Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Evinrude johnson mariner - Czujnik wału

eyprok 11 Maj 2014 16:10 3555 26
  • #1 11 Maj 2014 16:10
    eyprok
    Poziom 17  

    Witam może któryś z kolegów bedzie miał jakiś pomysł z czego lub gdzie poszukać czujnika który będzie dawał impuls z tych wypustek na pierścieniu.

    Tłumacze dlaje co i jak do czego:
    silnik od motorówki johnson mariner 85hp
    potrzebny mi czujnik który będzie dawał sygnał w momencie wycięcia, później jakiś moduł i cewkę myślę ze się dobierze.
    Pierścień metalowy, gdyby był z magnesu to myślałem nad TLE.
    Zamieściłem też schemat od mocniejszego silnika, ale instalacja wygląda identycznie.






    Evinrude johnson mariner - Czujnik wału



    Evinrude johnson mariner - Czujnik wału

    0 26
  • #2 11 Maj 2014 17:45
    hevet2
    Poziom 22  

    Czujnik położenia wału ,czujnik ABS od samochodu. Jeżeli to silnik jednocylindrowy można zastosować komplet zapłonu od chińskich skuterów tanio bez wielkich kombinacji ( potrzebna tylko jedna wypustka).

    0
  • #3 11 Maj 2014 23:18
    eyprok
    Poziom 17  

    Silnik 4 cylindrowy 2 suwowy bedzie na jednej cewce dalej idzie przez rozdzielacz.
    Zapomniałem jeszcze napisać że ten czujnik musi być w miarę małych rozmiarów, nizej zdjęcia jak wyglądał oryginał i jak próbowałem umiescić czujnik chyba od uno jak dobrze pamiętam Evinrude johnson mariner - Czujnik wału Evinrude johnson mariner - Czujnik wału

    0
  • #4 12 Maj 2014 12:51
    jack63
    Poziom 41  

    eyprok napisał:
    potrzebny mi czujnik który będzie dawał sygnał w momencie wycięcia, później jakiś moduł i cewkę myślę ze się dobierze.

    Czyli nie masz jeszcze modułu i cewki zapłonowej?
    W oryginale "czujnik" jest impulsatorem reluktancyjnym. Powinien zawierać w sobie obwód magnetyczny z magnesem trwałym. Stalowy pierścień stanowi dzięki swoim wycięciom rodzaj przełącznika rezystancji magnetycznej (reluktancja) a jej zmian wywołuje zmianę strumienia, która wywołuje impuls napięcia.
    Taki impulsator może bezpośrednio wyzwolić tyrystor w module CDI i w przeciwieństwie do czujnika ABS (magnetorezystancyjny) nie wymaga zasilania.
    Pomijając małą średnicę i ogólną ciasnotę :cry: problemem jest to iż moduł musi obsługiwać silnik 2T czterocylindrowy. Nie wiem jaki jest układ silnika ? Chodzi o ilość iskier na obrót wału? Przydałoby się zdjęcie rozdzielacza zapłonu.
    Czy wiadomo jaki jest zakres RPM silnika?
    Wg. mnie sam impulsator lub inny czujnik nie jest najwiekszym twoim problemem. Przecież masz cały układ zapłonowy do odtworzenia a nie jest to silnik ... skuterka.

    0
  • #5 12 Maj 2014 19:49
    eyprok
    Poziom 17  

    Modułu nie mam, cewka jest lecz w starsznym stanie także raczej stawiam na nową.
    Cały rozdzielacz przychodzi zaraz nad czujnikiem i pierścieniem wszystko montowane na wale. Na tą chwile nie mam przy sobie żadnych zdjęć, ale jutro dokładnie wszystko wypstrykam i wrzucę.
    jesli chodzi o ilość obrotów czy iskrę to nie mam pojęcia, bardzo ciężko coś poszukać o tym silniku ponieważ wychodził chyba przez 2 lata. Przed był na platynach a później na 2 czujnikach i bez rozdzielacza ( ten nowszy tez posiadam) chciałem przepakować cały zapłon z nowszego jednak inny wał, mocowanie itd. Evinrude johnson mariner - Czujnik wału Evinrude johnson mariner - Czujnik wału

    0
  • #6 13 Maj 2014 14:13
    jack63
    Poziom 41  

    Gdzie ten rozdzielacz??? Co on rozdziela?
    Dlaczego nie próbujesz przeszczepić tego zapłonu bezrozdzielaczowego?
    Nie masz żadnych danych odnośnie mocy i max obrotów??? Nie muszą być dokładnie od twojego modelu.
    Jaki jest układ cylindrów? Rządowy, widlasty, boxer czy może ... gwiazdowy jak w samolotach?

