Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czym zasilić i sterować silnik 12V.

kimero 12 Maj 2014 18:39 1869 12
  • #1 12 Maj 2014 18:39
    kimero
    Poziom 5  

    Witam, potrzebuje jakiś prosty schemat z prostym opisem tego co jest zawarte w schemacie bo nie mam zielonego pojęcia o tych sprawach. A muszę:

    Zasilić silniczkiem prawdopodobnie od wycieraczek (niewiadomej mocy) gwintowany pręt na którym w skutek obrotu pręta będzie się przesuwać nakrętka..
    Będzie ona chodziła pracą ciągłą, cykliczną, do pewnego momentu i z powrotem. Będzie to się odbywało za pomocą włącznika on/on (Przełącznik dzwigniowy 6-pin 2-poz ON-ON 3A 250VAC - np taki) bez mojej ingerencji. Czyli myślę że na krańcach szyny z prętem ustawie łapki które przełączą włącznik.

    Zasilanie silniczka muszę przerobić na 230V jakimś transformatorem. Do tej pory robiłem próby na prostowniku, ale myślę że jest jakiś zasilacz jak przy laptopach który przerobi 230 na 12V?
    Robiłem próbę poboru mocy na prostowniku miernikiem, wychodziło 40W. A chciałbym żeby zużywało jak najmniej prądu.

    Proszę o jakąś podpowiedz (prostą) bo jest trochę tego w sieci ale wszystko pisane niezrozumiałym dla mnie językiem.

    0 12
  • #2 12 Maj 2014 18:51
    Radzio M.
    Poziom 31  

    Prądu zużyje zależnie od tego jak będzie obciążony wał silnika. Zmniejszenie/ograniczenie prądu spowoduje zmniejszenie momentu obrotowego. Po za tym co to ma robić dokładnie? Silnik nie zatrzyma się zaraz po wyłączeniu zasilania i nakrętka przejedzie trochę dalej.

    0
  • #3 12 Maj 2014 18:55
    vodiczka
    Poziom 42  

    Twój język też nie jest zrozumiały.

    kimero napisał:
    Zasilić silniczkiem prawdopodobnie od wycieraczek (niewiadomej mocy) gwintowany pręt na którym w skutek obrotu pręta będzie się przesuwać nakrętka..
    Ta nakrętka będzie się tylko przesuwać czy czymś poruszać? Jaka wielkość gwintu? Im większy opór przy przesuwaniu tym większą moc musi mieć silnik.
    kimero napisał:
    Zasilanie silniczka muszę przerobić na 230V jakimś transformatorem.
    Przetłumacz to na język polski :D
    kimero napisał:
    Robiłem próbę poboru mocy na prostowniku miernikiem, wychodziło 40W
    Jaki silnik zasilałeś? Był czymś obciążony czy nie?

    0
  • #4 12 Maj 2014 19:33
    kimero
    Poziom 5  

    Racja racja. Przełącznik będzie chodził razem z nakrętką. Dojdzie do pewnego momentu, a jakiś bolec przestawi dźwignie w drugą pozycję co spowoduje przełączenie obrotów silnika.

    Wycieraczki poprzez przekładnie ślimakową mają dużą moc. Mi to ma przesuwać ciężar do ok 2kg więc zapas będzie spory.

    Pręt m14 a gwint skok 2mm

    Ponieważ jest to silnik wycieraczek z samochodu zasilany 12V, potrzebuje coś (transformator?) żebym mógł go zasilić prądem z sieci. Gdzieś czytałem o zasilaniu halogenów transformatorem toroidalnym. Będzie się nadawał?

    0
  • #5 12 Maj 2014 20:06
    PPK
    Poziom 25  

    Takiego wyłącznika/przełącznika (nazywa się krańcowy) nie daje się na elemencie ruchomym ( po jakimś czasie przewody się urwą) ale mocuje się do chassy (obudowy-nośnika całości) po obu końcowych stronach elementu przesuwanego. Element przesuwany ( u ciebie nakrętka, dochodząc do końca, naciska ten krańcowy, co powoduje zatrzymanie ruchu i przełączenie obrotów w druga stronę ( cofanie). Na drugim końcu jest taki sam i działa tak samo. Nazywa się to "nawrotnym systemem sterowania". Oczywiście w profesjonalnych systemach (np. ramy i bramy myjni) dalej za krańcowym daje się jeszcze krańcowy wyłącznik bezpieczeństwa , gdyby krańcowy (złe ustawienie, zużycie) nie zadziałał. W necie są gotowe schematy. Jak nie znajdziesz to coś ci narysuję.

    0
  • #6 12 Maj 2014 20:07
    vodiczka
    Poziom 42  

    kimero napisał:
    Przełącznik będzie chodził razem z nakrętką. Dojdzie do pewnego momentu, a jakiś bolec przestawi dźwignie w drugą pozycję co spowoduje przełączenie obrotów silnika.
    Czy nie lepiej dać dwa wyłączniki krańcowe zamocowane nieruchomo na listwie a do nakrętki przymocować ramię uruchamiające krańcówki?
    kimero napisał:
    Wycieraczki poprzez przekładnie ślimakową mają dużą moc.
    Przekładnia nie zmienia mocy (pomijając straty w samej przekładni) a moment obrotowy. Szybkie obroty-mała siła, wolne obroty-duża siła.
    kimero napisał:
    Gdzieś czytałem o zasilaniu halogenów transformatorem toroidalnym. Będzie się nadawał?
    Halogeny zasilasz prądem zmiennym (AC) a do silnika od wycieraczek potrzebujesz prąd stały (DC). Gdy zbudujesz urządzenie, do prób możesz użyć posiadany prostownik. Po zmierzeniu jaki maksymalny prąd pobiera silnik, dobierzesz zasilacz.

    0
  • #7 12 Maj 2014 22:22
    kimero
    Poziom 5  

    Macie rację z tymi krańcowymi. Tak będzie najlepiej. Dzięki.

    Wycieraczki samochodowe mają wysokie obroty ale poprzez ślimaka te obroty podobno podnoszą bramy. A

    vodiczka napisał:
    wolne obroty-duża siła
    to duża moc;)

    vodiczka napisał:
    Halogeny zasilasz prądem zmiennym (AC) a do silnika od wycieraczek potrzebujesz prąd stały (DC). Gdy zbudujesz urządzenie, do prób możesz użyć posiadany prostownik. Po zmierzeniu jaki maksymalny prąd pobiera silnik, dobierzesz zasilacz.

    Powiedzmy że silnik w czasie pracy będzie zużywał 50W to jaki zasilacz? Czy od laptopa też jest na zmienny?

    0
  • #8 12 Maj 2014 23:14
    vodiczka
    Poziom 42  

    kimero napisał:
    to duża moc;)
    Nie, moc się nie zmienia. Moc = Moment x Obroty
    Im mniejsze obroty na wyjściu przekładni tym większy moment obrotowy przy tej samej mocy silnika. Silnik obraca się szybko a brama przesuwa wolno, dzięki dużej przekładni można otworzyć i zamknąć bramę silnikiem o bardzo małej mocy tylko czas otwierania będzie bardzo długi. :D
    kimero napisał:
    Powiedzmy że silnik w czasie pracy będzie zużywał 50W to jaki zasilacz?
    Silnik na napięcie 12V i o mocy 50W pobierze prąd 4,16A. Uwzględniając że przy rozruchu silnika prąd jest wyższy, potrzebujesz tradycyjnego (nie impulsowego) zasilacza 12V DC 8A.

    0
  • #9 13 Maj 2014 01:33
    kimero
    Poziom 5  

    Bardzo dziękuję za odpowiedzi. Wiem co mam robić. Nie zamykam tematu bo pewnie gdzieś jeszcze ugrzęznę;)

    Pozdrawiam

    0
  • #10 17 Maj 2014 01:53
    kimero
    Poziom 5  

    Jeszcze mam problem z zasilaczem. Tej mocy nie mogę znaleźć. Więc musiałbym dać halogenowy + mostek prostowniczy, ale to koszt ok 35 zł. A za 40 mogę kupić już zwykły prostownik. Warto? Poza tym jest jakaś różnica w poborze prądu zasilacz/prostownik?

