Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Gitara, 4x12", przegroda?(??)

14 Kwi 2005 02:27 1538 8
  • Poziom 15  
    Witam. Zbudowaliśmy z kolegą pakę 4x12", na tonsilach gds 30/30. Konstrukcja zamknięta (chyba tak powinno być? :) ), płyta wiórowa 22mm. Kołki, wkręty i klej. Właśnie wyczytałem, że w pakach stosuje się przegrodę między głośnikami... nie wiem dlaczego, ale do tej pory o tym nie słyszałem/czytałem. Czy powinniśmy dorobić przegrody?
    Drugie pytanie - aby zawęzić pasmo tych głośników, możnaby pozbyć się kopułek z dodatkową membraną. Jak? Wyciąć, wyrwać, czy co? Pozdrawiam.

    ____
    Nie pomagaja znaczki w ilosci wielu sztuk, zaprawde...
    tom
  • Poziom 29  
    Witaj. Wystarczylaby plyta wiórowa 18mm. Przegrode daje sie w celu usztywnienia konstrukcji. Niektóre firmy nie stosuja tego tak jak nie wytlumiaja paczek zamknietych, poprostu paczka gitarowa nie gra nisko i drgania i rezonanse nie sa tak szkodliwe. Skoro zrobiles pake z plyty 22mm mozna sie obejsc bez przegrody... jak juz chcesz montowac przegrode to ja robie tak:
    - za jej pomoca łacze front z tylem i wycinam w niej 2 duze prostokatne otwory (pod warunkiem ze wszystkie glośniki pracuja w 1 komorze). W ten sposób uzyskuje stabilne połączenie wszystkich scianek.
    Z wycieciem "lejków" to zyletka lub skalpelem tniesz do gołej cewki i na ich miejsce wklejasz zwykła kopółke przeciwpylowa zamknieta akustycznie, pasmo napewno nie siegnie powyzej 6kHz. pozdro
  • Poziom 42  
    Witam! Że paczka jest zamknięta, to dobrze, ale jakieś otwory dyfuzyjne to chyba są! Bo jak nie to pewnie dużo stracisz, pierwszy raz się spotykam, żeby ktoś chciał popsuć głośnik żeby parametry obniżyć, za zwyczaj każdy chce mieć lepsze, ale to faktycznie rzecz gustu, ale tak z ciekawości, to napisz, jaki jest cel obniżenia tej częstotliwości granicznej?
    Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Janek11389, polecam strony o wzmacniaczach i głośnikach gitarowych - np. www.tubeamps.prv.pl , www.tremolo.tk . Pasmo "gitarowe" powinno kończyć się na 5-6kHz, inaczej na przesterze jedzie "siarą" i "piachem". Filtry zwykle tu nie pomagają całkiem, a w dodatku ingerują w inne części pasma...

    diyManiek, przerabiałeś już tak głośniki? Czy jest to sprawdzona metoda? Acha - 22mm zastosowaliśmy, bo jak na złość nie mogliśmy dostać płyt 18mm:/
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Pomysl ten podsunał mi kiedys kolega SILVER SOUND, który robil pake na szerokopasmowych głośnikach Beymy i twierdzil, ze różnica w brzmieniu jest znaczna, pasmo bardziej sie wyrównuje...
    W przypadku Tonsili przerabiałem tak kumplowi glosnik do malego pieca do domu efekt naprawde obcieło góre.
  • Poziom 15  
    Dzięki wielkie, chyba zaryzykuję ;)
  • Poziom 37  
    Te trąbki odrózniaja głosniki GDS30/30 od GD30/30 i faktycznie wklejenie kopułkowych osłon zamiast trabek pomaga jeśli chodzi o gitarę.To że płyta ma 22mm nic nie szkodzi (nawet pomaga) poza znacznym zwiększeniem masy kolumny.Te przegrody do wzmocnienia chyba nie są konieczne przy tak grubej płycie ale nie wiem czy słyszeliście o kolumnach gitarowych 4x12" z duszą.Dusza to jest kawałek drewna (klocek ,wałek) pomiędzy przednią a tylną ściana kolumny umieszczony pomiędzy głośnikami na samym środku ścian (w miejscu przecięcia przekątnych).Ma być minimalnie za krótka lub za długa i przykręcona na siłę do scian żeby je napiąć.Tak były robione najlepsze paczki Marshalla ,potem zaniechali tego patentu ,nie wiem dlaczego bo podobno takie kolumny były najlepsze.Nazwa dusza pochodzi z lutnictwa ,taki klocek stosuje się w skrzypcach między płytami rezonansowymi i po lutniczemu nazywa się to dusza.Gdyby coś takiego zastosować to przegrody wzmacniające już nawet przy cieńszej płycie są zbędne.Ważne jest żeby płyta na przdnią ściankę była grubsza ,boki i tył mogą być cieńsze.I żadnych otworów ,albo zamknięta albo półotwarta (z połówką scianki tylnej ,jak w piecach combo) choć 4x12" robi się tylko zamknięte z jednym znanym mi wyjątkiem ,kolumna Mesa Boogie która ma 2 głośniki zamknięte i 2 półotwarte.
  • Poziom 43  
    Interesowało by mnie to jak to jest w teslach ARZ 6604, rzeczywiście przy lampie robią się u góry jakies paprochy... Jeden ARZ 6604 już przyciałem - bo dostał przy solówce z główki. (jeden głośnik z czterech jest bez lejka). Na tranzystorze nie pojawiają się jakieś piachy nad 6 kHz.. Pod warunkiem że się uzywa efektów cyfrowych coś jak ZOOM 505II. Co do używania filtrów to trzeba by miec filter powiedzmy czwartego rzędu... jesli kogo stać.

    Co do otwarto-zamkniętych kolumn, Gibson takie cos stosuje w piecykach GOLDTONE - nie wiem dokładnie które modele.

    Co do tego GDS to na cztery głośniki trzeba by mieć odpowiednio dużą pake, one lubiały miec po około 70 litrów/sztukę.
  • Poziom 29  
    Pi-Vo ma racje odnosnie konstrukcji z przegroda.
    Mój znajomy ma pake 4x12`` Yamaha na seventy80 i jest z prostokatnymi otworami basreflex z tylu, ale mimo wszystko dobrego dołu nie ma ta paczka.
    GDS w firmowej pace Tonsila 4x12`` sa bardzo silnie tlumione gąbka, paka jest zamknieta i strasznie wielka i ciezka :) mimo wszytsko daje rade nawet gitare basowa pociagnie tez kumpel ma w próbowni.
    Ja mam swoja pake wlasnie w stylu mixed jeden glosnik w closed, drugi w basreflex uzupełniaja sie bardzo ładnie, pisałem wczesniej w któryms poscie bardziej o tym trzeba tylko poprostu dobrac odpowiednie głosniki do odpowiedniej budy, a gitara daje taka mozliwosc ze mozna kształtowac brzmienie na swój styl :)