero po odwinięciu wszystkich ułożyłem wszystko na papierze w logiczną całość. Pomieszane były uzwojenia i źle polutowane-nie do tych punktów co trzeba. Nasuwa się pytanie czysto techniczne. Czym odizolować uzwojenia i czym zalać cały transformator po nawinięciu na nowo?