    0
  • #11 17 Maj 2014 21:57
    PPK
    Poziom 25  

    Z tym elektronicznym zasilaczem halogenowym i prostownikiem, to nie tak "hop do przodu". Trzeba niezłej diody i kondensatora , żeby z tego zrobić prąd stały.
    Zasilacz daje W ZASADZIE napięcie STABILIZOWANE i ODFILTROWANE (zakłócenia) , prostownik (tani) zazwyczaj NIE. I odwrotnie, prostownik może WALIĆ i 10A za małą cenę a zasilacz na 3-5A to już WYDATEK.

    0
  • #12 28 Gru 2016 00:00
    kimero
    Poziom 5  

    Temat do zamknięcia. Próbowałem kombinować z wszelkiego rodzaju wyłącznikami również z krańcowym i zawsze skutek był ten sam. Chodziło do czasu, po jakimś czasie przy przełączaniu w jakiś dziwny sposób pojawiało się N, zero, luz, off czy jak to tam nazwać. Po prostu silnik stawał, bo po dojściu do krańca, ustawiał się w takim momencie, że rozłączało mechanizm. Choć wyłącznik miał tylko pozycję on/on, gdzieś tam znajdował jeszcze, pomiędzy onami - off. Wystarczyło tylko lekko puknąć i znowu przełącznik uruchamiał nakrętkę. Tak więc nie udało mi się skonstruować tego czego chciałem. Ale dzięki za pomoc.

    0
  • #13 28 Gru 2016 23:50
    PPK
    Poziom 25  

    Opisywane zjawisko, to typowy skutek dobrania wyłączników krańcowych o zbyt małym prądzie i zasilania silnika bezpośrednio przez nie. Pracowałem przy takich układach prawie 10 lat i chyba ani razu nie widziałem układu, gdzie wyłącznik krańcowy zasilałby silnik bezpośrednio. Zawsze robi się tak, że wył. krańcowy steruje przekaźnikiem albo (większa moc/napięcie) stycznikiem i dopiero on przełącza silnik. Układ na przekaźnikach jest prosty jak konstrukcja cepa. Poza tym, napięcie 230V z sieci (AC) nie powinno występować w układzie sterowania (na wyłącznikach krańcowych) ze względów bezpieczeństwa i również DLATEGO stosuje się przekaźniki. Przekaźniki należy dobrać MOCĄ (prądem) do rodzaju silnika. W twoim przypadku 12VDC/50W, najbardziej odpowiednie byłyby przekaźniki R-14 na 12VDC. W tym przypadku, masz jednocześnie bezpieczne napięcie sterowania (krańcowe) i zasilanie silniczka. Oczywiście można to zrealizować również za pomocą elektroniki i to chyba taniej ale do tego potrzebna jest odrobina wiedzy o elektronice. Silniczki samochodowe na 12VDC, nie są najlepszym źródłem napędu ponieważ mają duże straty na opory mechaniczne i duże prądy pracy. W twoim pomyśle, znanym z resztą, mocowanie pręta powinno być na łożyskach. Przy średnicy 14mm, max długość pręta BEZ PODPARCIA NA ŚRODKU to ok 150cm. Przy dłuższych, należy je mocować na łożysku również w środku ciężkości albo zastosować dodatkową szynę nośną/ślizgową dla "wózka" czyli twojej nakrętki z mocowaniem. Pod obciążeniem 2 kg (g-czyli pionowo), szyna taka jest wręcz KONIECZNA nawet na dystansie 50cm. Poczytaj sobie : http://www.pivexin-tech.pl/pl/oferta/technika-liniowa/
    WIKIPEDIA - AC/DC jest w inżynierii elektronicznej i elektrycznej oznaczeniem obsługi obu typów zasilania DC: prądem stałym (ang. direct current) i AC prądem przemiennym (ang. alternating current).

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo