Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.
Automation24
  • #1
    zuba1
    Level 13  
    Witam. Więc za miesiąc są wakacje i czas zrobić jakiś bolid. Mam kilka prostych pytań i chcę też przedstawić moje spostrzeżenia związane z szeroką problematyką dotyczącą tworzenia gokartów do poruszania się w lekkim terenie typu droga leśna.

    Zasoby którymi dysponuje zakupionymi na e-bayu:
    -Motor 7KM 212cc OHV nówka sztuka.
    -zębatka 60 zębów
    -sprzęgło odśrodkowe na wał 3/4 cala (jakieś 19mm) z zębatką (i tu są do wyboru 3 najmniejsza ma 8 zębów)
    -łańcuch pasujący do zębatek #35
    -ramiona z jabłuszkami do układu skrętnego

    Teraz moje pytania i spostrzeżenia:
    -Kształtownik kwadrat czy rura??(ja bym użył kształtownika bo się przyjemniej spawa)
    -Opony: szeroko pojęty problem. Pojazd ma jeździć po lekkich wybojach i być w miarę wytrzymały. Pierwsza myśl to wykorzystać opony od taczek lecz prawdopodobnie ich żywotność nie będzie najlepsza. Pomysł padł na to by wykorzystać opony do traktorków,odśnieżarek,zmiatarek. Zdało by się znaleźć opony takie jak na filmiku który dodam poniżej.
    -Układ kierowniczy najprawdopodobniej najbardziej klasyczny lecz czy trzymać się tej koncepcji czy tez łożyskować łożyskiem igiełkowym (zdjęcie poniżej) Taki sam jest na filmiku poniżej.
    -Łożyskowanie tylnej osi na 2 łożyskach UCP -wydaje mi się najlepsze rozwiązanie.
    -Oś tylna. Wydaje się że im szersza tym lepsza ja z początku odstawiałem 25mm lecz wydaje mi się że,może być zbyt wiele. Ważny jest tez materiał. Ja obstawiałem stal gorącowalcowaną S235. Czy będzie odpowiednia?? Od średnicy będzie zależeć łożysko,typ mocowania zębatki,tarczy hamulcowej,opon czy sztywność pracy całej konstrukcji. Czy 25mm to za dużo?? Być może zbytnio wzrośnie waga pojazdu co i tak będzie oznaczać znaczne obciążenia całej konstrukcji.
    -Hamulec. Podejrzewam że tarczowy -Tu się coś wykmini w trakcie budowy najprawdopodobniej z jakiegoś motoru,skuterka,lub nawet roweru jeśli się uda.
    -Klatka bezpieczeństwa -Opłaca się??
    -Rozstaw opon. Obstawiam 1m.
    -Amortyzacja. Myślałem nad amortyzatorami z motoru x2 pomiędzy przednią częścią wraz z siedzeniem a elementem napędowym z tylnymi oponami i silnikiem. Czy bardziej opłaca się zainwestować w amortyzowane siedzenie z URSUS-a C330 :D W sumie całkiem fajny pomysł a amortyzacja tez przednia.
    Wszelkie inne spostrzeżenia budowy tego gokarta(a właściwie małego bolidu wiejskiego bo z gokarta to on będzie miał tylko nazwę) proszę o przedstawienie w
    komentarzach.

    Na tym zamierzam się wzorować



    Schemat układu skrętnego
    GOkart poraz kolejny

    Edit:
    Chyba znalazłem opony : http://www.ebay.com/itm/Shop-Pack-4-4-10-3-50-4-Wheels-and-Tires-4-10-3-50-4-Dolly-Go-Cart-Grease-Zerk-/281318888160
  • Automation24