    0
  • #7 13 Maj 2014 14:40
    eyprok
    Poziom 17  

    Układ cylindrów w V 4 cyl na zdjęciach opisałem co i jak, na to wszystko przychodzi magneto. Moc to napewno 85HP nie wiem ale postaram się poszukac coś na temat obrotów . Evinrude johnson mariner - Czujnik wału Evinrude johnson mariner - Czujnik wału

    0
  • #9 13 Maj 2014 20:00
    eyprok
    Poziom 17  

    Nie dało się zrobię zdjęcia wnętrza tego rozdzielacza? Nie bardzo rozumiem o co chodzi.
    A do wczesniejszego pytania odnośnie przełożenia całego zapłonu bez rozdzielacz zbyt dużo przeróbek, a i tak tamten silnik bedzie miał remoncik nowe pierścionki itd takze pozostaje męczyć mi się z tym czujniczkiem i resztą zapłonu.

    0
  • #10 13 Maj 2014 20:37
    jack63
    Poziom 41  

    eyprok napisał:
    Nie dało się zrobię zdjęcia wnętrza tego rozdzielacza? Nie bardzo rozumiem o co chodzi.
    Chodzi o to aby ze zdjec "wyjąc" pewne informacje. Na razie zdjęcia nadają się do domowego albumu, a nie do poznania układu zapłonowego. Nie da sie zdjąć tego czarnego elementu z wypustkiem opisanym jako "palec" i zobaczyć na co pen palec wskazuje??? Chodzi o rozmieszczenie kątowe punktów zapłonu dla poszczególnych cylindrów.
    Coś mi się nie zgadza. Piszesz, że silnik jest widlasty (jaki +- kąt?) a wycięcia na pierścieniu współpracującym z impulsatorem są co 90 stopni???

    0
  • #11 13 Maj 2014 20:59
    eyprok
    Poziom 17  

    Tak na szybko to tylko takie zdjecie mam w telefonie jutro postaram sie zrobić dokładnie. Evinrude johnson mariner - Czujnik wału

    0
  • #17 14 Maj 2014 15:53
    eyprok
    Poziom 17  

    Liczę na jakieś propozycje z czego dopasować jakiś czujnik który bedzie mi w tym ustrojstwie pasował i pracował, bo z modułem to raczej nie bedzie problemu.

    0
  • #18 14 Maj 2014 20:09
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Na moje to tam jest zapłon typu TCI, w tamtych czasach raczej w wynalazki typu DC-CDI na szeroką skalę się nie bawili.
    Czujnik to prawdopodobnie halotron. Cewka moim zdaniem dawałaby kiepski sygnał przy takim pierścieniu. Jakby nie patrzeć, to gdzieś musiałby być umieszczony magnes.
    Aparat zapłonowy ma ręcznie regulowany kąt wyprzedzenia zapłonu, czy ma on jakąś automatykę? Dziwne "coś" widnieje na schemacie elektrycznym obok aparatu zapłonowego, więc się pytam.
    Tak w ogóle podejrzewam że nie posiadasz w tym silniku oryginalnego modułu zapłonowego?

    0
  • #19 14 Maj 2014 20:32
    eyprok
    Poziom 17  

    Wyprzedzenie zapłonu jest połączone z dźwignią gazu.
    Oryginalnego modułu nie mam.

    0
  • #20 14 Maj 2014 21:54
    jack63
    Poziom 41  

    BANANvanDYK napisał:
    Na moje to tam jest zapłon typu TCI, w tamtych czasach raczej w wynalazki typu DC-CDI na szeroką skalę się nie bawili.

    Oj bawili sie bawili w USA. Wtedy właśnie CDI były bardzo modne w samochodach, a tam musi być przetwornica. Robili wynalazki typu ładowanie jednym impulsem. Potem gdy weszły TCI CDI zmarło śmiercią naturalną.
    Jednak wcale nie wykluczam że ori był TCI. Schemat (a właściwie zajawka) jest na tyle "niewyraźny" że trudno jednoznacznie wywnioskować bez dodatkowych informacji.
    Proponuję nie zajmować się zagadkami tylko coś wymyślić koledze, który nie ma modułu i impulsatora. Nie wie też jakie max RPM trzeba brać pod uwagę. Jest to silnik 4cylindowy 2T, więc iskier będzie 4xRPM. Dla osiągalnych max RPM = 5k mam 20k iskier/minutę. To juz sporo. I nie sądzę że znajdzie sie TCI które potrafi to obsłużyć. Dlatego pytałem o max RPM!
    W kwestii wyzwalacza zapłonu. Podejrzewam, że po założeniu koła magnesowego na pierścieniu z wycięciami pojawi się pole magnetyczne. Można próbować Halotronu ale chyba lepszy byłby magnetorezystancyjny - taki jak od ABS. Oczywiście obudowę trzeba zrobić samodzielnie co nie powinno być jakiś wielkim wyzwaniem. Same scalaki są malutkie. Trzeba takiego przylutowac do kawałeczka płytki drukowanej z cienkimi kabekami a całość zalać jakąś żywica w miarę odporną na temp.

    0
  • #21 15 Maj 2014 10:34
    eyprok
    Poziom 17  

    Czyli coś takiego jak TLE4905L? Może być?

    0
  • #22 15 Maj 2014 11:09
    jack63
    Poziom 41  

    Sądzę, że tak. Jednak trzeba zrobić próbę. Przylutuj prowizorycznie nogi tego scalaczka do kawałka płytki drukowanej. Aby odizolować nogi od siebie wystarczy przeciąć nożem miedź. Dwa cięcia i będa 3 pola. Potem zegnij nogi o 90o i przykręć na jednym wkręcie w miejscu ori wyzwalacza. Załóż prowizorycznie koło magnesowe. Podaj zasilanie z aku a do wyjścia dołącz LED przez opornik 0.5k - 1k. Zrób pełen obrót wałem. Dioda powinna zmienić swoj stan, czyli zgasnąć lub zaświecić się 8 razy na pełen obrót. Jak nie będzie żadnych efektów, to przylutuj scalaczka odwrotnie. Tzn jak był napisami do pierścienia, to ma być "plecami" do niego.

    0
  • #23 16 Maj 2014 12:25
    eyprok
    Poziom 17  

    Na szybko zrobiłem podstawę do TLE z kawałka plastiku jednak nie działa, sprawdzałem na obu stronach TLE.
    Dałem też rezystor 5,6Kohm między + a impuls także nic dioda cały czas świeci wystarczy że przyłożę mały m Evinrude johnson mariner - Czujnik wału agnesik dioda gaśnie.

    Dodano po 33 [minuty]:

    Dopiero jak przykleiłem magnes neodymowy do wału czujnik działa idealnie, ale to zapewne zakłóci prace całego ładowania ?

    0
  • #24 16 Maj 2014 12:44
    jack63
    Poziom 41  

    jack63 napisał:
    Załóż prowizorycznie koło magnesowe.

    Czy to zrobiłeś?
    eyprok napisał:
    Dopiero jak przykleiłem magnes neodymowy do wału czujnik działa idealnie, ale to zapewne zakłóci prace całego ładowania ?

    Ładowania nie zakłóci, ale może nie działać wyzwalanie.
    Próby trzeba przeprowadzać na ZMONTOWANYM układzie!

    0
  • #25 16 Maj 2014 13:16
    eyprok
    Poziom 17  

    Własnie sprawdziłem bez koła magnesowego działa po założeniu przestaje, nie mam większego magnesu żeby sprawdzić czy bedzie działać z kołem magnesowym.

    0
  • #26 16 Maj 2014 15:23
    jack63
    Poziom 41  

    Może ori czujnik miał magnetowód i "łapał" pole magnetyczne z koła magnesowego ? Nie wiem. Próbuję się domyślić. Poszukaj w necie zdjęć takiego wyzwalacza.
    Miejsca jest mało, ale może mieścił się tam specjalnie pod ten układ wykonany impulsator z magnesem?
    Osobiście szedłbym w tym kierunku. Impulsator można zrobić z cewki przekaźnika. Trzeba szukać takiego, którego cewka jest niska i szeroka. Po dołożeniu malutkiego neodyma może się całość zmieści pod czaszą rozdzielacza.

    0
  • #27 21 Maj 2014 21:35
    eyprok
    Poziom 17  

    Silnik odpalił, zamontowałem czujnik na zewnątrz 4 śruby na magnecie.
    Czujnik moduł i cewka od skutera, ale to było tylko na test, teraz czekam za nowym pierścieniem.
    Kolega pracuje na frezarce zrobi mi (odwrotność) pierścienia tak żeby działał na standardowym impulsatorze od skutera, a że te są zbyt duże to próbuję zrobić z przekaźnika zobaczymy co z tego wyjdzie.

    0