Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Liebherr - CNes40230 zapchany parownik zamrażarki

jaroslaw_repec 12 Maj 2014 15:20 3249 6
  • #1 12 Maj 2014 15:20
    jaroslaw_repec
    Poziom 12  

    Problem jak w temacie. Zgłoszenie na padnięcie sprężarki - po montażu nowej chłodziarka pracuje OK - temp na parowniku -35°C (pomiar manometryczny R600a) po 5 min pracy. Po przełączeniu zaworu trójdrożnego, cały freon zostaje wpompowany w układ podciśnienie spada do -45°C, brak obiegu chłodziwa.
    Wyprzedzając:
    - zawór trójdrożny sprawny - ciąłem kapilarę za zaworem i jest przepływ.
    - uszkodzenie sprężarki przypuszczam, iż wywołał zablokowany parownik. Lodówka jest nadzorowana tylko kilka miesięcy w roku - pozostała część to praca na czuwaniu (bez włączania funkcji "wakacyjnej")


    Czy jest sposób na odblokowanie parownika, bez jego wymiany? Wiem, że ewentualnie można podać sprężony azot 10-20bar. Nie robiłem jeszcze tego, stąd moje wątpliwości.
    - gdzie podać azot ("od tyłu" obiegu przy sprężarce - strona ssawna)?
    - co poczynić z zaworem trójdrożnym? - wyciąć na czas przepychania i co wówczas z parownikiem chłodziarki? Parownik chłodziarki jest sprawny i całe ciśnienie "zejdzie" przez ten parownik
    - i najważniejsze: czy to wszystko ma jakikolwiek sens? Może po prostu spisać sprzęt na straty. Wymiana parownika przy tej lodówce to prawie zakup INNEJ nowej.

  • #2 16 Maj 2014 08:51
    eldom
    Poziom 21  

    Dmuchasz w kapilarę za zaworem i sprawdz skraplacz. Pozornie grube rury też się zatykają. Tam bodaj była wkładka z ceramiki do wyciszania? to przed zaworem ale blokada może pojawiać się w momencie przełączania.
    No i oczywiście jak dmuchasz powrót masz otwarty ;)

  • #3 19 Maj 2014 21:37
    luk_jag
    Specjalista AGD

    W nic nie dmuchaj!!! Wytnij odwadniacz i podłącz pompę. Kapilarę wsadź do "flaszki" ze spirytusem i pociągnij z 50 ml. Powinno pomóc :-)
    p.s. w jaki sposób robisz próżnie? jakim sprzętem, bo w twoim przypadku to dość istotne.

  • #4 20 Maj 2014 07:49
    jaroslaw_repec
    Poziom 12  

    Do wytwarzania próżni -pompa dwustopniowa dobrej klasy. Zakupiłem nawet FFI (płyn do udrożnień układów chłodniczych) - problem jest taki, że nic na podciśnieniu nie chce zassać - czop jest solidny.

    Co do skraplacza to pisałem wyżej, że układ do zaworu przełączającego (i sam zawór) jest drożny (skraplacz jest przed zaworem).

  • #5 21 Maj 2014 18:28
    eldom
    Poziom 21  

    czyli dmuchasz w kapilarę, spirytus dziś miewa do 5% wody i raczej szkodzi niż pomaga. Po przedmuchaniu warto umyć specjalistycznym płynem (tym co masz). Ja wpompowywałem płyn czyszczący w kapilarę (z przylutowanym wentylem) za pomocą dużej strzykawki. Ale zabawy na 3/4 dnia :)

  • #6 21 Maj 2014 21:15
    skryn
    Admin grupy AGD

    eldom napisał:
    czyli dmuchasz w kapilarę, spirytus dziś miewa do 5% wody i raczej szkodzi niż pomaga. Po przedmuchaniu warto umyć specjalistycznym płynem (tym co masz). Ja wpompowywałem płyn czyszczący w kapilarę (z przylutowanym wentylem) za pomocą dużej strzykawki. Ale zabawy na 3/4 dnia :)

    1. Nie spirytus (etanol, nie daj Boże), a tylko metanol (reglamentowany). Takie coś jest dobre tylko w przypadku niewielkiego korka w układzie.
    2. W przypadku układów z zaworem bistabilnym nie ma fizycznej możliwości przedmuchania układu (chyba, że po wylucie zaworu i połączeniu odpowiednich rurek oraz kapilar).
    3. Taka metoda, to dobra jest, ale w starszych układach. Wylut powrotu, zainpletowanie weń ciekłego azotu i jazda. Oczywiście uprzednio uwalniając kapilarę, bo tędy ma dmuchać... :)
    I mamy jasność celem udrożnienia układu...

  • #7 23 Sie 2014 16:30
    jaroslaw_repec
    Poziom 12  

    Pora zamknąć temat. Układ został "usprawniony" - nie obyło się bez sporej pracy palnikiem, ale efekt końcowy jest zadowalający tzn: sprzęt został naprawiony :). Oto kolejność wykonanych prac (może komuś się przyda):
    - wlutowałem zawór bistabilny
    - przylutowałem zawór serwisowy do niskiego ciśnienia przy kompresorze
    - dmuchanie azotem (10atm)
    - stwierdziłem która kapilara jest zapchana
    - zalutowałem drożną kapilarę
    - wlanie FFI (ok 50cm3) ponowne dmuchanie azotem - korek puścił dopiero przy 32atm)
    - rozlutowanie drożnej kapilary
    - ponowne dmuchanie układu
    cd to standard: lutowanie, próżnia, chłodziwo itd. Sprzęt pracuje jak nowy.

    PS kolejne dwa Liebherry trafiły na podobną przypadłość na stół - czyżby pomór??

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo