Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

TOYOTA LAND CRUISER HDJ 100 - NIE ODPALA-POMPA DENSO

acrapowic 13 Maj 2014 00:36 6366 28
  • #1 13 Maj 2014 00:36
    acrapowic
    Poziom 9  

    WITAM

    POSIADAM TOYOTĘ LAND CRUISER Z 2000R.
    HDJ 100 4,2 TDI
    Auto nie odpala, po odkręceniu rurek wtrysków pompa nie podaje ropki. Zasilanie na pompe jest ładne, ale wygląda jakby coś ją elektrycznie blokowało.Pompa denso-posiada kilka czujników i zaworów. Czy wie ktoś jakie powinny być wzorcowe napięcia na tych czujnikach? Może któryś z nich blokuje przepływ paliwa?? TOYOTA LAND CRUISER HDJ 100 - NIE ODPALA-POMPA DENSO

    Czy zawór regulacji ciśnienia odpowiada za gaszenie auta?

    0 28
  • #2 21 Sty 2015 21:49
    julian71
    Poziom 8  

    Cześć,
    czy rozwiązałeś ten problem?
    Mam podobnie.

    2
  • #3 21 Sty 2015 22:14
    acrapowic
    Poziom 9  

    u mnie problemem był brak zasilania sterownika pompy. Czarna puszka z kilku pinowym wejściem, który podaje sygnał wysokonapięciowy na zawór pompy. Sprawdź czy na zapłonie na którymkolwiek z tych pinów jest +12V

    0
  • #4 22 Sty 2015 17:19
    julian71
    Poziom 8  

    Dziękuję za informację, sprawdziłem napięcia są.
    Musi być jakiś inny problem.
    Przestała zapalać bez wcześniejszych objawów.
    Dojechałem do domu, zgasiłem i już nie odpaliła.
    Nie daje paliwa na wtryski.

    1
  • #5 23 Sty 2015 10:48
    acrapowic
    Poziom 9  

    Przy włączeniu zapłonu powinno być słychać charakterystyczne "pstryknięcie" zaworu na pompie. Jeśli go nie słychać to tam trzeba szukać problemu.

    0
  • #6 28 Sty 2015 19:33
    julian71
    Poziom 8  

    Wygląda na to, że na zawór nie dochodzi właściwe napięcie.
    Na zaworze mam +12 a na drugim pinie +5V.

    Zawiozłem auto do mechanika.
    Podał na zawór pompy jakieś napięcie pulsacyjne (ponoć takie ma być)
    i samochód zapalił. Jednak to nie elektryk i nie wie co dalej.
    Może to faktycznie problem z komputerem.
    Czy możesz mi powiedzieć gdzie znajduje się ten komputer?
    Nie wiem czy go ostatnio dobrze zlokalizowałem, myślałem że to ten pod maską,
    na lewym nadkolu.

    Dodano po 1 [godziny] 16 [minuty]:

    Wydaje mi się, że nie ma masy na tym zaworze.
    Czy na zaworze powinno być na jednym pinie +12, a na drugim (-) masa?

    0
  • #7 29 Sty 2015 10:07
    acrapowic
    Poziom 9  

    Zaworem pompy steruje moduł (electronic control unit) umieszczony w komorze silnika w okolicach podłużnicy. Zacząć trzeba od sprawdzenia przejścia pomiędzy zaworem a tym właśnie sterownikiem. Sterownik silnika umieszczony pod schowkiem pasażera, jest nadrzędnym system który steruje tą czarną "puszką".
    http://www.toyota4wd.dk/Teknik/RM617E/RM617E.pdf
    w tym linku jest service manual, powinien trochę rozjaśnić sprawę.
    Co do napięć na zaworze, na jednym jest 100% 12v które przy rozruchu przechodzi w fazę impulsów, a na drugim nie pamiętam jak to było, ale na pewno nie masa. Masa pobierana jest z silnika przy wkręconym zaworze.
    Powodzenia.
    PS: jeśli wszystkie zasilania na (ELectronic control Unit) są poprawne, to stawiam na jego uszkodzenie,

    0
  • #8 03 Lut 2015 21:52
    julian71
    Poziom 8  

    Bardzo dziękuję za manuala i porady.
    Przyjechał "po godzinach" elektryk z Toyoty.
    Po pomiarach wyszło, że uszkodzony jest zawór pompy.
    Elektryk mnie trochę wystraszył.
    Ponoć Toyota nie przewiduje wymiany tego zaworu.
    Po wymianie jest kłopot z wyregulowaniem pompy.
    Było to jednak dosyć dawno i może jest w tej kwestii jakiś postęp.
    Dam znać jak temat posunę do przodu. Pompa DENSO.
    Pozdrawiam

    0
  • #9 08 Lut 2015 23:26
    PKi
    Poziom 21  

    Jakiś postęp w temacie?

    Mam problem prawdopodobnie z pompą właśnie. Objaw jest taki że faluje przy małym do średnim obciążeniu. Obroty co prawda utrzymuje ale słychać i czuć falowanie, pompa ciągle reguluje, dodaje i odejmuje paliwa. Przy dużym obciążeniu nie ma problemu (albo nie jest odczuwalny).

    Sprawdziliśmy szczelność i kompresję, wyszło że zawory ssące są nieszczelne (nagar). Głowica została zdjęta, zawory zrobione. Wszystko na oryginałach. Do tego nowe końcówki wtrysków, ustawione 170/340. Po zmontowaniu nadal bez zmian, dokładnie tak samo jak przed naprawą. Błędów nie wykazuje.

    Rok 2001.

    Czy komputer w ASO wykaże więcej informacji niż jakieś tam alternatywne? Korekty paliwa na każdy cylinder?

    Co sprawdzać, gdzie szukać? Kto pomoże?

    0
  • #10 09 Lut 2015 07:13
    julian71
    Poziom 8  

    Miałem podobne objawy kilka miesięcy temu,
    utrzymywały się przez jakieś 3 miesiące.
    Samochód zabrał na wycieczkę mój 19 letni syn.
    Nie wiem czy to zbieg okoliczności, ale po tym przeszło.
    Muszę nadmienić że ma ciężką nogę. Coś się chyba "przetkało"

    Znalazłem tylko jedną firmę która naprawia pompy rozdzielaczowe.
    Firma Diesl system z Warszawy.
    Dzisiaj będę do nich dzwonił.

    Julian

    Dodano po 3 [minuty]:

    Polecam też zaślepienie EGR,
    silnik przestał kopcić, Ten nagar może być od tego.

    0
  • #11 09 Lut 2015 07:45
    PKi
    Poziom 21  

    No u mnie mocne pedałowanie nie pomaga. Oczywiście EGR już zaślepiony. Przyciskając poprzedniego właściciela nieco mocniej wyznał że objaw występował u niego czasami i łącznie już około 2 lata. Grzebane przy pompie już coś było, jeden przewód był trochę naciągnięty to przełożyłem go tak jak powinien być. Śrubki od osłony już krajowe, oryginalne pewnie pogubili takie majstry to byli.

    Ktoś wie jak powinna być ustawiona ta pompa, chodzi mi o kąt. Ma regulację. Wiadomo że ostatecznie kąt ustawiany jest elektronicznie ale w pewnym zakresie. Serwisówka w tym temacie niestety mówi tylko że przed demontażem zaznaczyć i później na znaki ustawić.

    0
  • #12 09 Lut 2015 19:17
    julian71
    Poziom 8  

    Jak u mnie falowały obroty, to na komputerze wyskoczył
    mi błąd czujnika położenia wału.
    Kupiłem wtedy nowy czujnik (600 zł w serwisie).
    Jednak po wymianie dalej obroty falowały.
    Nie kasowałem jednak po wymianie błędów
    bo już nie miałem dostępu do komputera.
    Może jednak ten czujnik. Komputer nic nie pokazuje?

    Co do mojego problemu, to jestem po konsultacjach z Diesel System z Warszawy.
    Regeneracja pompy to koszt ok 1600 zł.
    Zawór dawki paliwa też ok 1600 zł.
    Dowiedziałem się jednak że ten zawór trudno zdiagnozować bez wyjęcia pompy.
    Muszę się jeszcze upewnić czy to zawór, czy może, jednak ten moduł o którym wspominał acrapowic. Zaufałem elektrykowi, który stawia na ten zawór, ale mój mechanik powątpiewa.

    0
  • #13 09 Lut 2015 20:24
    PKi
    Poziom 21  

    No wiesz, ten moduł to łatwo podmienić z drugiego auta. Komputer w tym aucie jest dość łagodny co do błędów. Odłączenie od zasilania kasuje wszystkie błędy. Nawet jak odpalę silnik z odłączonym całym osprzętem górnym (egr, czujnik ciśnienia, temperatury itp, wszystko to tam jest u góry) to odpala i świeci błędem. Po podłączeniu wtyczek błąd gaśnie i już. Więc na pewno nie ma tutaj tematu że trzeba wykasować błędy żeby coś zadziałało.

    Jak będę miał chwilę to podłączę się oscyloskopem pod sygnały położenia wału i położenia pompy co by zobaczyć czy nie są jakieś słabawe ale znając życie to przyczyna zawsze jest najgorsza z możliwych :(

    Jak byś kiedyś miał kupować nowe części toyotowe (originał) to się odezwij, często mogę załatwić za trochę więcej niż połowa ceny, bo naprawiać za ceny ASO to koszmar.

    0
  • #14 09 Lut 2015 20:40
    julian71
    Poziom 8  

    TOYOTA LAND CRUISER HDJ 100 - NIE ODPALA-POMPA DENSO

    Myślałem właśnie o podmianie modułu.
    Poszukam kogoś z Krakowa na TLC forum.
    Dzięki za info o częściach, chętnie skorzystam.
    Z odłączonym czujnikiem wału też da się jechać, tylko trochę słaby.

    2
  • #15 09 Lut 2015 20:56
    PKi
    Poziom 21  

    Dzięki za screen, manuale mam. Jeszcze chce zrobić wydech i wtedy na hamownie, mam nadzieję że trójka z przodu będzie bo przy 140km/h jeszcze w fotel wciska.

    0
  • #16 11 Lut 2015 17:13
    julian71
    Poziom 8  

    No ładnie, wydech będzie przelotowy, nierdzewny?
    Co jeszcze modyfikowałeś?
    Ja mam standard, ale trochę mnie męczy "oczekiwanie na osiągnięcie przyzwoitej prędkości"

    Julian

    0
  • #17 11 Lut 2015 17:30
    PKi
    Poziom 21  

    Tak, przelot, nierdzewka, 3-4 cale w tym przedziale.

    Modyfikacja na turbinie oraz chip.

    0
  • #18 17 Lut 2015 07:36
    PKi
    Poziom 21  

    Czy ktoś z czytających może wie czy czujnik położenia oraz zawór odpowiedzialny za nastawę kąta wtrysku można zdemontować (w celach diagnostycznych)? Czy może potrzebne są specjalistyczne narzędzia by te elementy później zamontować?

    0
  • #19 28 Lut 2015 18:11
    julian71
    Poziom 8  

    Czujnik położenia wału można zdemontować, ale wystarczy sprawdzić opór.
    Z odpiętym czujnikiem samochód jeździ tylko brakuje mocy.
    Zaworu sterującego nie można zdemontować bo później trzeba kalibrować pompę wtryskową. Ale też można go sprawdzić miernikiem, powinno być 1-2 Ohm.

    U mnie po wielu nietrafionych diagnozach, zgodnie z którymi musiałbym zainwestować kilka tysięcy, sam zabrałem się za pomiary wszystkich napięć i rezystancji według manuala.
    Przyczyną okazała się słaba masa na module sterującym zaworem.
    Miernik wykazywał masę ale zanikała przy próbie odpalenia.
    Przeczyszczone, nasmarowane i działa.

    1
  • #20 28 Lut 2015 18:35
    PKi
    Poziom 21  

    No widzisz. A zawór sterujący kątem wtrysku można zdemontować, wymyć w myjce ultradźwiękowej i działa jak nowy.

    Jesteś pewien tej informacji że po demontażu zawodu sterującego dawką (ten duży u góry) trzeba kalibrować? Denso oczywiście podaje że nie można nic samemu zrobić. Zawór TCV dostępny jest za kilka stówek. Drugi przypuszczam też. Dobrze wiedzieć o tej masie, ruda dość mocno lubi setkę, w rejonie tego modułu też.

    0
  • #21 28 Lut 2015 19:22
    julian71
    Poziom 8  

    Od "pompiarza" wiem, że próbował raz uszczelnić ten zawór bo lało spod niego i po wykręceniu i wkręceniu zaworu dawki, nie udało się samochodu zapalić.
    To samo usłyszałem w rozmowie telefonicznej z serwisem DENSO z Warszawy.
    Po wymianie zaworu trzeba kalibrować pompę.
    Po ostatnich przygodach z moją dolegliwością, jednak sceptycznie podchodzę do wypowiedzi "fachowców".

    0
  • #22 01 Mar 2015 00:02
    PKi
    Poziom 21  

    No nawet jeśli trzeba kalibrować to silnik powinien odpalić, ewentualnie myślę że by pracował powiedzmy nie optymalnie. Ale żeby wcale? Dziwne.

    0
  • #23 04 Sie 2015 00:46
    blizniak79
    Poziom 9  

    Właśnie dziś wystąpił u mnie problem, który opisujecie - Toyka (4,2TD 2001) po prosu nie odpaliła. Rozrusznik kręci, ale silnik kompletnie nie dostaje paliwa.
    Szukałem przyczyny w dołożonym wyłączniku - taki odcinający dopływ paliwa. Zmontował to jeszcze poprzedni właściciel. Do tej pory działał i po pstryknięciu ukrytym guzikiem normalnie odpalał. Wyłącznik nadal cyka tak jak zawsze do tej pory, tylko efekt jest taki jakby paliwo było ciągle odcięte...
    Jutro będę szukał możliwości wypięcia i usunięcia go kompletnie z auta, ale sprawdził bym jeszcze tą masę na pompie i sterowniku.
    Możecie mi podpowiedzieć w którym miejscu jest ten sterownik? Wiem, że główne ECU jest nad nogami pasażera, kolejne dwa sterowniki są od strony kierowcy, ale to chyba nie o te chodzi, bo te są dobrze schowane i nie mają jak zardzewieć.
    Średnio wyszło, bo miałem wyjeżdżać niedługo, a teraz taka akcja i nie wiem czy to ogarnę do wyjazdu.

    0
  • #24 04 Sie 2015 07:30
    PKi
    Poziom 21  

    Spill valve lub jego sterownik, w pobliżu pompy przykręcony do karoserii nie do silnika.

    2
  • #25 04 Sie 2015 11:11
    blizniak79
    Poziom 9  

    Ok, dzięki. Będę szukał po pracy.

    0
  • #26 04 Sie 2015 21:44
    blizniak79
    Poziom 9  

    Szukałem dziś tego sterownika, ale nie znalazłem nic takiego dookoła pompy. Wychodzi z jej obudowy jedynie wiącha kabli, które w całości idą do samochodu i tam do ECU. Obudowy z pompy nie ściągałem, więc nic pod nią nie mogłem 'popsuć'.
    W końcu odpiąłem wszystkie ostatnio ruszane złącza i wszystkie nie ruszane również, szukając zagiętych nóżek czy wysuniętych konektorów. Tu również nie znalazłem żadnej nieścisłości czy awarii.
    Jednak po tym jak spiąłem wszystko do kupy z powrotem auto odpaliło bez zająknięcia!
    Pytanie o przyczynę nadal pozostaje zagadką...
    Dzięki za podpowiedzi, pozdrawiam.

    0
  • #27 05 Sie 2015 09:05
    PKi
    Poziom 21  

    Moduł jest pomiędzy skrzynką bezpieczników/przekaźników a przewodem paliwowym. Widać dość dobrze na początku filmu. Jest jasnego koloru.



    Link


    Możliwe że masz jakiś problem z kablami lub wtyczkami skoro po macaniu problem ustał.

    1
  • #28 06 Sie 2015 00:32
    blizniak79
    Poziom 9  

    Ok, to już wiem o co chodzi. Tego w ogóle nie ruszałem wcześniej, ale ciągnąłem kable od skrzynki bezpieczników i może coś niechcący zruszyłem... no nie wiem. W każdym razie wtyczkę od tego również wypiąłem, sprawdziłem, psiknąłem kontaktem i jak na razie wszystko działa :)

    0
  • #29 14 Maj 2018 06:06
    3skar
    Poziom 1  

    Problem z odpaleniem jest też u mnie i chyba sam go zrobiłem..
    Odpiolem wtyczkę od tego czarnego modułu Driver spill value control, wtyczka podłączona ponownie, auto nie odpala, a prądy to nie moja bajka:(

    1